Pup met obsessie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

diddletje

Pup met obsessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:15

Hello everybody.
Sinds januari is er een lid aan onze familie toegevoegd namelijk duitse herder pup Hachi.
Hachi is gekomen als maatje en sporthond nu grote "zus" Hailey HD blijkt te hebben.
Het is een stik leuke, trouwe en aanhankelijk pup. Maar zijn spelen, speuren, oefenen, wandelen en zijn speelgoed vernielen heeft hij een grote obsessie: zijn staart!! het begon allemaal onschuldig, maar geleidelijk aan ging het van kwaad naar erger.
nu is het eigenlijk zo dat zodra hij ergens opgewonden om raakt (ik kom weer beneden, de paarden gaan voeren, etenstijd, nieuw speelgoed) gaat hij achter zijn staart aan rennen. daarna gaat hij erop zitten en begint hij met kauwen.
ik ben begonnen met hem proberen af te leiden, toen dat niet werkte hebben we een tijd peper op zn staart gedaan maar dat hielp ook niet.
nu pak ik hem elke keer maar bij zn nek en zeg hem nee, maar ik wil eigenlijk helemaal niet de band met hem hebben dat ik hem de hele tijd afstraf (of ben ik nu gewoon een watje?)
heeft iemand van jullie hetzelfde probleem gehad en hoe kwamen jullie ervan af?

Liesje89

Re: Pup met obsessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:25

Misschien dat anti-bijt spray helpt?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:26

sambal!!!
maar ook heel duidelijk elke keer weer nee zeggen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:30

Weet je zeker dat hij wel gevoel in zijn staart heeft? Ik ken 2 dieren die dit doen, hond en kat, maar die hebben beiden niet 100% gevoel in hun staart..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:32

Is hij gek op botjes? Anders een botje aanbieden.

Heeft bij ons toen heel goed geholpen, die van ons deed het met zijn achterpoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:39

Ik zou eerst proberen te achterhalen of het een medische oorzaak heeft.
Zoals hierboven al gesuggereerd werd: geen gevoel in de staart.
En sommige honden doen het ook als ze wormpjes hebben.

Mijn nu 3 jarige hondje deed het ook heel erg als pup.
Maar door heel consequent ALTIJD te corrigeren als ze het deed, waren we er ontzettend snel vanaf en heeft ze het sindsdien nooit meer gedaan.

Voel je niet bezwaard om te corrigeren. Het is geen "straf", een correctie is voor een hond ook niet vervelend.
Wat dat betreft verschillen mensen heel erg van honden. Honden willen heel graag een leider hebben die ze precies verteld wat ze wel en niet mogen/kunnen doen.
Dus gewoon corrigeren, met een duidelijke "nee". En doe dat ook consequent altijd als hij het doet (en je evt. huisgenoten moeten dat dus ook doen).

Eventueel kun je 'm tegelijk met de "nee" een korte "aanraking" er bij geven (een vlug kneepje, zoals een roedelleider ook een andere hond een zachte beet zou geven om de correctie te geven).

En zorg tenslotte natuurlijk dat hij "bezig" genoeg is en genoeg mentale en fysieke uitdagingen heeft, zodat je zeker weet dat het niet door verveling komt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:22

Hier zou ik mee naar een zeer goede en zeer bekende gedragstherapeut gaan die er ervaring mee heeft (en ik kan je daar helaas niet mee helpen).

Heb hier al eens een herder zien ontsporen door dit gedrag. Het werd zo'n enorme obessie dat hij als er ieamnd in zijn buurt kwam al gelijk in de aanval ging en vol ook. Ook richting zijn eigenaar. Niemand mocht in de buurt van zijn staart komen en als hij dus stress had en in zjin eigen staart ging hangen dan kon je met een grote boog om hem heen gaan anders viel hij je zo aan (heb de lidtekens nog in mijn rug staan toen ik op straat langs liep en hij aan een rollijn zat die de eigenaar vergat op slot te zetten en ik liep schijnbaar te dicht langs de hond die zijn eigen staart weer eens vast had..............)

