Tips buitenren voor konijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Tips buitenren voor konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 11:24

Ik heb definitief besloten dat ik een konijnenkoppel in de tuin wil gaan houden. :D

Via MP ben ik aan een prachtig ruim hok gekomen en er omheen wil ik dus een ruime ren maken, zodat het deurtje altijd open kan blijven staan. :)

Hebben jullie tips en ideeën voor het ontwerp en de inrichting hiervan? En wat is nou echt een leuk en vaak gebruikt speeltje voor konijnen? Wat is een leuke en handige manier om het hooi te verstrekken? Ik wil in de ren uitdaging en afwisseling bieden, zodat de konijnen lekker veel bewegen.

Ik kan natuurlijk naar de dierenwinkel gaan en die leegkopen, maar ik vind het veel leuker om te horen over lowbudget-tips en/of dingen die ik zelf kan maken. *\o/*

En voor wie zelf een ren heeft ---> graag foto's!!! :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:26

Sofy

Re: Tips buitenren voor konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:29

Misschien niet het meest interessant om naar te kijken, maar mijn konijnen waren altijd erg gelukkig met een stammetje van een fruitboom om helemaal kapot te knagen. Voorkwam ook meteen dat het hok stuk ging ;).

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:30

Je kan idd ook wilgentakken oid er in leggen
En van die lente rollen, pvc buizen ed :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 11:45

Nou wat handig, voortaan moet mijn paard haar hooi en wilgentakken delen met de konijnen! :D

Een boomstammatje is ook leuk ja. En een buis wil ik ook en dan het liefst een hol boomstammetje voor de natuurlijke look. :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:48

`Dit is zn lenterol, heb je in verschillende maten, kunnen ze lekker aan knabbelen
Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 12:07

WinSel schreef:
Op mijn website staan voorbeelden van rennen/hokken
http://ikwileenkonijn.webklik.nl

Je kan het hooi in een aardappelkistje doen oid :)

Wat een goede website! Deze ga ik vanavond eens op mijn gemak doornemen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:09

Dankjewel :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:41

Wat leuk dat je een koppeltje neemt! :)

Hier zitten de konijnen 's nachts in het hok, en 's ochtends doen we het luikje open en dan lopen ze de hele dag in de tuin los...
Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit niet mogelijk is... Maar ik ben heel erg benieuwd in wat voor hok ze gaan komen! :D

Wilgentakken vinden ze erg lekker, en ook dennenappels (eerst goed schoonmaken) doen het hier goed!
WC-rollen om mee te gooien vinden ze ook erg leuk, net zoals (harde) balletjes en kattenspeeltjes...
Een simpele doos met aan 1 kant een gat zorgt ook voor uren vermaak! :j

Als hooinet kan je een voerbal kopen, maar ik heb het in een simpel rek van de Action.
Zal even kijken of ik een voorbeeldfoto kan vinden!

Oja, mijn konijnen zijn het gelukkigst met een maatje, dus het is sowieso al super dat je dat voor elkaar hebt! :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:01

Ze kunnen wel los in de tuin, maar alleen onder toezicht. Ik weet namelijk nog niet hoe mijn kat op de nijntjes gaat reageren. :D

Thanks voor de tip! Foto van hooirekje zou ik leuk vinden!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:16

Bij mij hebben katten nog nooit wat gedaan bij mijn konijnen. Eerder jachthonden en vossen.;-)
Wat me opvalt is het enorm aantal hokken waar de rennen over beschikken. Ik heb her en der hokken in de tuin staan, maar geen konijn die daar naar omkijkt. Ze gaan wel graag ergens onder zitten. Zoals een omgevallen plastic stoel ;-)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:29

geen gaas in graven. En al zeker niet 2 á 3 lagen als je nu al weet dat je hem ooit weer af moet breken. Wat een pokke karwei om het gaas er weer uit te halen!!! Tegels zijn stukken makkelijker. In elk geval wel maken dat ze er niet uit kunnen graven.

Verdere tips: gras staat leuk maar houd het niet als konijnen 24/7 erop lopen (zomer en winter) dus zou ik de vaste ren echt zand (geen stuifzand) doen of tegels. Grond is ook geen goede optie omdat het bij nat zijn in de winter giga glad wordt.

