stalmatten en konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

stalmatten en konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:01

Heb steeds problemen met mijn vlamen en hun poten (wonden op het loopgedeelte van de poten). Nu al helaas 2 vlamen hier aan verloren en 3de waarschijnlijk tijdig ontdekt maar herstel is zeer langzaam en langdurig en kan nog alle kanten op gaan helaas.

In elk geval gras gaat niet want ze graven zich in, doe ik er gaas onder dan graven ze tot op het gaas en gaan ze op gaas lopen wat ook schadelijk is voor de poten. Heb ze daarna op zwaarder zand gehad wat niet gaat stuiven anders weer oogproblemen. Echter dat zand wordt ook behoorlijk hard, daarnaast zijn mijn konijnen niet zindelijk op 1 plaats en word het zand dus enorm goor.
Mijn eerste vlaam heeft het probleem op dit zand gekregen en als er eenmaal een wondje zit dan gaat dat zand er ook in en niet schoon zand dus ontstekingen en zwaar ook.

Heb ze toen op afgesleten stoeptegels gezet wat lang goed leek te gaan. Echter toch weer een vlaam met problemen en gezien dat familie was van de andere vlaam ging ik ervan uit dat het ook een erfelijke kwestie was. Helaas uiteindelijk ook in moeten laten slapen. Mijn andere vlaam was niets mee aan de hand. Nu gaat deze echter ook beginnen. Hij zit nu op gras en avond en nacht in hondenbench omdat hij niet graaft kan dat. Echter mijn andere vlamen die ik nu heb graven wel.

Puntje bij paaltje kreeg ik een tip om eens stal tegels te proberen. Nu zijn er hier veel mensen met paarden en konijnen dus wie weet heeft ieamnd ervaring hier mee.

Zijn staltegels echt veel zachter dan gewone tegels? Goed buiten te gebruiken? Zijn ze niet gevoelig voor knagen van konijnen en dan dodelijk? Of te wel: iedereen die ervaringen heeft met staltegels en konijnen heel graag melden.

Zijn er toevallig ook nog mensen die 2de hands hebben die er nog heel netjes uit zien? :+ (mits ik positieve ervaringen krijg) Mag via PB uiteraard

mltex

Re: stalmatten en konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:05

je doelt op sore hocks? overgewicth speelt een grote rol erbij.
De reus hier heeft in zomers als ie veel op tegels loopt soms een klein plekje.
Je hebt ook rubberen tuintegels, die tegels die je ook op kinderspeeltuinen onder de glijbaan vind.
Die zijn superbetaalbaar en zou je kunnen proberen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:11

jep sore hocks. Mijn eerste vlaam die overleed is altijd te mager geweest (aldus mijn DA en ik) andere vlaam is maar 9 maanden geworden en vollop in groei en zeer zeker niet dik (kreeg ook van DA te horen aan de magere kant) vlaam van nu is wel iets te dik maar heeft geen kg overgewicht. Hij is behoorlijk van formaat en nu 5.7 kg de vorige keer vond de DA hem uitstekend op gewicht en toen woog hij 5.55 kg. Hij zit al 2 weken opgesloten dus denk dat de verhoging van gewicht daar aan ligt.

Betaalbaar vind ik wel heel geweldig, echter kwaliteit ook. Wil graag ondergrond hebben die gewoon enorm goed 'werkt' voro mijn dieren. Duur in aanschaf en hopelijk dan wel vele jaren plezier ervan!

Echter ze gaan in buitenren liggen in weer en wind.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:14

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:18

Per stuk zijn die toch nog 28 euro, zag ik net. Daarbij zou ik een wat dikkere staltegel nemen, hebben langere levensduur.
De terrastegels zijn niet zo hard geperst en brokkelen daarom eerder.
Goedkoop is ook in dit geval duurkoop.
Waar zit je ergens, ik heb nog een meter of 6 liggen die een week in een paardenstal hebben gelegen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:41

zag het ook dus mijn enthousiasme daar over is al verminderd.
Heb ook op MP al geboden op 2de hands maar of dat wat wordt? Hoop van wel maar is altijd afwachten wat de verkoper doet natuurlijk