Verder zou ik ook zeer zeker oppassen voor ontwikkelen van HD want die rondjes draaien geeft een enorme belasting voor zijn heupen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:26

Kan het zijn dat je hem met aflijden hebt beloont voor zijn gedrag?

Mijn DH teefje is ook erg geobsedeerd door haar staart deze is zeer zeker gevoelig. Ik pak de staart vast en als ze er in wil bijten zeg ik nee en krijgt ze een tik over de neus. Houdt ze op dan speel ik met haar. Werkt goed want ze doet het nagenoeg niet meer.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:14

bedankt voor de tips allemaal!
hij is een paar weken geleden nog ontwormt dus dat zou het niet mogen zijn. maar dat weinig gevoel in de staart had ik nooit aan gedacht.
ik ga er eens serieus mee bezig

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:16

Liesje89 schreef:
Misschien dat anti-bijt spray helpt?

dacht ik ook gelijk aan

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:27

Tijgerbalsam op z'n staart doen! Of sambal

Tijgerbalsam blijft lang doorbranden in z'n mond het is niet gevaarlijk dus voortaan zal die het dan wel laten om in zijn staart bijten

Van sambal gaan ze meestal kotsen dus doe dit bijten een groot voordeel is dus dat hij niet meer in z'n staart zal bijten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:27

nou ja zeg tijger balsam sambal :oo
kom op zeg het is een dier met gevoel :n
af leiden,
als hij weer in zijn staart hangt stuk worst voor zijn neus en iedere keer als hij op de worst let ipv op zIjn staart stukje worst geven en belonen met braaf

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:31

Zorg dat je het ombuigt naar iets anders . Dus als bij drukte bv laten liggen of zitten. Als je een nieuw speeltje geeft eerst laten liggen en wachten tot hij rustig is en dan pas geven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:07

volgens mij zijn er hier een paar niet helemaal goed :S .... sambal, anti bijt spray, peper ...
je had ten eerste al veel eerder moeten zijn met het corrigeren, nu is het nl al uit de hand gelopen
als hij al naar z n staart kijkt goed corrigeren, en ook daadwerkelijk wachten tot hij rustig is anders gaat hij meteen weer.
hoe veel uitdaging heeft hij? dus hoe lang zijn je wandelingen, wat doe je daarnaast met hem?
zorg dat hij rustiger word dus hou hem ook rustig tijdens voeren, opstaan etc.
duurt even maar dan heb je ook wat ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:10

little_birdy schreef:
als hij weer in zijn staart hangt stuk worst voor zijn neus en iedere keer als hij op de worst let ipv op zIjn staart stukje worst geven en belonen met braaf

Als je hem worst gaat geven als hij in zijn staart heeft gebeten heeft hij nog een extra reden om in zijn staart te bijten. Zou ik niet doen. Verder vindt ik het nog niet zo slecht plan om zijn staart vies te laten smaken, direct oorzaak gevolg. Wonderolie wil misschien ook werken, is echt ranzig en kan geen kwaad, sambal brandt in de keel dat zou wat ver gaan...

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:59

little_birdy schreef:
nou ja zeg tijger balsam sambal :oo
kom op zeg het is een dier met gevoel :n
af leiden,

tijgerbalsam brand alleen maar :) En dat duurt een tijdje maar als de hond veel water drinkt gaat het weg..
een Sambal is wat agresieffer.. wij hebben het 1x gedaan omdat onze hond onze kast van over de 400 eurotjes kapot knaagde hij heeft het nooit meer gedaan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:34

ja dus als ik tijgerbalsam in jouw mond smeer zeg ik toch ook niet ach het brand alleen maar :n

