Wie heeft er een Axolotl?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Wie heeft er een Axolotl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:29

Zoals de titel al zegt, wie heeft er een Axolotl?

Ik zit erover te denken om er 2 aan te schaffen en heb al beetje op internet gekeken over huisvesting en voeding e.d.

Maar ik zou graag ook wat persoonlijke ervaringen willen horen :).

Voor degene die niet weten wat het is:

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:35

Ik heb er twee :) Gekregen als kleine baby's van 2,5 cm groot, nu zijn ze beiden zo'n 18 cm, ze zijn bijna een jaar oud. Het zijn hele leuke huisdieren, ze worden tammer dan je verwacht, ze herkennen me en komen dan altijd naar het oppervlak zwemmen (net bedelen om eten). Het voederen gaat ook nogal gemakkelijk, worm aan pincet, hap slik weg :D In de winter voer ik ze steurkorrels en andere droge dingetjes, maar je kan ook wormen via internet bestellen.

Ze hebben wel ruimte nodig, die van mij zitten in een aquarium van 1 meter lang, 30 cm breed en 50 cm hoog. Qua aankleding vooral een paar verstopplekken. Het meeste tijd ben ik kwijt aan het onderhouden van het aquarium. Wormen graaf ik gewoon op in de tuin of in de wei van de paarden.

Afbeelding

Afbeelding

Calanddra

Re: Wie heeft er een Axolotl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:39

aah wat leuk! Ik zit toevallig er ook over te denken om voor axolotl te gaan :D

Ik ga terug naar mn ouders en wil dolgraag weer een huisdiertje. Maarja, vogel of knaagdier mag absoluut niet van mn pa (is allergisch, ook al komt hij nooit op de zolde waar mijn kamer is). En ik heb axolotl altijd al fascinerend gevonden.

Ben me ook al wat aan het verdiepen betreft de verzorging ed :) wil ook eigenlijk heel graag naar de reptielenbeurs in juni in Houten. Daar komen dan ook kwekers :)

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:41

Wat een mooie!

Over de voeding zat ik ook het meeste in, je kunt ze dus echt het beste met de hand voeren? En hoe vaak moet dit op een dag?

Wij hebben nu een aquarium van 60 liter (weet niet de precieze afmetingen) maar dat zou dan misschien te klein zijn. Neem aan dat ze ook groeien naar de ruimte, hoe meer ruimte hoe groter ze worden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:42

Vergis je niet in hun grootte, ze groeien heel snel en ze kunnen tot 25 cm groot worden, dus ze hebben echt wel ruimte nodig :)

Qua verzorging zijn ze tot nu toe heel gemakkelijk gebleken, éénmaal had eentje een schimmelinfectie aan een wondje, maar na een weekje af en toe zoutbad geven (kan je veel info over vinden op de salamandersite) was dit weer over. Ze zijn ook nogal flexibel in lichaamsdelen laten aangroeien en kunnen een tijdje zonder eten als ze goed gevoerd zijn, dus over het algemeen sterke dieren!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:43

Vind het ook zeer fascinerende beestjes (vond ze in eerste instantie beetje op een pokemon lijken ;) )

Oh de reptielenbeurs, dat is wel een goeie!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:52

LittleRose schreef:
Wat een mooie!

Over de voeding zat ik ook het meeste in, je kunt ze dus echt het beste met de hand voeren? En hoe vaak moet dit op een dag?

Wij hebben nu een aquarium van 60 liter (weet niet de precieze afmetingen) maar dat zou dan misschien te klein zijn. Neem aan dat ze ook groeien naar de ruimte, hoe meer ruimte hoe groter ze worden.

Ik voer 1x per dag (bv één worm), maar er zijn ook mensen die maar om de twee of drie dagen voeren, ook 1 worm per dier, of meer. Uit de praktijk merk ik dat ze zeker drie wormen per dag kunnen eten zonder dikker te worden. Ze bedelen zelf ook wel als ze meer willen ^^ Met de hand voeren is het properst voor je aquarium, gewoon een grote pincet, worm pakken, beetje heen en weer wiebelen in het water, en ze komen hem zo halen.

Als ze klein zijn, moeten ze wel in een klein aquarium. Kleine axo's mogen zoveel eten als ze willen (bv rode muggelarven) en dan kan je ze beter in een klein aquarium zetten, zodat ze gemakkelijk hun eten vinden. Maar daar groeien ze dus snel uit! Zal anders snel nog wat foto's zoeken van mijn klein aquarium + axo's, dan heb je een beeld.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:55

Ik kon het niet laten.. :')

Silly1972

Re: Wie heeft er een Axolotl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:58

ik heb er 2 gehad, maar heb naar een liefhebber gedaan, ik vond er nl geen bal aan, vond ze erg saai, zijn leuke diertjes om te zien, maar na een tijdje vervelen ze.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:01

Handige website!: http://www.salamanders.nl/forum/

Als baby, nog zonder achterpootjes, in een faunabox als aquarium gebruikt
Afbeelding

Ze moeten op fijn zand/heel fijn grind, of dikke stenen, grind kunnen ze inslikken en verstopt geraken! Hier zie je (tov de bovenste foto) hoe klein ze nog waren
Afbeelding

Al wat groter, met pootjes, een rode muggelarf eten (is maar een dingetje van een cm groot)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NVABQLBM-D.jpg

Veel gegroeid, maar nog steeds in de faunabox en hier aten ze nog muggelarven en in kleine stukjes geknipte worm
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JV67MXN7-D.jpg

Tijdens de schimmelinfectie in quarantaine in de faunabox, hier zie je goed hoe groot die al was! (toen zat hij al in het grote aquarium)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PAWMCJNO-D.jpg
Laatst bijgewerkt door SanderD op 11-04-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's per post

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:05

Hartstikke bedankt voor je info en de foto's!

Ben bang dat ik dan inderdaad een groter aquarium zal moeten nemen als ik dat zo zie! Ook omdat ik graag wat oudere zou willen hebben dan.