Baardagamen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Baardagamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:19

Hoi,

Ik open dit topic omdat als ik op mezelf ga wonen (over minimaal een jaar) een baardagaam zou willen.
Natuurlijk wil ik eerst alles over ze weten. Maar er zijn zoveel websites. Welke moet ik hebben?

Waar kan ik het beestje het beste aanschaffen?
Wat eten ze precies?
Wat hebben ze allemaal nodig in hun terraria?
Moet je ze alleen houden of met meerdere?

Wie kan mij helpen. Want ik wil echt goed voorbereid zijn voordat ik er aan begin

Sweetgirl1

Re: Baardagamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:49

Je hebt ze in de dierenwinkel ook te koop,, ook op marktplaats tuurlijk

Wat eten ze precies?
Ze eten van alles,, krekels,, springhanen,, bepaalde soorten wormen,, groente,, fruit..

Wat hebben ze allemaal nodig in hun terraria?
Niet mega veel,, in iedergeval een warmte lamp en een ander soort lamp, een steen waar die op kan zitten,, gewoon de bodembedekking

Moet je ze alleen houden of met meerdere?
Mijne zat alleen omdat die andere beet maar je kan ze ook samen houden

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:28

Wij hebben eens een aantal eieren gekregen en daarvan zijn er 4 uitgekomen. Wij hadden in een terrarium met rivierzand. Ze aten bij ons krekels met calciumpoeder erover. Ze eten ook verschillende groentes en fruit. Wij hadden inderdaad een warmtelamp erboven. Ook is het belangrijk om ze af en toe te sproeien. Idd een steen waar ze op kunnen zitten. Bij ons zaten ze in het begin met 4 ( ze waren nog zo klein ) en op het laatst zaten ze met 2.

Wij kregen eitjes via marktplaats aangeboden. Daar staan er ook veel te koop. eventueel heb je ook reptielenbeurzen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:30

Ga dan liever naar een beurs dan kan ik daar goede info krijgen en beestjes bekijken

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:41

Leuke dieren, maar erg duur in onderhoud ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 06:53

ik kweek met baardjes. je mag altijd contact met me op nemen als je vragen hebt.

gr

www-dutchpridedragons.nl

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:23

Wij hebben al jaren een baardagaam. Erg leuk dier. De onze eet het liefst wasmot larven. Zo nu en dan bestellen we krekels, maar de éne keer eet hij ze wel en dan weer niet. Daarnaast kleine stukjes appel. Verder lust hij niet veel. Met name in de jonge jaren (tbv groei) hebben ze zo'n preparaat nodig over de larven of krekels. En zo'n UV lamp (zonlicht). Als ze ouder zijn kunnen ze af met alleen een warmtelamp, deze hangt boven een steen die dan ook warmte opneemt. Chuck gaat éénmaal per week in bad. In het krekelseizoen vangen we zelf dagelijks 3 a 4 krekels die hij dan vaak wel op eet. Verder zijn ze eigenlijk heel makkelijk.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 07:34

