Gebakken spons.. wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floepie86

Gebakken spons.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:32

Ik woon in een wijk met nogal veel allochtonen, niet om hun te beledigen, maar word verder in dit verhaal wel duidelijk waarom ik hun noem.

Er wonen ook een hoop honden bij ons in de wijk.
Er is een centraal gelegen parkje met veel wandelroutes en speelplaatsen voor kinderen.

Nou zijn er laatst gebakken sponzen gevonden in de bosjes, en brood.
Nu is dat brood nog niet zo heel erg als de honden dit eten, maar van die sponzen gaan ze gewoon dood!!

Er is 's nachts iemand gaan lopen met de hond, die heeft een lange jongen zien lopen met een vrouw met een hoofddoekje om.
Die stonden wat in de bosjes te gooien, en de persoon met de hond ging even kijken nadat hun waren weggelopen.
Wat blijkt... GEBAKKEN SPONS!

Ik vind dit belachelijk voor woorden! Ik snap dat honden misschien onrein zijn van het geloof, of dat ze honden eng vinden.
Maar dit gaat toch wel HEEL erg ver!

Vorig jaar is er al een hondje (frans bulldog van 2) aan overleden.

Wij hebben de buurtpreventie hierop aangesproken en hun zouden het voor gaan leggen aan de gemeente mits er genoeg klachten over komen..
In de dierenwinkel en in de supermarkt hebben we waarschuwingen opgehangen voor de sponzen.
In de hoop dat er niet meer honden aan zullen overlijden.

Nu is het voor ons heel vervelend, onze honden kunnen bijna niet meer loslopen, we moeten alert blijven op struinen in de bosjes etc.
Het is gewoon vermoeiend, en ook voor de honden niet leuk.

Wat kunnen we nog meer doen?
Vorig jaar heeft de gemeente er ook niets aangedaan, omdat er te weinig bewijs was..

Even wat frustratie kwijt gelijk! Pffoe..
Laatst bijgewerkt door Floepie86 op 16-04-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:33

mogen de honden daar wel los lopen?

Floepie86

Re: Gebakken spons.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:35

Er zijn verschillende uitlaatvelden waar de honden los mogen lopen.
Juist op deze plekken worden er sponzen en brood gevonden

Verder lopen er nooit honden los op een voetbalveld of in een speeltuin

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:36

He wat vervelend.. Onbegrijpelijk dat mensen dat doen.. Ik hoop voor je dat de gemeente er wat aan gaat doen.. Misschien dat de wijkagent wat meer rondes kan lopen.
Verder zal het veel oppassen zijn. Goed van je dat je de buurt probeert te waarschuwen. :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:37

Kun je niet de dierenbescherming en de plaatselijke krant hier in betrekken door een artikel te publiceren o er het leed en de gevolgen uiteraard zonder de groepering bij 'afkomst' te benoemen

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:38

hazira schreef:
Ik woon in een wijk met nogal veel allochtonen, niet om hun zwart te maken
:= leuke woordspeling

en nu ontopic, belachelijk natuurlijk. Ik heb er zelf heel erg op gehamerd dat mijn hond absoluut niets van straat mag eten. Gelukkig heeft ze die boodschap aardig begrepen. Hier in de straat is iemand die steeds etensresten in de goot gooit, laatst een hele berg pindarotsjes en andere chocolaatjes. Vooral in het donker is dat lastig, aangezien de hond het eerder in de gaten heeft dan de baas -O-

Ik denk niet dat je er veel meer aan kunt doen dan er nu al is gedaan. Vooral je hond dus heel goed leren dat er op straat niets gegeten mag worden. En misschien media benaderen. Hart van Nederland heeft vaak wel dit soort berichten en lokale krantjes benaderen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:40

wat eng! veel succes met je actie.. en voorlopig je hond dan maar aangelijnd houden he.. vreselijk hoor.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:42

amy_leftover schreef:
hazira schreef:
Ik woon in een wijk met nogal veel allochtonen, niet om hun zwart te maken
:= leuke woordspeling

Oepss, die is niet netjes idd :')

Dat is een goede tip, maar helaas luisteren alle honden niet evengoed.
Die van mij luistert prima, komt terug als zij geroepen word etc.
Maar niet alle honden zullen zo'n lekker ruikend iets laten liggen helaas..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:45

