Hoe een kat voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe een kat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:44

Sinds een aantal weken is Fritz in ons bezit. Wij voeren hem royal canin indoor 27. Dat vind hij heel lekker. Nu ben ik hele dagen thuis en voeren we hem 4 keer per dag. 7 uur, 12 uur, 18 uur en 23 uur. Steeds kleine beetjes. Maar doe ik hier goed aan? Vorige week heeft hij een paar keer zijn eten er s'ochtends uitgegooid omdat hij waarschijnlijk teveel naar binnen duwde en niet goed kauwde, er kwamen namelijk hele brokjes uit(daarna at hij het overigens vrolijk weer op :') ). Vandaar dat we kleine porties geven. Maar dus even een vraag aan de kattenkenners wat het beste is?

Is er overigens een centraal kattentopic? Het lijkt me fijn om regelmatig te sparren met medekatteneigenaren.

Fritz is trouwens een sphynx kater :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:44

Onze Heilige Birmanen hebben onbeperkt droogvoer. Daar doen ze het erg goed op :j
Ze eten Purina One, ik geef ook graag rauwvoer, maar 1 van onze katten kan dat niet verdragen.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 30-03-12 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:45

Hoe oud is Fritz? Is hij te zwaar? Anders adviseer ik om gewoon een grote bak neer te zetten en bij te vullen als deze leeg is. Bij mij krijgen alle katten onbeperkt brok, waardoor ze regelmatig kleine hapjes nemen, werkt perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:45

Ik zou ook graag naar onbeperkt willen, maar hoe pak ik dat aan? Fritz is dat niet gewend, straks eet ie alles in 1 keer op :P
Fritz is 6 jaar en hij is goed op gewicht.

Lottie84

Re: Hoe een kat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:46

Hij eet zich niet dood ;) Ze pakken gewoon wat ze nodig hebben, de rest laten ze staan.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:47

LCharlotte schreef:
Onze Heilige Birmanen hebben onbeperkt droogvoer. Daar doen ze het erg goed op :j
Ze eten Purina One, ik geef ook graag rauwvoer, maar 1 van onze katten kan dat niet verdragen.

Idem hier, 's ochtends krijgen ze eten en 's avonds wordt het weer bijgevuld. Staat er onbeperkt. :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:47

Joolien schreef:
Ik zou ook graag naar onbeperkt willen, maar hoe pak ik dat aan? Fritz is dat niet gewend, straks eet ie alles in 1 keer op :P
Fritz is 6 jaar en hij is goed op gewicht.

Hij eet niet alles in 1 keer op. Vul die bak maar gewoon, hij zal in het begin wel wat schrokken, tot hij doorheeft dat het gewoon zo blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:48

Ok dan ga ik dat proberen :) Gelukkig zie je aan hem snel wanneer hij te dik wordt :=

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:53

Als je goed voer geeft word hij niet snel te dik :) Gewoon proberen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:54

Mijn kat ( gewone HTK kat ;) ) spuugde ook vaak haar brokjes weer uit.
Ik heb alles geprobeerd, kleine beetjes, onbeperkt, alleen brok, speciaal nat voer, speciale brokken, vers voer...

Niks hielp, uiteindelijk de DA om raad gevraagd.
Volgens hem heeft ze een zeer langzame spijsvertering waardoor haar eten niet goed verteerd wordt en dus af en toe omhoog komt.
Hij raadde aan om verschillende brokken te proberen tot 1 zou werken aangezien er niet specifiek een type brok is voor dit probleem.
De ene kat doet het goed op een soort brok, de andere kat op een ander soort brok.

Dat hebben we gedaan en we zijn uiteindelijk terecht gekomen op Royal Canin Sensitive 33.
Hier spuugt ze (bijna) niet van en ze kan zelfs af en toe een beetje nat voer ( voor de lekker ;) ) binnen houden.
Ik moet er wel voor zorgen dat ook haar nat voer kwalitatief goed is, dus geen Whiskas bijvoorbeeld wat veel water bevat.

