Kat met struviet (iemand tips?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koi

Kat met struviet (iemand tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:51

Bij onze kat van 5 jaar is struviet is vastgesteld, hij zit nu 2 weken op S/D voer van Hills maar plast nog niet op de bak.
Het zou met 3 weken beter moeten gaan, aldus de DA, maar we zien nog geen verschil. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Wij hopen dat iemand hier ons kan helpen. Mocht er meer informatie gewenst zijn hoor ik het graag.
Mijn pb box staat ook open.

Bedankt.

youngster

Re: Kat met struviet (iemand tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:53

Heeft hij ook pijnstillers gehad? Vaak associeren ze de bak met pijn, vandaar dat ze er dan vaak naast gaan zitten.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:10

Bedankt voor je snelle reactie, hij heeft verder niets gekregen, alleen aangepast voer.

Wij hebben de bak ook al verplaatst etc. maar meneer gaat er naast zitten wat toch wel voor wat ergenissen zorgt :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:11

Soms associeren ze die bepaalde bak met onaangenaam gevoel.

Allicht een optie om er een paar bakken bij te zetten (gewoon van die open bakken),
op verschillende plaatsen, zodat je het hem makkelijker maakt?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:12

Misschien moet je eens vragen om wat metacam/novacam. Dat ontspant de blaas wat waardoor hij minder pijn heeft.
Tenminste als je het idee hebt dat hij er toch last van blijft houden en dat lijkt mij wel omdat het niet echt verbeterd. Het is wel het proberen waard, een kat gaat echt niet naast de bak zitten om het baasje te pesten. Dan is er gewoon echt wat aan de hand.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:23

Sjolvir: we hebben ook al wat "nieuwe bakken" weggezet, verlaagde dozen met korrels maar helaas mag dit nog niet baten.

Youngster, weet niet of een kat geen dingen doet om je te pesten, hij poept namelijk ook niet op de bak (dit heeft hij nooit gedaan) Hij poept altijd achter de deur zodat ... nouja dat snap je wel. Waarom hij dat doet weten we ook niet, hiervoor ook alles geprobeerd (DA, readings etc) maar hier hebben we ons inmiddels bij neergelegd. Poep ruimt ook makkelijker op dan plas. We verliezen nu wel een beetje ons geduld en het plezier met hem, kom nu al eerder mn bed uit om alles schoon te maken.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb er alles voor over want het is een hele lieve kat maar zo gaat het ook niet langer. Vriendlief heeft inmiddels zijn buik er ook wel van vol. Snap hem ook wel, het trekt overal in en geeft (ook) een rotlucht. Er komen hier ook regelmatig kleine kinderen en vind het ook niet zo prettig als ze op zijn plekjes spelen. Hou dat ook wel in de gaten maar eigenlijk zou iedereen overal moeten kunnen komen zonder bang te zijn voor plasresten.

Zal eens vragen naar Metacam. We hebben nu al wel Feliway ophangen (verdamper in het stopcontact), ook op aanraden van de DA maar zie ook hiermee geen effect.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:31

Zal morgen de DA weer contacten om te kijken of we iets van Metacam/AB kunnen krijgen.

Extra info: DA heeft hem gezien voordat de struviet is vastgesteld, ben daar op spreekuur geweest en heb daarna urine gebracht. Tijdens spreekuur dacht DA aan psych. probleem maar "gelukkig" was dit het niet. Nu we weten wat het is kunnen we er aan werken.

Bedankt allemaal al voor de snelle reacties, meer reacties/tips zijn altijd welkom.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:32

Bedoel je dat hij nog steeds slecht plast (bijv persen, mauwen, alleen druppeltje en geen straal) of dat ie wel "goed" plast -> alleen niet op de bak?
In het eerste geval bestaat er een blaasontspanner om te helpen (spasmoglucinol).
Ik heb ook een blaasgruis-jeweetwel-kater gehad die erg stress gevoelig was. Dit middel hielp hem enorm om te ontspannen en was plassen weer snel normaal. Hij heeft het een paar keer gehad in zijn leven (bij verhuizing bijv) en ik vond het echt fijn dat je eigenlijk "immediate relief" ziet.
Volgens de omschrijving van de diergeneesmiddelen info site is het ook pijnstillend, specifiek voor de urinewegen http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#spasmo.
Metacam of novacam is naar mijn weten een "algemene" pijnstiller en valt onder de NSAIDs (niet steroide ontstekingsremmers) http://diergeneesmiddelen.info/index.php/bijsluiters2/12-koorts-ontsteking-enof-pijnbestrijding-koorts-ontsteking-enof-pijnbestrijding/80-metacam-05-mgml-suspensie-kat, ken het niet op voorschrift bij blaasgruis maar dat weet de DA beter :D .

