Overmatig speekselen/ kwijlen van hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke1

Overmatig speekselen/ kwijlen van hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:15

Hallo allemaal,

Onze hond, heidewachtel teefje van 11 jaar, heeft al een aantal jaren last van overmatig speekselen. Dit is niet wanneer er wat lekkers voor haar neus staat, maar het komt echt zomaar vanuit het niets opzetten.
Het speeksel loopt dan in stralen uit haar wangzakken, ze voelt zich hier duidelijk niet prettig bij.
Al verschillende dierenartsen hebben we geraadpleegd, maar geen van allen kunnen ze de oorzaak vinden.
Ze heeft een slecht gebit, meerdere kiezen zijn ook verwijderd. Hierdoor kan het speeksel natuurlijk gemakkelijker uit haar wangen lopen. Het gaat hier alleen niet om 'gewoon' speekselen, maar echt enorm veel.
De ene keer is het erger dan de andere keer, soms hangen er hele draden tegelijk die naar beneden vallen, soms druppelt het flink door.

Er is geen draad aan te spinnen, het komt zomaar opzetten. We dachten eerst dat het van buiten vandaan kwam (iets verkeerds gegeten) maar dit is niet het geval. Ook heeft het niet met het weer te maken. Het komt echt te pas en te onpas opzetten.
Soms 15 minuten, soms 12 uur. Het is erg vermoeiend, niet alleen voor haar maar ook voor ons.
We moeten continue met een handdoek alles schoonmaken waar ze loopt.

Ondertussen zijn we ten einde raad en ik dacht: Misschien is er iemand op bokt die iets soortgelijks heeft meegemaakt, misschien is er iemand die een mogelijke oorzaak kan bedenken.

Wat is er allemaal al getest/ uitgesloten:
- Epilepsie. Hier heeft ze tabletten voor gehad aangezien overmatig speekselen een bijverschijnsel kan zijn van een epileptische aanval. Ze kon alleen niet tegen de tabletten hiervoor, hier werd ze onvoorspelbaar/prikkelig en enorm slaperig van.
- Misselijkheid. Ook hiervoor heeft ze medicijnen gehad, dit had geen enkel effect
- Allergieën
- Via een scopie is d'r maag bekeken, hier waren geen aparte dingen te zien
- Gebit. Deze is volledig behandeld en wordt regelmatig gecontroleerd
- Medicatie voor mensen is ook uitgetest. Dit was een middel tegen depressies welke als bijwerking een drogere mond zou veroorzaken, maar ook dit werkte niet.

Er is onlangs wel geconstateerd dat ze een vergroot hart heeft, zelf zie ik hier geen verband mee. Maar wie weet.
Ik heb 2 voorbeeld filmpjes van het snelle druppelen, ik krijg deze alleen niet via youtube geupload..

Wie o wie kan me helpen?
In elk geval bedankt voor het lezen van dit verhaal :)

Groetjes Hanneke

Even als toevoeging, filmpje is nu te zien via youtube. In vergelijking met anders valt het nog mee.

dierenfan

Re: Overmatig speekselen/ kwijlen van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:57

idd duidelijk niet lekker. Ik zou eens bijhouden wat je exact gedaan heb in de uren daarvoor en wie weet zeg je na een paar keer van he, hier kan het aan liggen.

Bijv. wat voer je? wanneer voer je, hoeveel? Qua beweging geven ervoor enz.

Mijn hond doet dit namelijk als hij 's avonds 400 gram niet compleet gemalen vlees op gegeten heeft (bij wel compleet dus geen problemen met die hoeveelheid). De ochtend erna is hij misselijk en dus zo kwijlen e.d. Echter als ik dus 's avonds laat dan nog een lekkere koek of boterham geeft dan heeft hij het niet.

Misschien dat het ook een tekort kan zijn aan bepaalde vitaminen. Zo heeft mijn hond onverklaarbare spierkramp aanvallen gehad en kreeg hij een kort lontje, kon opeens heel bang zijn of verstarren enz. Nu is het allemaal eindelijk!! verklaarbaar. HIj had een magnesium tekort. Dus nu dagelijk een bepaalde dosering en problemen zijn eindelijk al weken weg!!!!

Nu geeft een magnesium tekort niet de problemen die jou hond toont maar een tekort aan een andere vitamine misschien wel?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:59

hond van vrienden van ons gaat kwijlen van bepaald voer en als hij ''andere'' dingen krijgt dan honden voer

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:02

Welk soort hondenvoer krijgt je hond? Sommigen honden reageren er op met extra speeksel.

T enigen wat ik nog zou kunnen verzinnen is botox. Dit word bij mensen met extreem speeksel ook gedaan.( enkele speeksel klieren worden uitgeschakeld ) geen idee of t iets zou kunnen zijn bij honden.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:10

Bedankt voor jullie reacties!

@ dierenfan: We gaan altijd na wat we gedaan hebben voordat ze gaat kwijlen. Elke keer is het weer anders en er is echt totaal geen patroon in te vinden. Magnesium/vitamine tekort zou kunnen, maar ze krijgt gewoon hondenvoer dus het lijkt me sterk dat ze wat te kort krijgt...

Ze krijgt overigens Royal Canin medium senior. 2x daags een portie. Dit krijgt ze na het uitlaten, nadat ze behoorlijk wat beweging heeft gehad. Ook krijgt ze tussendoor nog een boteram en als we een koekje eten daar een stukje van.

@ malih: Botox is bij mensen inderdaad een optie, heb geen idee of dit bij honden ook mogelijk is. Dat zou een oplossing zijn, maar helaas neemt dat de oorzaak niet weg. Het liefste zou ik daar toch graag achterkomen :)