Wij hebben een hele lieve Newfoundlander reu van ong. 11 maanden. Doet geen vlieg kwaad, we hebben alleen nog steeds een probleem met hem. Hij hoort prima, heeft de puppycursus heel netjes gedaan en kent commado's als: zit, af, plat, blijf en hier.
Het probleem is echter dat hij het met het commando 'hier' niet zo nauw neemt en dat zorgt voor vervelende situaties.
We wonen in een klein dorp en hebben hier weinig losloop mogelijkheden tot onze beschikking. De plek waar wij hem nu uitlaten is een soort van park, echter staat hier ook de school, tennisvelden, voetbalvelden en de plaatselijke ponyclub (de Veldruiters).
Je kunt dus begrijpen dat hier meer soorten mensen wandelen en sporten en dat die mensen niet allemaal hondeliefhebber zijn, en zeker niet van een grote zwarte beer van 70 kilo...
Echter moet onze beer wel zijn energie kwijt kunnen en laat ik hem graag los uit, alleen is het dus wel noodzaak dat als ik hem roep (om wat voor reden dan ook) dat hij komt, en dat is nou net ons probleem. Ik laat hem los, meneer begint lekker rond te rennen (wat ik opzich prima vindt) maar zodra ik roep ''DJ kom hier'', staat meneer stil, kijkt me aan en rent nog harder van me weg, of ik nou naar hem toe loop of blijf staan. En ik weet niet hoe ik dus goed kan oefenen of hoe ik dit moet aanpakken.
In het bos luistert hij dus perfect.. en dat is nou weer het rare..
Wie ó wie kan ons helpen?

Ik heb nu zelf een simpele lijn gemaakt van 20 meter lang en die hang ik aan hem op de andere plekken. Hij heeft vrijheid en ik heb toch controle.