Kat toont vreemd gedrag sinds ontmoeting vreemde kater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Kat toont vreemd gedrag sinds ontmoeting vreemde kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:23

Hi,

Wij hebben twee huiskatten (twee gecastreerde katers) die overdag als het niet regent naar buiten mogen. 's Nachts moeten ze wel binnen slapen. Eentje is 2,5 jaar en hebben we sinds kitten. De andere hebben we een half jaar later overgenomen. Was een kater van 4 die werd gepest door de andere katten, hij plaste zichzelf onder en het kon dus zo niet verder.
De geadopteerde kat heeft eerst een aantal maanden moeten wennen, hij had overal bang van en plaste op die momenten in huis uit angst. Dat is overgegaan met verschillende kattenbakken te zetten en als hij ons eenmaal gewend was en zag dat we hem geen pijn wilde doen.
Een halfjaar geleden begon hij plots terug in huis te plassen, maar dat was omwille van een blaasontsteking en na antibiotica was het over.
Sinds twee maanden loopt er een vreemde kater rond ons huis. Hij sproeit overal tegenaan om zijn territorium af te bakenen. Als hij komt miauwen aan de deur lopen onze katten gelijk richting de kat om hem te gaan begroeten. Als ze samen in de tuin zitten doen ze niks tegen elkaar, ze vechten niet, maar zitten gewoon vreedzaam met wat meters tussen naar elkaar te kijken. Onze jongste kater begon dan ook met sproeien in de tuin.
Onze geadopteerde begon gelijk weer te plassen in huis, maar dan wel maar op 2 plaatsen: onderaan de trap om naar boven te gaan en voor de deur om naar de kelder te gaan. Overdag doet hij het niet, alleen als we 's morgens naar beneden komen komt de indringende kattenpis geur ons weer tegemoet. Elke dag moet ik dweilen.
Nu zijn we net een weekendje weg geweest en m'n moeder is de katten komen verzorgen; resultaat: de geadopteerde kater heeft niet in huis geplast.
We kwamen dan zondagavond terug, hij was blij en zat bij ons in de zetel te kroelen. We gaan slapen en 's morgens weer geplast voor de kelderdeur.

We hebben al alles geprobeerd: kattenkrabpaal op de plaatsen zetten waar hij plast, zijn kussen (met zijn eigen geur) neerleggen voor de trap/kelderdeur, peper strooien, ... niets helpt. Mijn vriend is het gedrag kotsbeu en wilt de kat wegdoen. Ik vind het ook niet leuk meer om elke morgen voor m'n werk nog te moeten dweilen.
De krabpaal hebben we al weg gedaan omdat die vreemde kater op een dag in huis was geraakt en daar tegen had gesproeid.

Het bizarre is dat ik soms denk dat de kat het niet doet omwille van die vreemde kater, maar uit jaloersheid op m'n vriend. De kat is extreem aanhankelijk, vooral bij mij. Mijn vriend heeft er al regelmatig tegen geroepen omdat hij zijn gedrag van plassen in huis dus beu is. Het is al gebeurd dat mijn vriend een nacht moest werken, de kat plaste toen niet in huis, maar wanneer mijn vriend naar boven kwam om te slapen: een beetje later plaste de kat weer onderaan de trap (ze mogen niet boven slapen).

Kan iemand me vertellen wat we nog kunnen proberen, door wat het gedrag misschien komt, want ik ben bang dat als het nog lang blijft duren mijn vriend de kat gaat wegdoen...

witteRaaf

Re: Kat toont vreemd gedrag sinds ontmoeting vreemde kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:23

Niemand die zijn blijk op het verhaal kan geven? Ben beetje moedeloos, dat maakt me wat ongeduldiger vrees ik.. :)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:37

Hoeveel kattenbakken hebben jullie staan en op welke plekken? Ik lees dat jullie er meerdere hebben staan, maar als het goed is moeten het er 3 zijn (aantal katten + 1).
De plasplekken waar maken jullie dat mee schoon? Eigenlijk blijft met de meeste middelen de geur toch te ruiken voor een kat. Wij gebruiken zelf (hebben een cattery) altijd Ecodor (www.ecodor.nl). Hierdoor ruiken ze het zelf ook niet meer.

