[FOTO] body condition score (vetscore) hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

[FOTO] body condition score (vetscore) hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:40

Naar aanleiding van dit [VS] [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's? topic, ben ik ook erg benieuwd hoe het zit met de vetscore van de honden hier op bokt. Dit ook omdat overgewicht bij honden grote risico's voor de gezondheid meebrengt, waarvan onder andere een verlaging van de leeftijd. (zie scriptie hieronder)

Maar wat ik ook heel erg interessant vind is hoe je er zelf tegenaan kijkt. Is je hond goed zo, mag hij aankomen/afvallen, waarom lukt het niet, heb je er geen tijd voor, komt hij moeilijk aan, valt hij moeilijk af, gecastreerd of gesteriliseerd, weeg je zijn voer, wat voer je, hoeveel loop je, etc. Dit omdat je dan ook bij andere mensen tips op kan doen hoe je je hond af kan laten vallen/aan kan laten komen.

Wel is het beoordelen van honden vanaf een foto een stuk lastiger dan dat het bij paarden is, dit vanwege het eventueel lange haar. Maar als eigenaar moet je goed voelen, prikken en kijken en dan moet je eruit komen. Op een foto kunnen we dan wel goed meekijken.

Ik ben op internet gaan zoeken naar goede voorbeeld foto's en filmpjes, maar dat is niet echt makkelijk. Filmpjes zijn geen top kwaliteit en erg kort. Maar ze zijn wel een goede houvast.

Let op! Het is in het Engels.

Ook is heb ik een afbeelding gevonden waarin je goed kan kijken.
http://www.purina-proplan.nl/nl/downloads/adult_bcs.pdf

In de filmpjes wordt op de volgende punten gekeurd:
Als je van opzij kijkt, hoe is de taille dan?
Als je van boven kijkt, hoe is de taille dan?
Zijn de ribben zichtbaar/te voelen/niet te voelen?
En hoe zit het met de staartbeenderen?
En de bekken aan de bovenkant van de rug?
En tot slot de ruggengraat?
Voor een voorbeeld van hoe de taille moet zijn, kijk in de afbeelding.

En tot slot heb ik een super interessant scriptie-achtig verhaal gevonden. Goed begrijpbaar en je steekt er echt iets van op!
http://www.huisdieren.nu/pdf/DikDikkerDikst.pdf

Ik hanteer overigens het volgende scorings systeem:
BCS - benaming
1 - zeer mager
1,5 - mager
2 - ondergewicht
2,5 - licht ondergewicht
3 - optimaal
3,5 - licht overgewicht
4 - overgewicht
4,5 - overgewicht/obesitas
5 - obesitas

Ik zal zelf de aftrap geven met mijn hond.
Een gecastreerde vizsla reu, die op dit moment naar mijn idee prima op gewicht zit. We lopen op dit moment zo'n 3,5 uur per dag, waarvan ongeveer de helft op een lekker tempo fietsen is. We wegen zijn voer en zolang we dat doen blijft hij keurig op gewicht!
Afbeelding in winterconditie, altijd 2 kilo zwaarder dan in de zomer. Omdat hij het anders veel te koud krijgt slaat hij extra vet op.

Afbeelding
Hoe hij er nu uitziet.

Zijn BCS
De taille van opzij en van boven is een 3.
Er zou wel een klein beetje meer vet op zijn ribben mogen, een 2,5.
De bekken en de ruggengraat is echt vrij mager op dit moment, een 2.
De staart is goed, misschien iets mager, een 2,5.
Dit samen komt op een 2,5. Voor deze zeer actieve hond ben ik op dit moment super tevreden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:48

Afbeelding
Raphi van opzij, niet een heel goede foto, maar geeft een beeld.
Afbeelding
En van voren.

Raphi is een ongecastreerde Duitse Herder van 3 jaar oud. Hij heeft een schofthoogte van 70 cm en weegt 42,5 kg.
Hij beweegt heel wat uurtjes, waarvan zo'n beetje 2 uur lopen, verder nog heel veel spelen, en fietsen.

(zijn ribben zijn onmogelijk te zien, en ook al zou hij broodmager zijn, zie je ze nog niet, teveel haar, ik moet het echt van voelen hebben)

Taille van opzij en van boven geef ik een 3.
Bekken en ruggegraat geef ik een 2,5
Vet op zijn ribben: 2,5. Staart: prima, een 3.
Gemiddeld kom ik op 2,75, hij mag iets zwaarder volgens de BCS, en dat weet ik ook wel, ik vind hem goed zo. Ik heb hem liever iets schraal, ivm zijn maat en type, om slijtageproblemen op latere leeftijd te voorkomen, of iig zo min mogelijk.

