Tips gevraagd tegen het vervilten van mijn Briard.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Tips gevraagd tegen het vervilten van mijn Briard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:01

Ik heb een Briard teefje van 2 jaar; een super lieve en vrolijke hond <3 !
Ze heeft echter 1 "nadeeltje": ze is dol op water en viezigheid := ...

Als het goed is, ziet ze er zo uit:
Afbeelding

Helaas is dit een van haar lievelingsbezigheden...

... en ziet er dan vaak zo uit:
Afbeelding
-O- :oo

Als ze zo smerig is als op bovenstaande foto, zet ik d'r natuurlijk thuis in de douche en als het van die stinkende blub is, was ik haar ook met shampoo.
Vaak gooi ik er dan ook anti-klit overheen, maar dat is niet goed voor de vacht :n .
Als ze "alleen maar" in het water is geweest, laat ik haar gewoon opdrogen.
Nu duurt het met dat lange haar nogal lang voordat ze weer droog is en als ze nat is kan ik haar niet borstelen.
Als ze de volgende dag droog is en ik d'r wil borstelen, kom ik door de klitten niet meer door de vacht heen (er zitten ook vaak takjes etc in, die ik er natuurlijk altijd uithaal, maar soms zie ik er ook wel eens eentje over het hoofd :+ ) en vervilt ze erg snel :\ .

Wie-oh-wie heeft er tips (ook van soorten borstel e.d.!!) hoe ik haar vacht het beste kan verzorgen?
Vorig jaar heb ik er van pure ellende de schaar ingezet, maar dat zag er natuurlijk niet uit :') !

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:07

Wat een geniale hond hahaha, die weet wel wat genieten is op eenhondse manier. Hahahaha.
Ik heb geen ervaring met kltittende honden maar zou het niet kunnen helpen om de vacht met cowboy magic in te smeren? Het vuil blijft er dan ook minder lang inhangen en het water valt er ook sneller af volgens mij.

In ieder geval heel veel succes en vooral ook veel plezier met de hond ;)

kohtje

Re: Tips gevraagd tegen het vervilten van mijn Briard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:09

Kijk eens naar een blower om de vacht droog te maken. Je blaast er ook meteen het vuil mee uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:13

Cowboy Magic :j Gebruik ik ook op mijn verviltende Pyreneese herders (die verwant zijn aan de Briard en een beetje een kleinere versie er van zijn, zeg ik altijd). Werkt prima, ik knip alleen nog klitjes achter de oren weg ed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:14

Jouw hond is echt DE reden dat ik een gladharige hond heb :')

Sorry geen tips hier, maar wil je wel succes wensen. En je hebt een leuk dier!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:33

@Alik: aan iets van cowboy magic heb ik ook al eens aan gedacht (zulk spul werkt ook super in de dikke staarten van mijn Friesen :+ ), maar dat is weer niet goed voor de dekharen van de hond.
Als het goed is, voelen de dekharen net zo stug aan als geitenhaar :+ .

@kohtje: bedoel je een sterke föhn?
Ik föhn d'r natuurlijk al zoveel mogelijk droog, maar door de dichte onderwol kom je bijna niet heen :\ ...

@Goof: dank je :) . Ik snap wat je bedoelt hoor; voordat ik defintief besloot om een Briard te nemen, heb ik me goed geinformeerd, óók over de vachtverzorging!
Bijna overal was te lezen dat je aan vachtverzorging in het totaal zo'n 2 uurtjes per week kwijt zou zijn. Nou, dat leek me geen probleem :7!
Achteraf zeg ik: 2 uurtjes per dag is realistischer om d'r vacht er perfekt uit te laten zien :j !
(En laat ik daar nou net geen tijd -en geen zin :o - voor/in hebben :+ .)

@Ibbel: Jouw honden moeten dus eigenlijk ook bovenop "geitenhaar" hebben?
Hmm, misschien dat ik straks toch maar die tube van stal mee naar huis neem!

Overgens: ik kam en borstel wel iedere dag braaf, maar ik raak gewoon soms echt ontmoedigd als ik na een uur bezig te zijn, net een deel van de hond klitten-vrij heb -O- ....

Iemand nog tips wbt borstels & Co?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:39

Wat een heerlijke smeerkees zeg. Misschien niet zo fijn voor jouw,zo'n kledderkont in huis,maar beest geniet met volle teugen.

