Mijn konijn haar achterpootjes worden zwakker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Mijn konijn haar achterpootjes worden zwakker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 17:19

Ik heb 2 konijntjes en 1 daarvan is Zoë <3 Ze wordt in Oktober 6. Nu valt mij heel erg op dat haar achterpootjes achteruit gaan. Ze is wat stijver, en als ze ergens op springt komt ze altijd wat anders terecht omdat de pootjes raar doen. Ik kan er een keer een filmpje van proberen te maken, ze springt nog wel vrolijk door de ren maar zie haar duidelijk soms minder soepel lopen.

Wat kan dit zijn?
Ik wil wel na een DA maar die moet er wel verstand van hebben en meestal hebben ze dat niet echt van konijnen!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:34

Een dierenarts heeft ook echt wel verstand van konijnen.
Denk je dan dat een gemiddelde bokker meer verstand er over heeft dan zonder het konijn gezien te hebben?

Ik gok dat naast honden en katten, konijnen dieren zijn die het vaakst naar een dierenartsenpraktijk worden gebracht.

Het kan best door ouderdom komen, dat ze wat stijf wordt, maar je het zeker wilt weten zul je toch langs een dierenarts moeten. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:34

Is er geen zenuw kapot?

Mijn dwergkonijntje heeft dit en die loopt daarom soms ook erg gek. (En ja, dit is allemaal bekend bij onze dierenarts).

Captain

Re: Mijn konijn haar achterpootjes worden zwakker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:37

Zou best weleens een begin van E. Cuniculi kunnen zijn.
Dat is te behandelen en je hebt een grote kans van genezing als je op tijd begint.
Op naar de dierenarts dus!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 17:46

Hmm dan ga ik na DA zie haar net weer door de ren springen en doen maar na een sprong vangen der pootjes der niet goed op en valt ze een beetje. Ga er vanavond mee naar de dierenarts dan maar want Zoë kan ik niet missen!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:44

Heb even de symthomen opgezocht en ziet er idd uit als e. cuniculi ze heeft ataxie ze wordt dunner en voer haar meerdere malen per dag extra brokken en groenvoer.

Ga NU na de dierenarts

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:18

Heel goed van je! Hoop dat je er op tijd bij bent. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:48

Hoe is het gegaan ?

Ik hoop wel dat je DA, E.cuniculi kent...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:49

Heb van de dierenarts fenbendrops meegekregen maand lang elke dag 2ml op aandringen van mij dat er echt iets mis was! Heb ze nu lekker samen na binnen gehaald om ze goed in de gaten te houden ben ik het verleden al zoveel konijnen kwijtgeraakt niet ouder dan 3 geworden en dan gebeurt mij niet weer!

Da zei dat hij E cuniculi kende vertelde er uitgebreid over, alleen ze zei dan hebben ze een scheve kop, en ik zei maar dit kan een voorstadium zijn, ik weet dat er iets mis is en ga niet wachten tot er een scheve kop komt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:03

Dat is fout van jou dierenarts

Een scheve kop is een symptoom van EC, maar er zijn nog zoveel meer symptomen.
Ik ken ook een konijn met EC die alleen blind is...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:16

Scheve kop hoeft inderdaad niet per se. Je hebt verschillende symptomen. Ik zou nog even kijken voor een second opinion.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:18

Even van mijn website geplukt
http://ikwileenkonijn.webklik.nl

Citaat:
E. cuniculi
Scheve kop, verlamd achterlijf, urine laten lopen, “wolkje” in het oog … etc: Grote kans dat het E. cuniculi is!!

Uit onderzoek is vast komen te staan dat meer dan de helft van de konijnen deze parasiet bij zich draagt. Het kan vroeger of later aan de oppervlakte komen.
Wat MOET je weten?

