Fiero6 schreef:@marleen_asar: ik zie steeds meer voordelen aan castreren
@ Vjestagirl: dankjewel voor je suggestie!
@ dierenfan: met het balletje gooien moet hij eerst gaan zitten en soms liggen voordat wij het balletje gooien. Maar hij blijft gefixeerd op de bal. Stoppen we met het spel en lopen we verder ( +commando "klaar" ) springt hij om ons heen/ tegen ons aan om dat balletje weer te pakken.
Het balletje halen is geen probleem, het terug brengen ook niet, het loslaten is ook geen probleem en gaat uit zichzelf vaak al zitten na een paar seconde.
Met fietsen merkte ik niet veel van enthousiasme en hij hapte nadat ik alweer 5 meter aan het fietsen was na het omkeren.
Rustig gedrag belonen zijn we mee bezig, met name als er iemand aan de deur is ( springt graag tegen mensen op en is erg energie vol dan)
Het commando "zit" zit er redelijk goed in, alleen als er andere honden zijn of als hij ergens een geurtje heeft geroken ( als hij afgeleid is dus) dan luistert hij slecht.
Ook het commando "hier" lukt goed, zeker als er niet te veel afleiding is zoals andere honden of bijzondere geurtjes. Als hij dan komt moet hij voor ons gaan zitten voordat wij hem belonen.
Wat bedoel je met :" Gedrag wat hij niet meer kan vertonen omdat je ander gedrag vraagt (zitten of liggen bijv.) gaat uitsterven."?
Conclusie van jouw verhaal: leren eerst rustig te worden is het belangrijkst denk ik.
Klopt ja, eerst rustig leren worden en dat kan zelfs op commando.
Let wel op, castreren kan gerust helpen maar druk gedrag zit niet in de ballen maar in de kop/hersenen!
Hij klinkt als een hele leuke jonge werkwillige hond die gewoon nog heel onbeheerst is. Uiteindelijk na veel trainen hoop je waarschijlijk een hond te krijgen die lekker met de bal speelt maar na het commando 'klaar' de bal vergeet en verder gaat met snuffelen/poepen/plassen wat dan ook. Dat is gerust te leren door hem te leren zichzelf te beheersen. Dit is niet te leren door de ballen weg te halen (overigens, mijn reuen zijn ook gecastreerd hoor heb daar ook niets op tegen alleen denk niet dat het helpt qua druk gedrag als dit).
Ik bedoel maar als je gedrag wat je niet wil negeerd (Dus het springen en vragen om de bal en het happen naar je) dan gaat hij het na verloop van tijd niet meer laten zien. Dit kost tijd en goed belonen op het juiste moment. Als iets nooit iets op leverd is het onnodig dat gedrag te vertonen. Als ik tegen mijn honden na balspel 'klaar' gezegd heb dan is het ook 'klaar' en zeuren ze ook niet meer want dat heeft geen zin. Echter heb ik geen klaar gezet dan zijn ze heel gefocust op de bal tot waneer ik die gooi. En dat mag ook alleen als ze gaan blaffen dan stop ik de bal weg, draai me om en loop de andere kant uit. Totdat ze rustig zijn en rustig mee lopen en dan roep ik ze, komen ze dan bij me dan beloon ik doro de bal te gooien en kunnen we verder gaan.
Alleen dit werkt dus bij mijn honden goed, en vast bij een hoop andere honden ook, maar niet alle honden pakken het op deze manier op. Vandaar dat je je nooit blind moet staren op 1 methode en 1 manier. Soms heb je 10 manieren nodig om 1 ding aan te leren.
Nu ben ik zelf veel bezig met grondwerk en ttouch en leer mijn hond op die manier op aanrakingen van mij te ontspannen. Dit werkt ook weer heel goed bij mijn honden.
Corrigeren en als ze iets doen wat niet mag en ik reageer daar met een stem commando op dat werkt niet. Negatieve aandacht is ook aandacht en dus hebben ze bereikt wat ze willen en dat was mijn aandacht krijgen.
Enorm leuk dus om van alles uit te proberen, zo probeer ik soms zo min mogelijk te praten tijdens wandelingen. Ze lopen makkelijk vele km's los en houden mij in de gaten. Regelmatig steek ik dan mijn duim op en dan komen ze aan gevlogen want dan krijgen ze wat lekkers of gaan we even spelen bijv.
Zo houden hun mij in de gaten en niet alleen ik hun. In het bos ook zo. Soms geef ik een aanwijzing welke kant we op gaan met handgebaar of als ze fout gaan zeg ik 'piep' en meer niet. Ze snappen het echt wel want draaien ook gelijk om en kijken en gaan het goede pad in. Dit wordt altijd beloond want ik ga ook mee die kant op met hun.
Mijn honden kennen veel 'onzin' maar het is zo leuk samen bezig te zijn en het geeft een onderlinge band die enorm sterk wordt omdat je zo op elkaar ingespeeld raakt. zeker op het moment dat je stem commando's af ga bouwen of commando's ga fluisteren. Je raakt zo op elkaar in gespeeld, elk gebaar wordt gevolgd en aandacht is 100% vaak.
Door veel trainen en dingen aan leren ben je ook al bezig met leren beheersen. Hij moet wachten tot wat jij zegt wat hij moet doen anders komt er niets van. Daarnaast moet jij weer opletten wat hij aan het doen is anders pakt hij jou signalen en gebaren en commando's niet op en gebeurd er ook niets.
Met rust en duidelijkheid kom je vrijwel overal.
Ben zeer benieuwd naar nog meer tips en trucs hier over. Als ik het goed heb dan is dit min of meer wat ze noemen: omgerichte of redirectie agressie