huisvesting vlaamse reus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

huisvesting vlaamse reus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:36

Wij willen komende zomer een tweetal vlaamse reuzen hebben, puur voor de gezelligheid, en waren aan het surfen om eens te kijken wat nu de meningen over de huisvesting van deze dieren. Zo kwam ik op de site van de nederlandse vlaamse reuzen club. Leek me de beste plek voor goede info, immers hier zitten de kenners. Maar het stukje over huisvesting vond ik eigenlijk wat uhh ja schokkend zelfs, daar staat namelijk dat een hok groot genoeg is als het dier zich naar alle kanten kan uitstrekken en het liefst (maar dus niet verplicht) daarbij ook nog wat ruimte kan overhouden -O- . Nou ja, dat zijn eisen die ze in de bio industrie voor de kippen hanteren, dat kan toch niet de bedoeling zijn?? Maar ja, hier zitten wel de experts met het ras lijkt me dus verwart me dit.
Mijn vraag is dus aan de mensen hier, misschien ook wel mensen met ervaringen met vlamen, is dit echt de omvang waar een vlaam goed bij kan leven of ben ik niet de enige die dit wel erg weinig vindt?

Langcara

Re: huisvesting vlaamse reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:01

Een vlaam kan er goed bij leven, maar of hij tot zijn recht komt is een tweede. Maar die clubs zijn vaak fokverenigingen die voor de keuring fokken. Die hebben heel veel konijnen en daar kunnen ze niet allemaal een goede ren voor neerzetten want daar zullen ze nooit de ruimte voor hebben. Een konijn in een hok zit de hele dag maar te zitten en voor zich uit te staren. Een konijn in een grote ruimte zal soms een rare sprong maken, een spurt trekken, zich uitgebreider wassen, je ziet er gewoon meer leven in.

Ik zou dus ook niet op de info af gaan van een dergelijke website. Een konijn komt het best tot zijn recht als hij meerdere vierkante meters tot zijn beschikking heeft en meer = beter. Hij moet rechtop kunnen staan en hij moet wat kunnen rennen. Een stukje afzetten in je tuin is nog het mooiste, maar doe het dan wel zo dat ze nergens er onder door kunnen graven of dat er iets anders in de ren kan dringen.
En dan een ruim binnenverblijf dat zich een stuk boven de grond bevindt voor als het vriest. Ze zullen daar niet in poepen of plassen, dat doen ze buiten in een hoekje.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:09

Wij rekenen 1m2 voor een konijn, maar voor een vlaam zou ik zeker het dubbele aanhouden

Ongeveer minimaal 4m2 voor 2 vlamen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:17

Leven ja maar een hok kan niet groot genoeg zijn. Hier leeft een konijn van ca. 4 kilo op 3 x 6 meter.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:40

Heb zelf 4 Franse Hangoren en zij beschikken over een tuinhuis van 5 meter breed en 2,5 meter diep, overdag staat de deur open en kunnen ze vrij door de hele tuin hobbelen. Misschien is het bij mij een beetje overdreven, maar ze hebben echt wel een beetje ruimte nodig hoor :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:42

Ken veel mensen die Vlaamse Reuzen gewoon vrij door de tuin hebben rondlopen of in de weide tussen de kippen en andere dieren.
Dat het bij fokkers enkel om het uiterlijk van de dieren draait en vaak niet om het welzijn van het dier is duidelijk. Zo heeft er iemand op een konijnenforum 10 Lotharingers bij een fokker weggehaald heeft uit hokken die aan de afmetingen voldoen. Enkel waren er veel dieren met rugklachten, kunnen niet goed hupsen doordat ze in de kleine hokken gezeten hebben en hadden nog veel meer andere problemen.
Kortom, wil je een gelukkig dier? Zorg dan voor goede huisvesting.

Zelf hebben we ook Vlaamse Reuzen op onze kinderboerderij. Lopen in een grote ren rond met nachthok, komen ook bij een fokkers vandaan. De Lotharingers zater met moeders in een grote ren van 2m2 (nouja groot, voor een fokker dan :) ) Deze hebben nergens last van. Enkel de Vlaamse Reuzen hebben ook in kleine hokken gezeten en je ziet dat ze moeilijk hupsen en nu al last krijgen van de achterpoten.
Afbeelding

Zijn hele lieve dieren, ook vrij rustig naar kinderen toe.
We hebben op dit moment oeps-nestjes omdat de witte vlaamse reus niet goed gecastreerd was door de dierenarts en na 1,5 jaar zijn mannelijkheid terugkreeg.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:47

WAuw, dat is wel een heel mooi verblijf! Dat zou ik ook wel willen voor mijn konijnen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:00

Bedankt voor de antwoorden! Even een vraagje voor de mensen die ze los hebben lopen in de tuin, komen ze dan in de avond wel weer terug? Ik zou dan bang zijn dat ze hem smeren of de planten opeten namelijk

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:35

troi schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Even een vraagje voor de mensen die ze los hebben lopen in de tuin, komen ze dan in de avond wel weer terug? Ik zou dan bang zijn dat ze hem smeren of de planten opeten namelijk

De tuin is dan natuurlijk wel dermate afgezet dat ze niet weg kunnen. En ja, er kunnen planten aangevreten worden maar ze zullen voorkeur geven voor gras. En als ze gaan graven, kunnen ze wortels van planten of bomen aanvreten. Je moet je tuin er dus wel op ingericht hebben.

Ze loslaten in je moestuin of siertuin is niet handig.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:41

Ik denk er ook al een tijd over na
vind konijnen heerlijke dieren !

Maarja word er al erg vaak van beschuldigt dat ik er hier een boerderij van maak...

Lijkt me idd ook heel belangrijk dat ze veel ruimte hebben !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:11

Hoe meer ruimte hoe beter, denk ik altijd maar. Ik heb een groot Lohtaringer en als ik zie hoeveel ze rent en dergelijke. Konijnen zijn ook veel leuker als ze de ruimte hebben, je ziet hun maniertjes. Ik een hok kunnen ze niets. Ik overleef ook in een cel, maar leuk is het niet bij wijze van spreken. Konijnenclubs luister ik al niet emer naar, alles zit bij die fokkers in een hok en heeft vaak een bestaan van jan met de korte achternaam.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:59

Hier heb ik een grote hondenkennel met een groot hondenhok eraan vast. Hier zitten nu 2 vlamen (rammen) en 1 x groot lotharinger (voedster) samen in. Kennel is 2 meter breed en 3.5 meter lang en honden hok is 1.5 meter breed en 1 meter diep

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:30

Mijn vlaam die ik had en mijn huidige konijnen hebben een grote ren en die staat altijd open en rennen door de hele tuin.
De ren is wel makkelijk als we veel in en uit de tuin moeten achterom dan zetten we ze even vast.
Maar verder banjeren ze overal rond.