Een (te) dominante voedster?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goldwynn

Een (te) dominante voedster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:43

Omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen en meningen van andere konijnen houders en/of kenners heb ik besloten toch maar een berichtje hier op bokt te plaatsten.

Gisteren heb ik opnieuw een dierenarts rekening gehad van mijn favo konijn en ik wil dit in de toekomst zo goed als mogelijk voorkomen. Jaarlijkse entingen dus niet mee gerekend.

Ik ben in het bezit van drie konijntjes, twee voedsters en een gecastreerde ram. Deze laatste is dus ook waar het probleem ligt, of in ieder geval diegene die het probleem heeft. De twee dames zijn moeder en dochter -de ram is de vader- waarvan vooral moeders naar mijn idee een erg dominante trien is. Ongeveer twee maanden geleden is mijn andere konijntje overleden, uit hetzelfde nest en ook een voedster, en ik ben bang dat mijn ram sindsdien de pineut is geworden. Vanwege mijn schoolrooster ga ik tegenwoordig meestal 's avonds even bij ze kijken voer ik ze, woensdag ben ik toevallig 's ochtends geweest. Ik vond meneer totaal uitgemergeld (bleek 1 kg kwijt te zijn en weegt nu ongeveer 1,6 kg) en heb hem direct apart gezet. Hij begon direct met eten en drinken..

Het hok waarin ik mijn konijnen houd is ongeveer 3 bij anderhalve meter en heeft een kleine bovenruimte. Hier staat wel een voerbak maar is geen ruimte voor een fles water. Hij zat dus ook boven. En toen hij alleen zat begon hij direct te eten.

's middags bij de dierenarts bleek dus dat hij haken op zijn kiezen heeft, hiervoor is hij gister direct behandeld en zit nu naast me in een binnenhok vanwege de narcose. Buiten hebben we nog een wat ouder hok dat geschikt is voor één konijn, hier zal hij dus ook voorlopig weer aan aansterken, maar ik ben bang op herhaling als ik hem weer bij de dames plaats.

Mijn oudste voedster was gekomen om hem gezelschap te houden, maar dit mag niet ten koste van mijn vriendje gaan. En eigenlijk wil ik hem niet alleen houden, voor zover het te observeren valt denk ik dat dochter beter met hem matched dan moeder. Dus zit eigenlijk te overwegen om zodra hij is aangesterkt de moeder apart te zetten en dan vader en dochter samen in het grote hok te zetten, hoewel dat aan de andere kant ontzettend sneu is voor mijn voedster..

Weet niet zo goed wat te doen en hoe ik dit op kan lossen, het liefst zie ik ze natuurlijk bij elkaar.. Ze zitten nu ongeveer een jaar bij elkaar en dit is tot nu toe ook altijd goed gegaan..

Captain

Re: Een (te) dominante voedster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:47

Ik snap het niet helemaal.. Haken op de kiezen hebben niks met een dominante voedster te maken?

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:01

Nee, de haken hebben we gevonden toen ik naar de dierenarts ben geweest om die om advies te vragen.

Maar de dames lieten hem niet meer beneden komen, hij zat denk ik 24 uur per dag boven de laatste paar dagen..
En m'n vader maar volhouden dat hij hem wel regelmatig beneden zag..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:50

Vaak valt er bij een drietal 1 buiten de boot dat kan het geval nu zijn, maar wat je ook vaak ziet is dat als een konijn zwakte toont in een groep dat die verstoten word. Een kilo afvallen is enorm veel zeker als er niks anders opvallend aan hem was bijv. dat hij niet bij het eten erbij was oid. Kijk dus eerst goed of hij nu aankomt anders kan er ook wat anders zijn zoals wormen, maar ook EC kan en vooral bij EC zie ik verstoting.
Ik zou anders kijken hem te matchen met dochter en haar te matchen met een vent die bij haar past mits bovenstaande uitgesloten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:52

Nogal logisch dat dat konijn verstoten wordt als hij zo zwak is, niet vervelend bedoeld maar een konijn valt niet in 1 dag 1 kilo af dus dan ben je er wel ietsie laat bij om dan pas te denken wat het kan zijn.. waarschijnlijk heeft hier gewoon het hoofdprobleem gezeten, en zodra je konijn weer op kracht is kan deze wellicht weer wat weerstand bieden tegen de voedsters.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:26

Zodra ik ontdekte dat hij zo was afgevallen heb ik hem apart gezet, komende dagen zit hij binnen op advies dierenarts vanwege de narcose. Hij gaat over paar daagjes het schuurtje in en daarna in zijn eigen buitenhok, hoewel deze stukken kleiner is dan wat hij gewend is. Als hij op sterkte is wil ik proberen hem met zijn dochter te matchen en moeder apart zetten.

Een nieuwe ram voor haar zit er niet in, drie konijnen is op dit moment genoeg en als ik er nog maar eentje over heb komt er pas een nieuwe bij. Daarnaast is mijn tweede hok te klein voor meer dan een konijn..

