Ideetjes leghok kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MilaMila

Ideetjes leghok kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:22

Hoi Bokkers,

Ik heb sinds een paar weken een kip, overdag loopt ze buiten en 's nachts slaapt ze op een krant in huis. Nu is het zo dat we bang zijn dat buiten haar eieren legt, omdat ze overdag niet naar binnen kan. Daarom wil een leghokje voor de deur zetten, waar ze ook evt. in kan slapen.
Een kartonnen doos was tot voor kort de oplossing, maar da's niet zo handig als het regent...

Heeft iemand een idee voor een budget leghokje? En wat zouden de afmetingen moeten zijn? Hoe maak ik het hokje aantrekkelijk voor de kip?

Ben benieuwd naar ideetjes.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:33

Zou je geen kippenhok voor haar kopen?
Kippen hebben een tochtvrij en vochtvrij hok nodig met een legnest en een slaapstok.
Ook moet je het hok 's nachts kunnen afsluiten voor roofdieren zoals marters, vossen, bunzingen, ...

Misschien eens op marktplaats rondspeuren?

Zou er ook nog een tweede kip bijkopen of zoeken, kippen hebben namelijk gezelschap nodig van andere kippen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:44

een kip gaat 's avonds al het donker wordt op stok. Dus er moet ook echt iets aanwezig zijn waar ze op kan zitten ca. 10cm van de grond. Ook dit dag en nacht ritme moet ze wel hebben, dus probeer de kip wel echt buiten te houden.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:12

Knakker schreef:
een kip gaat 's avonds al het donker wordt op stok. Dus er moet ook echt iets aanwezig zijn waar ze op kan zitten ca. 10cm van de grond. Ook dit dag en nacht ritme moet ze wel hebben, dus probeer de kip wel echt buiten te houden.

Dat ritme heeft ze wel, ze komt altijd precies om zeven uur naar binnen en 'sochtends zet ik 'r buiten zodra ze wakker is. 't Is alleen niet zo praktisch, zou beter zijn als ze buiten kan wonen. Zit er over te denken om hokje te laten maken voor haar.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:13

Laptopmuis schreef:
Zou je geen kippenhok voor haar kopen?
Kippen hebben een tochtvrij en vochtvrij hok nodig met een legnest en een slaapstok.
Ook moet je het hok 's nachts kunnen afsluiten voor roofdieren zoals marters, vossen, bunzingen, ...

Misschien eens op marktplaats rondspeuren?

Zou er ook nog een tweede kip bijkopen of zoeken, kippen hebben namelijk gezelschap nodig van andere kippen.

Kippenhokken worden hier eigenlijk niet verkocht (Oeganda), dus da's lastig.
Qua gezelschap heeft ze alle buurtkippen, waar ze de hele dag mee rondscharrelt :) . Als ik 'r in een hok zou willen houden zou ze wel beter een vriendje kunnen hebben. Misschien een jonkie erbij?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:17

oh ja, nu zie ik het pas, je woont in Oeganda, hoe kom je daar terecht?

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:18

Knakker schreef:
oh ja, nu zie ik het pas, je woont in Oeganda, hoe kom je daar terecht?

Hihi, de liefde!

MilaMila

Re: Ideetjes leghok kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:41

M'n vriend belde me trouwens net met de mededeling dat hij een vriend heeft gevraagd om het hokje te timmeren. Ben benieuwd hoe het er uit komt te zien! En ik hoop dat Tok het ook een leuk huisje vindt :D. Moet ik een extra mandje in het hok zetten voor de eitjes, of is dat niet nodig?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:45

nee mandje weet ik niet maar een plukje hooi of stro kunnen ze zelf een nestje bouwen, en het liefst een stok erin als dat past wat in de nacht zitten ze echt het liefst op de stok.....

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:48

Boompje1985 schreef:
nee mandje weet ik niet maar een plukje hooi of stro kunnen ze zelf een nestje bouwen, en het liefst een stok erin als dat past wat in de nacht zitten ze echt het liefst op de stok.....

Okay, bedankt voor de tip!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:51

Oh ja, ook niet gezien.

in Oeganda geen marktplaats :D ?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:28

haha, marktplaats in Oeganda, ik verwacht dat daar een heel groot deel van de bevolking geen internet heeft, of heb ik dat mis?

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:05

Daar heb je gelijk in, geen Marktplaats helaas... Laat staan stromend water, maar da's een ander onderwerp :o .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:08

Ik denk dat je met een hokje met aan de ene kant een bakje stro/zaagsel, en aan de andere kant een zitstok (vierkant, niet rond!) haar al een heel groot plezier doet.
Kan ze links ev haar ei kwijt :D en rechts slapen.
Dit is altans het ontwerp van het hok van mensen waar ik nog wel eens op de beestjes moet passen.