nieuw project: tropisch aquarium 375 L

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

nieuw project: tropisch aquarium 375 L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 14:57

Ik ben bezig met een nieuw project: een groot tropisch aquarium van 150 x 50 x 50. Ik wil er een tropisch gezelschapsaquarium van maken, en het aquarium komt in een bedstee (nis) te staan.

Nou heb ik weinig ervaring met aquariums, ik heb pas 1 klein tropisch aquarium gehad. Ik ben dus volop aan het leren, en alle tips zijn welkom!

Het leek me leuk om in een topic mijn vorderingen van de opzet van het aquarium bij te houden, en tips te kunnen krijgen of ervaringen te kunnen delen.

Dit is het aquarium. Er zit een kap bij, maar die staat momenteel bij vriendlief om de belichting te repareren.
Afbeelding

En dit is de bedstee waar het aquarium inkomt, de opening is 152 cm breed dus dat past precies!
Afbeelding

Momenteel zijn we een beetje aan het prutsen om een verhoging in de bedstee te maken, die sterk genoeg is om het aquarium te dragen. Ik heb hier geen ervaring mee dus dat is best lastig! Verder heb ik de meeste spulletjes al gekocht (grind, achtergrond, een pomp met toebehoren, verwarming), en ben ik nu een beetje aan het oriënteren hoe ik het aquarium verder in wil richten, en wat voor vissen ik erin wil. Het wordt een gezelschapsaquarium, en ik wil er zowiezo maanvissen in hebben :)

To be continued!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:29

Wat een gaaf idee! In een bedstee. :D (rijmt. :D)
Ik ga dit zeker volgen hoor, erg gaaf!

Ik weet niet of het je uitmaakt, maar het meervoud van aquarium, is aquaria. :)

pressent

Re: nieuw project: tropisch aquarium 375 L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:35

Ziet er gaaf uit, nu al! Ben benieuwd hoe het eruitziet als hij eindelijk geplaatst is en er iets in de bak zit!
Ben zelf net dru bezig ons aquarium een goede beurt te geven.. Kost toch altijd wel weer een hoop tijd, maar daarna heb je er weer lang plezier van.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:57

Waauw! Gaaf hoor!
Ik zal vanavond eens aan mij technicus vragen of hij nog tips heeft voor de verhoging!

Kan niet wachten tot ik mijn bak binnenheb en een topic kan beginnen :D

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:12

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het eruit gaat komen te zien!

Eigenlijk was het plan het aquarium op mijn bureau te zetten, maar toen ik het aquarium op had gehaald bleek hij een stuk groter te zijn. De enige andere plek die ik kon bedenken was mijn bedstee, en het lijkt me uiteindelijk ook wel echt een gaaf idee!

Pressent, dat klopt het kost een hoop werk! En tijd haha, dat is nog het ergste. Ik denk dat ik echt moeite heb om straks 2 weken te wachten met vissen erin zetten als het aquarium gevuld is. Dat wordt geduld kweken!

Evelli, dankjewel graag! En ben ook erg benieuwd naar jouw bak!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:59

Ziet er heel tof uit die bedstee! leuk idee om hem daarin te zetten ja! :D

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:03

echt een leuk idee ! :D
ziet er ook heel groot uit

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:13

Leuk idee! Maar het lijkt me nogal onhandig met het schoonmaken van de filters, water wissel enz. En is de bedstee sterk genoeg??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:16

Anoniem schreef:
Ik weet niet of het je uitmaakt, maar het meervoud van aquarium, is aquaria. :)[/size]

Helaas, het mag beide. Net als museums of musea... Is beide correct.
Hoera voor de nieuwe spelling die al een tijdje er is ;)

Maar TS wat een gaaf project!! Ik ben jaloers, wow wat een bak is dat zeg!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:18

Wachten tot de nitrietpiek voorbij is, is inderdaad erg lastig, haha!
Maanvissen zijn erg leuke vissen, je aquarium staat het gelukkig ook wel toe qua hoogte.
Maanvissen zijn wel groepsvissen, dus eigenlijk is een stuk of 6 het minimum.

Voor de bodem zijn corydorassen aan te raden! Makkelijke, sterke visjes die lekker actief bezig zijn met het schoonhouden van je bodem. Ze willen wel het liefst een zandbodem. Ik heb er 5, ook dit is een groepsvisje.

