Hoe nieuw konijnen hok goed mooi houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe nieuw konijnen hok goed mooi houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:53

Hallo bokkers,

Ik heb onlangs een prachtig nieuw konijnenhok gekocht via marktplaats. Het gaat gebruikt worden voor logeerkonijnen (die komen vaak in de vakanties) en tijdelijk voor mijn drachtige konijn. :)
Nu is het zo dat ik het hok graag mooi wil houden. Omdat het er dan gewoon beter uit ziet, en ik het dan langer kan blijven gebruiken.
Mijn konijnen zijn namelijk erg, erg goed in knagen, en dat is iets wat ik graag wil voorkomen. :+

Het hok is in de beits gezet door de vorige eigenaren en helemaal nieuw.
Het heeft dikke metalen randen aan de onderkant van het hok, zodat het niet op de grond staat. (Ook door de vorige eigenaren gedaan.)
Maar daarboven en aan de binnenkant zal ze toch blijven knagen.
Verder heeft het hok ook een 'tussen-schot', om een binnen-verblijfje te creëren. Dit is het moeilijkste, want het is een soort boog.

Wie heeft er een goede tip om het knagen en het knagen aan het tussenschot te voorkomen? :)

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:03

even bij de bouwmarkt aluminium hoekprofielen halen. ik heb pas een nieuw hok besteld en daar zaten die strips al standaard op.
in m'n vorige hok heb ik zelf van die strips op de randen geplakt. toen de plastiek versie.

en het hok misschien nog een keer extra in de beits zetten en dit jaarlijks bijhouden. zeker ook de binnenkant. met logeerkonijnen moet die ook goed schoongemaakt kunnen worden met een sopje zonder dat het hout meteen aangetast wordt.

NZ92

Re: Hoe nieuw konijnen hok goed mooi houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:13

Ik lees ff mee! Ben ook naar een gouden tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:46

Tieme, wat zijn hoekprofielen? :)
De binnenkant is volgens mij ook in de beits gezet.

Bedankt!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:04

Afbeelding dat is een hoekprofiel

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:07

Tja... misschien bij een bestaand hok niet echt handig.. maar hier werkt het wel.. het gaas aan de binnenkant tegen het hout ipv aan de buitenkant.

Misschien ook plastic bak erin waarin ze kunnen plassen... want dat tast hout vooral aan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:11

Wij hebben ook overal hoekprofieltjes zitten.

Werkt echt perfect :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:40

het plaatje wat ruby laat zien is inderdaad een hoekprofiel. die doe je op alle randen waar ze hun tanden in zouden kunnen zetten. is niet veel werk en is niet duur.

zorg ook voor voldoende knaagmateriaal. wilgentakken of van die stammetjes. dan zullen ze daar wat sneller hun tanden in zetten en misschien je hok ook wat meer met rust laten. zowiezo moeten ze wat te knagen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:20

Wilgentakken hebben ze vaak! :))
Iig een takje. Heb pas nieuwe geplukt, direct helemaal kapot gemaakt. :D