gebitsverzorging hond, ProDen PlaqueOff

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

gebitsverzorging hond, ProDen PlaqueOff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 16:47

Onze hond heeft nogal last van tandplak en tandsteen.
(Een gebitsreiniging is niet echt een optie, omdat onze hond toch al 10 jaar wordt en nogal een stresskip is dus we staan niet te springen om hem onder narcose te laten.)

Nu ben ik aan het kijken voor andere oplossingen qua gebitsverzorging. Al een tijdje zorg ik dat ik met name de harde botjes in huis heb zoals bijvoorbeeld kophuid. In het begin leek dit even te werken, maar nu helaas niet meer.

In mijn speurtocht op google kwam ik ProDen PlaqueOff tegen.
Afbeelding
Heeft iemand ervaring met dit middel of kent iemand ervaringsverhalen?
Ik lees dat het tandplak verwijderd of broos maakt. Als het effect heeft wil ik het zeker een kans geven.

xRomana

Re: gebitsverzorging hond, ProDen PlaqueOff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:04

Wat voer je?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:40

Nu een jaar KVV, maar daarvoor brok en toen had hij ook al wel last van tandplak/tandsteen. Dus ik heb zelf niet het idee dat het aan het voer ligt, omdat hij het zowel bij brok als KVV had.
Edit: toevoeging: Ik heb niet het idee dat het verschil aan voer het tandsteen erger maakt, dat bedoel ik er mee. (Las het terug en heb niet helemaal geschreven wat ik precies bedoelde.)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:47

je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Van brok en KVV krijgen ze idd standaard plaque. Brok om de zetmelen, suikers en granen. En KVV omdat er niets te kauwen meer valt. En geef je een KVV met granen (Rijst) dan is dat helemaal te verwachten.
Ook is een groot deel gewoon erfelijk aangelegd hoor , net als de mens ontwikkeld de een sneller plaque dan de ander.
Als je het dus echt zoveel mogelijk wil voorkomen zou ik lekker op NRV overgaan (Of BARF) echte botten, knagen aan karkassen en penslappen.
Dus eerst het gebit laten reinigen, en dan ander voer als dat in jou mogelijkheid ligt natuurlijk :)
Gebitsproblemen zijn namelijk niet geheel ongevaarlijk, ze kunnen dr hart en nierproblemen van krijgen, dus reinigen!
Ik heb hier een poes, zat altijd op kvv maar dat at ze niet meer. Later een granen vrije brok, maar nu ze twee is ben ik toch enorm geschrokken van dr gebit, vol tandsteen!
En als ik dan kijk naar 2 andere katten van mij die rond de 20 jaar zijn....Die hebben nog een klok gaaf gebit voorzover dat nog mogelijk is op die leeftijd. Hebben altijd op brok gestaan.
Dus sja....Wie zegt het :D

Mijn honden staan allemaal op barf/nrv, een heeft in het begin brok gehad (Zo kreeg ik haar en moest haar voorzichtig overzetten) haar tanden moest ik elke week poetsen, omdat ze gele tandhalsen kreeg.
Nu heeft ze nergens geen last meer van.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:05

Hoe graag ik het zelf zou willen, ik woon thuis en mijn ouders gruwelen van BARF. Ik heb 1 keer kippennekken gehaald. Nou dat was één keer en nooit weer :+ helaas.
Erfelijk aangelegd had ik ook al wel ven gehoord inderdaad. Ook het speeksel heeft er volgensmij mee te maken.
En gebitsreiniging, daar stond de dierenarts zelf niet zo om te springen en onze hond wordt ik mei ook al weer 10 jaar en is nogal een stresskip. Onze de trainster van de hondentraining begreep wel waarom de dierenarts er niet weg van was en dat was door zijn leeftijd. Ik zal het nog wel bij de volgende controle met de dierenarts weer bespreekbaar maken. Uiteraard als er geen ander oplossing meer is, dan moet het, maar onder narcose laten gaan is ook niet iets wat je zo even doet.

Dus nu ben ik aan het kijken naar andere opties. Iemand zei mij ook al om de tanden te gaan poetsen. Ik was daar eerst niet zo'n voorstander van vond dat zo onnatuurlijk, maar als dat nu moet en helpt, dan moet het maar.

