Wat kost een geit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Burtzle

Wat kost een geit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 12:53

*\o/*
Heeeeey!
Wat kost een geit?
Moet je hem veel aandacht geven?
1 of 2?
Wat voor 'n eten moet je hem geven?
Mannetje of vrouwtje?
Hoeveel kost het in totaal?
Ik wil:
1.Paard.
2.Konijn.
3.Geit.
4.Hond!

x_Heidi

Re: Wat kost een geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:45

Hoi!
Een geit in de aanschaf is niet zo duur, voor 50 euro heb je er wel eentje.
Maar je moet er wel 2 nemen, net zo als de meeste dieren leven geiten liever samen dan alleen!
Geiten zijn harstikke leuk, en ze kosten ook weinig in onderhoud. Aan een beetje gras en als er te weinig gras staat een plukje hooi hebben ze genoeg. Houd er wel rekening mee dat ook een geit ziek kan worden en recht heeft op een dierenarts.
Er staan 2 dwerg geitjes bij mijn pony's op de wei, die zijn in de 2,5 jaar dat ik ze ken nog niet ziek geweest. Je moet ze alleen geen "nat" brood geven, dus alleen gedroogd. Groente resten vinden ze erg lekker!
Ik denk dat je in totaal voor de aanschaf €100 kwijt bent, en voor het onderhoud rond de €10 per maand als je ze op eigen grond neerzet in de winter (ivm hooi) en ongeveer gratis in de zomer. Dat dan buiten de dierenartskosten om.

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:37

x_Heidi schreef:
Hoi!
Maar je moet er wel 2 nemen, net zo als de meeste dieren leven geiten liever samen dan alleen!
Geiten zijn harstikke leuk, en ze kosten ook weinig in onderhoud. Aan een beetje gras en als er te weinig gras staat een plukje hooi hebben ze genoeg. Houd er wel rekening mee dat ook een geit ziek kan worden en recht heeft op een dierenarts.
Er staan 2 dwerg geitjes bij mijn pony's op de wei, die zijn in de 2,5 jaar dat ik ze ken nog niet ziek geweest. Je moet ze alleen geen "nat" brood geven, dus alleen gedroogd. Groente resten vinden ze erg lekker!
Ik denk dat je in totaal voor de aanschaf €100 kwijt bent, en voor het onderhoud rond de €10 per maand als je ze op eigen grond neerzet in de winter (ivm hooi) en ongeveer gratis in de zomer. Dat dan buiten de dierenartskosten om.

Oke!
Dankje!
En wat qua onderhoud, wat moet je doen?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:53

Burtzle schreef:
x_Heidi schreef:
Hoi!

Oke!
Dankje!
En wat qua onderhoud, wat moet je doen?

Je moet eigenlijk heel weinig doen, zorgen dat er een goede omheining is, dat wel.
Verder zorgen dat er altijd gras of hooi aanwezig is, en vers water. En heel belangerijk, een schuilstalletje. Geitenvachtjes zijn niet geheel waterdicht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:58

Volgens mij kun je dit het beste overleggen met je ouders :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:46

love_western schreef:
Volgens mij kun je dit het beste overleggen met je ouders :)

Over het krijgen van een geit, ja inderdaad. Maar de kosten, die weten niet alle ouders natuurlijk :)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:52

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:55

BelgenGek schreef:
je mag niet zomaar een geit houden !!

je moet daarvoor een Ubn-nummer aanvragen
en dan je dieren registreren via I&R
Lees hier meer:

http://www.capraovis.nl/pagina/identifi ... ratie.html

Precies. Die geiten zelf kosten niet zoveel, de nodige geitproof omheining en schuilhok jagen de kosten aardig op.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:55

ik heb zelf 2 geiten, in de aankoop niet duur, maar net als bij andere dieren zijn de bijkomende kosten duurder. Qua voeding krijgen ze bij mij brood, hooi, gras en speciale geitenkorrel (soms ook nog eens een wortel of appel of iets dergelijks). Geiten moet je minimaal met 2 houden want het zijn groepsdieren. Ze hebben ook een tochtvrij, droog (!) hok nodig om in te schuilen als het regent, want geiten kunnen absoluut niet tegen nattigheid. Dierenartskosten is om de zoveel tijd gewoon wormenkuur en inentingen, bij ziekte is dit natuurlijk meer. Een grote kost zal waarschijnlijk de omheining zijn, want geiten zijn verschrikkelijk in uitbreken en dingen kapotmaken (ik spreek uit ervaring :D )

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:53

Nog meer?

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:56

Lieve schat, als je al überhaupt niks van geiten afweet, waarom wil je er dan 1?
Verdiep je er eerst eens in, ga klokhuis of weet ik wat kijken..

Dan kun je ook beter voor je geit zorgen ;)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:58

Wij hebben 5 geiten.
Ze zijn allemaal door ons zelf gefokt.
Wel heb je water,hooi,enz. nodig.
En ze hebben veel aandachtig nodig.
En je hebt mega hoge hekken nodig. die van ons springen gemakkelijk over 1.20(het zijn dwerggeiten)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:05

xStrawberry schreef:
Lieve schat, als je al überhaupt niks van geiten afweet, waarom wil je er dan 1?
Verdiep je er eerst eens in, ga klokhuis of weet ik wat kijken..