Ik zou de fokker of evt. rasvereniging bellen,daar vind je de mensen met de meeste kennis over deze honden en kunnen je vast goede en bruikbare tips geven.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:45

OMG wat een gezicht _O- Die 2e foto :oo Daar zou ik als eigenaar ook niet blij van worden.
Ik heb ook geen tips voor je, een Friese Stabij en een Border hebben een hele andere vacht, maar mss moet je Francis eens een PB sturen. Die is hondentrimster en heeft mss wel tips.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:45

Daarom ook dat ik zei dat ik geen verstand heb van vachtverzorging van honden. Ik kan me zomaar voorstellen dat het op het "geitenhaar" niet goed zou werken.
Bij de rasvereniging informeren lijkt mij ook wel een heel goede tip, er zijn er vast meer die zo door de modder baggeren :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:49

Pyreneeërs komen een beeje in 2 soorten voor: de honden met geitenhaar, en de honden die cadenettes maken (van die rastavlechten die puli's en pumi's en komondors ook hebben).
Je mag ze dus laten vervilten als je dat wilt. Ik heb er toevallig 2 met meer geitenhaar en één die wat meer vervilt (en van nr 4 weet ik het nog niet, die heeft nog puppievacht), maar op alle honden werkt de Cowboy Magic erg goed. Vooral die verviltende heeft nu een hele mooie gladde vacht.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:52

Hier gebruik ik ook cowboy magic. Ben er echt tevreden over.
Gebruik het ook op 3 verschillende vachten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:05

Oeii lastig... Misschien is het voldoende als je haar met cowboy magic wast als ze zo vies is? (die shampoo werkt ookal ontklittend namelijk) En andes denk ik toch dat de schaar of cowboy magic je enige/beste opties zijn.
Ik snap dat het niet het beste is voor het haar maar het scheelt dat de hond niet in de natuur hoeft te overleven. En al die klitten wordt je ook niet blij van dus ik denk toch dat regelmatig met cowboy magic bijhouden het beste is. (ik zou wassen met CB en dan detangler erin en bijhouden met bodyshine).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:28

Als het zo'n probleem is zou ik eerder kiezen voor tondeuze dan afzien elke dag weer voor hond en baas. Voordeel van korte coupe is dat ze kan doen wat ze graag doet zo te zien haha (net mijn x labrador die doet dat ook heel dagen)

Het is de bedoeling wel niet van zo'n vacht maar ik zou gaan voor gemak van baas en hond. Vilten zou ik niet aan moeten denken. Die drogen nog slechter, gaan stinken, komt allemaal troep tussen wat er blijft zitten e.d. ik zou doodsbang zijn dat het gaat zweren, dat er wonden komen en dat er vliegen in gaan zitten enz. enz. enz. dan veel liever kort knippen/scheren.

Maar heb geen ervaring met langhaar hodnen die snel klitten en hoop voor je dat je ze niet kaal hoeft te zetten en dat die Cowboy magic afdoende helpt!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:18

je kan ook zorgen dat ze niet in de modder en t water gaat iedere dag :+
ik denk dat cowboy magic wel werkt, of de vacht er echt heel mooi van blijft durf ik niet te zeggen
ja kan ook eens Fammiie_x hier op bokt vragen zij heeft 2 briards

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:22

Tegen het stinken hoef je niet te wassen met shampoo (wat het huidvet wegwast, en je hond nog sneller gaat stinken) maar met tomatenpuree of ketchup. :')
Klinkt raar maar het schijnt echt te werken!

Zo'n osterborstel vind ik zelf ideaal voor klitten. en idd zoals dierenfan zegt zou ik toch de tondeuse erover halen.. al denk ik nu dat ik wat verschrikkelijks zeg _O-

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:26

Mijn hond is precies zo, gelukkig heeft ze een korte vacht maar ik weet hoe je je voelt.
Ik kwam op een kattenshow dit spul tegen http://www.nonots.nl/ en heb een probeerverpakking meegenomen voor mijn kat. Tot nu toe werkt het super.
Misschien is dit iets voor je?
Succes met je smeerpoets in ieder geval :D

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 08:52

Bedankt voor jullie tips :) !!

Scheren/knippen wil ik dit jaar eigenlijk niet doen. Mijn dochter vindt het leuk om af-en-toe met haar naar een tentoonstelling te gaan.
Ik had haar afgelopen jaar in aug. geknipt en de haren waren in jan. nog niet lang genoeg om haar voor te stellen := . (Daarom is het natuurlijk ook belangrijk dat het "geitenhaar" blijft :+ .)
Ik heb voor volgende week een afspraak bij de hondenkapper, dan kijken we in hoeverre die haar vacht kan ontklitten/ontvilten en dan smeer ik er voor de zomer cowboy magic in. Borstel met een Osterborstel lijkt me iig een goed idee!
Aan het einde van de herfst stop ik daar dan gewoon mee en dan zien we wel of de vacht weer mooi stug wordt voor de tentoonstelling in jan. ;) .

Haar niet meer in het water laten is ook niet echt een optie; overal in de buurt waar ik met haar loop is wel water in de buurt en zó goed kan ik niet opletten dat ze nergens in gaat :P .
Daarbij gun ik het d'r natuurlijk ook dat ze lekker het water in kan ;) .
Ik probeer er iig wel zo veel mogelijk voor te zorgen dat ze na het water niet een net geploegde akker opvliegt :D .

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:29

Haha stiekem lach ik wel om hoor.

