Kat wil zomaar niet meer op de bak...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat wil zomaar niet meer op de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:08

Ik heb bijna 3 jaar een geweldige gecastreerde kater, gekocht van een vriendin en hij was toen al zindelijk. Toendertijd werkte ik 4 dagen per week en niks aan de hand, nu ben ik vorig jaar verhuisd om samen te wonen met mijn vriend, kat mee en niks aan de hand. Nog nooit buiten de bak zn behoefte gedaan behalve als hij buiten was. nu sinds een maand of 2 wil hij niet meer op de bak opeens, en gaat hij doodleuk in onze plantenbak zitten. Ik dacht eerst aandacht tekort want we werken allebei 5 dagen maar zaterdag, zondag en maandag is er altijd iemand thuis en krijgt hij ook alle aandacht. Weet iemand waar dit aan kan liggen? heb in de plantenbak elke dag met keep off spray gespoten, cacao doppen erin zitten en een net erover heen maar alsnog gaat hij op de plantenbak zitten. er zijn geen andere katten in huis en de bak wordt regelmatig schoongemaakt en gesopt. Alle tips zijn welkom!

Flevolander

Re: Kat wil zomaar niet meer op de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:29

Urine opvangen en urine onderzoek laten doen bij de da. Mogelijk spelen er problemen zoals blaasgruis. Als een kat pijn associeert met de kattenbak gaan ze vaak naast de bak zitten of een ander plekje opzoeken om zich te ontlasten. Eerst medische dingen uitsluiten dus voor je opzoek gaat naar andere maatregelen

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:37

is je kattenbak schoon genoeg? Staat de bak niet naast zijn slaap of eetplek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:20

Ja kattenbak is superschoon, schoner dan die altijd was zelfs en die staat ook niet in de buurt van zn eten of drinken. Is het met blaasgruis niet zo dat hij meerdere plekken zoekt? hij doet alleen zn behoefte op die plantenbak en niet op andere plekken. deze plantenbak staat helemaal aan de andere kant (woonkamer) dan zn gewone bak (garage).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:25

Plant weghalen en de bak (indien mogelijk) daar neer zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:31

Ja daar heb ik ook over nagedacht maar die plant staat in een gigantisch zware pot en zou niet weten waar ik die dan neer moet zetten. en ben bang dat hij dan weer een andere plek zoekt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:03

Ik zou ook eerst medische dingen uitsluiten.

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:08

Toen onze kater plotsklaps onzindelijk werd, bleek de oorzaak pas later en zat het meer in de wsselende hormoonhuishouding van het baasje

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:17

Heb je de kattenbak wel eens compleet leeg gegooid en grondig gereinigd (ontsmetten etc.)? Hem elke dag schoon houden kan soms niet genoeg zijn.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:07

Ik zou eerlijk gezegd de plantenbak niet meer mogelijk voor hem maken. Dus echt wegzetten of wegdoen. De plantenbak is namelijk voor hem een veel fijnere plek om zijn behoefte te doen dan de kattenbak. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:05

_MG schreef:
Heb je de kattenbak wel eens compleet leeg gegooid en grondig gereinigd (ontsmetten etc.)? Hem elke dag schoon houden kan soms niet genoeg zijn.

Ja 1x in de week word die helemaal leeg gehaald en ontsmet etc. voor de rest elke dag leeg gehaald maar hij is al 2 weken helemaal niet op de bak geweest. Gister weer helemaal schoongemaakt en vandaag de bak zonder bovenstuk in de woonkamer gezet. Normaal heeft hij met bovenstuk maar zonder klepje zeg maar. kwam ik net tussen de middag thuis en wie gaat er netjes op de bak zitten? juist ja, heb hem gelijk beloond en een snoepje gegeven en dan maar hopen dat het probleem opgelost is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:10

Toch zou ik urine laten nakijken. Voor de zekerheid. Beter op tijd er bij zijn dan straks een hoop ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:11

Even een tip voor de plantenbak, steek er tandenstokers of sateprikkers in. Dan gaan ze er niet meer in zitten :)

Maar is het niet zo dat de kat het fijner kan vinden in het zand van de plant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:15

Ja was de volgende stap de sateprikkers maar zolang hij niet meer in de plantenbak gaat zitten is dat niet nodig, hangt er een beetje vanaf dus. Denk dat hij een beetje hekel heeft om opgesloten te zitten in een kattenbak want met dakje ging ie altijd al zn behoefte doen met zn kop naar buiten. vandaar dat ik het klepje er ook niet heb zitten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:56

Eerst medische oorzaken uitsluiten is wel verstandig.

Misschien helpt het om over te gaan op een ander soort kattenbakvulling? Misschien heeft de kat de aarde in de pot ontdekt en vind hij dat veel fijner om zijn behoefde in te doen dan in de vulling van de kattenbak.

Voor de plant: Je kan ook nog proberen om koffiedik op de aarde te leggen. Dat weert veel katten ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:04

Andere vulling heb ik ook al geprobeerd maar maakt niks uit. koffiedik kan ik inderdaad ook nog proberen maar aangezien hij overal tegen kan ben ik er bang voor dat het niet helpt. ik kijk vandaag en morgen nog even aan of hij het nou op de kattenbak blijft doen anders ga ik even medische dingen uitsluiten.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:57

Ik denk dat de bak toch niet op een goede plek staat. Het is niet zo zeer onzindelijkheid omdat hij maar op 1 plek zijn behoeftes doet.

de klep heb je er al uit gehaald, misschien de kap eraf halen? Is er een keer iets tegen aangeknalt toen hij erop zat?

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:07

territorium? Je vriend scheidt ook feromonen af. Misschien ziet je kat hem als concurrent?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:11

Mijn ex kater deed het ook, wat een ellende. Ik kocht feliway dat doe je in het stop contact.Je ruikt niks maar de kat wel, hier was het snel over.Het is prijzig maar het werkt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:01

lieniminnie schreef:
Ik denk dat de bak toch niet op een goede plek staat. Het is niet zo zeer onzindelijkheid omdat hij maar op 1 plek zijn behoeftes doet.

de klep heb je er al uit gehaald, misschien de kap eraf halen? Is er een keer iets tegen aangeknalt toen hij erop zat?

Ja de kap heb ik er nu ook afgehaald, denk inderdaad dat er misschien een keer wat tegenaan geknalt toen hij erop zat.
terotorium is het niet denk ik want dat heeft hij nooit gedaan en dan is het meestal alleen piesen maar is ook poepen wat hij doet.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:22

Had je al geprobeerd hem op een andere plek te zetten? Of is dat onmogelijk?

Voor de kat is het natuurlijk ook wennen in zo'n nieuw huis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:31

Heb je een nieuw schoonmaakmiddel waarmee je zijn bak schoon maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:50

Zoals al eerder gezegd, de bak staat nu op een andere plek en ik heb de kap eraf gehaald. Dit gaat tot nu toe heel goed, Gister en vanacht heeft hij netjes op zn kattenbak gezeten ipv de plantenbak. hopen dat het nu opgelost is.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:28

*\o/* ik hoop het voor je!

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:35

Onze kat heeft ook zo'n fase gehad, urine laten onderzoeken enz. daar kwam allemaal niks uit. Toen we verder gingen zoeken kwamen we een aantal sites tegen waar aangegeven was dat je één kattenbak meer moet hebben dan katten dat je hebt. Wij hebben twee katten en nu drie kattenbakken staan, sinds dien gaat het goed alleen heeft ze nog één keer zo'n fase gehad toen we per ongeluk andere korrels gekocht hadden, dus misschien zou je ook andere kunnen proberen oid.