hond flipt in de auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

hond flipt in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:47

Ja de titel zegt het eigenlijk al.

Mijn vader heeft een bordercollie reu van 4 jaar, en het probleem is eigenlijk dat als we hem uitlaten eigenlijk meteen op de auto afrent en soms zelf de auto probeert op te drijven :+ .

Dat is nog niet het ergste probleem, zodra hij in de auto zit word ie onrustig en begint te piepen en van de ene kant naar de andere kant van de auto te springen. Dit heb ik proberen op te lossen door hem een autogordel voor honden aan te doen dat hij op een plaats moet blijven zitten, maar dan hangt hij zichzelf zowat op, dus dat is ook geen optie.

Ook thuis naar mn vader is hij hartstikke lief en sinds een tijdje naar mij ook, maar het is 2 jaar lang geweest dat als ik hem wou aaien of als ik hem riep dat hij begon te grommen en zijn lip op trok, daar bleef het dan ook wel bij, maar soms kwam hij uit zich zelf bij me liggen en mijn aandacht op te eisen, dat sta ik dan niet toe en stuur hem weg, zodra ik dat doe begint hij te blaffen grommen en zijn lip op te trekken. Nu moet ik zeggen dat het al een stuk beter gaat de laatste tijd sinds ik het boek van cesar milan heb gelezen en ik nu gewoon boven hem sta!

We hebben de hond trouwens toen hij 2 was uit een asiel in belgie gehaald.

cursus hebben we met hem gedaan, en zodra je buiten met hem bezig bent gromt hij helemaal niet en is het een schatje en hij luistert super goed. Daar hebben ze ook geprobeerd of ze iets met het auto probleem konden doen door hem eerst rustig en ontspannen te krijgen en dan pas de auto in. Maar zodra hij er eenmaal inzit draait hij gewoon door.

Ik hoop dat jullie me misschien advies kunnen geven

alvast bedankt

Issy

Re: hond flipt in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:51

Hoe vaak wordt de hond uitgelaten, bordercollies staan erom bekend dat ze veel energie hebben en veel moeten werken, anders gaan ze gedragsproblemen ontwikkelen (uit verveling en door teveel aan energie).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:53

Ik neem aan dat jullie meestal iets leuks met de hond gaan doen als hij meegaat in de auto?

De mijne kan ontzettend goed mee in de auto, maar als ik een tijd lang alleen voor uitlaten of naar stal (waar hij lekker los struinen kan) hem mee heb gehad in de auto wil hij nog wel eens licht gaan piepen uit enthousiasme. Dan moet hij verplicht de volgende keer mee op boodschappenronde of andere lange rit waarbij we niet iets leuks gaan doen. Dan is het weer voor lange tijd over.

Volgens mij is de truuc toch echt oordoppen in en een lange rit gaan rijden. Als ie rustig is pas terug naar huis.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:57

@issy: de hond word 3 keer per dag een half uur uitgelaten en als het goed weer is zit hij samen met onze golden retriever lekker buiten.

@CrazyCat: Ja meestal gaat hij mee in de auto als we naar het bos ingaan of naar de trimster of DA.
Maar bij onze border blijft het niet bij piepen, het is meer janken en bijna schreeuwen, is ook best genant als je dan op een druk kruispunt staat met terrasjes die bomvol zitten :+

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:16

Doen jullie buiten die 3x een half uur lopen nog iets met m? Gehoorzaamheid, trucjes aanleren, behendigheid of zoiets?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:28

ja staat ook in mn openingspost! We doen na die 3x uitlaten nog genoeg met hem we gaan naar het bos, of wandelen met de honden naar het dorp of spelen buiten op het veld met de bal..

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:30

Ik denk dat hij zijn driftlust op de auto richt, jullie doen hier namelijk niks mee, zorg dus dat je iets met hem gaat doen om zijn werklust te bevredigen, het liefst schapen drijven, anders bijv obedience, flyball of behendigheid. wandelen daar word een border collie niet moe van, 1,5u is overigens ook niet veel ik zou dit ook nog uitbreiden en evt daarnaast ook nog gaan fietsen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:31

Is hij gecastreerd?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:38

@princemax: ja schapen drijven lijkt me ook erg leuk om met hem te doen maarja waar haal ik schapen vandaan :+ En fietsen doe ik 1 keer in de week met hem een uurtje mountainbiken in het bos!

@sundral: ja hij is gecastreerd

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:46

Ga eens naar een leuke hondenclub met hem. Ik zou (maar ja wie ben ik) de hond evt zelf in een bench in de auto doen. Hond er in zetten ,laten liggen en als hij rustig is er weer uit halen. Steeds iets langer in de auto. Evt iets lekkers geven waar hij even mee doet. Vind zelf dat een border niet zozeer uren moet maken maar wel denkwerk moet hebben. Ik doe aan doggydance en nu behendigheid en dan is ze moeier na een uur dan na 3 uur bos.
Probeer ook verplichte rust ,bv van 12 tot 1 moet hij slapen op een rustige plek.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:00

Ik zou proberen m wat meer geestelijke uitdaging te geven. Een border collie wordt niet specifiek moe van een paar uur lopen en als ze zich mentaal vervelen kan er bijv drijfgedrag insluipen. Al loop je 5 uur met m, heeft hij nog steeds uitdaging nodig.

Probeer idd een leuke hondenclub, obedience, flyball, agility, frisbee bied allemaal meer uitdaging dan gewoon bewegen. Misschien zoekspelletjes in huis (brokjes o.i.d) verstoppen, dat soort dingen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:34

Jeejj ik ga met mn hond schapendrijven zaterdag!! word wel een klein uurtje met een geflipte hond in de auto zitten.

Ben heel erg benieuwd of hij op de terug weg rustiger is!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:18

ik vind 3x per dag een half uurtje met een border echt veeeel te weinig... begin eens met je ochtend wandeling al dubbel zo lang te maken, hem opdrachten te geven en ook voor dat je aan je schapendrijf training begint een lang stuk te wandelen.
fiets je met hem?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:22

misschien heel stom hoor, maar heb 4 kleine hondjes ala maltezer formaat.
die gaan 4 keer per dan 40 min. Heb er een poedel en een poedel mix in zitten, als ze minder dan die tijd gaan dan zitten ze ergens tegen het plafond.
met de poedel doe ik ook G&G en dogdance, de andere agility.,
dan zijn ze ook echt helemaal kapot.

Nu is er in de straat iemand met 2 collies en die loopt eigenlijk altijd dezelfde tijd mee.
Zij doet ook aan agility en mat haar hond af met hersenkrakers.
dan fietst ze ook nog eens 4 keer per week.
Een collie moet niet alleen veel bewegen maar vooral geestelijk moe worden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:31

CharmingS schreef:
Jeejj ik ga met mn hond schapendrijven zaterdag!! word wel een klein uurtje met een geflipte hond in de auto zitten.

Ben heel erg benieuwd of hij op de terug weg rustiger is!

En, waar gaan jullie trainen?
Veel succes ermee!