Maar wat ik ook heel erg interessant vind is hoe je er zelf tegenaan kijkt. Is je hond goed zo, mag hij aankomen/afvallen, waarom lukt het niet, heb je er geen tijd voor, komt hij moeilijk aan, valt hij moeilijk af, gecastreerd of gesteriliseerd, weeg je zijn voer, wat voer je, hoeveel loop je, etc. Dit omdat je dan ook bij andere mensen tips op kan doen hoe je je hond af kan laten vallen/aan kan laten komen.
Wel is het beoordelen van honden vanaf een foto een stuk lastiger dan dat het bij paarden is, dit vanwege het eventueel lange haar. Maar als eigenaar moet je goed voelen, prikken en kijken en dan moet je eruit komen. Op een foto kunnen we dan wel goed meekijken.
Ik ben op internet gaan zoeken naar goede voorbeeld foto's en filmpjes, maar dat is niet echt makkelijk. Filmpjes zijn geen top kwaliteit en erg kort. Maar ze zijn wel een goede houvast.
Let op! Het is in het Engels.
Ook is heb ik een afbeelding gevonden waarin je goed kan kijken.
http://www.purina-proplan.nl/nl/downloads/adult_bcs.pdf
In de filmpjes wordt op de volgende punten gekeurd:
Als je van opzij kijkt, hoe is de taille dan?
Als je van boven kijkt, hoe is de taille dan?
Zijn de ribben zichtbaar/te voelen/niet te voelen?
En hoe zit het met de staartbeenderen?
En de bekken aan de bovenkant van de rug?
En tot slot de ruggengraat?
Voor een voorbeeld van hoe de taille moet zijn, kijk in de afbeelding.
En tot slot heb ik een super interessant scriptie-achtig verhaal gevonden. Goed begrijpbaar en je steekt er echt iets van op!
http://www.huisdieren.nu/pdf/DikDikkerDikst.pdf
Ik hanteer overigens het volgende scorings systeem:
BCS - benaming
1 - zeer mager
1,5 - mager
2 - ondergewicht
2,5 - licht ondergewicht
3 - optimaal
3,5 - licht overgewicht
4 - overgewicht
4,5 - overgewicht/obesitas
5 - obesitas
Ik zal zelf de aftrap geven met mijn hond.
Een gecastreerde vizsla reu, die op dit moment naar mijn idee prima op gewicht zit. We lopen op dit moment zo'n 3,5 uur per dag, waarvan ongeveer de helft op een lekker tempo fietsen is. We wegen zijn voer en zolang we dat doen blijft hij keurig op gewicht!

Hoe hij er nu uitziet.
Zijn BCS
De taille van opzij en van boven is een 3.
Er zou wel een klein beetje meer vet op zijn ribben mogen, een 2,5.
De bekken en de ruggengraat is echt vrij mager op dit moment, een 2.
De staart is goed, misschien iets mager, een 2,5.
Dit samen komt op een 2,5. Voor deze zeer actieve hond ben ik op dit moment super tevreden!

Bekken en ruggengraat geef ik een 3. Staart is ook prima en deze krijgt ook een 3. Gemiddeld wordt dat dus een 2.85, afgerond naar 3. Hij zit prima in z'n vel momenteel, dikker moet ie absoluut niet worden, maar dunner hoeft ook niet