Ontsteking (?) onder pootje van hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Ontsteking (?) onder pootje van hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:27

Afgelopen zondag zijn we naar het bos/heide in Hilversum geweest. Gisteren ontdekte ik dat Fleur (Teckel) dit 'gezwel' onder de voet had. Het doet pijn maar ze loopt wel normaal. Het is flink dik en er komt pus en bloed uit. Ze zou in het bos in iets gestapt kunnen zijn wat een wondje veroorzaakt heeft en vervolgens is gaan ontsteken. Mijn ouders zijn geen mensen die gelijk naar de dierenarts gaan dus ik wil even via bokt kijken of iemand dit eerder gezien heeft en weet wat je ermee moet. Als de dierenarts de enige oplossing is dan gaan wij daar natuurlijk naartoe.
Foto's even in een linkje ;)

http://i1181.photobucket.com/albums/x435/xSunnyxOlivi/IMG_0015.jpg
http://i1181.photobucket.com/albums/x435/xSunnyxOlivi/IMG_0016.jpg
http://i1181.photobucket.com/albums/x435/xSunnyxOlivi/IMG_0018.jpg

Is het een idee om de pus eruit te knijpen? Of kan ik er beter afblijven?
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 30-03-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cryssie

Re: Ontsteking (?) onder pootje van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:33

Ze het pootje even in witte soda met lauw/warm water. Herhaal dit 2x pd. Mocht het niet overgaan dan de DA

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:35

Ik zou sowieso naar de dierenarts gaan ermee. Het hoeft niets te zijn, maar de DA kan voor veel verlichting zorgen. (van zowel je portomonnee als voor de hond. :j )

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:36

Daar zaten wij inderdaad ook al aan te denken maar we wisten het niet zeker :P Ik ga 's even kijken of we soda in huis hebben.

@Agossie Onze ervaring met de DA is dat als je ze maar aankijkt je al 100 euro kwijt bent. Vandaar dat wij het liever even afwachten ;)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:38

:j Mijn hondje had ook zoiets alleen was er geen duidelijk gat zichtbaar. Ik had haar meegenomen naar lichtjesavond in delft daar is ze in iets gestapt. Diezelfde avond een poot zo dik als een olifant.. verder niet pijnlijk. Gekoeld en met rust gelaten.

De volgende dag nog steeds dezelfde dikte. Naar de DA gegaan, die toen wel een gat zag (had ze snachts open gelikt) en er kwam pus uit. Ontstekingsremmer en pijnstiller ingespoten, 2 ab kuren en de tip om te weken in soda.

Na het soda weken liep er wel een half glas pus uit.. dag later nergens last meer van maar wel 200 eurie lichter.

Begrijp me niet verkeerd ik heb het voor haar over maar ik had liever eerst alleen geweekt met soda omdat ab een behoorlijke aanslag op het lichaam is. Daarna in overleg met de da de kuur weer langzaam afgebouwd.

edit: Oja en een tubetje cafzalf om dat in de poot te spuiten (antibioticum)
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 30-03-12 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:39

Cryssie schreef:
Ze het pootje even in witte soda met lauw/warm water. Herhaal dit 2x pd. Mocht het niet overgaan dan de DA

:j en indien niet in huis mag blauwe biotex ook!
Misschien bij bijvoorbeeld de zeeman iets van een babysokje kopen, zodat er niet nog meer vuil in kan komen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:41

@Tiffany Bedankt voor je reactie! Daar zijn wij dus ook bang voor. Zij likt het ook open. Gisteren zat ze er steeds naar de bijten. Maar ik ga nu even water koken, de soda erin, af laten koelen en dan der pootje erin doen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:41

Kentaro schreef:
Cryssie schreef:

Misschien bij bijvoorbeeld de zeeman iets van een babysokje kopen, zodat er niet nog meer vuil in kan komen.

Ja idd :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:41

Iemand een idee van hoeveel soda per liter? :')

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:42

dat weken is goed met soda werkt echt
en daar na kan je het in smeren met calendula zalf doet het minder pijn van

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:43

Wat ik persoonlijk zou doen, (ik heb dan wel ook de beschikking over chirugische mesjes, die zijn dus vlijmscherp ) is een klein sneetje maken zodat de pus/ontsteking en druk eruit kan en dit dan daarna mooi weken in de soda/badedas (of je prikt er met een hele scherpe naald in..).

(de hond gaat uiteraard ook likken omdat het pootje nu waarschijnlijk pijn doet door de druk die erop zit (zorg je dat dit weg kan vloeien) dan zal hond zich snel ook beter voelen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:43

MadelonSunny schreef:

gewoon een schepje doen van de waspoeder op een 2 a 2,5 liter

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:44

MadelonSunny schreef:

Gewoon lekker veel :D Ik doe altijd de biotex een behoorlijke scheut zodat het water wit wordt.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:45

@Kentaro Dat blijft bij haar niet zitten, dat bijt ze sowieso kapot.. Ik heb er ook al aan zitten denken om er iets om te doen maar dat werkt gewoon niet bij haar. Ik probeer erop te letten dat het goed schoon blijft. En nu de zon niet meer schijnt is ze niet meer zoveel buiten te vinden, alleen voor der behoefde (we hebben een grote tuin waar ze altijd los loopt) dus dat scheelt waarschijnlijk al wat vuil.