Helaas een kwestie van uitproberen tot je de juiste brok te pakken hebt.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:54

de twee katten van mij krijgen royal canin indoor mature en pers.
2x per dag krijgen ze nieuwe brokjes, weeg dan eerst even de oude brokjes af en vul dan aan tot de hoeveelheid die ze mogen hebben.
vb ze mogen 60 gr per kat per dag, ze zijn met z,n tweeen, is dus 120 gr totaal per dag, ze krijgen bij mij dus ,s morgens en ,s avonds aangevuld tot 60 gr.
hiermee voorkom je volgens mij ook dat hij te veel gaat krijgen....

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:56

Hier krijgt de kat ook onbeperkt voer.
Bakje word weer gevuld als deze leeg is.
Doe het al jaren zo en gaat heel goed.
Overigens blijven mijn katten ook prima op gewicht.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:59

mijn katten krijgen ook onbeperkt droogvoer, en sávonds rauw vlees . ( meestal rauwe kipfilet) ze hebben eerst volledig rauw gegeten , maar nu alleen sávonds rauw.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:02

nafkedemi schreef:
2x per dag krijgen ze nieuwe brokjes, weeg dan eerst even de oude brokjes af en vul dan aan tot de hoeveelheid die ze mogen hebben.
vb ze mogen 60 gr per kat per dag, ze zijn met z,n tweeen, is dus 120 gr totaal per dag, ze krijgen bij mij dus ,s morgens en ,s avonds aangevuld tot 60 gr.

Ik zou die moeite niet eens nemen, want je hele theorie gaat door de plee op het moment dat eentje meer eet dan de ander ;)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:03

belangrijk is dat je een goede lichtverteerbare voeding geeft!
heel veel "goedkope voedingen" bevatten veel granen wat ze niet kunnen verbruiken dus dat moet allemaal naar buiten gewerkt worden, niet goed dus.
royal canine, iams en pro plan zijn de 3 beste a merken.
mijn katten spuugden ook van royal canine ( zit ook nog wel iets aan granen in), maar die lijn is zooo uitgebreid dat er vast wel 1 tussen zal zitten waar ze dat niet mee doen.
de iams deden ze het heel goed op ( bevat heel veel vlees ) maar vinden ze niet geweldig lekker.
ik voer nu de pro plan en dat gaat echt super, meer vlees als royal canine maar minder als iams.
alleen heeft de proplan optirenal erin zitten, wat ik ook erg belangrijk vind om de urinewegen te beschermen.
veel katten krijgen toch vaak blaas of nier problemen.
en ja ook ik geef de portie voor de hele dag smorgens en dat eten ze in kleine beetjes de hele dag door.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:06

Een andere manier van slowfeeding is een petflesje :Y) Ideaal.

De mijne heeft neiging tot dik worden, maar wil eigenlijk wel dat hij gewoon de hele dag door eten tot zijn beschikking heeft.

Ik heb nu een petflesje (van bv coca-cola) van een 0,5 liter. Dop erop en dan halverwege in het midden een gaatje knippen. Doorsnede ongeveer 2 bij 2 cm. Daar de brokjes indoen (is even klooien :o) en die fles zet ik vervolgens midden in de woonkamer.
Hij moet dan dus de fles omtikken en "opduwen" en dan vallen er steeds wat brokjes uit. Ideaal, hij kan gewoon de hele dag door eten en hij is nog bezig ook.

Ik voer ook de RC Indoor en doe per dag ongeveer 60gr in de fles en vaak is hij de volgende dag niet eens helemaal leeg.

Ideale vinding (van mijn moeder :o die had dit ergens gelezen)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:07

Hier hebben de katten ook onbeperkt brokjes. Met goede kwaliteit voer worden ze daar idd niet dik van. Ik heb zo'n grote voederbak, zoiets http://www.dierenkeus.info/images/producten/462-Voederdispenser_Maya_1,5liter.jpg
Beest passeert echt 100x langs die bak en eet dan paar brokjes (echt maar 2 of 3). Rondje lopen, brokje eten, vliegjes vangen, brokje eten, dutje doen, brokje eten. Lijkt het geweldig te vinden op die manier. En ze is absoluut niet te dik.

