Wat probeert mijn hond mij duidelijk te maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wat probeert mijn hond mij duidelijk te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 10:55

Ik snap haar écht niet momenteel -O-

Candela is een galgo uit Spanje geimporteerd met een bunker vol slechte ervaringen!

Ik had totaal geen ervaring met angstige/getraumatiseerde honden,
maar mijn eerste windhond Jade was na 7 weken in België plots overleden,
en mijn Schotse Collie treurde zo hard dat hij op een 2-tal weken tijd van 35 kilo naar 17 kilo ging...

Er moest dus een hond bij en SNEL, maar aandacht kon ik er emotioneel nog niet aan geven...

Candela was de perfecte oplossing,
bange hond die een andere hond nodig had, maar een hekel had aan mensen.

Beetje bij beetje kwam alles goed, ik kreeg terug nood aan een hond en Candela vond me ondertussen wel ok,
dus nu, zo'n 2 jaar na de adoptie, kan ik met haar wandelen, knuffelen, als ze in de grote tuin los loopt (we hebben 2 delen)
komt ze zonder problemen terug, afijn: we hebben ons werk gehad :D

Nu is ze echter zodanig opengebloeid dat ze vaak loopt te 'zeuren',
dan gaat ze piepen en zeuren dat ze iets wilt, maar ik weet niet wat :')

Dan staat ze in het midden van de woonkamer (zoals nu) mij schaapachtig aan te kijken van 'komt er nog wat?'.

Eten heeft ze gehad, buiten is ze geweest, haar favoriete slaapplaatsen zijn vrij, speelgoed wil ze niet,
vandaag is ook een dag dat ze niet gestreeld wil worden, maar wat wil ze dan wél?

Help :')

voor iemand zegt van 'aan zo'n hond begin je niet zonder ervaring': de organisatie waar ik haar adopteerde
heeft een eigen gedragstherapeute die mij altijd met alles heeft bijgestaan en mij dus wel degelijk geholpen heeft in Candela haar
proces om terug een hond te worden ipv mishandeld hoopje vlees :-)

Ik heb dus ook een mail naar haar gestuurd met mijn huidige bevindingen,
maar wil graag eens de mening kennen van de 'kenners' hier ook :D

Anoniem

Re: Wat probeert mijn hond mij duidelijk te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:00

Aandacht? Gewoon negeren, misschien heb je haar iets teveel verwend :j

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:09

Heb je al eens geprobeerd om met haar mee te lopen ? Meestal word het dan al snel duidelijk :D
Mijn moeder heeft een kruising Galgo. Die doet dit ook regelmatig, dan lopen we even met hem mee en die weet haarfijn duidelijk te maken wat hij wil :+ Of z'n bal ligt onder de kast. Trek in een bout...noem maar op. Meneer weet het duidelijk te "vertellen"

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:16

Onze herder doet dat ook. De ene keer wil ze spelen, de andere keer gewoon een aai, dan weer naar buiten (de tuin in), de andere keer is het al goed als we wat zeggen. Aandacht dus.

De ene keer loop ik wel mee, de andere keer niet, soms moet ze zichzelf maar vermaken ;)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:21

Onze beardie doet het idd ook.. meestal gaat t om naar de achtertuin mogen of idd speeltjes die ergens onder liggen.. of hij vindt dat het mooi weer is en dat ie extra uitgelaten zou moeten worden :P
Maar inderdaad, gewoon aandacht :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:22

Krijgt ze fysiek en mentaal wel genoeg uitdaging?
Galgo's hebben enorm veel beweging nodig dus dat ze buiten is geweest en een blokje om zegt dan niet zoveel.
Heeft ze al flink gerend of een zoekspel gedaan?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:23

Inderdaad.. als mijn hond mij dan op een gegeven moment zo aankijkgt ligt 9 vd 10 keer de bal onder de kast of bank :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:46

anneliesdj schreef:
Krijgt ze fysiek en mentaal wel genoeg uitdaging?
Galgo's hebben enorm veel beweging nodig dus dat ze buiten is geweest en een blokje om zegt dan niet zoveel.
Heeft ze al flink gerend of een zoekspel gedaan?

Oh, dat idd! Als ze het daarna nog doet, dan is het gewoon zo, daarvoor wil ze nog iets doen :j Niet bij stilgestaan, maar mijn post moet je dus na deze lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:41

Vraag wat ze wil?
Ik vraag aan mijn honden: wat wil je? Soms willen ze gewoon schoon water, dan is het water niet meer lekker :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 15:07

Vragen heb ik al gedaan, maar dan trekt ze gewoon haar hoofdje eens scheef :D

Het betreft hier een psychologisch mishandelde windhond,
die kan je geen mentale spelletjes laten spelen omdat ze in haar hoofdje héél ver weg is.
Ze ontspant pas als ze ergens is waar GEEN mensen zijn.