Het kan heel goed dat de kat reageert op het gedrag van jouw vriend. Hoe zou je het zelf vinden als je in een huis woont, waar iemand je eigenlijk niet wilt hebben. Bewust of onbewust een kat voelt dat toch aan. Misschien kan je vriend wat meer met hem gaan spelen, knuffelen, een aai geven zo nu en dan en hem voeren. Je moet zelf dan proberen om er wat buiten te blijven hoe moeilijk dat ook is. Je vriend moet er ook wel echt voor open staan. Doen alsof helpt niet, dat hebben ze zo door.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:45

We hebben twee katten, 1 bak die in een uithoek van de keuken staat (gaat niet anders met onze infrastructuur :(). De bak wordt dagelijks schoongemaakt. Ze hebben elk hun eetbakje en drinkbakje dat ver van de bak staat. Ik merk wel dat de geadopteerde kat gemakkelijk jaloers is op de andere kat, het lijkt een beetje alsof hij denkt dat hij minder is en duwt de kleine nogal gemakkelijk weg enz. Terwijl hij net de schootzitter is en elke avond bij ons op de bank ligt. Soms kruipt hij ook echt dicht tegen m'n vriend aan, dan knuffelt die welleens met hem.
Net zoals gisterenavond, was m'n vriend hem lief aan het aaien en tegen hem aan het praten. Zou je toch niet denken dat hij 's nachts zou moeten plassen uit aandacht trekkerij ofzo? Moet wel zeggen dat als de kat weer heeft geplast mijn vriend wel even kwaad is op hem, hij scheld of roept dan niet, maar geeft hem dan kwade blikken.
Ik maak de plekken schoon met product om te kuisen (geen bleekwater of iets anders, gewoon kuisproduct). Nadien spuit ik er nog eens instanet over (product om de ruiten te kuisen).
Normaal begrijp ik snel genoeg wat mijn beestjes doen/bedoelen, maar de psychologie die achter het gedrag van onze geadopteerde kat schuilt, ik snap er geen snars meer van..?!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:54

Ik volg dit even ik heb een vrouwelijke kat. En die is vroeger ook gepest door andere katten.
En pist al paar jaar me huis onder.
Extra kattenbakken geprobeerd, zo geurtje en spray, homeopatische druppels
Op die extra kattenbakken gaat ze niet eens.
Maar ze staan er....
Vloerbedekkingen vervangen enz.
Alles goed schoonmaken met biotex en groene zeep.
Soms gaat het ff goed maar dan ruik ik het weer enz.

De dierenarts heeft ooit weleens clomicalm meegegeven.
Maar hoorde dat het heel slecht was dus ben ermee gestopt...
Heb het nog wel staan en is tot 2013 goed.
me kat is nu 6 jaar en heb haar gekregen toen ze 3 jaar was omdat het ook niet meer ging op het andere adres..

Dierenarts controleerde altijd de urine voor blaasgruis enz.
Zette ik gewoon een lege kattenbak neer en met een spuitje zoog ik het op en spoot het in een buisje en gaf dat af.

Ik denk dat het inderdaad komt door de stress van andere katten.
Want als ze om het huis lopen rent ze van raam naar raam word ze heel onrustig.

Ze komt verder nooit buiten alleen als ik thuis ben en dan nooit verder dna de achtertuin ze gaat nooit weg.
Ze is ook bang voor allerlei geluiden.

Soms twijfel ik zal ik clomicalm weer gaan geven wat dan wel steeds in vlees geprakt moet worden.
En whiskas troep is ook weer niet goed zeggen ze...
Maar wil ook niet elke dag de kat vastpakken en pilletje in haar keel doen geeft allemaal extra stress.

Ik ben nu zover 3 jaar later dat ik els basten benaderd heb veel vinden het onzin en geld klopperij
Ze was in de wandeling pas. (tv programma)
maar vloerbedekkingen en laminaat er steeds uithalen is duurder.
Ik heb binnenkort een afspraak misschien dat zij weet wat me kat mankeerd of ons op weg helpen

http://www.els-chi.nl/

gr
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 10-04-12 13:37, in het totaal 6 keer bewerkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:56

Katten hebben echt meerdere bakken nodig. Ze zijn heel schoon en hebben het liefst meerdere bakken. Daarom is de stelregel ook aantal katten +1. Het is in ieder geval het proberen waard.
Negatieve aandacht is overigens ook aandacht, voor een kat is er geen verschil. Boos worden heeft ook geen zin, negeren is het beste wat je kan doen.

Ik raad je toch aan om een goed middel te gebruiken voor het schoonmaken van de plasplekken. Katten ruiken de urine bijna overal doorheen. Het is dan heel makkelijk om dezelfde plek te markeren. Je zou ook biotex kunnen proberen.

Ik ben het vergeten te vragen in mijn vorige post maar hebben jullie nog laten controleren bij de dierenarts of alles ok is? Daarnaast zou ik ook proberen om toch de vreemde kater uit de tuin te weren. Katten kunnen erg van streek raken door een verandering in hun omgeving. Aangezien de jongere kater ook begint met sproeien als hij in de tuin is.