Wat betreft het indraaien van je bak; wat voor filter ga je gebruiken? De bacteriën die daar in zitten zijn namelijk het belangrijkst. Indien je een extern filter gaat gebruiken zou je er evt voor kunnen kiezen om deze alvast in te laten draaien in een emmer. Bacteriën vormen zich dan door wat (vlok) voer wat je aan het water toevoegt. Als je dan straks je bak ingericht hebt en gevuld met water, hoef je nog maar een paar dagen te wachten met het toevoegen van de eerste vissen.

Koop niet meteen je hele visbestand, maar begin met 1 redelijk sterk soort, zoals bijvoorbeeld een groepje neontetra's. Mocht je dan toch nog een kleine nitrietpiek krijgen dan overleeft dit visje dat wel. De kans dat je een piek krijgt als je een ingedraaid filter gebruikt is trouwens echt heel klein.
Een week later kun je er weer wat bij doen. Met zo'n kort draaiende bak is het wel belangrijk dat je nieuwe vissen met een netje overzet van het zakje vd winkel naar de bak. Door het vervoeren raken de vissen gestrest, en laten ze alles lopen waardoor het ammoniakgehalte in het water flink zal stijgen. Als je dit water in je aquarium erbij gooit, zal dat je waterwaardes flink in de war schoppen. Eigenlijk is het altijd beter om nieuwe vissen met een netje over te zetten. Ook bij een stabiele bak die al jaren draait.

Het kopen van een watertest-setje lijkt een flinke uitgave, maar is -zeker bij het opstarten van een nieuw aquarium- echt ontzettend handig en een redelijke must-have.

Ik hoop dat je met schoonmaken idd ruimte genoeg hebt!

Succes!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:20

mooie adviezen Liesje! :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:21

zorg dat de ondergrond zeker waterpas is ,en leg een plaat piepschuim eronder, anders barst de aquarium.
je steentjes goed spoelen voor je ze erin doet (en eerst de steentjes doen, dan pas het water), spoelen doe je door de steentjes in een emmer te doen, en er gewoon de tuinslang in te stoppen.
bij levende planten moet je eerst een substraatondergrond leggen, met daarop je steentjes.
in je filter moeten altijd keramiekjes zitten (voor je bacterieen, dus bij het opstarten van je filter levende bacterieen toevoegen!)
daarboven gewoon witte watte, en daarop een grove blauwe spons, het wat komt dan binnen in je filter, grof vuil blijft in de blauwe spons hangen, fijn vuil in de witte watte, en de restjes worden opgegeten door je bacterieen.
koolstof is enkel nodig om resten medicatie uit het water te halen, dus niet nodig.
steek zeker nieuwe lampen, die moeten iedere 6 maand vervangen worden (als je levende planten houd)
bepaalde kleuren van lampen (zoals roze) laten de kleuren van je vissen beter uitkomen.
eens per week/weken maximaal 1/3 van het water verversen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:21

Overigens zul je wel een pittige energie rekening krijgen, zo'n bak verwarmen kost aardig wat stroom :=
Naast gewoon de verlichting en pomp.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:03

Dankjewel voor de leuke reacties!

ThreeFingers, de bodem van de bedstee is sterk genoeg volgens mijn vader, alleen moet er dus een voldoende sterke verhoging op.
De filter staat naast mijn aquarium, dus daar kan ik gewoon bij als het goed is. Boven de kap van het aquarium blijft ook ruimte over, zodat ik er een slang in kan hangen om het water te verwisselen en nog in de bak kan komen. Het wordt waarschijnlijk wel een beetje krapjes werken :D

Liesje89, bedankt voor alle tips! Ik wil er inderdaad een groepje maanvissen in, 6 tot 8 ofzo :)
van corydoras begreep ik inderdaad dat ze op zand moesten, dus het leek me niet slim die erin te doen? Heb je persé bodemvissen nodig? Ik heb wel een grote algeneter die meestal op de bodem zit, weet niet of zoiets ook goed is?
Ik heb een tweedehandse externe Cristalprofi pomp gekocht, met een capaciteit van 900L per uur. Wat een goede tip van de pomp, dan ga ik die vandaag vast mooi warm laten draaien! Scheelt weer wachten :D

Ik heb zelf nog een stel tetra's, ik denk dat ik die er eerst in zet om te kijken of alles goed gaat. Als die overleven wil ik er nog een stel tetra's bij halen, en dan pas de maanvissen.

Ik zal als ik naar de aquariumzaak ga voor planten, eens kijken voor zo'n testsetje en de kosten. Maar je kunt je water geloof ik ook gratis in de winkel laten testen toch?