Ik heb een tuin van 400m² waar ze een hele dag flink haar loop in heeft,
dus daar kan het mijns inziens ook niet aan liggen.

Mijn schotse collie speelt hele dagen door met haar in de tuin,
dus ze ligt vaak K.O. in haar mand.

Ik heb ondertussen héél wat ervaring opgedaan met windhonden, maar hier loop ik toch eventjes vast...

Beentjes kauwt ze trouwens niet, enkel varkensoren. Spelen met speeltjes doet ze ook niet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:13

chipieke schreef:
Het betreft hier een psychologisch mishandelde windhond,
die kan je geen mentale spelletjes laten spelen omdat ze in haar hoofdje héél ver weg is.

Ik heb een tuin van 400m² waar ze een hele dag flink haar loop in heeft,
dus daar kan het mijns inziens ook niet aan liggen.

Het eerste deel is onzin, hoe mishandeld ze ook is, elke hond heeft behoefte aan mentale uitdaging, de een meer dan de ander.
En juist bij een mishandelde hond kun je dmv een andere stimulans de focus van dat waar ze bang voor is weghalen.

En een grote tuin kun je wel hebben maar ze moet iets doen, ik heb ook een enorme tuin maar dat is geen vervangen voor het beweging geven dmv wandelen/fietsen ed. Een tuin is leuk om een spelletje te doen als balgooien of iets speuren maar uit zichzelf gaat je hond echt niet eindeloos rondjes rennen in de tuin, ze moet samen met iemand op pad zijn, de leider van de roedel en dat ben jij.
Dus aan het wandelen of op je fiets en een flinke afstand maken.

Hoeveel wandel je met haar? Hoe vaak laat je uit en hoe lang?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 15:24

Dan nodig ik je vriendelijk uit om eens kennis te komen maken met mijn hond :+

We hébben dit al geprobeerd en het enige resultaat was dat ze de muren opliep van de spanning!
Dit is allemaal gebeurd onder begeleding van haar vaste therapeut en ze wordt gewoon gék!
Als ik met haar alleen ben, is ze bang omdat ze alleen is, ben ik met haar bij de andere honden,
dan steekt ze zich weg achter de rest.
Zij zal mij NOOIT als volwaardige leider gaan zien, de therapeute die ik heb
werkt al jaaaaaaaaaren met galgo's en heeft ook eerlijk gezegd dat sommige honden gewoon té
ver weg zijn en Candela is er eentje van.
Ik wandel elke dag 2x een half uur en 1x een uur met haar en mijn andere windhond.

Aan de fiets: doodsbang
Balgooien: doodsbang
Menselijke aandacht: doodsbang, dit gaat al beter, maar ze pikt dan ook énkel aandacht van mij, niet van een ander!

Als een bezetene door de tuin crossen: géén probleem ;)
De andere 2 honden zijn zo gigantisch speels dat die dus wel dégelijk zonder problemen een half uur rondjes
kunnen rennen in de tuin!

Ik benadruk nog maar eens dat dit écht geen hond is zoals een ander...
Mijn therapeute heeft zelf nog nooit een hond gezien die er zo er aan toe is als mijn Candela,
en ze had dan ook NOOIT verwacht dat ik al zover met haar ging staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:41

De hond leeft niet met het idee dat er ooit iets met haar gebeurd is hoor, die weet alleen dat mensen eng zijn. Te horen aan de manier waarop je over haar praat ben jij dat helemaal met haar eens en zo bevestig je haar gedrag. Je moet juist laten merken dat haar angst onnodig is, er geen aandacht aan geven en gewoon doen wat je wilt doen.

Waarom is ze bang voor jou? Heb jij haar ooit wat gedaan? En watvoor spel heb je met haar gedaan dan? In watvoor situatie? Hoe kon het dat ze tegen de muur op klom? (had je haar niet aan een riem oid?)
Gooi je met je andere honden dan geen bal? Komt er bij jou geen visite? Neem je haar nooit ergens mee naartoe? Zijn je andere honden ook zo bang?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:55

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 16:06

Zoiets uitleggen op internet is best moeilijk :) maar ik ga mijn best doen:

- ik bevestig haar angst totaal niet, bij mij gedraagd ze zich zoals een normale hond
maar soms gaat ze gewoon een gigantische stap achteruit en moet ik terug van nul beginnen.
Dan heb ik in plaats van een actieve zelfverzekerde (in hoeverre dat kan) hond een bibberend hoopje beenderen dat van links naar rechts sprint. Ik heb van de therapeute geleerd hoe ik haar moet behandelen
en als ze een terugval maakt hoor ik gewoon opnieuw te beginnen :)

