Hotspots bij de hond.. tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Hotspots bij de hond.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 10:47

Een paar dagen terug ontdekte ik het.. een hotspot bij mijn hondje. Niet zo heel erg groot en ondanks wat etter zag het er nog redelijk rustig uit. Schoongemaakt met een beetje teershampoo goed afgedroogd en een beetje ab zalf er op gesmeerd (had ik nog in de kast ivm een allergie van 2 maanden terug).

Tot aan vandaag is het redelijk rustig gebleven, vanochtend was nouk behoorlijk lusteloos en heeft maar een paar brokjes gegeten. Weer schoongemaakt, enkel geen etter te bekennen, ik zag alleen 2 "mini" spots op haar rug zag zitten. Goed afgedroogd en er verder niets opgedaan. Ze heeft een half blikje natvoer op , wat ik in de kast heb staan voor noodgevallen (lees niet meer eten, medicijnen) en dit ging met plezier naar binnen.

Zijn er bokkers die ook hondjes hebben/hadden met hotspots, en eventueel met tips om het wat te verzachten?

Over dat lusteloze maak ik me niet heel veel zorgen omdat ze dat al snel heeft als ze zich niet lekker voelt. Ze heeft iig wat naar binnen en drinkt goed.

De reden dat ik niet meteen de DA bel is dat ze een behoorlijke medicijnkast naar binnen heeft geslikt haar hele leventje. De afgelopen 4 maanden heeft ze al een kuur gehad voor allergie (vlooien) en een ab kuur voor haar ontstoken pootje. Dat was best heftig spul dus dat probeer ik nu een beetje te vermijden. Ik ben er ook achter waar dit vandaan komt en het komt waarschijnlijk van haar inenting of ontvlooiing. Dit heeft ze de afgelopen jaren altijd rond deze tijd gehad dus ik neem aan dat het van haar enting komt. Die jaren ervoor heeft ze wel ab en een spuit gehad maar vlede jaar was het met wassen van betadineshampoo voldoende (dit ga ik zo ook even halen want daar ben ik doorheen).

Bedankt voor het lezen!

frunnik

Re: Hotspots bij de hond.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:52

Wassen met groene biotex. Werkt ook prettiger als betadine, omdat dat erg uitdroogt. Evt. De plek scheren zodat er voldoende lucht bij kan doet ook al wonderen. En zorgen dat ze er niet meer aan gaan zitten. Evt werkt honingzalf ook verzachtend, heeft een bacteriedodende werking en kan geen kwaad. Aangezien je zelf al aangeeft dat het al een wandelende medicijnkast is zouik het zo proben.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:55

Heb je een oorzaak voor de hotspots?

Alleen dan kan je het effectief behandelen.

En als laatste welk ras is jouw hondje?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:55

Mijn vroegere oud duitse herder had ook met tijden een hotspot op zijn rug/kont. Dit was bij hem een uiting van een reactie van binnen uit. Dat begin met likken en daarna knabbelen. Ik kreeg van de DA dan een cremepje dat ik erop moest doen en dan ging het weer weg. het is vaak wel zo dat als ze eenmaal een hotspot hebben gehad, dat dat dus de aangewezen plek is om de volgende keer weer te beginnen ( vandaar de naar hotspot).
Je kan wat honingzalf erop doen of idd wat betadine of jodium tinktuur ( tintuur droogt het wat uit).
Maar zolang de oorzaak van de hotspot niet weggenomen wordt, blijf je het houden.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:05

frunnik schreef:
Wassen met groene biotex. Werkt ook prettiger als betadine, omdat dat erg uitdroogt. Evt. De plek scheren zodat er voldoende lucht bij kan doet ook al wonderen. En zorgen dat ze er niet meer aan gaan zitten. Evt werkt honingzalf ook verzachtend, heeft een bacteriedodende werking en kan geen kwaad. Aangezien je zelf al aangeeft dat het al een wandelende medicijnkast is zouik het zo proben.

Bedankt voor je reactie, groene biotex kan ik niet, waar haal ik dat? En de honingzalf bij de drogist? En moet ik nog een bepaald merk hebben?

