Druk allemansvriendje maar toch bange chihuahua.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Druk allemansvriendje maar toch bange chihuahua.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:35

Hallo,

Mijn chihuahua is erg sociaal, rent naar iedereen toe om te knuffelen, likken, door het dolle heen. Niet bang voor andere honden ( heb zelf nog een grote hond ) en rent ook naar elke hond toe. Maar dit allemaal uit zichzelf. ; Het moment dat je hem roept maakt hij zich klein ( alsof je hem wilt slaan houding ) gaat op zijn rug liggen of loopt moeilijk kruipend naar je toe om vervolgens ook op zijn rug te ploffen. Ook als een hond naar hem toe gaat gaat hij direct op zijn rug, draait de hond zich om, rent hij er gelijk achteraan, zelfs rijen en springen op andere hond, maar word de aandacht op hem gevestigd ligt hij weer ondersteboven.

Ik heb hem van pup, hij is nu 10 maanden en hij heeft dit altijd gehad. Het gaat me nu alleen meer irriteren omdat het net lijkt alsof ik hem door het huis gooi.

Wie weet waardoor dit gedrag komt en wat ik eventueel kan doen?

Anoniem

Re: Druk allemansvriendje maar toch bange chihuahua.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:00

Ik ken iemand die ook zo'n hondje heeft (een Jack Russel overigens). Ook een zeer onderdanig hondje en het lijkt inderdaad alsof ze enorm mishandeld wordt, terwijl dat toch echt niet zo is. :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:07

ik heb ook een chi, en die is ook sociaal , knuffelt graag etc, En precies hetzelfde gedrag naar andere honden.
Dat ze zich zo gedragen naar andere honden is helemaal niets mis mee hoor. het is gewoon onderdanigheid.
Ook naar jou toe is het gewoon onderdanigheid. Dat hoeft niets te maken te hebben met slaan ofzo , tis meer dat ze zelf ook wel door hebben dat ze erg klein zijn.
Ik zou me er iig niet aan irriteren en gewoon rustig blijven. Tis beter imo dat ze onderdanig zijn dan dat ze over je heen lopen :)

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:13

Ik dacht al dat het ermee te maken had dat die dondersteen ook wel weet dat hij klein is. Maar het is zo irritant dat ik naar hem toe moet lopen als ik hem bij me wil hebben want bij het 'hier' roepen ligt hij 5 meter verder al op ze rug :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:21

heb je ook puppy training of dergelijke met hem gedaan ? zou haar belonen als ze bij je komt, misschien dat het dan wat beter wordt :)

Ik doe zelf gehoorzaamheidstrainingen met Bella (ze is nu 14 maandjes oud) en dat pakt ze heel goed op (die kleintjes zijn echt reteslim gewoon)
Bella gaat niet voor mij op dr rug liggen maar ze komt wel vaak onderdanig naar mij toe. Nu wordt ze wel wat zelf verzekerder.
Iig zou ik opletten dat ze het commando 'hier' niet gaat verstaan als: af. Dus echt wachten tot ze bij je is en dan belonen. Beetje spelletjes ervan maken helpt bij Bella heel veel. Desnoods ga je daarbij op de grond zitten.

Als je kunt zou ik iig training aanraden, onzekere honden worden daar vaak ook wat zekerder van , en je leert er zelf ook heel veel van :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:18

ik zou idd proberen meer belonen en meer enthousiast te doen met de hoop dat ze niet meer zo snel zich zo onderdanig gaat vertonen. Dus bij hier komen jezelf klein maken (op je hurken gaan zitten) wie weet helpt dat al, of roep 'hier' en draai je om en loop van de hond af, misschien dat ze dan ook makkelijker komt e.d.
Idd zou ik ook gaan trainen. Daar leer je veel over gedrag en ook je eigen houding. Bijv. bij zo'n klein hondje dat zo erg onderdanig is kan het al een probleem zijn als je 'hier' roept en dan over het hondje heen buigt om aan te lijnen bijv. Voor de hond kan dat een groot probleem zijn. Ze komt netjes als je roept en toch doe je nog heel dominant (in haar ogen) en dat kan beangstigend zijn. Echter op training ziet iemand jullie samen bezig en hopelijk kan die iemand jullie goed helpen samen! Al ga je maar een paar weken op cursus dat kan al een groot verschil maken.