- voor mij is ze niet bang, als ik met haar alleen ben komt ze zich aan mijn zijde zetten en bibbert ze zowat uit haar vel, ze ontspant pas weer als er een andere hond in haar gezichtsveld komt.
De therapeute heeft ook zelf bevestigd dat ze geen schrik van mij heeft, dan zou ze ook niet naast me komen staan.
Tijdens die momenten alleen met haar doe ik normale hondendingen maar het is staart tussen de benen knijpen
en trillen tot er een andere hond in de buurt is. Als er een andere hond bij is mag ik met haar doen wat ik wil, geen probleem.
- uiteraard heb ik mijn hond nooit wat gedaan ;)
- we hebben verschillende spelletjes met haar gedaan, vooral speur- en zoekwerk op verschillende manieren, maar dat doet ze niet...
Ze doet het wél als er een andere hond bij is, maar dan volgt ze de andere hond gewoon en doet zelf niet actief mee.

Het spel met dingen omver stoten of verzetten om voer te vinden hebben we ook gedaan,
maar als ze alleen is gaat ze gewoon in haar mand liggen (ook na aanmoediging en aanwijzingen).
Als er andere honden bijzijn hebben die het spelletje afgewerkt voor ze kan meedoen.
Ik heb geprobeerd om mijn andere honden in de keuken te houden (open huis), maar dan loopt ze gewoon naar hen toe.

- tegen de muur springen is 2x gebeurd omdat de spanning te groot werd, dat heeft ze nadien niet meer gedaan dus dat is het hoofdprobleem niet.

Als ze alleen is blijft ze bibberend staan omdat ze blijkbaar niet snapt dat ze het alleen moet doen of iets dergelijks.
Agility hebben we ook geprobeerd omdat dit intensief is, maar als er iets bewoog was het einde verhaal.
We hebben het alleen geprobeerd en dan lukt het best goed eigelijk, als er maar een hond in het gezichtsveld is.
We doen regelmatig mee aan windhondenwandelingen, dat zijn vaak een stuk of 100 vreemde honden en mensen bij elkaar, ook dat is geen probleem, daar blijft ze ook heerlijk rustig onder, zolang niemand haar direct aankijkt of aanraakt.

Ik neem haar overal mee naartoe, naar de wei, manege, café in de zomer, strand, wandelingen etc.
Hondenschool hebben we geprobeerd maar na de eerste keer bleek dat dit niets voor haar was,
veel te veel stress...

- ik gooi geen ballen naar mijn honden, mijn man doet dat wel met zijn collie, maar een windhond is nu
eenmaal het type hond die zegt 'euhm, ga het eens even zelf halen ;) '.
Ik heb het anderhalf jaar volgehouden maar nu ben ik de bal/het touw/eender wat voor speelgoed wel beu.
Mijn windhonden kijken er gewoon niet naar, ik heb hier bakken vol met speelgoed en heb hen hier echt warm voor proberen maken,
maar als het geen eten is hoeft het voor hen niet. Dus je kan wel inbeelden dat de brokjesbal en de kong het wél goed doen.
Ik neem hen liever mee voor wandelingen, crossen op de losloopweide, meenemen naar de paardenweide, etc.

- mijn andere honden staan heel stevig op hun poten, die zijn van niets of niemand bang en een heel grote houvast voor Candela.

- bij mij thuis komt inderdaad zéér weinig visite. Maar dat maakt op zich niet uit, Candela komt genoeg buiten.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:32

Klinkt mij als gewoon aandacht vragen in de oren. :)
Ze wil/durft nu wel aandacht van je te vragen maar eigenlijk vind ze het nog te intimiderend om fysiek aandacht (aaien, knuffel) te willen?

Onze teckel is ook een expert in zeuren, en ja, dat heb ik (onbewust) zelf in de hand gewerkt door hem ook iedere keer aandacht te geven (even aankijken of vragen wat hij wil ed.) zodra hij begon te miepen. :o
En nu krijg ik het er bijna niet meer uit.
Nou is hij van nature ook wel een rasechte mieperd, dus dan is het helemaal lastig hem dit weer af te leren door hem structureel te blijven negeren zodra hij zo om mijn aandacht vraagt. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:11

chipieke schreef:
- ik bevestig haar angst totaal niet, bij mij gedraagd ze zich zoals een normale hond
en als ze een terugval maakt hoor ik gewoon opnieuw te beginnen :)

- voor mij is ze niet bang, als ik met haar alleen ben komt ze zich aan mijn zijde zetten en bibbert ze zowat uit haar vel, ze ontspant pas weer als er een andere hond in haar gezichtsveld komt.