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:17

Hij wandelt 3x per dag een half uur tot 3 kwartier. verder gaat hij elke keer mee om de paarden te voeren.
1 of 2 keer per dag gaan we zo'n 5 minuutjes oefenen. ook spelen we met hem als hij het tussendoor aan komt bieden. en als mn auto het straks weer doet gaan we 2x per week naar de vereniging. 1x socializen/gehoorzaamheid en 1x speuren

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:18

little_birdy schreef:
ja dus als ik tijgerbalsam in jouw mond smeer zeg ik toch ook niet ach het brand alleen maar :n

Ik zeg niet dat het goed is voor een hond. Maar je doet het met een rede. Waarom zou je bij mij tijgerbalsam in mijn mond smeren als ik niets fout doe? En als ze water drinken gaat het brandende gevoel weg. Veel mensen gebruiken tijgerbalsam trouwens...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:17

diddletje schreef:
Hij wandelt 3x per dag een half uur tot 3 kwartier.

Hoe oud is hij? Vind dit wel erg veel voor een 'pup'. (de regel is normaal 5 minuten per maand dat hij oud is). Helemaal bij een herder zou ik voorzichtig zijn qua heupen.
Het staartbijten kan ik je niet bij helpen, maar zou ook denken aan afleiden (maar dan niet met eten maar met een geluid ofzo).

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 09:01

Is dat teveel? hij is nu 6,5 maand. hij is heel werklustig en actief dus wilde niet dat hij zich ging vervelen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:02

Krijgt hij wel ook genoeg rust? Dus laat je hem bv s'middags wel eens verplicht slapen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:45

diddletje schreef:
Is dat teveel? hij is nu 6,5 maand. hij is heel werklustig en actief dus wilde niet dat hij zich ging vervelen

Ik zou het zelf op een half uur houden denk ik gezien het ras. (Dit omdat de DH een groot ras is en toch vaak gevoelig op de heupen zijn. Ik ben dan zelf meer de persoon van liever voorkomen dan genezen) Over het algemeen vind ik zelfs bij pups water vaker korte wandelingen maken beter. Bijvoorbeel 4x 20/25 minuten i.p.v. 3x een half uur/3 kwartier

Verder is mentale uitputting ook erg belangrijk. Zeker omdat je aangeeft dat je een werklustige hond hebt.
Dus bijvoorbeeld trainen of activitigames gaan doen.

Tips als sambal, tijgerbalsem en peper vind ik niet aan te raden.

Het is gewoon aankijken wat werkt om dit gedrag uit te bannen. Het ombuigen van het gedrag vind ik een goede. Daarnaast zou ik het denk ik toch corrigeren. Zie je dat je pup hapt naar zijn staart, corrigeren met een ferme "nee!", hond rustig laten worden en dan spelen als beloning even met een speeltje spelen.
Corrigeren zolang je duidelijk bent is niet zielig hoor. Honden hebben juist duidelijkheid nodig.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:24

Klinkt erg als oversprong gedrag: de hond is ergens enthousiast over, maar weet niet goed hoe te reageren op de situatie, sommige honden gaan geeuwen, anderen ineens aan hun poot likken, de jouwe rent achter zijn staart aan. Dit gedrag zou ik wel proberen om te buigen naar een reactie die wel gewenst is, want dat 'achter-de-staart-aanrennen' kan inderdaad echt obsessief worden en dat is echt niet gezond, zowel lichamelijk als mentaal niet.

Probeer hem zodra hij WIL beginnen met naar zijn staart te happen (dus eigenlijk moet je het gedrag al voor zijn !) af te leiden met bv een speeltje of roep hem bij je en ga een simpel oefeningetje met hem doen, bv zit of lig, in elk geval iets wat geen storend gedrag oplevert en hem toch de gelegenheid geeft om 'iets' te doen.

Succes met je grote pup ! :D

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:47

bedankt voor de uitgebreide uitleg. gezien de momenten waarop hij het doet komt het overeen met jouw beschrijving.