Monstervis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Monstervis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:33

Ik heb nu bijna een jaar een aquarium van 60x30x30 en daar zitten twee visjes in. Eén telescoop sluierstaart en sinds kort een Sarassa.

Eerst zat de telescoop met een ander telescoop vriendje, maar die heeft ie al snel de dood ingejaagd. Toen nog een telescoopje, maar helaas at meneer volgens mij al het voer op, waardoor de ander ook is overleden.

Ik heb nu dus een Sarassa en dat lijkt heel erg goed te gaan, behalve dat Meneer Telescoop ook hier weer al het voer voor z'n neus wegkaapt.

De telescoop is in dat jaar echt heel erg gegroeit en nogal euh...vet geworden :') Ik voer ze 1x per twee dagen en dan precies zoveel dat ze het vrij snel allemaal hebben opgegeten.
Helaas is de telescoop volledig geobsedeerd door voer. Als ik alleen al langsloop dan komt ie naar de oppervlakte en gaat heel wild zwemmen en eetbewegingen maken, ook als ik net heb gevoerd.
Als ie dan geen voer krijgt begint ie aan de plantjes en niet zo'n beetje ook. Hij is ook de hele dag bezig met proberen de kleine kiezelsteentje op te eten.
Ik weet dat ze het fijn vinden om te wroeten, maar hij is echt compleet...frantic (weet even geen goed Nederlands woord ervoor).
Als ik m'n vinger aan de oppervlakte hou komt ie hier aan zuigen :')

Hij doet dit pas sinds kort, al was het altijd al wel een vreetzak. De Sarassa is heel rustig en lijkt het voer lang niet zo interessant te vinden.

Is dit normaal gedrag voor een telescoopje? Voer ik te weinig?

Redneck1

Re: Monstervis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:00

Telescoop sluierstaarten zijn karperachtigen,dus dat trekken/eten aan de planten en de hele dag bezig zijn met de bodembedekking is heel normaal gedrag,ook het aan je vinger zuigen is niet vreemd omdat jou vis dit ziet als voedsel,op zich lijkt de hoeveelheid voer voldoende maar als jou vis zo gegroeit is zal ook de hoeveelheid voer mee moeten groeien, zet anders is een foto neer

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:25

Ten eerste horen telescoop (het zijn goudvissen neem ik aan?) niet in een 60 cm bak maar minstens in een 1 m bak omdat ze 20 cm kunnen worden. Ook al koop je ze nog zo klein ;)
Ik denk idd dat het normaal gedrag is, als hij zo groeit denk ik dat hij het op prijs zou stellen als hij in een vijver of een grotere bak mag ;)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:35

Heel normaal gedrag hoor, die van mij begint na een paar jaar eindelijk wat rustiger te worden maar die ging in het begin ook als een debiel door de bak, veel meer dan mn 'gewone' goudvissen.

60 cm is btw wel ietwat weinig, minstens een bak van een meter is beter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:40

Ik ga mee met de voorgaande reactie's, ze worden groot, een 60 bak is te klein en wroeten en planten eten is volledig normaal.

Ik denk dat jij het 'vette' van de vis verward met normale groei. Ze worden gewoon groot en dat kan ineens heel hard gaan. Daar moet je ook meer op voeren, als je de hoeveelheid voer niet aangepast hebt is het niet ondenkbaar dat hij gewoon honger heeft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:44

Sorry, ik bedoelde 100 cm. Ik verwar uren (60 minuten) altijd met meters :')

Ik ga 'm dan maar gewoon nog meer voeren, kijken of dat verschil maakt :)
De andere telescoopjes waren gewoon helemaal niet zo druk bezig de hele tijd in die bak, vandaar dat ik het me afvroeg.