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:39

Bedankt voor je uitgebreide reactie, zal zo eens op de site kijken. Hij plast goed, 2x per dag flinke plas, geen kleine beetjes. Hij plast op momenten dat wij slapen of niet thuis zijn, dit doet hij ook met poepen. Hij geeft het dus verder niet aan maar je ziet het wel als je weer binnenkomt.

Ga morgen in ieder geval even contact opnemen met de dierenarts, kijken of we iets op kunnen halen en of dat helpt want hier willen we allemaal wel vanaf incl. de kat natuurlijk. Vind het zielig want hij kan er niets aan doen maar het moet wel ophouden anders zal hij buiten moeten gaan leven of verhuizen maar dat is niet wat ik wil. Wil er alles aan gedaan hebben.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:17

Toen bij mijn kat struvietvorming werd vastgesteld heeft de dierenarts met een stompe naald wat struviet uit de urineleider gehaald. Dit hield de urine tegen en waarschijnlijk deed het plassen zeer. Heeft de dierenarts bij jouw kat hier ook naar gekeken? Vanaf die tijd krijgt hij alleen nog maar RC Urinary en heeft er geen last meer van gehad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:19

Overgaan op rauwvoer :j, alle brokken zijn een aanslag op de nieren etc. Zie 'katten' op www.biomentor.org

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:25

Mijn kater heeft ook last van blaasgruis, vanalles geprobeerd. Bij hem leek de oorzaak waarschijnlijk stress, zodra hij maar een vorm van stress heeft, heeft hij gruis en dan ook een blaasontsteking. Na een heel aantal kuurtjes, speciaal voer via de dierenarts en een operatie waarbij hij na 6 weken zijn blaas weer vol gruis en stenen had zitten heb ik hem bijna laten inslapen. Mijn laatste optie was om hem op vers voer te zetten, hij krijgt nu sinds 1,5 jaar carnibest met water erbij ( veel water spoelt de blaas ) en hij heeft nergens last meer van gehad. Hij heeft nog 1 keer een blaasontsteking gehad met verhuizen, maargoed dat was dan ook wel erg stress vol, voorheen had hij elke 6 a 8 weken een blaasontsteking. Ik ben hier dus heel tevreden mee. Voorheen plaste hij overal, alles wat op de grond lag, en dekens/beddengoed/kleding hondenmand en ga zo maar door, nu nergens meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:27

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:13

Arabesk, wellicht is het aardig om deze kat zijn gruis eerst op te laten lossen met een voeding wat hier speciaal voor ontwikkeld is?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:22

ja mijn poes heeft volgens mij ook struviet je hebt twee soorten in elk gecval en eerst moettie dan oplos voer krijgen en daarna onderhoudend maar als het een kater is kan het heel sjnel heel gevaarlijk zijn dus meteen weer terug is niet overbodig vanwwege dat de plasbuis veel dunner is dus eerder kan verstoppen operatie kan dan noodzakelijk zijn en bij poezen is die gang langer en wijder. aan die gvan mij nooit wat gemerkt gewoon plassen en ze had echt veel ze is weol kaal op haar kont en dat zijn we nu aan het onderzoeken.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:14

Royal Canin Urinary SO ! (brokken, alleen te verkrijgen bij de dierenarts).

Mijn kat heeft ook struviet gehad. Deze brokken hielpen prima. Van de dierenarts kreeg hij toen ook Baytril, tegen de bacteriële ontsteking.

Ik heb echter geen ervaring bij mijn kat met het plassen naast de bak. Het eerste wat in me op komt wat dat betreft is een grondige reiniging en misschien een andere korrel in de bak. Of misschien zelfs een andere bak, zodra de pijn weg is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:16

Solidago van A Vogel werkt erg goed bij blaasproblemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:18

Flevolander schreef:
Arabesk, wellicht is het aardig om deze kat zijn gruis eerst op te laten lossen met een voeding wat hier speciaal voor ontwikkeld is?

En niet voor elke kat is vers voer heilig.
Mijn kater stond vanaf kitten (is nu 5) op versvoer (Carnibest en Haaksbarf) en ontwikkelde ook struviet (meerdere malen).
Na een pijnstiller en blaasontspanner ging hij weer op de bak. En staat de rest van zijn leven nu op dieetbrokken (Urinary van RC).