Pff.. ik kan hier zò kwaad om worden he,.. :=
Misschien kun je op de een of andere manier de allochtonen (de kinderen misschien?) wat sympathieker maken voor honden..
Expres langs een speelveld lopen met een aantal brave honden en dan wat kinderen uitnodigen om te komen aaien ofzo..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:49

Is het niet zo dat van de Islam geen eten weggegooid mag worden?
In dat geval zou het zomaar kunnen dat ze dit met de beste bedoelingen voor beesten doen en zich van geen kwaad bewust zijn...
Misschien die mensen gewoon eens aanspreken, of een briefje ophangen.
Let Op, spons in de bosjes, gevaarlijk voor uw hond, dan valt bij hen het kwartje ook vanzelf (als ze het niet met opzet doen)

Doen ze dit wel met opzet, schandalig natuurlijk. Maar zou niet meteen van het kwaadste uit gaan.
Hoeveel mensen weten er bijvoorbeeld ook niet dat chocolade slecht is....

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:52

Niet alle honden luisteren even goed nee, maar dat ligt over het algemeen toch ook wel een beetje aan de baas. Je zult het ze namelijk wel moeten leren. En juist omdat de verleiding om iets lekkers op te eten zo groot is, moet je daar echt even fanatiek mee aan de slag gaan.
Die van mij is nog geen jaar oud en luistert echt niet bijzonder goed, maar eten van straat is iets wat ik echt niet wil hebben, juist door dit soort berichten. Dus daar ben ik best fanatiek mee bezig geweest en ik heb af en toe ook best wel een worsteling op straat gehad met haar als ze toch iets te pakken had gekregen. :o

Natuurlijk hoort zoiets gewoon niet op hondenvelden of waar dan ook te liggen, maar helaas heb je niet alles zelf in de hand. :n Als baas zou ik hier dan ook echt op gaan trainen hoor, voor de veiligheid van je hond.

lejo schreef:
In dat geval zou het zomaar kunnen dat ze dit met de beste bedoelingen voor beesten doen en zich van geen kwaad bewust zijn...

Gebakken spons is toch geen eten!? Zoiets gooi je niet uit onwetendheid op een hondenveld, daar is echt wel opzet in het spel...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:52

Martine_R schreef:
Misschien kun je op de een of andere manier de allochtonen (de kinderen misschien?) wat sympathieker maken voor honden..
Expres langs een speelveld lopen met een aantal brave honden en dan wat kinderen uitnodigen om te komen aaien ofzo..

:n want honden zijn onrein dus dan maak je het alleen maar erger denk ik.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:53

Ik weet niet wat je er verder aan kunt doen. hart van nederland is een goeie denk ik.
En lokale radio?

Ik zou tot die tijd je hond een muilkorf om doen. dan weet je tenminste zeker dat ie het toch niet perongelijk binnen krijgt. minder fijn voor de hond, maar voor zijn eigen bestwil. Zeker is zeker.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:54

lejo schreef:

Ik neem aan dat ze zelf ook geen spons eten, aangezien dit dus uitzet in de maag... Gaan ze zelf ook dood van.
Dus zich van geen kwaad bewust zijn? Laat me niet lachen.
Die hebben gewoon op internet opgezocht wat de makkelijkste manier is om een hond om zeep te helpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:54

Wat in vredesnaam IS een gebakken spons?
Gewoon wat ik denk dat het is?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:55

Jep. En dan lekker gebakken in boter zodat het aantrekkelijk is voor hond/kat.
Hond eet spons, in de maag komen er sappen bij, spons zet uit.. :wave: hond.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:56

Dat het over gebleven eten niet weggegooit mag worden heb ik ook gehoord, maar wie bakt er nou een spons voor zichzelf om lekker te eten?
Over het brood maken wij ons niet zo druk iig minder als de sponzen.

@Martine; Sommige kinderen komen ook uit zichzelf langslopen om even te mogen aaien, van mij mag dit altijd. Goed voor beide, voor de hond en de kinderen ook!
Maar er zijn helaas ook kinderen die onwijs bang zijn waardoor de honden soms nerveus worden.

Al is er gelukkig nog nooit een hond geweest die een kind heeft aangevallen e.d.

