Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
lieniminnie schreef:Ik zou hem lekker met zijn botje laten.. Deze hond blijft dit waarschijnlijk houden.. was het een zwerfhond?
Als je verder geen problemen met hem hebt en het duidelijk is dat jij de baas bent dan heb je er verder geen last van toch..? Onze hond deed het ook, verder hebben we nergens last van gehad. Waarom jezelf in gevaar brengen als het niet nodig is..
lieniminnie schreef:Ik zou hem lekker met zijn botje laten.. Deze hond blijft dit waarschijnlijk houden.. was het een zwerfhond?
Als je verder geen problemen met hem hebt en het duidelijk is dat jij de baas bent dan heb je er verder geen last van toch..? Onze hond deed het ook, verder hebben we nergens last van gehad. Waarom jezelf in gevaar brengen als het niet nodig is..
xmarliez schreef:Niets af proberen te pakken. Maak je net zo groot als je hond, ga dus zitten op de grond in bijvoorbeeld de kamer en vraag hem naar je toe en als hij gaat liggen laat je hem lekker liggen. Gewoon aanwezig zijn en verder niet veel doen. Daarna kun je proberen je hond te aaien
xmarliez schreef:Je moet je voorstellen, jij bent straatarm en de postcode loterij geeft jou een miljoen euro en je buurvrouw wil dat afpakken, dan pak je dat toch ook met beide handen stevig vast? Of je hebt al eeuwen geen slagroomtaart meer op maar wil het zo graag en iemand schuift het voor je neus weg, dan pak je het toch ook stevig terug?
Zo is het met je hond ook, een bot/houtje is de jackpot, het is groter dan een klein koekje en dus de jackpot. Zorg er voor dat het geen jackpot meer is maar iets wat je kunt delen en dan daar toch voordelen uit kunt halen, bijv dat je hond het weer terug krijgt en dan misschien met nog iets lekkers.
annepaardoes schreef:Langcara: Het dier is er net een dag. Ik vind het geen juist en eerlijk gezegd een gevaarlijk advies. Een grote kans dat door wegtrekken aan het nekvel de hond alleen nog maar feller wordt op het bot. Door zijn felheid zou hij zomaar de eigenaar kunnen happen wanneer ze hem bij zijn nekvel pakt of het bot wil pakken.
De hond moet het uit zichzelf het bot aan de eigenaar afstaan en het moet geen strijd worden om het af te pakken.
Marliez: Je klein maken en op ooghoogte gaan zitten helpt bij de benadering van een kind. Dit moet je niet bij een hond doen en is ook nog eens erg gevaarlijk. Als de hond uit angst/baknijd hapt, is je gezicht de klos.
Ik zou het nu nog even laten voor wat het is en even geen botje meer geven. Jullie hebben de hond nog pas sinds gisteren. Laat hem eerst lekker aan jullie en aan de omgevingen wennen. Eerst laten acclimatiseren.
Als hij gewent is zou ik zelf gaan beginnen met het aanleren dat de hond dingen af moet geven door middel van "los".
Het makkelijkste vind ik dit zelf om te ruilen , net zoals romana zegt, door middel van een koekje of een ander speeltje. Wanneer je dit een aantal keer geprobeerd hebt kun je het commando "los" eraan koppelen. Eerst zeg je los als de hond net losgelaten heeft en vervolgens zeg je het commando net een fractie eerder waardoor je op ten duur het commando zegt en de hond daarna pas loslaat.
Besteed er bijvoorbeeld elke dag even kort (een paar minuten) aandacht aan.
xRomana schreef:lieniminnie schreef:Ik zou hem lekker met zijn botje laten.. Deze hond blijft dit waarschijnlijk houden.. was het een zwerfhond?
Niet zo verstandig, straks heeft ie iets te pakken wat ongezond is.
Bovendien jij hoort als baasje zelf te bepalen wat waar hoe en waarom.
Ik begrijp wel dat dit bij een zwerver even wat lastiger ligt, maar niet geheel uit te sluiten.
Heb hier zelf ook zwervers gehad met dat probleem, ik ruilde altijd. Het bot voor wat anders, een speeltje of wat ander lekkers. Af en toe gaf ik het weer terug. Op een gegeven moment werd het gewoon en kon ik het gewoon afpakken.
Een hardleerze dr bij gehad, maar ook daar heb ik het bij gered.
Je uitstraling is ook van belang, rangorde.
xmarliez schreef:Mensen denken dat je een hond moet domineren, je moet samenwerken met een hond en dan zal de hond vanzelf weten wie de leider is. Je hoeft niet te vechten om te krijgen wat je wil.
Je moet natuurlijk ook wel een beetje vertrouwen hebben in je hond en als je dit niet hebt kun je er altijd iets tussen zetten en dan op dezelfde hoogte gaan zitten.
Als je, je hond niet 100% vertrouwd moet je hem vooral niet willen domineren door aggresief te worden of de 'baas te willen zijn' hierdoor voelen ze zich in het nauw. Een goede baas/leider luisterd.