@Nagano Bedankt voor de tip, ga ik proberen.

@studiemiep Het is al wel open. Als het er in de soda niet uitloopt probeer ik er wel een gaatje in te maken.
Ik ga zelf in september Verpleegkunde studeren dus ik ben er ook niet zo vies van :P

@Nagano en Tiffany Okee, ik kijk wel :+

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:46

MadelonSunny schreef:
@Tiffany Bedankt voor je reactie! Daar zijn wij dus ook bang voor. Zij likt het ook open. Gisteren zat ze er steeds naar de bijten. Maar ik ga nu even water koken, de soda erin, af laten koelen en dan der pootje erin doen.

Ja het is zo zonde want ab is niet altijd goed, en mijn hond heeft er mee weg gegeten dan dat ik ooit heb gedaan dus ben er iets voorzichtiger mee. En dat het je een hoop geld kost.

Maar ik ren voor ieder wissewasje naar de DA dat is een tik want ik kan mezelf het nooit vergeven als iets niet goed gaat :D Alleen soms denk ik dat ik beter even had kunnen wachten :')

Nouja laatst wel een doorn uit haar oor getrokken, maar dat was s'nachts en was als de dood dat het ging ontsteken maar ik heb mezelf tegen kunnen houden :+

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:49

Haha tja zo ben ik ook wel hoor. Alleen hebben m'n ouders het nog altijd voor het zeggen als het over Fleur gaat dus we wachten gewoon nog af :P

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:18

Het 'ontstekingsgezwel' lijkt iets minder geworden te zijn doordat er een beetje pus en bloed uit is gekomen. Maar het is nog lang niet weg. Ik probeer het vanavond weer :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:40

Ik snap echt niet waarom hiermee niet naar de dierenarts. Zo te horen goed ontstoken en kan ook verder naar binnen slaan met alle gevolgen van dien. Snap niet dat hier op bezuinigd wordt.
Enige juiste is aan de AB en onstekingsremmers en in verband met trekzalf als het niet goed open is. Zo wordt het één grote smeerboel en straks nog meer kosten en het is nogal pijnlijk voor de hond.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:01

@Wilawander Ik snap je reactie en ik zou ook het liefst naar de DA gaan maar m'n ouders hebben het voor het zeggen ;) Ze zijn al heel wat honderden euro's kwijtgeraakt aan de DA. En de natuur doet ook een hoop, in de natuur is geen DA ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:33

Kentaro schreef:
Cryssie schreef:

Voor het geval mensen de 'verkeerde tip' opslaan in hun geheugen, naar mijn weten is het toch echt groene biotex die je moet hebben mocht je het willen gebruiken, in de blauwe versie zit nl bleekmiddel en dat lijkt me niet erg bevordelijk.
Ik kan het mis hebben hoor, maar hier thuis staat iig de groene versie die zonodig gebruikt wordt voor dieren of mens (toevallig laatst nog voor mezelf ivm een ingegroeide nagel aan mijn teen lol)

Hoewel mijn eerste advies toch de dierenarts is, ziet er in mijn ogen uit als een rijpend abces, als het eenmaal open is moet het ook helemaal open is mijn ervaring anders slaat het naar binnen/zoekt het een andere uitweg, ze kunnen er goed ziek van zijn.
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 30-03-12 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:38

En dat bedoel ik dus met dierenarts. Lekkere adviezen hier. Blauwe biotex even met een mesje erin enz. Zonder enig kennis van zaken is dit verre van verstandig.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:44

Wees maar niet bang, het enige dat ik doe is der pootje in de soda zetten. Doen we zelf toch ook als we een ontsteking of iets hebben? Kan geen kwaad lijkt mij.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:27

met een mesje erin is prima om te doen en kan zeker geen kwaad (mits je een steriel mesje gebruikt).

(ga je naar de DA dan zal die er ook voor zorgen dat de druk eraf gaat (want druk=pijn) en de druk haal je er nu alleen maar af als de pus oid weg kan, dit dmv een gaatje/sneetje. Daarnaast is wat lucht bij een wond zeker ook goed omdat waarschijnlijk de meeste bacterien die daar nu zitten geen fan zijn van zuurstof... :Y)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:35

Jaa snap ik :) Toen ik der pootje vanmorgen in de soda zette was het al open doordat ze het zelf open had gelikt. En dus kwam er wat uit. Maar het zit nog steeds veel druk op.
Bedankt voor jullie reacties. We zullen maandag naar de DA gaan als het niet beter is geworden. In het weekend is er toch geen DA. En doe der pootje 2x per dag in de soda.
Ik sluit het topic want mijn vraag is beantwoord :)