[BB] Heb ik weer.. Duivenjong gevonden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_baxter_

[BB] Heb ik weer.. Duivenjong gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:10

:wave:

Kom ik vandaag mijn slaapkamer inlopen (was net thuis, moest even mijn tas in mn kamer zetten hihi) en wat staat daar: een bak met een duivenkindje :(:). Hij had de bak waar hij in stond helemaal ondergescheten dus heb gelijk even iets anders gepakt en die voor hem klaargezet met krantjes en hooi.

Vroeg mijn stiefvader of hij ervan wist, ja zei die, hij had het beestje gevonden met zijn of haar dode broertje of zusje. Nest zag er verder verlaten uit dus heeft hij hem maar bij mij in mijn kamer gezet.

Nu vroeg ik me af, wat moeten ze eten? Want wil m niet laten verhongeren natuurlijk.
Foto, kunnen jullie misschien een beetje de leeftijd bepalen:
Afbeelding

(sorry het lukte me niet om te draaien)

zonnebloem18

Re: [BB] Heb ik weer.. Duivenjong gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:13

Hij is zo goed als klaar om het nest te verlaten maar ik zou een duif als deze overlaten aan een vogelopvang, dus bel een vogelopvang of dierenambulance en ga hier niet zelf mee aan de gang.

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:32

Lijkt me niet, hij kan nog niet vliegen... :P Doet wel pogingen, maar het lukt m echt niet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:32

Daarom zeg ik ook zo goed als klaar, een weekje langer in het nest en hij was zo weggevlogen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:35

Dit heb ik ook gehad. Ik was op stal en op een moment viel een baby duifje naar beneden... Ik een kattenreiskooi gepakt en wat hooi en erin gedaan, vogel achterop mn bagage drager en er mee naar de dierenarts. Ik gevraagt aan de assistente wat ik het beste kon doen. Ze zei als hun hem in een hokje zouden nemen dat hij waarschijnlijk zowiezo overlijd aan de stress omdat ze zichzelf kunnen zien in de titanium hokjes. (hij kon trouwens wel een beetje laag vliegen maar nog niet echt vliegen) Maar ik had geen voer voor hem dus ik ook gelijk daar gevraagt, hadden ze alleen kanarie voer. Ik naar huis, duif mee. Mijn overburen hebben duiven dus ik een beetje voer gehaalt en in een bakje erbij gezet (ook een bakje water) ik had hem in de schuur naast de deur zodat hij ook nog een beetje frisse lucht en andere vogeltjes hoorden neergezet (we hadden toen nog geen deur in de schuur) En als ik zo nu en dan stiekem ging kijken zag ik hem lopen. (hij zat namelijk stokstijf stil constant) Heb hem denk4 a 5 dagen in het hokje gedaan en toen werd hij heel vrolijk en toen heb ik hem vrij gelaten. En hij vloog zo de boom in...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:18

Kijk eens of die zelf eet (duivenvoer).
Anders kan je hem beter naar een vogelopvang of andere opvang brengen.
Heb zelf wel eens duiven grootgebracht van mezelf (sierduiven) waarvan de moeder gestorven was en de vader ze niet goed voerde. Heb ze toen groot gekregen met Nutribird A21. Maar dit poeder is ontzettend duur.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:52

Wij hebben al 30 jaar duiven en dit duifje kun je prima geweekte mais en erwten geven, zet ook alvast voer neer want hij staat op het punt zelf te gaan eten. Geweekte mais en erwten 1 voor 1 door zijn keeltje de krop in duwen, krop mag goed vol zijn. Daarna met een voederspuit lauw water bijspuiten, een duif verteert zijn voer niet zonder water. Je zou ook P40 kunnen weken en dat met de voederspuit geven. Hoeft waarschijnlijk maar een paar dagen. Het is een kras en waarschijnlijk een postduif! ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:19

Als je even in mijn berichten zoekt naar duivendagboek kom je een topic van mij tegen waarin ik per dag ongeveer bijhield hoe mijn jonge duifjes opgroeiden toen ik ze grootbracht. Staat ook in wat ik ze wanneer voerde, en hoeveel :) daarbij kun je dan kijken hoe oud ze ongeveer zijn :)