Een kat gaat niet zomaar in huis plassen. Er moet echt iets zijn, en boos worden is eigenlijk gewoon sneu voor de kat. Hij probeert iets duidelijk te maken, alleen snappen jullie het niet.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips, succes!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 19:32

We zijn een tijdje verder, heb ondertussen verschillende dingen ondernomen om het gedrag te kunnen veranderen. Tevergeefs...
Ondertussen zijn er twee kattenbakken in huis, 2 drinkbakjes en 2 eetbakjes.
Toch plast de kat op willekeurige dagen nog steeds voor onze kelderdeur. Terwijl ik daar de nieuwe kattenbak heb geplaats. Hij gaat er ook in, maar ook dus gewoon ernaast. Dat terwijl de bakken volledig proper zijn.
We zijn een week op vakantie geweest, de katten zijn thuis gebleven, mijn moeder kwam de dieren tweemaaldaags verzorgen: kattenbak leegmaken en eten en drinken geven en wat aandacht. De kat heeft die week nooit in huis geplast. We zijn nu een week terug en de kat heeft al 2x geplast op dezelfde plek: aan de keldertrap.
Ik heb ook al productjes geprobeerd, zo'n sprays waar katten zouden van afkeren en niet meer zouden urineren. Helpt niks.
Ik ben ten einde raad en mijn vriend is de kat echt meer dan beu. We hebben net een huis gekocht en verhuizen in december. Hij wilt echt niet dat de kat daar gaat plassen. Ik weet al op voorhand niet wat te doen |(

Heeft er iemand van jullie een tip, of raad? Of een mogelijke verklaring van dit vreemde gedrag ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:38

Heb je feliway al geprobeerd? :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:43

Ze hebben bij de dierenarts een product waar feromonen in zitten, helpt heel erg goed tegen zenuwachtige en onzekere katten. Is gewoon zo'n verstuiver a la Ambi Pur, die je in het stopcontact moet doen. Je ruikt er zelf niks van maar voor je katten is het een heel vertrouwde geur.

Als uiterste redmiddel, (maar als ik dit zeg zal ik vast een hele lading kritiek over me heen krijgen) consequent je kat in de nek pakken en hem door zn eigen pis heen halen. Dan zou het met een paar keer klaar moeten zijn..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 19:50

Heb feliway ook al geprobeerd, helpt niks :(.
Jasmijn, die tip had ik ook al eens gekregen, maar stond er wat sceptisch tegenover. Misschien moet ik het toch eens in huis halen. Wie weet helpt het. Ik wel gewoon ook erg graag weten WAAROM hij dit doet?? Als ik dat zou weten zou ik misschien makkelijker een oplossing vinden. Die kat is echt doodgelukkig hier, begint te spinnen voor niks, is blij, komt vaak knuffelen (vooral bij mij dan toch, mijn vriend duwt hem regelmatig weg net omdat hij zo begint te plassen). Ik kan me niet inbeelden dat dit de reden moet zijn waarom hij plast, want daarvoor knuffelde mijn vriend hem ook regelmatig en toen plaste hij ook, dusja..

En jah, jouw laatste tip heeft mijn vriend eens achter mijn rug om gedaan. Ik was nog niet wakker en 's morgers vertelde m'n vriend dat hij het zo beu was en de kat in z'n plas had geduwd. Ik was kwaad, maar uiteindelijk heeft het ook totaal niks geholpen hoor, is overigens wel maar eenmaal gebeurd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:55

Ik kan je alleen succes wensen, onze poes sproeit erg. Wij dachten eerst; komt door onze andere kat. Maar goed, oude kat ging dood en hoewel onze poes zich fijner voelde... Konden wij alsnog het hele laminaat vervangen omdat het was kromgetrokken en de ondervloer was vergaan.
Enige dat werkte was de kat gewoon buiten zetten, minstens drie keer op een dag (als ze niet zelf ging omdat het bv de hele dag regende). Om half twaalf gaat ze nog een keer naar buiten voor de nacht en om 6 uur als er iemand naar het toilet gaat moet diegene de kat ook even buiten laten.
Buitenlaten was het enige dat hielp. Nu gaat het gelukkig daardoor alweer een tijd goed.
Maar als wij het vergeten, kunnen de gordijnen weer in de was.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:00

Vuurneon, onze katten mogen vaak buiten. Als we thuis zijn staat de deur continue open, toch als het niet stortregent. Nu zit hij ook buiten. Het zijn wel echte huiskatten/raskat dus ik wil wel dat ze 's nachts binnenkomen. Vooral hij, hij is (raar dat ik het zeg van m'n eigen kat) echt nogal lomp en eigenlijk soms een beetje dom. Hij kan niet voor zichzelf zorgen, in vergelijking met onze andere kat (is een echte tarzan). Hij valt makkelijk, snapt weinig van mensen en kattentaal.
Sproeien doet hij niet, het is echt een plasje dat hij achterlaat op de grond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:05

Ik snap het, onze poes is ook zo'n onnozel geval :)
Kun je niet aluminium folie oid neerleggen op z'n favoriete plasplek?