@Amy; bij die van mij zit het er goed in, die is pas een jaar. En weet dat zij dit absoluut niet mag doen.
Ik zal andere erop wijzen om erop te gaan trainen, voor de eigen veiligheid. Bedankt :)

@Annelies; gebakken spons is inderdaad gewoon een spons(waar je de ramen mee zeemt) dit bakken hun is speciaal vet, gooien dit op straat of bosjes, voor de honden ruikt dit onwijs lekker en zullen ze het wel eten. Als de spons in de maag komt en een hond drinkt water, dan zwelt hij op en gaat je hond eraan dood.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:57

lejo schreef:

Misschien die mensen gewoon eens aanspreken, of een briefje ophangen.
Let Op, spons in de bosjes, gevaarlijk voor uw hond, dan valt bij hen het kwartje ook vanzelf (als ze het niet met opzet doen)

Doen ze dit wel met opzet, schandalig natuurlijk. Maar zou niet meteen van het kwaadste uit gaan.
Hoeveel mensen weten er bijvoorbeeld ook niet dat chocolade slecht is....

Yeah right, welke idioot eet er gebakken spons? :')

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:58

lejo schreef:

Citaat:
Gebakken spons is toch geen eten!? Zoiets gooi je niet uit onwetendheid op een hondenveld, daar is echt wel opzet in het spel

haha ik zie het net, ik zat te denken aan die beesten spons!
Maar zie nu ook dat mensen ook 'was'sponzen bakken als gif.

belachelijk!
Maar dat briefje zou ik dan in iedergeval als waarschuwing ophangen, dan mensen zich bewust zijn van het risico

ik ben toch te goed van vertrouwen in de mens denk ik :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:59

Liesje89 schreef:
Jep. En dan lekker gebakken in boter zodat het aantrekkelijk is voor hond/kat.
Hond eet spons, in de maag komen er sappen bij, spons zet uit.. :wave: hond.

_O-
Nouja, hoe kom je op het idee zeg?
Daar hebben ze blijkbaar nog over nagedacht ook. :roll:

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:15

Liesje89 schreef:
Martine_R schreef:

:n want honden zijn onrein dus dan maak je het alleen maar erger denk ik.

De zus van m'n baas is ook moslim maar zij en haar kinderen aaien de hond van m'n baas ook hoor..

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:17

Je hebt wel kinderen die de hond willen aaien etc. Ik zal eens vragen aan hun hoe dat eigenlijk precies zit, dan kunnen wij er ook rekening mee houden.

Maar inderdaad, hoe kom je op zo iets?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:23

Dat mensen zoiets doen, onbegrijpelijk. Vervelend ook dat er door weinig bewijs niemand op aangesproken kan worden, zo valt het niet te stoppen.. Wanneer het vaker op een vaste plek gebeurt, misschien in overleg met buurtpreventie/gemeente kijken of het gebruik van bijv. dummy-cameras wat toevoegt, om daders af te schrikken? Zoveel mogelijk waarschuwingsbrieven ophangen bij honden-uitlaat plekken?

Ik snap overigens niet zo goed waarom het uitmaakt dat deze mensen hoofddoekjes hadden.. als het Piet en Henk met een petje op waren geweest, had je dat ook vermeld? Maakt het de situatie anders? Spreek je mensen op een andere manier aan of ga je op een andere manier met ze om, omdat ze een hoofddoekje hebben? Moet het probleem op een andere manier opgelost worden omdat het iemand met een hoofddoekje was? Puur uit nieuwsgierigheid hoor, want ik zie de link met het probleem gewoon niet zo ;) Gebakken sponsen in de bosjes gooien om honden te vermoorden, daar zijn geen woorden voor, ongeacht iemands achtergrond of cultuur.. en ik vraag me ook af of de achtergrond/herkomst/cultuur van de dader invloed heeft op de oplossing...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:44

jeetje wat een gekken. Hier mogen de honden ook niks van een ander of van de grond oppakken maar met ene jonge hond is dat eerst nog niet zo makkelijk.

Wildwings@ het is algemeen bekend dat de meeste buitenlanders met hoofddoeken nou niet bepaald diervriendelijk zijn zoals wij nederlanders (uiterraard zijn er uitzonderingen)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:52

dat van die gebakken spons heb ik nog nooit gehoord, dat mensen dat doen.
Ik heb er ook nooit bij stil gestaan, maar mocht ik ooit een spons zien liggen, dan ben ik gewaarschuwd!