Dierenarts heeft geen andere problemen geconstateerd dan de haken en het gewichtsverlies, dus ik ga er wel van uit dat hij verder aardig oke is. Volgende week worden hij en beide dames weer geënt, dit doe ik jaarlijks..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:45

Let wel op dat die haken veel terug kunnen komen!!

Hier ook zo'n voedster en die de rammen durft te terroriseren. Ik laat ze volgende week of week erop (als de DA weer beter is) castreren net als mijn rammen en hoop van harte dat het werkt.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:32

Daar heeft de dierenarts me voor gewaarschuwd.
Maar ik kan dit mannetje gewoon niet laten gaan, dan maar keer op keer zijn kiezen laten controleren.

Als het een van de dames geweest zou het jammer zijn geweest, maar dit is mijn vriendje, mijn mannetje.

Maar werkt het steriliseren/castreren van een voedster om het gedrag tegen te gaan?
Op dit moment zit ze namelijk constant achter haar dochter aan en laat deze haast geen moment met rust.. Dus zit er vooral aan te denken haar nu apart te zetten zodat vader en dochter samen kunnen en hopen dat dat goed gaat.. Anders moeten de dames plaats maken voor een vriendelijkere voedster.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:41

sterilisatie schijnt te helpen. Nog nooit eerder gehad dus geen idee maar die ervaring ga ik wel mee maken. Eventueel als de haken te erg worden kan je altijd nog informeren naar de tanden geheel te laten trekken. Dan moet je groenvoeding wel in fijne porties snijden maar een konijn kan er in principe goed mee leven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:45

Ga dan wel voor de castratie want een sterilisatie heeft geen nut. ;)

Bij een castratie halen ze de eierstokken en baarmoeder weg zodat het dier geen last meer heeft van de hormonen. Vaak worden ze wat rustiger maar dat hoeft niet per se.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:49

Oke.. Als ze binnen zes maanden terug zijn en de komende jaren zo snel terug blijven komen is dat misschien nog wel een idee ook.. Ach, eerst maar eens aanzien of ze terug komen. Volgens andere dierenarts van dezelfde praktijk - diegene die hem behandeld heeft - kan het zijn dat alles nu weer mooi aansluit en het ook goed af gaat slijten.

Ze krijgen bij mij wel combinatie van brokken en hooi..
Soms 'n snoepje of kleine beetjes groente -de doppen van de sperziebonen bijvoorbeeld-

@Captain:
Oh, haha. Thanks, zag het nog wel gebeuren dat ik dr laat steriliseren ipv castreren.
Ik kijk het voorlopig eerst even aan, m'n man mag herstellen. En dan eens zien of hij met dochter samen kan.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:37

Is het dan geen optie om de dominante voedster eventueel te herplaatsen? Je doet natuurlijk niet zomaar een dier weg maar alleen laten zitten is ook erg sneu. Via een opvang is er vast een man te vinden die wel met haar matcht:) 3 tal is nou eenmaal op de langer termijn in veel gevallen lastig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:59

Goldwynn schreef:
Zodra ik ontdekte dat hij zo was afgevallen heb ik hem apart gezet, komende dagen zit hij binnen op advies dierenarts vanwege de narcose. Hij gaat over paar daagjes het schuurtje in en daarna in zijn eigen buitenhok, hoewel deze stukken kleiner is dan wat hij gewend is. Als hij op sterkte is wil ik proberen hem met zijn dochter te matchen en moeder apart zetten.

Een nieuwe ram voor haar zit er niet in, drie konijnen is op dit moment genoeg en als ik er nog maar eentje over heb komt er pas een nieuwe bij. Daarnaast is mijn tweede hok te klein voor meer dan een konijn..

Dierenarts heeft geen andere problemen geconstateerd dan de haken en het gewichtsverlies, dus ik ga er wel van uit dat hij verder aardig oke is. Volgende week worden hij en beide dames weer geënt, dit doe ik jaarlijks..

Een konijn alleen houden zou voor mij geen optie zijn, dan zou ik toch kijken of je ze weer als trio kan koppelen, maar dan wellicht beide of de moeder laten helpen. Het klinkt in ieder geval of ze flink last heeft van haar hormonen en ik moet zeggen bij mij in de opvang zijn de dames ook extreem bezig... allemaal flink het weer in de bol.. Hier worden er waarschijnlijk ook wat dames geholpen, want dit blijft wel terug komen. Wellicht dat het dan weer mogelijk is om ook weer een goed trio te vormen. Anders zou ik 1 dame herplaatsen.
Hou dat gewichtsverlies wel in de gaten en blijf hem nu wegen dat hij blijft aankomen, EC is namelijk een typisch symptoom ondanks goed eten wel afvallen.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:21

Het zit mij ook niet lekker om moeders apart te houden, daarvoor was ze er niet bij gekomen. Ze was juist bedoeld als maatje voor mijn ram en heb haar van een hele goede vriendin gekregen (ze is bij mijn vriendin geboren). Dus afstand doen is een, maar vind het ook niet leuk voor m'n vriendin omdat ze dit diertje aan mij heeft toevertrouwd..