TS: hoe maak je de bak schoon? Doe er eens een scheutje chloor in, dat trekt katten vaak aan.
En wat voor korrel heb je in de bak.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:20

Mijn kat heeft dit ook, ik voer ook SO voer, maar je hebt hetzelfde van Hills en dat heet CD meen ik
Duur voer, maar ze vinden het wel erg lekker vandaar dat ik de kat apart voer en afgemeten hoeveelheden ivm dik worden.

ik zou pijnstillers vragen en afwachten, evt de bak verplaatsen.
De kat accocieerd de bak nu waarschijnlijk met pijn. Zal op den duur verbeteren als kat merkt dat de ijn weg is

nadeel is wel, dat de kat waarschijnlijk levenslang aan dit voer zal moeten blijven

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:21

marleen_usar schreef:
Solidago van A Vogel werkt erg goed bij blaasproblemen.

Citaat:
Solidago tabletten van A.Vogel ondersteunen een goede nierfunctie en stimuleren de vochthuishouding, zodat het vocht in uw lichaam goed kan blijven doorstromen, bijvoorbeeld in uw benen, voeten en enkels. Ook tijdens reizen en periodes van warmte. Slechts twee tabletten per dag zijn voldoende voor een goede vochtbalans

Dit is geen dier(genees)middel toch? :?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:25

Laatste keer kreeg mijn kat metacam, als ontstekingsremmer. Maar dat hielp niet voldoende. Ben toen naar mijn vorige dierenarts gegaan en die heeft antibiotica en een blaasontspanner gegeven, toen was het snel voorbij. Als je wilt kan ik voor je nazoeken wat ik mee had gekregen, in elk geval tolfedine.
Met alleen voer ben je er niet als de klachten opspelen. Voer is vooral om de klachten te voorkomen.
Maar het kan ook verstandig zijn om foto's te laten maken. Heb ik nog niet hoeven doen omdat medicatie afdoende is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:27

Wat bij vogel voor mensen is is ook voor dieren.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:29

Lynn_Nikita schreef:
nadeel is wel, dat de kat waarschijnlijk levenslang aan dit voer zal moeten blijven
Dat is helemaal niet zo waarschijnlijk.

Mijn kat had struviet toen hij drie jaar was. Elke drie maanden werd toen een urinetest gedaan. Na 2 jaar op Royal Canin Urinary SO was de pH waarde in zijn urine weer normaal en de kans op een herhaalde blaasontsteking zeer gering.

Nu krijgt hij voer met een aangepast mineralengehalte (ter bevordering van de gezondheid van de urinewegen, pH-waarde tussen 6,0 - 6,5). Veel voersoorten van Royal Canin (zoals Indoor, Fit 32, Sensible, etc.) hebben deze aangepaste mineralengehalte.
Elk jaar wordt er nog een urinetest gedaan om te kijken hoe het ervoor staat. Mijn kat is nu 7 jaar oud en al 2 jaar struviet vrij en met een gezonde pH-waarde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:32

Koetjesreep schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Dat is helemaal niet zo waarschijnlijk.

Mijn kat had struviet toen hij drie jaar was. Elke drie maanden werd toen een urinetest gedaan. Na 2 jaar op Royal Canin Urinary SO was de pH waarde in zijn urine weer normaal en de kans op een herhaalde blaasontsteking zeer gering.

Nu krijgt hij voer met een aangepast mineralengehalte (ter bevordering van de gezondheid van de urinewegen, pH-waarde tussen 6,0 - 6,5). Veel voersoorten van Royal Canin (zoals Indoor, Fit 32, Sensible, etc.) hebben deze aangepaste mineralengehalte.
Elk jaar wordt er nog een urinetest gedaan om te kijken hoe het ervoor staat. Mijn kat is nu 7 jaar oud en al 2 jaar struviet vrij en met een gezonde pH-waarde.

De meeste katten zullen het wel moeten houden, vandaar dat ik er ook waarschijnlijk bij heb gezet
Ik voer het al 8 jaar en mijn kat heeft nu nergens last van, maar ze doet er ook goed dop dit voer, dus ga haar niet weer omzetten. ik betaal 49- voor 6 kg, maar aangezien het snel dikmakend is, doe ik er vrij lang mee

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:33

Géén vers voer voor struvietkatten als je ze levend wilt houden!! Zitten veel te veel fosfaten in!

Mijn kat Kiddy is helaas overleden aan blaasproblemen, ik kan je er alles over vertellen, van voor tot achter, helaas. Het voer verzuren met cranberry, vitamine C en Eurologist toevoegen aan het voer kan het gruis deels oplossen/voorkomen.

Maar wat ik nu begrijp is dat het gewoon een kwestie van nare gewoonte is? Want hij is 100% 'goed' verklaard door de DA?

*wij hebben trouwens een kat die achter de droger poept, ook zo heerlijk* :+