Newfoundlander luistert niet tijdens het uitlaten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Newfoundlander luistert niet tijdens het uitlaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 13:34

Hoi Bokkers,

Wij hebben een hele lieve Newfoundlander reu van ong. 11 maanden. Doet geen vlieg kwaad, we hebben alleen nog steeds een probleem met hem. Hij hoort prima, heeft de puppycursus heel netjes gedaan en kent commado's als: zit, af, plat, blijf en hier.

Het probleem is echter dat hij het met het commando 'hier' niet zo nauw neemt en dat zorgt voor vervelende situaties.
We wonen in een klein dorp en hebben hier weinig losloop mogelijkheden tot onze beschikking. De plek waar wij hem nu uitlaten is een soort van park, echter staat hier ook de school, tennisvelden, voetbalvelden en de plaatselijke ponyclub (de Veldruiters).

Je kunt dus begrijpen dat hier meer soorten mensen wandelen en sporten en dat die mensen niet allemaal hondeliefhebber zijn, en zeker niet van een grote zwarte beer van 70 kilo... -O-

Echter moet onze beer wel zijn energie kwijt kunnen en laat ik hem graag los uit, alleen is het dus wel noodzaak dat als ik hem roep (om wat voor reden dan ook) dat hij komt, en dat is nou net ons probleem. Ik laat hem los, meneer begint lekker rond te rennen (wat ik opzich prima vindt) maar zodra ik roep ''DJ kom hier'', staat meneer stil, kijkt me aan en rent nog harder van me weg, of ik nou naar hem toe loop of blijf staan. En ik weet niet hoe ik dus goed kan oefenen of hoe ik dit moet aanpakken.

In het bos luistert hij dus perfect.. en dat is nou weer het rare..

Wie ó wie kan ons helpen?

Faniek

Re: Newfoundlander luistert niet tijdens het uitlaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:46

Ik lees dat je alleen de puppycursus gedaan hebt, klopt dat? Ik zou je dan toch aanraden om een gehoorzaamheidstraining te doen in ieder geval A en eventueel B en C. Het is eigenlijk niet uit te leggen via een computer hoe en wat, omdat elke hond anders is.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:55

Zorg ervoor dat het bij jou komen super leuk wordt, leuker dan naar andere mensen rennen (aandacht!) ook al is dit soms lastig, ik weet het. Probeer bijvoorbeeld maar eens leuker te zijn dan wegvliegende eendjes waar je lekker achteraan kan rennen! ;)
Honden zijn nogal opportunistisch en doen, als ze de keus hebben, wat voor hen het gunstigst/leukst is. Is dat lekker vrij rondrennen of bij de geïrriteerde baas komen en aan de riem moeten?
De hond weet het wel. ;)

Als je hond de keus heeft, zorg dan dat jij het leukst bent. Hoe je dit doet is per hond verschillend, even spelen met een favoriet speeltje, een snoepje geven, enthousiast roepen dat ie geweldig braaf is, wat jouw hond maar blij maakt.
En ook nooit boos worden of boos op hem afstappen als hij uiteindelijk toch bij je komt, hoe gefrustreerd je ook bent.

Bij onze honden werkt het om met erg lekkere brokjes (Frolicjes, die ik ook alleen maar hiervoor gebruik) te belonen zodra ze komen.
En ik roep ze ook regelmatig 'zomaar' bij me en niet alleen maar om ze aan de riem te doen (anders word 'hier' iets negatiefs, namelijk: aan de riem en uit met de pret), geef ze wat lekkers en laat ze weer verder spelen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:19