Tijdens die momenten alleen met haar doe ik normale hondendingen maar het is staart tussen de benen knijpen
en trillen tot er een andere hond in de buurt is. Als er een andere hond bij is mag ik met haar doen wat ik wil, geen probleem.

Het spel met dingen omver stoten of verzetten om voer te vinden hebben we ook gedaan,
maar als ze alleen is gaat ze gewoon in haar mand liggen (ook na aanmoediging en aanwijzingen).

Als ze alleen is blijft ze bibberend staan omdat ze blijkbaar niet snapt dat ze het alleen moet doen of iets dergelijks.

- mijn andere honden staan heel stevig op hun poten, die zijn van niets of niemand bang en een heel grote houvast voor Candela.

Je bevestigd haar angst niet maar als ze een terugval maakt begin je overnieuw? Met respect, maar dat is 'kinderachtig' de hond heeft wel door dat je overnieuw begint en ziet dat dus als bevestiging van haar angst. Terugval negeer je, je doet in zoverre een stapje terug dat je datgene doet wat ze het laatste heeft gedaan en goed ging, dat herhaal je een paar keer en je probeert het opnieuw.

Wat doe je als je met haar alleen bent en ze is zo angstig?
Je moet daar doorheen, ze blijft erin als je haar niet uit haar vicieuze cirkel haalt. Je kunt beginnen met op vaste tijden volgens een vast ritme iets te doen waar geen andere honden bij zijn. In zo'n situatie moet je haar vooral niet de kans geven in een hoekje te gaan zitten want dan slaat ze dicht.
Aan de riem en wandelen, flink tempo, liever nog aan de fiets.
Wat was het probleem met de fiets?

Zo vanuit je post reageer ik hier even op, kan zijn dat ik niet helemaal correct zit natuurlijk want ik ken je hond niet persoonlijk.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:43

haha de hond van mijn ouders doet dat ook. Als we aan het eten zijn, rond de tafel zitten om iets te bespreken of als we op de bank tv aan het kijken zijn, de hond begint dan altijd te zeuren. Namelijk zo: http://www.youtube.com/watch?v=4RgNO7xj1Dw

ik denk persoonlijk dat het komt omdat de vorige eigenaren de hond veel te veel verwend hadden (mn ouders hebben 'm op 9 jarige leeftijd van marktplaats afgehaald). Aandachtstrekker.. Ben blij dat ik daar niet mee in huis woon :') maar wel grappig af en toe.
Wat je eraan kunt doen? Geen idee.. Negeren? Al helpt dat bij Tommy (de hond uit het filmpje) niet echt :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 10:36

anneliesdj schreef:
Je bevestigd haar angst niet maar als ze een terugval maakt begin je overnieuw? Met respect, maar dat is 'kinderachtig' de hond heeft wel door dat je overnieuw begint en ziet dat dus als bevestiging van haar angst. Terugval negeer je, je doet in zoverre een stapje terug dat je datgene doet wat ze het laatste heeft gedaan en goed ging, dat herhaal je een paar keer en je probeert het opnieuw.

Dat bedoelde ik dus :') Ik begin gewoon vanaf waar het slecht ging, niet hélemaal terug :')
Zo zie je dat het op i-net moeilijk over te brengen is...

Aan de fiets schiet ze opzij als ze verschiet, ofwel richting de spaken, ofwel in de andere richting,
ben al meermaals op de grond gegaan...

@kaniche: nee zo erg is het godzijdank niet haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:58

chipieke schreef:
Aan de fiets schiet ze opzij als ze verschiet, ofwel richting de spaken, ofwel in de andere richting,
ben al meermaals op de grond gegaan...

Alle begin is moeilijk, elke hond moet het leren.
Misschien helpt zo'n beugel om honden aan de fiets te laten lopen.
Maar je kunt haar ook gewoon zelf goed kort houden en anticiperen op wat je ziet aankomen, ze is ook geen enorme dog dat je d'r niet tegenhoud als ze weg wil.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:04

Oh wat herken ik dit goed, op dit moment staat er ook een Galgo te mekken naast mij. Ook één die uit spanje komt en mishandeld is geweest. dit is wel gedrag wat ook een beetje bij de Galgo hoort, ze zijn wat kinderachtig ingesteld :D Negeren helpt hier ook niet en ik verbied het hem als hij dit doet, ik stuur hem terug op zijn plaats. In mijn ogen is dit aandacht vragen om.....wat dan ook maar ik kan nou éénmaal niet ieder moment van de dag voor hem in de houding staan dus verbied ik hem dat gemek gewoon. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:35

Wat ik lees klinkt bekend... Echter is er na een half jaar bij ons al duidelijke vooruitgang en steeds minder angst. In mn profiel link naar blog die ik bijhoud over Havanna :)

Het mopperen doet Havanna ook, ik zie het maar als kletsen :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:34

Allereerst, wat een verschil tussen die 2 honden in je profiel zeg! Die eerste staat er prachtig trots bij en bij de tweede straalt de pure angst je gewoon tegemoet.