Duhelo, ook jij bedankt voor al je advies! Waterpas is een goede, daar had ik niet aan gedacht hihi wat stom. Piepschuim had ik wel al gehoord, dat moet ik nog kopen!
Over een voedingsbodem hoor je veel verschillende meningen vind ik, ik heb al een paar keer gehoord dat zo'n bodem niet fijn is, en gaat rotten.. Wil dus plantenvoeding in een flesje kopen, die ik er af en toe bij kan doen.
De pomp die ik heb gekocht is als het goed is compleet, daar zitten een aantal verschillende lagen in..

Vuurneon, hihi ja daar vrees ik ook nog een beetje voor, de energiekosten.. De verlichting en pomp vallen wel mee, maar vooral die verwarming verbruikt erg veel :o Ik woon nog thuis, maar als de energiekosten de spuigaten uitlopen zal ik de rekening wel krijgen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:53

in principe zou je je plantjes ook in minipotjes kunnen zetten, als je bak te vies wordt kun je gewoon de potjes uithalen en verversen of wegdoen. dan dien je idd wel te werken met voeding uit een flesje, maar van planten zelf ken ik niks :D

testen in de winkel gebeurd meestal met zon simpele teststrips, bij ons kosten die rond de 10 euro dacht ik.
een professionele testset van tetra (met vloeistoffen en erg uitgebreid) is rond de 60 euro.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:54

Als je de planten in de bodem zet kunnen ze mooi gaan wortelen en echt in de bodem gaan zitten en groeien.. in zo'n potje blijft dat best beperkt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:02

Bij ons test de lfs met een druppeltest. Teststrips zijn verre van nauwkeurig.
Bij zooplus en dierenwinkelxl zijn de sera testkoffers in de aanbieding voor 44 euro geloof ik. Dan ben je gelijk compleet op alle gebieden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:10

Gaaf project! Die afmeting was ooit ook mijn droom, ik ben geëindigd bij 1.20 m. Vond ik al groot genoeg. :D
Laat je aquarium wel minstens 3 weken indraaien. Voedingsbodem heb ik ook nooit gedaan, die kwam toen naar boven toe en begon te rotten. Dan heb je gelijk je hele water bruin en je filter verstopt.
Doe je er ook een achterwand op?

Bodembedekking zou ik wel doen. Ten eerste blijven je plantjes dan beter staan en je vissen kunnen de bodem afspeuren naar voedsel. Corydoras zijn erg leuk. :D die 'eisen' wel zand, of hele kleine steentjes (1-2 mm).
Bedenk wel dat je met maanvissen niet veel andere vissen erbij kan doen, want ze zijn goed in hun eigen territorium verdedigen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:00

Hm, ik geloof dat ze hier in de winkel ook met druppels testen.. Ga er even over nadenken die testset, alle aquariumspullen samen hakken namelijk ook al flink in op mijn studentenloontje :D

Ik doe nu geen achterwand, maar zo'n poster :o Ik weet het, nogal amateuristisch, maar die echte achterwanden zijn behoorlijk duur.. Misschien in de toekomst wel!

Ik doe wel gewoon bodembedekking in het aquarium :) Alleen geen voedingsbodem.. Als bodembedekking heb ik donker grind van 1-2 mm.

Ik heb al eerder maanvissen gehad (in een te klein aquarium :o daarom ook weggedaan) en dat ging eigenlijk heel goed met de rest!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:02

Ik heb ook een poster hoor, de mooiere achtergronden werden mij te duur en zelf maken is voor mij ook geen optie :')

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:08

Haha, hier hetzelfde. Een poster is gewoon simpel en volgens mij toch best mooi. En er komen toch planten voor, dus dan valt het ook niet mega op.

Ik heb net even met mijn vader overlegd, en als het goed is gaan we het aquarium zaterdag neerzetten! :):)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:19

zorg wel dat het aquarium op een vlakke bodem staat. dus niet op balkjes of zo maar op 1 dichte stevige plaat zodat de hele bodem ondersteund wordt. anders knapt hij.

ik zou echt kijken voor een achterwand. zo duur zijn ze niet. een poster heb ik ook gehad en geloof me, dat is echt geen gezicht. het licht weerkaatst dan ook in het glas en dat is echt niet mooi.

grind met vloeibare plantenvoeding zou ik persoonlijk niet doen. niet alle planten halen voeding uit het water. er zijn er veel die het juist uit de bodem halen. en planten blijven vaak niet goed in grind staan. je zou er zand ik kunnen gooien. hier heb ik metselzand van de g*mma in de bak zitten.

