Schouwen kippenei: hoe, wat, waar, wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Schouwen kippenei: hoe, wat, waar, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:57

Vorig jaar en de jaren daarvoor heb ik (nou ja, mijn kippen) met succes eieren uitgebroed.
Omdat de haan een beetje te groot was voor sommige hennen die bij mij rondliepen en deze de letterlijk platgedingest werden, heb ik ervoor gekozen om hem toen weg te doen.
Sinds een goede 3 weken heb ik nu een nieuwe haan (en inmiddels ook grotere, nieuwe hennen).
Er is één kip vorige week broeds geworden en die heb ik nu op 10 eieren gezet sinds zondagavond.
Omdat ik me toch wat meer wil verdiepen in het wel of niet bevrucht zijn van de eitjes, heb ik vanochtend een schouwlampje gekocht, zoeentje als de HA mee in je ogen kijkt.
Nu wil het geval dat ik door de bruine eieren bijna niet heen kan kijken en bij de witte zie ik een dooier 'drijven' met daaromheen bij enkele een soort rand daaromheen.
Ik kan niet zeggen dat het aders zijn.
Kip zit goed op haar nest, gaat er bijna helemaal niet af en ik vraag me nu af: wanneer zie ik of een ei bevrucht is en er een kuiken in groeit?
Internet (plaatjes) helpen me helaas niet echt).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:02

Het is nog een beetje te vroeg om te zien of je eieren bevrucht zijn.
Beste kan je dit met 10 dagen doen, dan is het kuiken zich al goed aan het ontwikkelen en kan je normaal gezien het verschil goed zien.

Zelf schouw ik meestal met 19 dagen, dan zie je heel duidelijk of er een kuiken in het ei zit of niet.

Apollo94

Re: Schouwen kippenei: hoe, wat, waar, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:10

Wij gebruikten een zaklamp met een lege wcrol, was meteen goed te zien. Maar zoals Laptopmuis al zei, moet je nog wat langer wachten, je ziet eerst aders en later een zwart iets.

Ik wil dat jaar ook kuikens, maar dat moet ik eerst met de hennen overleggen :D :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:22

Niet overleggen, gewoon dwingen die handel. Bij mij helpt het wel als ik met een koksmes en een koekenpan even bij het hok ga staan! }:)
Met 13 kippen wil er altijd wel één broeds worden bij mij, ik heb er volgens mij nu nóg één die wil gaan zitten. Twijfel of ik het moet doen. Kan ze ernaast zetten in een bak?

Waarschijnlijk ben ik gewoon veel te nieuwsgierig, bij mijn eigen zwangerschap testte ik ook al 3 dagen voor NOD.... :o

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:25

tjah over broeden. Allemaal leuk en aardig.
Maar van te voren moet je je toch bedenken waar je met de hanen naartoe gaat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:29

Dat is bij ons geen probleem, die gaan met 3 maanden de pan in.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:31

Apollo94 schreef:
Wij gebruikten een zaklamp met een lege wcrol, was meteen goed te zien. Maar zoals Laptopmuis al zei, moet je nog wat langer wachten, je ziet eerst aders en later een zwart iets.

Ik wil dat jaar ook kuikens, maar dat moet ik eerst met de hennen overleggen :D :j

Leg eens uit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:33

Pieteritus1 schreef:
Dat is bij ons geen probleem, die gaan met 3 maanden de pan in.

Groot gelijk, wij wachtten meestal wat langer maar dan toch hakkie hakkie. Gezond scharrelvlees wat wil je nog meer!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:36

Moet je wel zien wat de hanen zijn. Ik moet het weten met 6 weken want dan moeten de ringen er om.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:36

Dit keer kruis ik wat kippen en heb ook 100%zuivere kippen.
Heb een NH-blauwe haan met NH-blauwe hennen (5 eieren) en 5 eieren van Leghorn x NH-blauw.
Daar komt vast een mooie, grote en goed leggende kip uit.
Ik hou nl. niet zo van pietepeuterige kippetjes die ik moet zoeken in het hoge gras en ik wil ook wel een goed ei + goede bout.
En aangezien wij ze voor eigen gebruik hebben, is het ook niet erg om rassen te kruisen.
Al mijn mixen in het verleden waren goed doordacht en pakten mooi uit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:37

Bij NH-blauwe is dat erg simpel: de hanen zijn een aantal tinten lichter dan de hennen. Dat zie je direct als ze hun bontje ingewisseld hebben voor hun verenpak.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:38

Ik heb zwarte Araucana's .

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:46

kohtje schreef:
Apollo94 schreef:

Leg eens uit?

Nou je pakt een zaklamp en plakt daar bijv met plakband de wcrol aan vast. Je doet hem aan, houdt het ei erboven en je kan zien of er wat is.

Of iemand houd de zaklamp vast + wcrol

Zo deden mijn vader en ik dat

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:49

In principe kan je met een week al schouwen, maar een paar dagen later maakt het wat makkelijker. Als de eieren een week of twee bebroed zijn leggen wij ze meestal eventjes in wat lauwwarm water, als de eieren bewegen zitten er levende kuikens in.

Wij hebben ongeveer 25 volwassen cochin krielen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 19:44

Is er daar geen kenmerk bij waar je het aan kan zien?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:50

Dat kan dus niemand mij vertellen want er fokt dus niemand in Nederland serieus zwarte Araucana's. Maar ik ga er van uit dat als ik meerdere kuikens heb ik het wel zal zien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:03

Dat is toevallig. Ik google even op jouw kippenras en wat blijkt nu? Mijn buurtjes hadden ook 3 van zulke hennen. Legden ook grappige, groene eieren!
Maar die hadden er geen haan bij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:09

kohtje schreef:
Dat kan dus niemand mij vertellen want er fokt dus niemand in Nederland serieus zwarte Araucana's. Maar ik ga er van uit dat als ik meerdere kuikens heb ik het wel zal zien.

Vrienden van mij hebben een hok vol van araucana's (waren knap lastig te vinden zeiden ze al). Volgens mij doen ze niet aan schouwen overigens. Laten de natuur zijn eigen gang gaan en zien wel waar het schip strand :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:15

Ik wil de natuur in deze graag een handje helpen: heb graag een hok vol jonge kippen!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:56

Kan me nog topics herinneren van mensen die hier zaten te huilen dat hun hanen weg moesten voor de slacht. Daarom zeg ik altijd,... goed nadenken!

Met drie weken kan ik goed verschil zien tussen hennen en hanen, dan ga ik ook al uitselecteren.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 21:11

O nee, het is niet mijn hobby om te (moeten laten) slachten, maar een hok vol hanen en oude, niet leggende kippen is ook niet mijn bedoeling. En ik weet iig dat mijn kippen een mooi leven hebben gehad!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 08:25

Goed nieuws van vanochtend:
Kip zit nog netjes op haar eieren, ik heb er in totaal 4 onderuit gehaald en geschouwd en in alle 4 zit een kuiken!!! Ik heb er dan ook goede hoop op dat ik op 30 april kuikentjes krijg!!!!
HOERA!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:35

Gefeliciteerd! Ik zie hier echt niets door die eieren. Araucana eieren hebben een hele dikke schaal. Ben gisteren aan de gang gegaan met een keukenrol maar ik kan er echt niet door heen kijken. Misschien toch maar een echte schouwlamp kopen of gewoon 21 dagen geduld.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:49

Als je in het donker gaat staan kun je het iets beter zien dan dat je in het licht staat ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:51

Ik stond aardig donker maar ik zal het vanavond nog een keer bekijken als het echt donker is.