@ Paintlinger

Citaat:
Ik ben er ook achter waar dit vandaan komt en het komt waarschijnlijk van haar inenting of ontvlooiing. Dit heeft ze de afgelopen jaren altijd rond deze tijd gehad dus ik neem aan dat het van haar enting komt.
Het is trouwens een mechelse herder :)

@LecyTinker, jodium tinktuur wat is dat precies? En over die zelfde plekken klopt inderdaad. Waar kreeg jou hondje het van?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:06

Oja en even voor de duidelijkheid, tuurkijk ga ik naar een da als het erger wordt of als ze koorts krijgt.
De reden om niet te bellen is dat mijn dierenarts het weekeind niet zit en ik dan een plaatsvervanger aan de lijn krijg.. en daar heb ik nou nooit zo veel vertrouwen in -O-

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:31

TS, jodium tinktuur is blauwe jodium. Die droogt de wond uit. De mijne had vanaf 6 maanden al elleboog displasie. Die is geopereerd toen en heeft zijn hele leven zware medicatie gehad om te pijn te onderdrukken enzo. Bij hem was het een reactie daarop. Hij lekte ook altijd op zijn zooltjes van zijn voorvoeten. Dat was een uiting van pijn (volgens mn DA) en dus kreeg hij dan weer andere pijnverlichtende medicatie.

Biotex heb je in twee pakken, de blauwe en de groene. Ik neem aan dat de groen voor handwas is en dus vriendelijk voor de huid. Denk dat ze daarom groene biotex zei.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 11:39

LecyTinker schreef:
TS, jodium tinktuur is blauwe jodium. Die droogt de wond uit. De mijne had vanaf 6 maanden al elleboog displasie. Die is geopereerd toen en heeft zijn hele leven zware medicatie gehad om te pijn te onderdrukken enzo. Bij hem was het een reactie daarop. Hij lekte ook altijd op zijn zooltjes van zijn voorvoeten. Dat was een uiting van pijn (volgens mn DA) en dus kreeg hij dan weer andere pijnverlichtende medicatie.

Biotex heb je in twee pakken, de blauwe en de groene. Ik neem aan dat de groen voor handwas is en dus vriendelijk voor de huid. Denk dat ze daarom groene biotex zei.

Bedankt voor je reactie! Is Jodium tinktuur te halen bij de drogist?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:46

Calendulawondspray,het smaakt ook vies dus blijven ze ook van de plek af.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:00

Tiffany schreef:
LecyTinker schreef:

Bedankt voor je reactie! Is Jodium tinktuur te halen bij de drogist?

meer dan waarschijnlijk, maar ik geloof ook gewoon bij de boerenbond. Dat wordt vaak op wonden bij koeien gedaan.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:11

Oke er zit hier aan geen boerenbond :D

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:11

kohtje schreef:

Heb je er ervaring mee? Of gebruikt op een hond met hotspots?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:12

Tiffany: ONdanks je je hond al veel medicijnen heeft, zou ik toch echt naar de dierenarts gaan. Een hotspot is namelijk heel erg pijnlijk voor een hond en de hond wordt gek van de jeuk.

Mijn hond heeft het ook 1 keer gehad. Die heeft meteen pijnstillers en antibiotica gehad. Het arme beest trilde van de pijn en de stress die hij ervan kreeg.
Ik heb toen mijn hond een hotspot had ook een topic geopend en toen raadde iemand mij hotspotfoam aan: http://www.nmlhealth.com/p,29,412/Hot-Spot-Foam.aspx. IK heb het toen niet meer in huis gehaald omdat de antibiotica heel snel aan sloeg.
Je kunt ook Vetramil honingzalf proberen. Is ook een erg goede zalf.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:16

annepaardoes schreef:
Tiffany: ONdanks je je hond al veel medicijnen heeft, zou ik toch echt naar de dierenarts gaan. Een hotspot is namelijk heel erg pijnlijk voor een hond en de hond wordt gek van de jeuk.

Mijn hond heeft het ook 1 keer gehad. Die heeft meteen pijnstillers en antibiotica gehad. Het arme beest trilde van de pijn en de stress die hij ervan kreeg.
Ik heb toen mijn hond een hotspot had ook een topic geopend en toen raadde iemand mij hotspotfoam aan: http://www.nmlhealth.com/p,29,412/Hot-Spot-Foam.aspx. IK heb het toen niet meer in huis gehaald omdat de antibiotica heel snel aan sloeg.