Ik heb op sommige momenten hetzelfde probleem. Mijn hond KAN prima luisteren maar heeft ook nog momenten dat er opeens een knop omgaat en hij totaal niet meer luistert. We zijn afgelopen zondag voor onze eerste cursus geslaagd en gaan meteen door met de volgende. Ik merk echt wel verschil met voor en na de cursus. Ook mag hij voorlopig alleen nog los in het bos of als een goede vriendin met haar herder meegaat. En op andere plaatsen = het dikke pech aan een lijn :j Ik heb nu zelf een simpele lijn gemaakt van 20 meter lang en die hang ik aan hem op de andere plekken. Hij heeft vrijheid en ik heb toch controle.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:20

Terug naar school,nu de perfecte tijd om echt wat te leren.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:22

Je hond is 11 maanden? Een echte puber dus!
Dit gedrag hoort erbij, het gaat vanzelf over, maar het is wel belangrijk om gewoon consequent door te trainen.
Ik zou ook een vervolg cursus gaan doen als ik jou was :)

zorg dat jij het allerleukste bent.
Neem zijn favoriete speeltje mee, lekkers, houdt zijn aandacht bij je.

Zorg ook dat je hem niet alleen roept als je weg wilt gaan, zo leert je hond dat het negatief is als jij roept, want dan gaan jullie naar huis en is het spelen afgelopen.
Dus zorg dat je meerdere keren zijn aandacht krijgt, speel even met hem, knuffel hem even, en laat hem dan weer even zijn eigen ding doen.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:31

Pfffh hebben wij ook met onze hond! allerlei trainingen gedaan, maar niks hielp!
Hij is nu 12 jr en doet dit geintje nog steeds! Dus ik heb helaas niet de oplossing voor je..

Suc6 ieder geval, en als je weet wat de oplossing is hoor ik het graag. Al is dat voor onze hond misschien dan niet meer van toepassing haha

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 19:51

Dit is nu onze 5de hond en mijn moeder heeft curssusen bij Martin Gaus gedaan en weet beter met dit soort dingen om te gaan. We leren hem nog steeds nieuwe commando's en hij pakt het allemaal heel makkelijk op. Hij flikt dit geintje ook alleen bij het uitlaten.

Ik roep hem overigens als hij voor mijn gevoel te ver weg, hij hoeft dan dus niet aan de lijn. Ik zal het eens proberen met frolic. Morgen ben ik de hele dag werken en laat ik hem dus niet uit (maar mijn ma), zondag middag kan ik het eventueel weer proberen. Mischien dat ik inderdaad wat meer kan spelen met hem, en hij mij zo leuker gaat vinden om naar toe te komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:12

enorm lekkere worst, kaas, snoepjes e.d. mee nemen (regelmatig afwisselen) en gelijk de lucht in springen als hij komt en enorm belonen. Leer hem ook het verschil. 'hier' en komen is iets lekkers en heel enthousiaste baas. 2x moeten roepen is een aai en 3x moeten roepen is aanlijnen zonder wat te zeggen en verder lopen.
Zo leren ze ook al dat gelijk hier komen veel meer opleverd. Echter eerst moet hij het 'hier' weer wat ophalen qua lusiteren dus zou ik aangelijnd doen. Hij is aangelijnd, loopt achteruit met tegelijk zijn naam noemen en dan komt hij mee en gelijk belonen als hij bij je is. Later loop je en als hij snuffeld loop je achteruit en noem je ook enthousiast zijn naam en als hij bij je komt dan belonen. Zo het weer opbouwen tot aan lange lijn en later weer los.

Hier komen kan je idd door veel spelen ook leuker maken. Of door hier roepen en brokje naar de andere kant van jou gooien als waar hij vandaan komt. Echter let wel op dat je zo niet gaat leren dat hij van straat mag eten. Ik verbind er zelf een commando aan als ze iets van de grond mogen op eten. Of idd ga zelf de andere kant op lopen/rennen en enthousiast roepen.
En dus veel tussendoor roepen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:21

@ Dierenfan, ik zal dit zondag eens meenemen! En ook voor de andere bokkers, bedankt voor de tips. :)