Dan kun je ook beter voor je geit zorgen ;)

Ze verdiept zich er nu toch in?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:05

Laat ik beginnen met het gezegde: Van geiten leer je vloeken!

Ik heb 3 geiten, 1 dwerggeit en 2 grote kruisingen (landgeit x melkgeit.)
Ongecastreerde bokken stinken behoorlijk, gecastreerde ruik je niet meer dan een geit. De afrastering moet echt idiot-proof zijn, Wij hebben zowat Fort Knox ervan gemaakt... 150 cm hoog harmonicagaas, deels ingegraven en daarvoor staan 3 lijnen schrikdraad... Nu moet ik wel zeggen dat dwerggeiten meer uitbreken en brutaler zijn dan grote geiten en als mijn laatste dwerggeit overlijdt (ze is ongeveer 13 jaar) wil ik er nooit meer 1!!! Veel aandacht krijgen ze niet, ze amuseren zich prima met zijn drieën op een weitje van 500 m² en hun dubbele paardenstal van 6 x 3 m²..
Onderhoud van de afrastering en weiland is best intensief en prijzig!!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:06

JH --> BB

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:39

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:26

Geiten zijn hele leuke dieren, toen ik zelf jong was heb ik ook altijd geiten gehad.

Zoals iedereen aangegeven heeft,... geiten zijn groepsdieren. Ze moeten minimaal per twee gehouden worden. Voor aanschaf ben je dan ongeveer 100 euro kwijt.
Je geiten moeten oormerkjes inhebben en die moeten geregistreerd zijn bij het ministerie van Landbouw. Dat kost rond de 33,50 euro per jaar.
De afrastering (dus het hek) moet vrij stevig zijn voor geiten. Gewone draad met palen zul je bijna elk jaar moeten vervangen door nieuwe draad. Dit omdat de geiten schuren langs de draad waardoor deze bol komt te staan en ze er dan onderdoor ontsnappen.
Dus een goede afrastering met eventueel schrikdraad heb je echt nodig!
Dan klimmen geiten ook graag, dus een klimtoestel of een grote boomstam vinden ze prachtig! Dan zullen ze ook minder gaan slopen.
Ze hebben ook een tochtvrij en droog nachthok nodig.

Daarnaast hebben je geiten brokken nodig. Een zak brokken kost rond de 13 euro. Je geit heeft 0,5 kg voer nodig per dag, dus ruwgeschat doe je één maand met één zak voor twee geiten.
Dan hebben je geiten hooi nodig als ze niet genoeg gras kunnen eten (zeker in de winter hebben ze hooi nodig). Ongeveer 4 euro per baal hooi ben je dan kwijt.

Ruimte heb je natuurlijk ook nodig. Een weide van 100 m2 is ongeveer groot genoeg voor twee geitjes.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:13

Laptopmuis, wat voer(de) jij je geiten veel brok! De mijne krijgen 's winters genoeg hooi en groente/fruit, met 1 zak brok doe ik een half jaar!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:12

Ik zeg het ook algemeen. Normaal moet je per geit 500 gram brok rekenen.
Zelf hebben mijn geiten genoeg gras te eten, lopen namelijk in een weide van rond de 300 m2. Krijgen ook veel groente en fruit bijgevoerd in de zomer. Alles uit de tuin, bijvoorbeeld de appels die van de boom vallen met een rot plekje, spruitenplanten, bonenstruiken, ...

Maar ik zeg het algemene, aangezien ik niet denk dat de topicstarter dit allemaal heeft :-)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:26

500 gr brok per dag per geit is onzin, dit geef je als ze een jong hebben maar niet als onderhouds voeding of heb jij Nubische geiten ofzo ?

En inderdaad, als je wil leren vloeken moet je geiten nemen. :')

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:12

"Volwassen dieren met een lichaamsgewicht van 50 kg naast hooi ongeveer 0,5 kg per dag.
Na het lammeren de krachtvoergift opvoeren tot 1,5 kg.
Voor melkgevende geiten per 2 liter melk ca. 1 kg krachtvoer extra."

Dwerggeit weegt tussen de 25 à 50 kg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:29

Die van ons aten dat niet eens al zou ik het ze hebben gevoerd. Ze kregen rond de 150 gr voer. Afhankelijk van hun conditie 50 gr brok en 100 gr mais of andersom. Voor de rest onbeperkt hooi. Gras weigerde ze bij mij te eten, maar het onkruid hielden ze wel bij.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:31

@ Laptopmuis
Mwuah ik ben niet zo van de richtlijnen van krachtvoer. Die hebben voor mijn dieren nog nooit wat zinnigs te melden gehad. (dan hadden al mijn beestjes inmiddels obesitas denk ik, of ze hadden het laten staan zoals Mizora zegt.
Het is afhankelijk van het ras (een melkgeit, een dwerggeit of een landgeit bijvoorbeeld, dat is toch al een heel verschil..en dan bedoel ik niet de verhoudingen in lichaamsgewicht) en ik ga ervan uit dat als je een geit wil je ook wel een stukje land over hebt, dus de geit in de zomer voldoende kan eten. En als je in de winter kwalitatief goed voer hebt en je fokt er ook niet mee dan hebben ze niet veel krachtvoer nodig.