Van

Re: [FOTO] body condition score (vetscore) hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:14

mijn honden zouden op een 2/2,5 uitkomen maar ik wil ze toch echt niet dikker hebben

bij mijn herder zie je de achterste ribben in beweging(of als ze aan het hijgen is)
zij word heel moeilijk dikker overigens maar ik wil haar ook niet dikker
Afbeelding

mijn reu is iets dikker, ik ben bij hem net weer iets terug gegaan in voer aangezien hij aan begon te komen
Afbeelding

beiden zijn niet geholpen en ik voer op het oog. Ik wil ze dus absoluut niet dikker hebben

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:25

Yamcha schreef:
Ik heb hem liever iets schraal, ivm zijn maat en type, om slijtageproblemen op latere leeftijd te voorkomen, of iig zo min mogelijk.

En dat is echt super goed! Er zijn denk ik zoveel mensen die geen idee hebben wat overgewicht voor problemen met zich meebrengt.

@van, is je onderste een saarloos? Hij oogt inderdaad net iets te dik (3,5?) maar ik vind het altijd ontzettend lastig inschatten met die dikke ondervachten :+

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:41

Afbeelding
Dit is Ollie, een intacte Welsh Springer Spanielreu van 2 jaar oud. Hij heeft een schofthoogte van ongeveer 49 centimeter en de laatste keer dat ie gewogen is (kleine twee maanden geleden) woog ie 24,2 kilo. Ollie gaat sowieso dagelijks ongeveer een uur mee los wandelen, waarbij veelvuldig balletjes geapporteerd worden, zowel over land als water, daarnaast een stuk of 3/4 aanlijnwandelingen die qua tijd varieren. Twee tot drie keer in de week loopt ie een half uurtje naast de fiets.

Ik kom bij hem aan een kleine 3;

In volkomen rust geef ik zijn taille van boven en van opzij een 3. Hij heeft een mooi gedefinieerde taille. Zijn ribben geef ik ook een 2,5. Ze zijn goed te voelen onder een piepklein laagje vet, maar ze zijn niet zichtbaar in rust. Bij opwinding of inspanning ga je ze trouwens wel zien, evenals z'n taille die dan wat gedefinieerder wordt. Hij heeft een mooie oplopende buiklijn, welke alleen niet zo goed te zien is door al dat haar haha :P Bekken en ruggengraat geef ik een 3. Staart is ook prima en deze krijgt ook een 3. Gemiddeld wordt dat dus een 2.85, afgerond naar 3. Hij zit prima in z'n vel momenteel, dikker moet ie absoluut niet worden, maar dunner hoeft ook niet :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:02

Nou dan durf ik ook wel. Onze hond, kruising husky x bernersenner x ???? (vader was zuivere bernersenner, moeder was 3/4 husky), gesterilliseerde teef.
Ze weegt 35 kg., vrij groot en is 13(!) jaar oud. We lopen de laatste jaren minder met d'r omdat ze het gewoon iet meer trekt. Toen ze jonger was liepen we dagelijks minimaal 2 uur met d'r.
Raya heeft een verschrikkelijk dikke vacht, dikke kraag, dikke broek en gewoon echt heeeeeeel veel haar! Ze heeft een wollige ondervacht dus zeker in de winter is het net een wandelende teddybeer! Je kan dus echt niks op het zicht doen, maar alles moet op gevoel!

Ze krijgt al zeker 7 jaar elke avond 300 gram sperziebonen door d'r voer, als maagvulling (sperziebonen kosten meer energie om te verwerken voor een hond als dat ze opleveren, als ze die niet krijgt gaat ze van straat vreten).

Elke ochtend krijgt ze een handje brokken en in de avond krijgt ze een handje brokken, 300 grams sperziebonen en 1/3 van een blikje natvoer.

Afbeelding
Afbeelding

Taille van opzij en van boven: 3,5 zou wat slanker mogen, maarja, wat wil je met 13 jaar.....
Bekken en ruggegraat: 3, zien er goed uit
Vet op ribben: 3,5 maar wordt qua voelen ook erg bemoeilijkt door de dikke vacht
Staart: 3

Totaal: 3,3
En dat klopt ook wel, ze is iets te dik, en dat weten we, ze staat al sinds haar 8e ofzo op dieet maar echt afvallen lukt niet. Zeker nu ze ouder wordt en minder loopt is het moeilijk haar op gewicht te houden, maar als we haar nog minder gaan voeren gaat ze op straat lopen struinen, en dat is ook niet de bedoeling!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:03