Ik zou toch je meer richten op die angst die er nog zo inzit, gebruik daarvoor ook je andere windhond, die heeft dezelfde behoeftes als candela en kan haar dan ook verder uit dat dal trekken. Als ze zo blijft beven en pas ontspant als er een andere hond bijkomt geeft al aan dat ze toch nog niet het volste vertrouwen in je heeft en dat je daar toch aan moet gaan werken. Het klinkt misschien heel suf, maar die aaitechniek voor bange honden werkt vaak wel heel erg goed (dus van onderaf aaien ipv de kop, en de staart omhoog aaien). Verder alles stukje voor stukje opbouwen, begin bij de dingen die goed gaan en waar ze vertrouwen in je heeft en ga van daaruit verder bouwen, neem desnoods ook eten mee als stimulans. Misschien kun je ipv een fiets met haar gaan hardlopen, dan heeft zij toch haar beweging en dat is niet gevaarlijk voor jou.
Verder ga ik mee in wat Anneliesdj ook zegt, laat haar vluchtgedrag niet toe, dan bevestig je haar angst.

Gek genoeg hebben angstige honden heel veel weg van angstige paarden en kun je dus veel van dezelde technieken toepassen, laat haar dus stuk voor stuk wennen aan de enge dingen en geluiden, ze mag eerst best bang zijn, maar moet zich daarna realiseren dat er niets gebeurt.

*edit*
Wil nog wel even zeggen dat ik het echt heel bewonderenswaardig van je vind dat je haar hebt opgevangen en al zo ver op weg hebt geholpen. Dit soort dieren zijn vaak moeilijk te rehabiliteren en zij heeft gelukkig in ieder geval iemand getroffen die de moeite wil nemen om haar te helpen. En je honden zien er echt prachtig uit!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:48

@hyppolyte: dat is een foto van toen ik haar nét had :j

Maar ze houdt écht niet van een fototoestel,
dus een 'ontspannen' foto zal je van haar nooit te zien krijgen :n

Bedankt voor je complimentje :D
Ben écht verliefd op mijn honden, ik had zelf ook nooit gedacht dat het zo goed ging gaan,
de organisatie waar ik haar adopteerde zeiden me dat ik er niet veel meer van mocht verwachten
dan 'een extra hoopje vlees in huis'.

Maar als ze dan verschiet, wat kan ik dan best doen?
In huis weet ik niet echt hoe ik erop moet reageren,
op straat loop ik gewoon door zodat ik haar angst niet bevestigd en dat gaat altijd héél goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:05

Het klinkt allemaal zoooo bekend.. Heb ook even in je profiel gespiekt, prachtige hond.

Bij Havanna negeren we heel veel. Als ze bang is doen wij net alsof onze neus bloedt.. Aaien en doen bevstigt dat ze alle reden had om bang te zijn en corrigeren helpt natuurlijk niks. In huis help ik haar soms een beetje door bij het enge te gaan zitten en haar te roepen, elke stap die ze zet beloon ik met mn stem uitvoerig. Inmiddels overwint ze veel angsten al zelf, een enkele keer help ik haar nog.
Gevolg is dat ze mij heeft leren vertrouwen én dat haar nieuwsgierigheid steeds meer de overhand neemt. Dat werkt buiten door; in het begin ging ze van werkelijk alles compleet in paniek, nu schrikt ze nog zelden en wordt ze hooguit onzeker, en met onzekerheid kan ik werken :)

Met zo'n hond moet je niet over de grenzen heen gaan.. Altijd blijven werken vanuit ontspanning. Grenzen kun je uiteindelijk opzoeken , maar ontspanning moet altijd je doel zijn en blijven en als je iets ondernemen wilt moet je er 100% zeker van zijn dat je hond het mentaal aan kan, anders creeer je alleen maar meer angst...Niet te veel willen dus :) Ik herken aan alle kanten Havanna in wat je beschrijft en ook wij komen er, dus lukt bij jou ook! Met zo'n begaan baasje als jij komt het echt goed :)