7 jarig konijn en nu met gras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

7 jarig konijn en nu met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:39

Halloo bokkers,

Mijn lieve 7 jarige konijn Bella krijgt een nieuw hok *\o/* . Omdat haar hok zowat uit elkaar valt van verrotting ga ik er één in elkaar zetten, met een ren eraan. Nu gaat mijn vader in de tuin regelen dat er een stukje gras komt waar de ren dan op komt maar nu is mijn vraag, kan een 7 jarig konijn nog wel op gras? Omdat ze het niet gewent is natuurlijk.

En zijn er nog tips waar ik aan moet denken bij een nieuw hok maken, bodembedekking of bij het gras/ren?
Ze leeft alle tijd al op zaagsel en de andere kant van haar hok zaagsel + stro maar ik las laatst dat zaagsel slecht is?

Alvast bedankt!

kippetje

Re: 7 jarig konijn en nu met gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:42

net als met je paard of pony: niet direct de hele dag op het verse nieuwe gras....

Begin met een half uurtje of uurtje en bouw dat op. Tussendoor het hok gewoon afsluiten.

Enne.... Bella zal je heel dankbaar zijn!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:45

kippetje schreef:
net als met je paard of pony: niet direct de hele dag op het verse nieuwe gras....

Begin met een half uurtje of uurtje en bouw dat op. Tussendoor het hok gewoon afsluiten.

Enne.... Bella zal je heel dankbaar zijn!

Okee rustig opbouwen, dankje wel!

Ja ik denk dat Bel me heel dankbaar is! Ze heeft nu niet zoon groot hok en vind het best wel sneu en daarom nu een ren eraan :D

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:49

Mijn konijnen zitten in de zomer ook buiten in een hok met een ren aan, ook op zaagsel en stro, en ik heb nog nergens gelezen dat het slecht was en nog geen slechte ervaringen mee gehad.
Als je een hok maakt waarbij ze ook in het gras kunnen moet je zorgen dat ze altijd ergens een droog, tochtvrije plaats ter beschikking hebben.
Gras moet je zoals gezegd opbouwen, ik begin met een kwartier, dan een halfuur, uur, 2 uur, 4uur, 8uur, 12 uur en daarna 24, en dan blijven ze ook buiten. (dag en nacht)
tof dat je je konijn een nieuw hok geeft +:)+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:55

Inderdaad beginnen met een kwartier, konijnen eten snel hoor haha :P
Maar kan ze er dan niet onder door graven?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:59

oh ja vergeten...draad aan de onderkant van de ren doen anders is het konijntje binnenkort weg :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:00

succes ik wen ze ook altijd rustig aan gras eten na de winter. Vergeet het rustig vaak wel. Het is 2 dagen 1 á 2 uur en dan 2 dagen 3 á 4 uur en daarna overdag gewoon.
Dit jaar Bongo gelijk de hele dag op het gras gezet omdat ik weinig keuze had door zijn poten en gelukkig si het goed gegaan. Wel op een redelijk kaal stuk gezet en daar staat hij nu (week later) nog op. mede omdat op de rest van het gras kunstmest gegaan is en zeker ook om te maken dat hij zich niet helemaal gek eet.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:09

@Dollyspikkel, ik las op een site dat in het hout een stof zit wat ziekteverwekkend is? Ik zal de site even zoeken!
@Saskiakefie & Dollyspikkel, tijdens het plaatsen van het gras zal ik er gaat onder het gras doen!
@Dierenfan, Wat was en dan met Bongo's pootjes?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:27

http://www.klaver4dieren.nl/nw009.htm Hier had ik het gelezen over het zaagsel.
@Dollyspikkel.

