vraagje over een nestje konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

beaniej

vraagje over een nestje konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 15:19

Hallo,

Mijn konijn is vorige week donderdag bevallen van een nestje van 2 konijntjes. Ze groeien goed en de oogjes zijn al half open. Nu zit het zo dat ik een hok heb met verdieping, mijn konijn loopt de hele dag los en kan naar binnen wanneer zij dat wil. De bovenverdieping bestaat uit 3 delen, het nachthok waar het nestje zit, een leefhok en een stukje waar het gat zit met de trap. Onder het hok zit een met gaas afgesloten ruimte waar ze ook rond kan lopen, maar daar is het deurtje van open zodat ze de tuin in kan.

Mamma konijn is zo erg verwend dat ze het niet accepteerd om opgesloten te worden want dan breekt ze gewoon de boel af. Hoe moet dat nou straks als de kleintjes gaat rondlopen met het trapgat? Het gat kan afgesloten worden maar dan moet ik moeders ook opsluiten wat ze niet gaat accepteren.

Moet ik als de tijd daar is dat ze rond gaan lopen het nestje verplaatsen naar een ander hokje zonder trap of gewoon zo laten?

Anoniem

Re: vraagje over een nestje konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:23

Ik zou ze een verdieping naar onderen verplaatsen. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:26

ik zou ze gewoon zitten laten als ze gaan lopen gaan ze toch mama achterna, ik zou wel kijken of ze nergens kunnen ontsnappen in de tuin want ze zijn zo weg!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:34

Ik zou het nest lekker laten zitten waar het nu zit, je weet nooit hoe mams dr op reageert als het ineens verplaatst is.
Kan je niet een ren tegen het hok aan zetten? Ik heb een ren die bestaat uit allemaal losse panelen die je dus zo ken zetten als jij wil. Je zou die tegen het hok aan kunnen zetten zodat ze er wel nog uit kan, maar niet ver weg kunnen lopen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:36

Voor het uitgangetje naar de tuin een hoge plank oid zetten. Moeders springt daar dan wel overheen.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 16:04

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben op dit moment bezig met fijn gaas langs de zijkanten van de tuin aan het plaatsen er zit nu gaas met een grote maas, waar mijn mannetje zijn koppie door kan steken dus dat wordt sowieso gedaan. Ik moet ook een stuk afzetten zodat mijn mannetje ook nog los kan en dat mijn vrouwtje er niet bij kan, dan ga ik gelijk kijken of ik haar stuk dan kan beperken. En maar hopen dat ze op haar stuk blijft.

Het nestje naar beneden plaatsen zou wel kunnen maar dan zitten ze op de grond en met deze temperaturen doe ik dat liever niet.

Als ik een hoge plank voor de uitgang zet denk ik niet dat moeders er nog in kan. Ze is namelijk een Franse hangoor (en aardig aan de maat). Maar ik neem in ieder geval alle tips mee met het brainstormen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:07

beaniej schreef:
Als ik een hoge plank voor de uitgang zet denk ik niet dat moeders er nog in kan. Ze is namelijk een Franse hangoor (en aardig aan de maat). Maar ik neem in ieder geval alle tips mee met het brainstormen.

Je bedoelt vanwege de bovenkant van het gaas/ren bij het deurtje? Geen ruimte om eroverheen te komen?

Want dan kan je met planken ook gewoon aan de binnen/buitenkant een soort kraal (U-vorm) maken.. Moeders kan zo haar hoofd niet stoten :)

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:45

Even offtopic: ik ben heel erg benieuwd naar foto's van mams, paps en de beebs!! :j (ik droom er namelijk al een poos van om zelf ook een franse hangoor aan te schaffen in de toekomst)

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 17:56

Heb net nieuwe foto's genomen van de beebs, die ga ik nu op de computer zetten en dan kijken of ik ze hier er op krijg. (heb ik nog nooit gedaan)

Mamma
Afbeelding

Beebs 5 april
Afbeelding

Beebs 11 april
Afbeelding
Afbeelding

Beebs vandaag
Afbeelding

Die van vandaag is niet zo duidelijk ze hadden er niet veel zin in.
Foto's van de pappa('s) heb ik helaas niet, ik had 2 vrouwtjes konijnen overgenomen van een collega van mij, wat achteraf dus mannetjes bleken te zijn dat waren 2 zwart witte voskonijntjes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:08

Ik zou het mannetje laten casteren en dan 2 weken later lekker koppelen aan de voedster en samen los laten. Veel gezelliger!!

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 19:40

Dat is ook de bedoeling, die 2 voskonijntjes heb ik weggedaan omdat ik op dat moment geen 2 castratie's kon betalen en ze bij mij niet meer bij elkaar konden. Toen ben ik omdat ze zo alleen was (haar vriendje is eind februari overleden) toch gaan kijken voor een ander vrouwtje omdat ik in de planning had haar te laten dekken door een franse hangoor en dan met het nestje een groepje vormen. Alleen bleek dit vrouwtje ook weer een mannetje te zijn, waarvan ik dan toch maar heb besloten om hem te houden en als hij oud genoeg is te laten castreren. Ze kunnen mekaar zien en aan mekaar snuffelen door het gaas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:02

succes! Dus de jongen mogen ook blijven als het voedsters zijn? Wel enorm leuk zeg! Al ben ik als een blok gevallen voor nijnen uit opvangen dus voortaan doe ik alleen nog maar uit opvangen. Enorm veel keuze en weet al wat het is voor konijn. Voor mij heel belangrijk omdat ze mee gaan naar aai projecten e.d. en karakter dus heel belangrijk is.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:53

Mijn nest van zes is ook in een hoger gelegen binnenhok geboren. Moeders kon alle kanten op in het hok, hoewel die van mij niet vrij in de tuin lopen, maar had hetzelfde met het trapgat. Tot ze fatsoenlijk konden huppelen zijn die van mij er niet bij in de buurt geweest, maar toen ze ouder en brutaler werden was het heel koddig om te zien hoe ze met de trap omgingen.

Die bij mij is dan ook niet zo heel hoog, aantal van de baby's is ook wel eens naar beneden gevallen etc. Niets aan over gehouden..

Gefeliciteerd met de beebs trouwens!

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 23:24

Dankjewel, als ze het karakter hebben van mams dan zullen ze gauw beneden zijn, wat die allemaal uithaalt daar kan ik een boek over schrijven.

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:37

Nou vandaag was het zover, ze zijn buiten geweest. Ik heb me zorgen om niets gemaakt, ze gingen met gemak weer terug naar boven. Ze hebben een beetje rondgehuppeld en gingen weer terug naar hun veilige nest, is toch wel een beetje eng buiten.