zorg dat je genoeg ruimte boven de bak heb. ruimte voor alleen een slang is echt veel te krap. hier gaat regelmatig de kap er helemaal af zodat ik ook bij de achterkant kan. als je algen krijgt of iets dan heb je ene probleem en een aquarium kan je niet even naar voren schuiven.
zelfs bij het planten van plantjes of het afhevelen van water moet vaak de hele kap eraf zodat je van bovenaf erbij kan. ik denk dus dat je een probleem gaat krijgen :j

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:27

We maken een onderstel van stevige balken, en daarop komt inderdaad een plaat en dan tempex :)

Voor een achterwand van 150 x 50 ben ik zeker 100 euro kwijt, dus ik wil eerst kijken hoe zo'n poster eruit ziet :) Mocht dat niks zijn, kan ik altijd nog voor een achterwand gaan.

Ik heb eigenlijk juist aangeraden gekregen voor grind te kiezen, omdat dit sneller dichtslibt als zand, en een wat stevigere ondergrond is. Ik kan misschien als onderlaag zand doen, maar daar kun je toch niet zomaar zand van de bouwmarkt in gooien? Dat gooit geloof ik je nitriet/nitraatwaarden overhoop..

Verder heb ik bewust voor een donkere onderlaag gekozen, omdat dit de kleur van de vissen mooier uit laat komen, en voor de vissen minder stressvol is.

Ik heb boven de bak iets van 20 cm over, met kap eraf 30 cm. Is dat voldoende?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:37

grind dat snel dichtslipt?? zand is echt steviger en planten wortelen echt veel beter in zand.
en je moet juist niet hebben dat iets dichtslipt want dan gaat het juist rotten.

voor een aquarium heb je echt geen "speciale" aquariumspullen nodig. zand van de bouwmarkt is echt prima. zolang je maar iets neemt als metselzand of brekerzand. geen speelzand want dat slipt dicht en wordt 1 grote bonk. je kan er niet voor niets zulke leuke zandkasteeltjes van bouwen :D
metselzand is lekker luchtig en slibt niet dicht en de planten doen het er super in. 1x in de zoveel tijd klei-kegeltjes bij de worteltjes. g*amma zand en het "speciale" aqauriumzand komen van dezelfde plek hoor. alleen het aquariumzand heeft ook meteen een "speciale" prijs. :+
g*mma zand is stukken goedkoper. 3 euro voor 25 liter. voor planten moet er toch al gauw een laag van minimaal 5 cm en meer grind/zand op de bodem liggen dus dat kan best aantikken. hier ligt er een oplopende laag van zo'n 9 cm in 9 euro klaar.

bouwzand doet echt helemaal niets met nitraatwaarden :n
deze bak staat nu al bijna 5 jaar zo en de vorige bakken deden het er ook prima op. beter dan op voedingsbodem met grind of alleen grind.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:05

Metselzand is inderdaad het beste als je voor zand van de bouwmarkt wil kiezen. Dit moet je wel echt héél goed spoelen.

In de aquariumzaak kun je inderdaad je water laten testen, maar als je dagelijks wilt kijken hoe het met je waterwaardes is tijdens de opstart, dan wordt dat na 3 dagen wel een beetje irritant denk ik :P

Zelf vind ik een grindbodem echt verschrikkelijk. Er gaat allemaal troep tussen je steentjes zitten en je kunt met je stofzuiger in de weer blijven tot je een ons weegt, er blijft troep tussen zitten. Corydorassen kunnen ook wel op grind, zolang het maar fijn is. Van grof grind gaan hun storretjes eraan en dan kunnen ze niet goed meer de bodem afzoeken en omwoelen voor eten. Als je ze zou willen, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een stuk af te zetten en daar een zandgedeelte te maken. Het onderstaande 'muurtje' heb ik bij de intratuin gekocht, dat zou eventueel een mogelijkheid zijn. Cory's hebben het zand nodig om hun kieuwen mee te reinigen. Af en toe zie je ze een hap zand nemen en dan gooien ze dat er via hun kieuwen uit.

Als je een algeneter hebt, en een grindbodem neemt, dan heb je in feite geen cory's nodig, maar ik vind het altijd zulke leuke visjes en ze maken je bak echt af naar mijn idee :P
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4679_n.jpg

Ik heb btw ook gewoon een poster, vind het echt prima :')