sorry maar hier moet ik echt even op reageren. de info die jij nu geeft klopt totaal niet. elke baardagaam eet graag wasmotten omdat dat net snoepjes zijn. er zit echt bijna geen voedingsmiddellen in maar bevat erg veel vet. wasmotten mogen nooit als hoofdvoer dienen! ze moeten sprinkhanen, dubia's, morio wormen en de hele ratteplan ook eten. daarbij hebben ze groenvoer nodig zoals andijvie, boerenkool, witlof, paksooi, kleine hoeveelheden peenrasp, golliwoog etc etc etc. het hele leven van baardagamen hebben ze extra kalk en vitamines nodig, wat jij preperaat noemt. deze moeten gescheiden van elkaar gegeven worden dus nooit en kalk en vitamines op 1 dag. de verhouding ligt ongeveer op 4 dagen extra kalk en 3 dagen extra vitamines. ook een goede uv lamp hebben ze heel hun leven nodig. uit uvb halen ze hun vitamine d3 wat ze zelf niet aan kunnen maken. daarbij zorgt een uv lamp voor het behoud van de kleur van je baardje wat niks anders kan doen. als je perse niet met uv lamp wil werken moet je ze speciale vitamine d3 bij gaan geven maar dat is vrij ingewikkeld om dat correct te doen. zonder dit alles kan een baardej vreselijk ziek worden. ook volwassen baardjes kunnen rachitis krijgen zonder vitamine d3. zonder vitamine d3 kunnen ze geen kalk opnemen waardoor ze net als wij zeer zwakke botten krijgen en misvormingen. vrouwtjes krijgen legnood als ze geen kalk krijgen.
wat jij preperaten oemt zijn absoluut niet alleen voor de kleintjes ter bevoordering van de groei maar is heel erg belangrijk voor baardjes van alle leeftijden voor hun gezondheid. naast hun gezondheid hebben baardjes ook uv nodig voor het licht. baardjes zien kleuren anders dan wij en voelen zich niet prettig zonder bepaalde kleuren zoals uv licht wat te vergelijken is met zonlicht. als jij je baardje onder de omstandigheden die jij hanteerdt houd ben ik erg benieuwd onder welke temperatuur jij je baardje houd. de koude hoek van je terrarium moet rond de 26 graden liggen en onder de warmte lamp moet dat op lopen tot zo'n 45 graden.
baardje is idd een dier die voor een reptiel vrij makkelijk te houden is maar de dingen die jij noemt zijn absoluut niet voldoende. een baardje die enkel op appel en wasmotten en warmtelamp leeft is echt niet goed. jij kan ook nooit gezond leven op patat, appel en een afgesloten kamer met alleen wat kunstlicht. een baardje kan dat ook niet!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:16

Tja allemaal leuk en aardig, maar als hij niks anders wil eten wordt het lastig. We hebben hem nu zo'n 10 jaar (was net 2 toen mijn zoon hem kreeg) en ziet er nog steeds prima uit, niet 1 keer ziek geweest of wat dan ook. We bieden hem regelmatig wat anders te eten aan, maar met heel veel geluk eet die 1 stukje komkommer of een stukje sla, puur uit vergissing lijkt het, want een 2e hapje weigert hij pertinent. Een madeliefje of 1 paardebloempje wil hij soms ook nog wel eten. Heel soms een brokje nat kattenvoer. Ik ga niet steeds een bak vol krekels halen, als ik er 3/4 van weg kan gooien. Hebben ook al van dat speciale blikvoer geprobeerd, weigert hij. In de koele hoek is het 25 graden en onder de lamp (op de steen) zo'n 38 graden. Hier ligt hij soms even, meestal gaat hij naast de steen liggen. Hij gaat regelmatig even naar buiten om in het zonnetje te zitten.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:28

wat je zou kunnen doen is alleen andijvie in de bak gooien en een sprinkhaan. verder niks anders geven en dit 2 weken volhouden. met al die wasmotten ga ik er vanuit dat hij aardig wat vetreserves op heeft gebouwt en dit dan ook goed op zal kunnen vangen. weigert hij te eten, prima. als hij genoeg honger krijgt gaat hij uiteindelijk echt wel eten. ververs wel iedere dag je groente en vervang de sprinkhaan als die dood is. baardjes kunnen erg koppig zijn als ze eenmaal door hebben dat die wasmot vroeg of later toch wel komt.
dat je baardje slecht eet kan te maken hebben met het gebrek aan uv. een baardje heeft 12 tot 14 uur per dag uv licht nodig en heeft niet voldoende aan alleen af en toe zon licht. de zon is uiteraard wel het beste licht maar is gewoon niet in zulke aantallen uren te geven.

dat je baardje 10 jaar is geworden is voor mij eerder toeval dan wat anders onder deze omstandigheden. 99% van de baardjes had het niet overleefd, zeker niet op een gezonde manier. je kan een beginnend baardagaam houder echt niet adviseren om baardjes op jou manier te houden omdat ze dan veeeeel te veel te kort komen en op een enkele uitzondering na ziek worden en zeker niet oud worden.
mocht je verder vragen hebben kan je die uiteraard altijd stellen

oja, iedere week in bad doen voor een kwartiertje is prima! sproei hem wel daarnaast dagelijks met een plantenspuit omdat baardjes hun vocht hoofdzakelijk via de huid opnemen.

