Dwerggeitje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie_91

Dwerggeitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:09

Wij hebben al een kotje met ren klaarstaan voor dwerggeitjes, maar wilden wachten tot de lente om geitjes te gaan halen.
Een vriendin had een dwerggeitje en een minivarken samenstaan, na twee jaar werkte dit totaal niet meer. Het geitje pestte het minivarken en zat er constant met zijn horens in met als gevolg dat het varkentje kaal werd.

Mijn vriendin zag jammer genoeg geen andere keuze dan hem weg te doen, we hadden het er al eens over gehad om hem naar ons te brengen en dat wij dan op zoek gaan naar een ander dwerggeitje om er bij te zetten.

Dus uiteindelijk is hij naar ons gekomen, volgende week gaan we waarschijnlijk een ander dwerggeitje halen.
Maar nu had ik toch een aantal vragen :)

Wij zitten hier in een bosachtig gebied met veel teken (was bij die vriendin veel minder erg). Met als gevolg dat het dwerggeitje al 2 teken heeft, het kunnen er meer zijn. Hoe kan ik dit het best voorkomen? Gewoon dagelijks biokill opdoen of een ander product? Mijn zus kwam met het idee om hem een tekenbandje aan te doen, net zoals gedaan wordt voor katten en honden. Maar ik weet niet ofdat dit mag voor een geit en ik vrees dat die bandjes ook iets te kort zijn voor rond zijn hals.

rhododendron is giftig, dit staat natuurlijk niet in zijn kot, maar toen ik daarnet even met hem ging wandelen heeft hij een blaadje opgegeten. Is dit erg?

We hebben een plaats gevonden waar ze enorm veel (jonge) dwerggeitjes hebben, wat zou ik het best voor hem kiezen? Mijn dwerggeitje is gecastreerd, dus er kunnen vrouwtjes bij, maar wat lijkt jullie het beste? Zou ik voor een jong geitje gaan of voor een iets ouder? Alle tips zijn welkom! :o

Sorry dat ik jullie zo bestook met vragen, maar ik wil echt het beste voor hem :)
alvast bedankt voor jullie hulp!

Animal

Re: Dwerggeitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 06:53

Biokill hoef je volgens mij niet iedere dag te gebruiken, ik zou wel even kijken wat voor jou goed werkt..
Als je geit veel buiten staat in de regen, zou je vaker moeten sprayen als midden in de zomer als hij helemaal droog blijft..

Ik zou een jong geitje erbij doen, dat maakt de kans op vechten kleiner, omdat ze jonge vrouwtjes meestal niet als concurrentie zien.

Van Rhodondendondron is de nectar giftig, de blaadjes niet..

Mizora

Re: Dwerggeitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:10

Te kort voor zijn hals zijn die bandjes zeker niet, maar of het bij een geit mag weet ik niet. Mijn geitjes hadden een halsomtrek van nog geen 30cm. Het beste kan je even met een dierenarts overleggen. Wel heb ik dit gevonden:

deze band gebruikt deltamethrin:
http://www.vets4petz.nl/scalibor-protec ... 1ai8fqvdl6
En dit werkmiddel wordt hier ook voor geiten aangeprezen:
https://www.dierapotheker.nl/product/97 ... _compleet/

Maar de dosering bij de band is ongeveer 10x zo hoog. Wel giet je het bij de butox direct op de huid en komt het bij de band langzaam vrij.