De meest voorkomende tekenen van E.cuniculi zijn de volgende (meestal maar 1 tegelijk):

•Het konijn krijgt een wat scheve kop, staat instabiel op de pootjes en/of draait rondjes.
•Het konijn krijgt een instabiele achterhand (heup en poten) soms is het plots verlamd van achteren.
•In het oog van het konijn ontstaat een ‘wolk’
•Het konijn laat de urine lopen, er onstaan vaak plekken langs de dijbenen (‘urinebrand’)
•Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak
Wat te doen?

Helaas weten nog lang niet alle Nederlandse dierenartsen van deze ‘plaag’, en maar al te vaak laat men het konijn met een foute diagnose inslapen (hersenbloeding / beroerte / rug gebroken ??)

En dat terwijl het goed te behandelen is mits men snel iets doet. In GB geeft men konijnen al een preventief kuurtje Panacur om het in te dammen. De goede medicijnen lang genoeg en: de kop kan recht komen te staan en de achterpoten kunnen weer gaan werken: een waar wonder!
Ga met goede kennis naar de dierenarts en print de gegevens uit (vooral de medicatie en HOE LANG die moet, met dosering!) die u kunt vinden op:

Klik hier voor meer info

Bron: Wilma Moolenbeek Bunny Bin

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:36

Bedankt voor de info, ik twijfel heel erg aan hoe en wat. Weet zwz zeker dat er IETS is en denk idd E. Cuniculli maar ik heb nu fenbendrops dat is het zelfde als fenbendazol volgens mij alleen is fenbendazol voor honden katten en fenbendrops voor knaagdieren zei mijn DA op der verpakking staat 20mg per kilo lichaamsgewicht mijn konijn weegt 2 kg (bij DA gewogen) maar mij DA zei 20mg geven per dag maar volgens het doosje 40mg. De DA zei niks over mijn andere konijn, maar ik lees dat het besmettelijk is. Geef ik het juiste middel? Juiste hoeveelheid en moet mijn andere konijn niet ook behandeld worden.

Morgen ga ik dit allemaal uitzoeken, ben nu doodop. (ben ziek)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:15

Fenbendrops is een juist middel bij ec, fenbendazol is de werkzame stof. Dat zit ook in panacur, dat is inderdaad voor honden en katten.
2 ml per dag kan kloppen voor een konijn van 2 kilo, mijn voedster van 3 kilo moest 3 ml. (Ik weet niet zeker of het in verschillende concentraties bestaat of niet.)
Er is best een kans dat je andere konijn ook besmet is, want dat zijn namelijk heel veel konijnen. Het is namelijk een eencellige parasiet waar ze nooit meer vanaf komen en die actief kan worden als bijvoorbeeld de weerstand laag is. Sommige mensen behandelen ook de andere konijnen, maar ik vraag me af hoe nuttig dat is als een konijn nergens last van lijkt te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:41

wat voor konijnenhok heb je?
artrose komt bij konijnen ook veel voor.
zeker bij twee verdiepinghokken waarbij de konijnen veelvuldig het trapje op en af moeten springen komt dat voor.
als het nou geen cuniculi is,kun je altijd nog kijken of er sprake kan zijn van artrose in de achterpoten.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 09:19

Ellepel dat kan weleens zo wezen! Ze moeten veel springen bij mij: als ze in de ren willen en ik hen 2 rennen en als ze naar beneden willen waar hun poepbak staat dus ze springen veel op en neer hoe kom ik er achter dat het atrose is? Is het verstandig ze zsm te verhuizen na een 1 vloers hok!?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:13

annepaardoes schreef:
Een dierenarts heeft ook echt wel verstand van konijnen.
Denk je dan dat een gemiddelde bokker meer verstand er over heeft dan zonder het konijn gezien te hebben?

Ik gok dat naast honden en katten, konijnen dieren zijn die het vaakst naar een dierenartsenpraktijk worden gebracht.