Mijn ren is 4 meter lang en 1.5 meter breed. 6 meter zou net net kunnen dus. Zit in provincie Zeeland maar heb ook kennissen tegen de grens van friesland aan waar regelmatig iemand heen en weer rijdt dus ben niet enorm plaats gebonden hoewel het wel te doen moet zijn qua omrijden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:51

Is gewoon stro geen idee? Onze konijnen blijken stapelgek te zijn op rubber te zijn. Een tijdje geleden hebben ze een keer een fietsband vernield en sindsdien beginnen ze ook aan onze schoenzolen als ze de kans krijgen. := Ik weet alleen niet of ze aan die staltegels kunnen knagen of dat ze daar geen grip op krijgen. (?)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:58

Als je in de buurt van den bosch komt en je wilt wat af komen halen, dan maak ik een mooie prijs voor je. Zal ik kijken hoeveel meters ik exact nog gebruikt heb liggen? Nieuwe heb ik ook, maar die zijn wel prijzig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:59

stro in een buiten ren is niet mogelijk en stro moet en zal eruit gaan. Ik moet het dus zoeken in zand wat niet stuift of rubber tegels

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:05

In mijn buitenrennen heb ik wel stro. Vooraf had ik twijfels, maar het bevalt mij heel goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:07

goeroe schreef:
In mijn buitenrennen heb ik wel stro. Vooraf had ik twijfels, maar het bevalt mij heel goed.

En hoe dan als het regent en hard waait? HIer is de buitenren een hondenkennel en mijn ma is zeer zuinig op haar nette tuin.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:13

Ik heb een grote buitenren voor mijn konijnen.

Deze staat op gewone stoeptegels, heeft aan de onderkant (en alle andere kanten) gaas.
Ik heb hem met de achterkant tegen de muur en heb aan de rechterkant een tuinschilderij gemaakt, die is van zeil en hij is dus wind- en waterdicht. 2 open zijdes dus, 1 van 60cm en 1 van 2.5 meter.
Bovenkant is dicht (kan open) en heb er een 'overkapping' overheen zitten, dat scheelt ook nog een stuk inregenen vanaf de voorzijde.

Gevuld met een dik pak stro. Strooi hem om de twee dagen bij, 1x in de maand gaat hij leeg. Heb weinig last van stro buiten het hok, en hetgeen er buitenvalt veeg ik gewoon bij elkaar.

Mijn konijnen zijn super tevreden, nooit last van de pootjes.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:30

In de ene ren heb ik zwarte grond onder het stro en in de andere ren tegels. Die met tegels eronder moet ik vaker opstrooien, maar dat zal deels ook wel komen doordat die ren kleiner is. Een vast schema heb ik niet, is ook afhankelijk van het weer. Als ik het nodig vind gooi ik er stro bij en als de laag te dik wordt mest ik het uit voordat ik er weer schoon stro in gooi. Het blijft veel langer schoon dan ik had verwacht. Als het veel geregend heeft wordt het natuurlijk wel nat, maar het blijft in elk geval veel schoner dan zand of zwarte grond. Het stro waait niet snel weg maar natuurlijk belandt er wel eens een strootje ergens anders in de tuin. Ik kan me daar niet druk om maken. :o Heb je niet de mogelijkheid om (een deel van) de ren te overkappen dierenfan? Dat scheelt wel weer natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 13-04-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:34

aha dan kan het zeker wel! Zou dat ook allemaal wel willen doen voor mijn nijnen maar woon nog thuis en moet dus dealen met mijn ouders. Dat ik deze ren mag zetten en er een golfplaten dak op mag is al zeer veel waard. Echter dicht maken mag ik hem niet want mijn moeder vind nu al dat het zicht helemaal weg is terwilj ze nu nog gewoo ndoor de ren heen kan kijken.
De ren is dus zeker voor de helft overdekt maar gezien dat op 1.7 meter hoogte is en de zijkanten open is scheelt het wel wat maar niet veel (1 zijkant dicht omdat deze dichtbij de heg staat en achterkant dicht omdat daar een hok aan vast staat exact even breed als de ren). De andere kant van de ren mag ik in de winter wel dicht maken voor de kou maar in de zomer maanden niet vanwege het zicht.

Handig hoor ouders ;) ach ben al lang blij dat ik toch veel mag doen voor mijn dieren hoewel hun niets om mijn dieren geven (zeggen ze, maar ondertussen zorgen ze er maar wat graag voor als ze de kans krijgen)