Jette schreef:
@van, is je onderste een saarloos? Hij oogt inderdaad net iets te dik (3,5?) maar ik vind het altijd ontzettend lastig inschatten met die dikke ondervachten :+

te dik is hij absoluut niet hoor (hij is zo'n 70cm en 29kilo). Hij zou nu ongeveer op een 3 zitten, ik zie liever een 2,5. Hij heeft wel een erg dikke uitstaande vacht dus lastig te zien inderdaad
deze foto is wat duidelijker, dit is ongeveer een maandje terug, hij is ietsjes dikker nu. Hij is overigens nog maar 8 maand dus nog volop in de groei
Afbeelding

en nee het is geen saarloos maar een Tamaskan ;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:26

best lastig dit. want onze hond kan niet op minder eten dan zou hij niets meer krijgen.
maar hij is op zich niet te dik zit meer bij 3,5

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:33

pinkie87 schreef:
best lastig dit. want onze hond kan niet op minder eten dan zou hij niets meer krijgen.
maar hij is op zich niet te dik zit meer bij 3,5

Je kan in plaats van niets meer te eten geven ook voor voer kiezen met erg weinig calorien, zoals bonen, wel zelf koken en niet uit blik anders zit er erg veel zout in. Op deze manier vult de buik wel zonder dat hij er van aankomt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:55

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn bordercollie reu. Hij is 58 cm hoog en weegt nu 16 kg. Met heel veel moeite blijft hij op dit gewicht. Voor zijn castratie een jaar geleden woog hij rond de 12 kg. Ik denk dat hij op een 2 a 2,5 zit....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:14

Ik vind m.n. het eerste filmpje erg verraderlijk als je een langharige hond hebt, in mijn geval met een dubbele vacht. Veel dingen zou ik niet echt uit kunnen voeren, zo voel ik bij mijn hond absoluut geen ribben, ondanks dat ze toch echt te mager is. En de staart bekijken werkt niet, als je door de haren heen voelt is vet voelen toch wel erg lastig, of dat komt omdat die van mij gewoon geen vet heeft.... Ik heb me zelf al 2x gruwelijk vergist in haar, had het idee dat ze behoorlijk fors werd, maar op de weegschaal was er geen kilo bij en volgens de DA is ze echt nog te licht voor haar grootte. Voel ook nog een ruggegraat zitten. Ik schat haar een 3, met flink wat fantasie misschien een krappe 4.
Mijn hond krijgt onbeperkt brokken, ze mag volgens voedingsvoorschrift 3 maatbekers per dag maar eet er met moeite 2, soms zelfs anderhalf. Ze loopt flink zo'n 1,5 tot 2 uur per dag, in de weekenden meer.
Ze is een gruwelijk slechte eter, vrijwel al het voer al geprobeerd, brokken, BARF en KVV. Brokken van Eukanuba werken het beste. Ze is al enkele keren geheel gecontroleerd maar geen medische oorzaak. Als pup was ze al moeilijk met eten, het is helaas nooit verbeterd.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:25

Een Akita! Mooie hond!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 22:25

honden met dikke en of dubbele vacht zijn inderdaad moeilijk. En al helemaal als ze zo'n pluisstaart hebben. Ik denk overigens dat het geen 4 is, dat gaat toch echt al aardig richting overgewicht en zo ziet ze er helemaal niet uit, denk inderdaad gewoon een nette 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:30

Nah, valt mee, mijn Beau had ook een mega vacht, al is die van Raphi nog luxer, het is te doen, als je de ribben echt heel makkelijk voelt is ie skinny, een 2, en als je je hand door de vacht heen steekt en je voelt ze gewoon, is het een 3. Alleen ja, ribben en ruggengraat zien zit er niet in idd....... Ik heb bij Raphi de staart ook buiten beschouwing gelaten, die kan ik ook niet beoordelen bij hem. Behalve dan dat ik het een fraaie staart vind......

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:48

Jette schreef:
honden met dikke en of dubbele vacht zijn inderdaad moeilijk. En al helemaal als ze zo'n pluisstaart hebben. Ik denk overigens dat het geen 4 is, dat gaat toch echt al aardig richting overgewicht en zo ziet ze er helemaal niet uit, denk inderdaad gewoon een nette 3.

sorry, ik heb gekeken met het plaatje van Purina, daar is een 3 nog net ondergewicht en een 4 net goed gewicht. Vandaar de verwarring :)
Ze zou een 2,5 tot 3 moeten krijgen denk ik volgens de andere schaal..

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 23:05

secricible schreef:
Jette schreef:

sorry, ik heb gekeken met het plaatje van Purina, daar is een 3 nog net ondergewicht en een 4 net goed gewicht. Vandaar de verwarring :)
Ze zou een 2,5 tot 3 moeten krijgen denk ik volgens de andere schaal..

Het is inderdaad stom van mij om 2 soorten schalen door elkaar te gooien :+ vond alleen het plaatje van Purina zo helder

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:41

Ik heb hier 1 te dik en 1 te dun hondje ;) De dikke een een gecastreerde vent, en eet alles wat mijn kleine laat vallen.. de dunne is een bejaard oud ventje die nooit een grammetje vet heeft gehad, maar helaas ook geen bespiering meer nu..