Maar is er verder iemand die ervaring heeft met ProDen PlaqueOff?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:47

Jammer dat je ouders dr niets van willen weten maar dan houd het toch echt op, dat begrijp ik volkomen :)
Ook dat je niet staat te springen om een narcose op die leeftijd.
Maar om antwoord te geven op je vraag;
Dit middel is niet geschikt voor het verwijderen van tandsteen. Het bestaande tandsteen moet door de DA weggehaald worden.
Deze link vond ik voor je
http://www.plaqueoff.nl/Webwinkel-Page- ... ragen.html
In de twee bovenste vragen staat het antwoord op je vraag..

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:49

Dit product ken ik niet.
Vrij nieuw op de markt en inmiddels wat ervaring mee is Orozyme Bucco Fresh.
Heeft hetzelfde idee: verzacht tandsteen dat er al zit, maar verwijdert het niet.

Indien je hond verder geen aandoeningen heeft, en ook al is het een stresskip zou ik toch overwegen het gebit te laten reinigen. Vaak is niet alleen tandsteen en tandplaque een probleem, de daarop volgende problemen van gingivitis en stomatitis wel.
Blijf dan bij de narcose prik (als je zelf maar wel rustig bent en niet nerveus wordt), dan kan een goede dierenarts je onder narcose ook laten zien wat er precies aan de hand is met het gebit en je aangeven wat voor een verzorgingsmogelijkheden er zijn voor jouw hondje indien poetsen niet lukt.
Succes!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:07

Tandsteen is hard geworden tandplaque, niet meer en niet minder.

Tandplaque is gemakkelijk met een tandenborstel (er zijn speciale tandenborstels voor honden op de markt, maar een normale zachte tandenborstel voor mensen mag ook) te verwijderen. LET OP: nooit mensentandpasta gebruiken (ook niet voor kinderen)! Er is speciale tandpasta voor honden (die ze heel erg lekker vinden, maakt het poetsen ook makkelijker) op de markt, dit wordt verkocht door dierenwinkels en dierenartsen.

Tandsteen kan je niet meer 'zachthandig' verwijderen, daar zijn echt speciale instrumenten voor nodig (die de dierenarts dus heeft).

Echte narcose is voor iets simpels als een gebitsreiniging trouwens niet nodig. Een licht roesje is genoeg en dat brengt veel minder risico's met zich mee. Als je hond fit is en geen hartproblemen heeft is dat zeker het overwegen waard. En daarna kan je dan gaan poetsen om tandplaque te verwijderen en zo tandsteen te voorkomen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:30

Een narcose geven is zeker wel nodig bij het uitvoeren van een goede gebitsreiniging. Half werk uitvoeren bij een hond die al zwaar gestresst is, is niet handig. Zowel niet voor hond, eigenaar als dierenarts.
Bij een hondje van 10 jaar, indien klinisch gezond, zou ik juist nu nog een reiniging/behandeling uitvoeren. Wel zou ik er een tube met zuurstof en een ECG aan willen hangen gezien de leeftijd.
Tanden poetsen lijkt me niet nuttig als je niet eerst een grondige gebitsreiniging uit laat voeren. Wie weet welke ontstekingen onder het tandsteen zit..? Met een fris gebit beginnen en dát gaan onderhouden. Aanleren kan nu wel natuurlijk.

Tandsteen is wel te verzachten, het is een kwestie van chemische reactie waardoor tandplaque tandsteen wordt. Dus waarom zou dat omgekeerd niet kunnen..?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 17:54

Ik heb nogmaals gekeken naar de tanden van mijn hond, maar hij zal toch een gebitsreiniging moeten ondergaan. Het viel mij net op dat zijn tandvlees op zijn hoektanden opgetrokken is. Zijn tandvlees zal wel geïrriteerd zijn want wanneer ik op het tandvlees druk, begint het aan één kant iets te bloeden.
Onze hond is verder nog wel vitaal alleen een stresskip. Mijn moeder is eigenlijk vooral de persoon die bang voor de narcose is omdat ze vroeger een hondje is verloren, omdat het tijdens een operatie een door de stress een hartstilstand heeft gehad

Binnenkort dus toch maar een bezoekje aan de dierenarts brengen.
Daarna zal ik in ieder geval het reinigen van het gebit bijhouden d.m.v. harde botjes, tanden poetsen en dan misschien ook wel ProDen PlaqueOff.

Maar daarnaast zou ik nog steeds wel graag willen weten of iemand zelf ervaring heeft met ProDen PlaqueOff :P