En in eerste instantie ga ik ook wel proberen het trio weer bij elkaar te zetten, maar mocht het toch weer blijken dat mijn ram de pineut is gaat hij toch echt voor. Ik zou ook zo deze twee dames omruilen voor mijn overleden voedster, maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar. Maar Rambo gaat dus eigenlijk wel voor..

Is EC een van de ziektes waar tegen geënt wordt? Ik laat ze namelijk wel jaarlijks enten en volgende week krijgen ze de prik van dit jaar, maar ik zal even googlen om te zien wat andere symptomen zijn. Als mijn moeder straks thuis is gaan we hem proberen te wegen op het keuken weegschaaltje. Die van ons pakt hem namelijk niet..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:43

EC is geen ziekte waar je tegen kan enten, het is een parasiet dat vaak tot uiting komt als de weerstand naar beneden gaat. Bijna alle konijnen dragen het en vaak begint het met een symptoom of blijft het bij 1 symptoom waarvan gewichtsverlies ondanks goed eten 1 van is. Hier kan je er meer over lezen:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

Het is inderdaad sneu voor je vriendin, maar als ik je vriendin was en ik zou weten dat ze anders alleen komt te zitten wist ik het wel.. dan had ik haar liever elders met een eigen maatje.
Het beste qua wegen is trouwens voor Rambo een elektrische keukenweegschaal en daar een bak op zetten.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:52

De weegschaal pakt maar 3 kg, met zijn reismand samen gaat hij daar wel overheen..
En onze 'normale' weegschaal pakt hem niet inclusief zijn mand..
Ook niet als ik erop sta met en zonder hem..

Zal zijn gewicht en mogelijk andere symptomen in de gaten houden, wat Bambi betreft moet ik het aankijken. Eerst eens zien of ze met z'n drietjes samen gaan en anders moet ik wat anders verzinnen. Mijn mentor -een dierenarts- die kwam met het idee van een cavia, die schijnen goed samen te gaan met konijnen en zou volgens haar ook samen met Bambi in het kleinere buitenhok kunnen..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:12

In principe ik weet niet of je zo'n digitale weegschaal hebt kan je een bak eerst erop zetten, dan weegschaal aan staat die op 0, rekent de bak niet mee en dan konijn erin. Een reismand is hiervoor te groot, ik weet niet of het een groot konijn is?

Cavia's en konijnen samen is zeker geen goed idee :n ... dierenartsen leren veel over dieren inwendig en ziektes, maar niet alles over gedrag. Het zijn 2 totaal verschillende diersoorten. Als je ze al bij elkaar wilt hebben moet je juist een enorm groot hok hebben met speciale caviaplekken en dan nog zijn er risico's.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... blijf.html
http://www.knagers.nl/index.php?option= ... 3&Itemid=4
http://www.freewebs.com/samanthy/caviaenkonijnsamen.htm

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:39

Oh oke xD
Ach, het is niet de eerste keer dat wij vraagtekens zetten bij dingen die mijn mentor ons verteld.

Het is een digitale weegschaal, reismand is idd te groot en werkt niet, hebben net geprobeerd het konijn er zo op te zetten maar dat gaat al helemaal niet xD. Meneer zit daar niet lang genoeg voor stil. Heb hem wel even gewogen door zelf op de weegschaal te gaan staan met en zonder hem, dit zal stukken onnauwkeuriger zijn, maar kan wel in de gaten houden of hij zwaarder wordt of niet.

Net even wat olvarit wortel naar binnen gewerkt, vind dat hij wat weinig eet, maar kan natuurlijk zijn dat alles weer op gang moet komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:06

Captain schreef:
Ga dan wel voor de castratie want een sterilisatie heeft geen nut. ;)

Bij een castratie halen ze de eierstokken en baarmoeder weg zodat het dier geen last meer heeft van de hormonen. Vaak worden ze wat rustiger maar dat hoeft niet per se.

Mijn DA weet goed wat hij moet doen. Ben alleen gewend om sterilisatie te zeggen puur om aan te geven dat het om een voedster gaat en vergeet dat tegenwoordig eigenlijk iedereen wel weet dat je vrouwelijke dieren net zo goed castreerd ;) Wij geven ook altijd door aan de DA zoveel castraties en zoveel sterilisaties puur voor gemak katers en poezen uit elkaar te houden maar in principe wordt alles gecastreerd en moeten we eigenlijk zeggen zoveel katers en zoveel poezen natuurlijk ;) Eigenlijk maken we het ingewikkelder dan dat het is en toch gebeurd het altijd goed.