Het kan best door ouderdom komen, dat ze wat stijf wordt, maar je het zeker wilt weten zul je toch langs een dierenarts moeten. :)

Alle informatie is al gegeven, maar ik wil hier toch wel even op in gaan. Dit is ontzettende verkeerde(!) informatie die jij TS geeft. Het is in véél gevallen zo dat goede konijnen-eigenaren meer afweten van konijnen dan een normale dierenarts. In de opleiding diergeneeskunde komt erg weinig over het konijn. Daarbij zijn konijnen heel andere diertjes dan bijv. honden, maar worden ze wel vaak zo behandeld, wat natuurlijk fout is. Met een konijn moet je dan ook echt naar een konijnkundige dierenarts gaan! En normale dierenarts kan het konijntje zelfs door onkunde 'vermoorden' zoals bij mijn arme konijntje is gebeurd ;) En ja, dat is onderzocht..

En daarnaast is 6 jaar helemaal niet oud voor een konijntje, dus ouderdom lijkt me wel wat ver gezocht.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:58

Jeetje Geryon, rustig maar :+ Ik geef alleen aan dat een dierenarts ook best wel verstand heeft over konijnen en niet een complete no no is op dat gebied. Helaas zullen er ook dierenartsen zijn die verkeert diagnosticeren, maar dit is echt niet alleen bij konijnen zo. Ook bij honden en katten. Vervelend dat jij dat wel hebt moeten meemaken.
In mijn ogen gaat 6 jaar toch al wel richting de senior dus ik vond stijfheid door ouderdom nog niet zo heel ver gezocht. Het ene konijnen is natuurlijk eerder een senior dan de andere.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:10

Een complete no no is een normale dierenarts niet, maar als het op ziektes en medicijnen aankomt.......
Ik heb zelfs een keer een dierenarts gecorrigeert in zijn diagnose toen er iemand met zijn konijntje een afspraak had.. Ik mocht meekijken bij de afspraken want ik liep daar stage toen ik in 4vwo zat. Geen idee hoe ik dat gedurfd heb! Ik heb daarna zelfs namens de dierenarts uit moeten leggen aan de eigenaar wat het wel was en welke medicijnen het konijntje nodig had.. (Uiteraard ging hij het nog even nazoeken op de computer en wat voelde ik me goed dat 'ie me gelijk gaf! :D Een konijntje van een lange lijdingsweg bespaard :) (eigenaar ging wel huilen..) )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:47

Het klopt hoor !
Er bestaat niet voor niets een lijst met Konijnkundige dierenartsen

De standaard dierenartsen weten veel te weinig van konijnen af, konijnen zijn niet alleen een leuk hupsend dier, ze zijn veel ingewikkelder

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:50

Mijn oude konijntje had ook atrose, maar dat kwam niet door zijn hok.
Zijn achterpootjes werden zwakker omdat hij een hersenbloedinkje had gehad waar wij niks van wisten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:24

InezFlip schreef:
Ellepel dat kan weleens zo wezen! Ze moeten veel springen bij mij: als ze in de ren willen en ik hen 2 rennen en als ze naar beneden willen waar hun poepbak staat dus ze springen veel op en neer hoe kom ik er achter dat het atrose is? Is het verstandig ze zsm te verhuizen na een 1 vloers hok!?

artrose kun je dacht ik wel zien op rontgenfoto's,daar zie je dan wel slijtage op.
kan ook zijn dat je konijn zich bezeerd heeft,een van mijn konijnen is ooit eens met haar poot achter het trapje van het hok blijven hangen en heeft zo de boel verdraaid in haar knie.
die is ook 6 en als ze loopt wiebelt ze een beetje met haar achterhand ,zodat het ook wat vreemd lijkt,
in alle gevallen toch handig als je de dierenarts nog een keer laat kijken wat er precies aan de hand is en dan kun je dus kijken of je een ander hok moet hebben.
maar wacht nu even de antibioticakuur af,misschien verbeterd het straks wel?