Ze krijgt verder geen natvoer. Wel eens af en toe een vers stukje vlees of vis, stukje van wat ik zelf eet die dag.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:08

GamblersCup schreef:
nafkedemi schreef:

Ik zou die moeite niet eens nemen, want je hele theorie gaat door de plee op het moment dat eentje meer eet dan de ander ;)

ach ieder z,n ding toch....je hebt opzich wel een punt maar een beetje vriendelijker kan volgens mij ook wel ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:09

Vaak worden ze met onbeperkt brokjes eventjes wat dik en daarna als ze door hebben dat het er altijd staat stabiliseert dit.
Overigens hadden wij ook katten die spuugden met RC dus een ander merk proberen is ook nog een optie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:10

nafkedemi: Niks onvriendelijks aan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:11

Het poeziemonster hier krijgt iedere ochtend 40 gram brokjes (RC Persian) in zijn bakje. Hij blieft geen oude brokjes en krijgt dus pas als hij deze portie op heeft. Dat doet ie dus meestal als er 's ochtends iemand beneden komt en hij nieuw eten wil. Met deze portie doet ie dus zo'n 24 uur. Mocht het een keer zo zijn dat het 's avonds voor ik ga slapen op is, geef ik hem wel wat bij voor de nacht, maar meestal eet ie dat dan weer niet.
Omdat ik zijn dure brokken ook vertik weg te gooien houden we nu dus maar gewoon die vaste portie aan, dat gaat goed. :)

Andere kat kreeg 2 keer per dag een portie van 25 gram (RC hypo allergeen). Bij haar hebben we ook geprobeerd om 1 keer per dag te voeren, maar die at het gewoon in 1 keer op en bleef dan de rest van de dag zeuren om eten. Die 2 vaste momenten werkten voor haar het best. Zij heeft een tijd gehad (bij vorige eigenaren) dat ze moest vechten voor haar eten. Daar was ze niet goed in, ik haalde haar broodmager in huis. Ik denk dat ze daarom dus gewoon op moest eten wat er was en dit ook niet meer uit haar systeem te krijgen was.

Ik denk dus dat het wel kat-afhankelijk is of je kan volstaan met onbeperkt brokken/vaste hoeveelheden/1/2/3 keer per dag voeren...

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:12

nah om nou gelijk te zeggen je kan je theorie wel door de plee spoelen....
maar goed , het word nu off-topic dus laat maar verder

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:15

Ik heb drie katten, zijn nooit dik geweest van onbeperkt droogvoer. Mijn moeder heeft er 5, ook onbeperkt droogvoer en geen 1 te dik!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:17

nafkedemi: is een feit.

Mijn katten hebben ook onbeperkt droogvoer, en het gaat inderdaad zoals al eerder beschreven: langslopen, een brokje eten, spelen, langs lopen, een brokje eten, slapen etc. etc. En eén van de katten gaat zitten eten als ik in de keuken bezig ben. Gezelligheidseter.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:20

Ik voer mijn katten smorgens vers voer kip of eend. Dat verdeel ik naar gewicht. Dan krijgen ze tot s'avonds om dat te verteren. Als ik dan s'avonds thuis kom krijgen ze (ongev 10 uur later) hun brokjes en dan voor ik ga slapen nog een keer brokjes. De brokken die ik voer zijn van cat lover's gold en van Acana, wat ik mix zodat ze granenvrij gevoerd worden. Ik merk aan mijn katten duidelijk dat ze een veel betere ontlasting hebben daardoor. (dat merk je op een flat altijd vrij snel :-)) Dus in ieder geval granenvrij, omdat het verteringssysteem daar in principe niet op gemaakt is. Al gaat het met veel katten toch heel lang heel goed hoor. De kosten zijn niet extreem omdat ze er ook minder van eten.