Maar vooral omdat het idd heel herkenbaar is.
Maar ikzelf heb alleen nog maar onze zwarte briard dus zie je niet dat ze vies is alleen stinkt ze elke keer enorm!
2 weken geleden heeft ze een vieze greppel genomen en stonk een uur in de wind en zwart water droop er vanaf.
Ik heb haar die dag erna gewassen en kwam echt bagger er vanaf, als ze blond was dat was ze gelijk ook zwart.

Wat voor kammen/borstels gebruik je nu?
Kam je ook echt laagje voor laagje; dus bij de voet beginnen (het makkelijkste is achter) en dan omhoog werken en daarna rustig aan naar voren toe.
Als je laagje voor laagje heb, heb je de onderwol er ook bij en raakt ze niet al te gauw in de klit.
Natuurlijk komen die klitten wel weer.
Maar ik hoef die van mij nu maar 1x per week te kammen en dan zit ze wel weer goed in de klit maar wel makkelijk eruit te halen!
En daar gebruik ik de flexborstel voor (daarmee kan je kleine klitten weghalen en ook hun onderwol wat los zit!) Daarna over dat stukje wat ik net met de borstel gedaan heb, gebruik ik mijn grove kam nog eens.

Is je hond al vaker naar een trimsalon geweest?
Weet je of de trimster vaker briards of beardeds gehad heeft?

Als je nog iets wilt weten ik hoor het wel :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:41

Daarom reken ik voor Briards uurtarief. En dan nog zijn er baasjes die dat niet begrijpen :')

Serieus, ik hoop dat je een hondentrimster hebt gevonden die bekend is met zo'n specifieke Briard vacht. Wel een geniale foto, die modderfoto :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:42

de briard bij ons op stal wordt geschoren.. ik ben em niet anders gewend, het ziet er best leuk uit.. en t is vooral erg praktisch

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:45

2 keer per jaar goed trimmen wil ook een stuk schelen!

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:47

Scheren vind ik zonde!
Je kiest een ras en dan vind ik dat je je ook bewust moet zijn hoeveel onderhoud het is.
En bij de ene is het meer werk dan bij de andere, maar dat is met alle rassen

Onze reu die gecastreerd was, was gewoonweg een ramp door de castratenvacht.
En moest je het echt heel goed bij houden of hij zat enorm in de klit! Die moest idd voor minder werk meerdere keren per week grondig uitgekamd worden!
Maar de teef die we nog hebben heeft een hele fijne vacht, de vacht zoals het hoort te zijn :)
1 keer in de weg een grondige borstel/kam beurt hoe ik het hierboven beschreven had.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 23:03

Afgelopen aug/sept heb ik haar uit pure armoed geknipt :o .
Het was de bedoeling dat ik haar zou scheren, maar mijn dochter heeft net zo lang op me ingepraat het niet te doen (zodat het niet nóg korter werd :P ), dat ik het maar bij knippen heb gelaten. Het zag er niet uit -O- , alhoewel ik best netjes had geknipt :j .

*Remy, vorig jaar januari ben ik bij iemand geweest om haar mooi te laten toiletteren voor de tentoonstelling.
Zij had/heeft idd veel ervaring met Briards en andere voddenbalen :P .
Naar haar ga ik (of liever gezegd Mila) volgende week weer naar toe.
Ik kan het me voorstellen hoor, dat je voor een Briard een uurtarief rekent := (gaat voor mij dan vast onbetaalbaar worden :+ ).

*Fammiie, ik heb borstels in alle soorten en maten .roll: , net als kammen.
Stinken doet ze gelukkig eigenlijk helemaal niet (tenminste, niet als ze droog is). Ik kan alleen niet borstelen als ze nat is en eenmaal opgedroogt zit ze meteen vol klitten.
Een kennisje van mij, die ook Briards heeft, zei dat ze tot een jaar nog vaak hun puppyvacht hebben en dat het vaak het jaar daarop wel beter is.
Hmm... die van mij is vast een uitzondering :P !
Maar idd, scheren wil ik eigenlijk ook niet; een Briard is gewoon op z'n mooist als het een wolbaal is ;) .

Overgens: Mila's mama heeft 4 weken terug weer beebjes gekregen :) !
Zondag over een week gaan dochterlief en ik heerlijk puppy-knuffelen <3!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:14

Heb ook een langharig monster wat het liefst door de gier rolt,kadavers en ganzenstront alles als het maar stinkt!
Dan was ik hem op de poetsplaats met paardenshampoo en spuit erna glansspray op,wanneer hij dan opgedroogd is borstel ik hem eerst met de grove borstel en daarna nog een keer sprayen en met de kam erdoor.
Had er ook aangedacht te gaan scheren maar dan krijgen ze toch een lelijke vacht terug met krullen,dus ik knip hem nu regelmatig en dun af en toe zijn vacht uit met de efileerschaar.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:23

Kun je niet wanneer ze nog nat is antiklit op haar sprayen en dat dan gewoon laten inwerken tot het droog is?
Als het goed is kam je het dan veel makkelijker.