Bedankt voor je reactie,

Met veel medicijnen bedoel ik echt veel, mijn eigen da weet hoe ik er over denk en ab proberen we zoveel mogelijk te vermijden. Tenzij het echt niet anders kan.

Jeuk lijkt ze nu niet echt te hebben.

Net me schoonma aan de tel gehad en haar hond (staff ook met gevoelige huid) heeft er ook een. Ik denk een reactie op de ontvlooiing..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:21

reactie op de ontvlooing kan heel goed zijn, maar check de rest van de huid ook even goed dan. Gewoom om te zien of ze meer reacties heeft.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:26

Tiffany schreef:
annepaardoes schreef:

Bedankt voor je reactie,

Met veel medicijnen bedoel ik echt veel, mijn eigen da weet hoe ik er over denk en ab proberen we zoveel mogelijk te vermijden. Tenzij het echt niet anders kan.

Jeuk lijkt ze nu niet echt te hebben.

Net me schoonma aan de tel gehad en haar hond (staff ook met gevoelige huid) heeft er ook een. Ik denk een reactie op de ontvlooiing..

Dat zou maar zo kunnen.

Een hotspot is een vicieuze cirkel. De hond heeft opeens jeuk op een plek die geïrriteerd is, gaat krabben en bijten waardoor de plek nog geïrriteerder raakt en daardoor gaat de hond alleen nog meer bijten en krabben. Hierdoor raakt de huid ernstig beschadigd.

Heb je wel pijnstillers is huis? Metacam bijvoorbeeld? Dan zou ik dat wel geven aan je hond. En dan zou ik Vetramil op de plek smeren. Dit is een vrij zuiver product dus ik denk zeer geschikt voor jou hond die al veel medicijnen krijgt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:29

Ja ik denk de ontvlooiing arm beesie :(:) Ik heb wel rymadyl in huis en hydrocortider.. (ab zalf, als het goed is dit de naam die is een beetje uitgevaagt)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:29

LecyTinker schreef:
reactie op de ontvlooing kan heel goed zijn, maar check de rest van de huid ook even goed dan. Gewoom om te zien of ze meer reacties heeft.

Ik heb 3 kleine plekjes gevonden 2 a 3 mm groot dat is het..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:29

Tiffany schreef:
kohtje schreef:

Heb je er ervaring mee? Of gebruikt op een hond met hotspots?

Ja en meestal is het de volgende dag al ingedroogd.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:43

Zou ik haar een halve rymaldyl kunnen geven?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 12:45

Even gegoogeld en gelezen dat dit ook wordt voorgeschreven. Ik geef haar een halve even kijken hoe ze daar op reageerd en ga zo even op zoek naar groene biotex!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:04

Mesitran is een super op honing gebaseerde zalf. Ik gebruik dat voor alles. Dat spul werkt echt wonderen!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 15:54

Oke thnx! Ik ben nu net thuis en ze is behoorlijk opgeknapt *\o/* Ze heeft ook niet meer aan haar rug gezeten en haar brokjes opgegeten.

Ik had groene biotex gekocht maar het ziet er nu heel droog en mooi uit.. dan alsnog wassen?

Mesitran waar haal je dat? Bij kruidvat net hadden ze geen honing zalf, dus dat moet ik dan maandag halen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:06

Mesitran kan ook, maar vetramil is speciaal voor dieren.
Mesitran heb ik zelf wel eens gebruik en is ook goed spul, ik heb het alleen nog nooit bij de hond gebruikt.
Je kunt het halen bij de apotheek.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:58

annepaardoes schreef:
Mesitran kan ook, maar vetramil is speciaal voor dieren.
Mesitran heb ik zelf wel eens gebruik en is ook goed spul, ik heb het alleen nog nooit bij de hond gebruikt.
Je kunt het halen bij de apotheek.

Gewoon bij je dierenarts kan je mesitran halen. Ik ben het een paar jaar geleden gaan gebruiken toen mijn veulen een enorme wond had. Dt spul doet echt wonderen, maar is wel vrij prijzig. Voor een echte tube betaal je al snel 25 euro.

edit... zat ff te kijken op internet en je kan ze al een stuk goedkoper kopen. Tube van 50 mg 12,04 euro. Jemig, dat scheelt wel even een slok op een borrel... voortaan maar via internet kopen die handel!