Overigens sproeide onze kat aardig wat, creëerde echt een plasje op de grond... Ellendig!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:07

Wat zou de aluminium folium moeten doen dan?
Ooit heb ik eens z'n favoriete slaapkussen op zijn geïmproviseerde plasplek gelegd. Een aantal dagen heeft het gewerkt, en toen plaste hij er gewoon langs zodat gans het kussen was doordrenkt :(.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:11

Meestal gaan ze niet op datgene zitten dat een knisperend gek geluid maakt. Maar ja, een nieuw favoriet plekje is zo gevonden...
Optie 2; wij gebruiken in het bejaardentehuis wasbare steeklakens, veel bejaardentehuizen werken daarmee en iig bij ons is er altijd een hele stapel over die voor de bewoners niet meer goed zijn maar wel voor huisdieren. Ik zou dan zoiets voor de deur leggen, kan poes daarop plassen en kun je het zo wassen.
Collega gebruikt die dingen voor haar oude hond die niet meer uitgelaten kan worden, vloer blijft iig kurkdroog!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:17

Hebben jullie al eens geprobeerd de kat wél boven en op de slaapkamer te laten? Misschien komt het van het feit dat ie er niet bij mag? Hij wilt blijkbaar naar boven. of beneden 's nachts, klinkt toch een beetje als veiligheid zoeken.

Onze aanhankelijke hond kan prima alleen thuis zijn, maar je moet hem niet met een dichte deur ertussen in een kamer laten als je thuis bent, vind ie verschrikkelijk. Ook al zit de andere hond erbij die het niet zo'n probleem vindt. (Het is ook onnatuurlijk om de roedel op die manier te splitsen)

Dichte deuren kunnen een groot verschil maken in een dierenhoofd.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 20:22

Ja, als de deuren open staan doet hij het niet. Maar m'n vriend is allergisch en kattenhaar op ons bed is nu net niet wat hij wil :s.
Als hij hier pas was deden we dat omdat hij bang was (van bij z'n vorig baasje) en plaste toen onderaan de trap die naar boven leid, maar m'n vriend kreeg teveel last en dus moesten de deuren dicht. Toen had hij het het felste, hij plaste echt ELKE nacht de weken nadien. Toen verbeterd, maar zo nu en dan doet hij het dus terug zonder aanleiding. In de kelder mag hij ook, als hij ervoor staat doen we de deur open zodat hij wat kan gaan snuffelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:32

En als je een plekje voor de kat maakt in jullie kamer? Dat hij niet op bed mag, maar toch erbij kan? Of kan dat ook niet ivm je vriend?

Eigenaar-gerelateerde problemen kunnen heel onvoorspelbaar zijn omdat de eigenaar het ook is. Het kan zijn dat de kat zich een keer wat ziek gevoeld heeft en jouw vriend die dag net chaggerijnig was waardoor je weer terug bij af kunt zijn.
Of dat de kat een keer geplast heeft, je vriend toen boos is geworden, kat plast weer want voelt zich niet lekker in huis met boze vriend, dus vriend weer boos etc.

Je kunt proberen een soort slapen-gaan ritueeltje te starten. Waarbij de kat even alle aandacht krijgt, een lekker plekje toegewezen krijgt etc. en nog even genegeerd wordt voordat jullie naar boven gaan zodat ie al lekker ligt te doezelen en niet alle aandacht ineens weg is en de deur dicht gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 20:49

klinkt heel stom maar katten kiezen gewoon hun eigen 'personeel' uit. kan het niet zijn dat hij gewoon niet bij jullie wil wonen? Of kan je niet maken dat hij 's nachts gewoon buiten kan zijn? Eventueel hokje buiten ofzo (hoewel je dan weer met die sproeiende kater zit)

Zoals je het nu op schrijft klinkt het als nijd dat hij niet bij jullie mag zijn. Zijn jullie er niet dan kan hij niet bij jullie zijn omdat jullie er niet zijn en dan is het goed. zijn jullie er wel en hij mag niet bij jullie zijn dan gaat het fout. Nu ben ik altijd geleerd dat honden en katten niet expres onzindelijk zijn maar je zou het wel bijna gaan denken dat jullie kat hier een uitzondering op is.

's nachts in een grote hondenbench doen met kleine krabpaal en kattenbak? Overdag heb je toch geen problemen? misschien is dat wel gewoon de oplossing.