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:57

Er zijn hier al goede tips gegeven :) Het valt mij op dat ie van je weg rent als jij blijft staan of naar hem toe loopt, probeer eens van hem weg te lopen of te rennen (eventueel ook op een speelse manier van "jaaa kom maarrr"). Ik weet het dat is best moeilijk om te doen als hij al een eind weg is maar mij is altijd geleerd dat je eigenlijk nooit naar je hond toe moet lopen in zo'n situatie. Dan wordt het al snel zo'n "pak me dan als je kan" spelletje. Verder zou ik dit gaan oefenen aan een lange lijn, neem bijv een longeerlijn (of 2 die je aan elkaar maakt) en ga het hier komen oefenen, zorg dat het bij jou komen leuker is dan andere mensen lastig vallen. Belonen hoeft niet altijd met wat lekkers, kan ook met je stem, een aai of speeltje, de afwisseling houdt het interessant.
Verder zou ik ook nog op de toon letten waarop je het commando geeft, komt het er echt wel gemeend uit en kom je zelf verzekerd over? Je hond heeft het meteen door als je houding niet zo sterk is of als het er niet zo gemeend uit komt. Waarom zou hij komen als baasje het toch niet 100% meent ;)? Succes!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:32

xx_Kelly_xx schreef:
Dit is nu onze 5de hond en mijn moeder heeft curssusen bij Martin Gaus gedaan en weet beter met dit soort dingen om te gaan. We leren hem nog steeds nieuwe commando's en hij pakt het allemaal heel makkelijk op. Hij flikt dit geintje ook alleen bij het uitlaten.

Ik roep hem overigens als hij voor mijn gevoel te ver weg, hij hoeft dan dus niet aan de lijn. Ik zal het eens proberen met frolic. Morgen ben ik de hele dag werken en laat ik hem dus niet uit (maar mijn ma), zondag middag kan ik het eventueel weer proberen. Mischien dat ik inderdaad wat meer kan spelen met hem, en hij mij zo leuker gaat vinden om naar toe te komen.

Ik wil alleen op bovenstaande reageren ook al heb je 20 cursussen gedaan, elke hond is anders en als je met een hond bezig bent is het heel moeilijk om dingen te zien. Ik geef zelf gehoorzaamheid en tevens mijn collega's ook, maar als ze een pup hebben stappen ze gewoon zelf weer in de cursus. Een cursus is niet alleen om de hoe moet je commando's aan te leren, maar ook voor tips en trics, dingen die je niet ziet als je met de hond bezig bent. Als ik zelf behendigheidles geef kan ik het allemaal zo mooi verwoorden, maar als ik zelf loop ben ik blij dat ik op mijn fouten word gewezen, want die maak ik gewoon. Idem met pupcursus/gehoorzaamheid. Een cursus is nooit weg en hartstikke leuk met je hond, ik kan het alleen maar aanraden. Ennuh ook zitten er bij ons op de training heel veel fokkers als die nou niet genoeg honden hebben gehad :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:29

Vandaag met hem naar het bos geweest bij m'n oma, ik en de hond, met zijn tweeën dus.

Frolic brokjes en onderweg een paar keer geoefend. Moet zeggen: hij deed het perfect! Beetje lopen spelen en hem af en toe bij me geroepen, dan moest hij netjes gaan zitten en kreeg hij iets lekkers, daarna mocht 'ie zijn gang weer gaan. Zelfs toen we een andere hond tegenkwamen, oké moest 2x roepen maar meneer kwam netjes, wat was ik trots. Riep hem met een hele hoge stem, en prees hem de hemel in, plus wat lekkers.

Totdat... hij de weg weer kende... toen kwam meneer helemaal niet meer, nog steeds heel uitbundig geroepen, hij keek om en liep verder.. en dat is het hem dus.. zodra die de weg kent vindt hij je niet meer interressant. Morgen ga ik door met oefenen op de sportvelden. Ben benieuwd.