Zelf heb ik er ook nooit problemen mee gehad want ze doet het al 7 jaar super erop. Wel is een half jaar geleden haar volle zus, Ruby, overleden op 6½ leeftijd, maar of dat door het zaagsel komt?? Ze ad niet meer, maand vol gehouden en toen was ze weg...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:30

ik zit met sore hocks helaas met mijn vlamen. Dus nu weer andere ondergrond proberen en hopen dat Bongo het red. De 2 anderen moest ik in laten slapen maar Bongo is gelukkig nog niet zo erg dan dat hun waren.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:33

bedankt voor de site, maar ik had nog nooit gehoord dat zaagsel slecht was, en ook nog nooit gehoord dat er een konijn (of ander dier) ziek van geworden is (of zelfs gestorven?). Jouw konijntje is dus waarschijnlijk niet overleden aan het zaagsel. Ik heb ondertussen al zo'n 5 jaar knaagdieren en ik maak al 5 jaar gebruik van zaagsel en heb er nooit klachten over gehad (en nog nooit klachten gehoord van iemand anders)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:36

dollyspikkel schreef:
bedankt voor de site, maar ik had nog nooit gehoord dat zaagsel slecht was, en ook nog nooit gehoord dat er een konijn (of ander dier) ziek van geworden is (of zelfs gestorven?). Jouw konijntje is dus waarschijnlijk niet overleden aan het zaagsel. Ik heb ondertussen al zo'n 5 jaar knaagdieren en ik maak al 5 jaar gebruik van zaagsel en heb er nooit klachten over gehad (en nog nooit klachten gehoord van iemand anders)

Mooi! Ik denk dat het bij Ruby meer het geval was van een gevoelig diertje, ze was snel van de leg maar wel heel rustig en tam. Zal idd niet door 't zaagsel komen hoop ik ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:36

Hoe kan ik het gras mooi houden als ze er een lange tijd op staat? Moet het onderhouden worden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:37

Ik gebruik Tierwohl super. Dit is klein, zacht en redelijk stofvrij en neemt super op :j
Tja wat betreft giftig, ik vind dat er dan niet echt een goede vervanger is. Je wilt dat je konijnen zacht kunnen zitten en als je er kattenbakkorrels in gaat gooien dat zit totaal niet lekker en komt waarschijnlijk ook nog tussen de poten te zitten.. Dan vraag je ook om sore hocks.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:38

het ene konijntje is gevoeliger dan de ander, het zal daardoor wel gekomen zijn en ik vind 6 en half toch al een mooie leeftijd voor een konijntje hoor :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:08

1997suus schreef:
Hoe kan ik het gras mooi houden als ze er een lange tijd op staat? Moet het onderhouden worden?

dagelijks je rennetje verplaatsen, anders is het met een dag of 5 dood.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:11

@Saskiakefie, waarschijnlijk is Ruby gewoon weg gegaan van ouderdom. Maar nagels knipte ik regelmatig en er zat nooit zaagsel tussen der poten :)
@Dollyyspikkel, dat vond ik ook! Ik heb veel konijnen gehad maar werden nooit ouder dan 3 ofzo en dan vin dik 6.5 al heel wat!
@xRomana, probleem ik alleen dat de ren aan het hok vast komt en in de ren gras komt, verplaatsten word dus moeilijk... Is daar een optie voor?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:32

Helaas, dan geef ik je nog geen week, het gras zal doodgaan door de uitwerpselen en het gebrek aan zon en water.
Wat je wel kan doen is een handje gras geven zo nu en dan, maar een grasmat aanleggen, bespaar je de moeite of je moet een joekel van een ren hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:02

Nee gras eten ze zo helemaal op en konijnen geven het echt niet de kans om bij te groeien. :n

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:39

bij ons hangt de ren ook aan het hok vast, maar met 2 mensen is het te verplaatsen, zorg dus dat je je hok zodanig maakt dat het toch verplaatsbaar is, anders heb je na een week geen gras meer

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:53

Oke! Aandachtspuntje, dank jullie wel!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:13

Ik wou even melden dat de lieve Bella heerlijk in het hok loopt! Het binnenhok is wat klein maar ze kan lekker naar buiten van het trappetje, wat ze ook doet, het gras op! Zoveel gras eet ze gelukkig niet :) Ze is plotseling veel vrolijker geworden! :D

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie tips!