(foto van je baardje is altijd leuk :D )

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:42

Treace schreef:
Je hebt ze in de dierenwinkel ook te koop,, ook op marktplaats tuurlijk

:n
Ik zou ze op een beurs of bij een kweker kopen (liefst de laatste) die kan je namelijk zekerheid verschaffen of het diertje altijd de juiste voeding heeft gekregen, hoe en hoe vaak hij vervelt, en ze kunnen je met zekerheid de leeftijd en het geslacht vertellen.

Góed inlezen is vooral bij reptielen erg belangrijk. Ik zou je eens aanmelden bij 1 van de diverse reptielenfora's, die kan je via google wel vinden, daar zit erg veel kennis.

Succes!

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:52

helemaal mee eens. hou er rekening mee dat op de beurs de dieren een stuk duurder zijn omdat daar baardjes worden aangeboden uit bepaalde bloedlijnen. als je niet wil gaan kweken met je baardje is een bepaalde bloedlijn helemaal niet belangrijk maar wil je dat je baardje gezond is en kleuren heeft die jij leuk vind. wildkleur baardjes kunnen je al kopen vanaf 5 euro. wil je bepaalde bloedlijnen en een bepaald gen in je baardje terug zien kan het oplopen tot wel 6000 euro in uitzonderlijke gevallen. gewoon leuk gekleurde baardjes zonder bijzonder gen zijn er al vanaf 25 euro voor een jonkie.
het geslacht kunnen ook kwekers niet met zekerheid zeggen. dit is afhankelijk van de leefijd van de baardjes. hele jonge baardjes kunnen een vrouwtje lijken maar toch een mannetje zijn wat pas goed te zien is als ze ouder worden. de meeste kwekers zullen erbij zeggen vermoedelijk man of vermoedelijk vrouw en de meeste kwekers zullen van de hele kleintjes ook geen garantie geven op het geslacht.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:29

amanda1980 schreef:
het geslacht kunnen ook kwekers niet met zekerheid zeggen. dit is afhankelijk van de leefijd van de baardjes. hele jonge baardjes kunnen een vrouwtje lijken maar toch een mannetje zijn wat pas goed te zien is als ze ouder worden. de meeste kwekers zullen erbij zeggen vermoedelijk man of vermoedelijk vrouw en de meeste kwekers zullen van de hele kleintjes ook geen garantie geven op het geslacht.

Oh dat klopt ja, was ik inmiddels weer vergeten (heb een blauwe maandag baardjes gehad maar die kwamen ook van een dierenwinkel en waren binnen het halve jaar dood ;( vandaar mijn antipathie jegens dierenwinkels)

Maar houd daar dus rekening mee. Handiger om 1 enkel dier te halen, of anders al volwassen dieren waarvan het geslacht makkelijk te zien is. (Mannetjes gaan met elkaar vechten, vrouwtjes en mannetjes... tja dat kan je zelf wel bedenken TS :D )

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:33

Hoihoi,

Ik zie dat je in Spijkenisse woont. Als je wil kan je eens een kijkje nemen bij de 'Blue Lagoon' in Maassluis, hoofdzakelijk terrariumbouwers, maar ook veel dieren en je kan er meer dan voldoende info verkrijgen!
http://www.terrariumdesigner.nl/home

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:06

klopt, blue lagoon heeft leuke spulletjes en veel info. kwa baardjes hebben ze niet veel bijzonders zitten. daarbij is en blijft dat ook een dieren winkel waarbij de prijzen van de dieren veelal hoger liggen als bij een kweker. ligt er uiteraard aan welke kweker want de ene is duurder dan de ander. blue kweekt bijvoorbeeld niet zelf met baardjes (deden ze iig niet) en dat betekend dat ze zelf ook moeten betalen om ze in te kopen en winst willen maken. ik verkoop bijvoorbeeld zelf baardjes aan oa de vogelkelder in den haag en die verkoopt ze weer voor ruim het dubbele. ook op de afgelopen beurs in houten zijn baardjes van mijn nakweek verkocht voor het dubbele als waar ik ze voor weg gedaan heb. logisch want zowel winkels als mensen op de beurs willen op hun beurt ook weer winst maken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 00:09

Ik wil ze nog niet direct ik wil ze pas over 2 jaar maar wil me goed inlezen voordat ik ergens aan begin. Er staat nuttige informatie bedankt

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:10

als je meer info wilt ben je ook van harte welkom om eens langs te komen