Hier lopen ze 24/7 lekker los in ren en hok en hok is een hondenhok (heb vlamen). Daarnaast heb ik een pvc buis erin en wel zo'n grote dat de vlamen elkaar kunnen passeren. In verband met regen en nat worden van binnen heb ik er een plank in gemaakt. Deze plank is zo breed dat hij niet op de bodem van de buis ligt. Onder door de plank kan dus water lopen als er water in terecht komt terwijl de konijnen lekker droog ook in de buis kunnen zitten.

Wilgentakken vinden ze geweldig hier. Heb 2 bomen waar ik regelmatig langs ga om met een lange schaar (anders kan ik er niet goed bij) wat af te knippen. Lekker knaag materiaal.

Speelgoed vinden ze hier ook heel leuk ondanks dat ze ook elkaar hebben. Gewoon bij de Dierenwinkel gehaald.

Overigens het hok gebriuken ze vrijwel niet. Ze gingen het dus nu maar gebruiken als grote poepbak en dus is het hok nu al een week afgesloten zodat e er niet in kunnen. Slapen en schuilen doen ze nooit in het grote hok. Niet in het vorige konijnenhok en niet in het huidige hondenhok. Met het koppelen ngo een konijnenhokj extra in de ren gehad en ook daar weer wel ontlasting in gedumpt maar ze lagen er nooit in. Heb meer een hok staan dus voor mezelf dat ik weet dat ze erin kunnen als het koud is e.d. maar gebruiken doen ze het niet.

Qua ren heb ik nu een grote hondenkennel dit bevalt prima!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:47

Dinopino schreef:
Bij mij hebben katten nog nooit wat gedaan bij mijn konijnen. Eerder jachthonden en vossen.;-)
Wat me opvalt is het enorm aantal hokken waar de rennen over beschikken. Ik heb her en der hokken in de tuin staan, maar geen konijn die daar naar omkijkt. Ze gaan wel graag ergens onder zitten. Zoals een omgevallen plastic stoel ;-)

Ik had al zo'n vermoeden. :')

Maar dan heb ik dat hok gewoon voor mezelf, zoals Dierenfan zegt. En dat vind ik ook prima, want ik heb er één heel goedkoop kunnen scoren via MP!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:51

dierenfan schreef:
geen gaas in graven. En al zeker niet 2 á 3 lagen als je nu al weet dat je hem ooit weer af moet breken. Wat een pokke karwei om het gaas er weer uit te halen!!! Tegels zijn stukken makkelijker. In elk geval wel maken dat ze er niet uit kunnen graven.

Verdere tips: gras staat leuk maar houd het niet als konijnen 24/7 erop lopen (zomer en winter) dus zou ik de vaste ren echt zand (geen stuifzand) doen of tegels. Grond is ook geen goede optie omdat het bij nat zijn in de winter giga glad wordt.

Mijn hele tuin is betegeld, dus dat scheelt (op een paar perkjes na maar daar komt de ren niet in de buurt). Gras begin ik ook niet aan, ik houd niet van het onderhoud daarvan. Ik wil wel een zandbak maken. Die mag gewoon óp de tegels komen te liggen en dan met bijv. bakstenen een rand maken.
Citaat:
Hier lopen ze 24/7 lekker los in ren en hok en hok is een hondenhok (heb vlamen). Daarnaast heb ik een pvc buis erin en wel zo'n grote dat de vlamen elkaar kunnen passeren. In verband met regen en nat worden van binnen heb ik er een plank in gemaakt. Deze plank is zo breed dat hij niet op de bodem van de buis ligt. Onder door de plank kan dus water lopen als er water in terecht komt terwijl de konijnen lekker droog ook in de buis kunnen zitten.

Wilgentakken vinden ze geweldig hier. Heb 2 bomen waar ik regelmatig langs ga om met een lange schaar (anders kan ik er niet goed bij) wat af te knippen. Lekker knaag materiaal.

Speelgoed vinden ze hier ook heel leuk ondanks dat ze ook elkaar hebben. Gewoon bij de Dierenwinkel gehaald.

Overigens het hok gebriuken ze vrijwel niet. Ze gingen het dus nu maar gebruiken als grote poepbak en dus is het hok nu al een week afgesloten zodat e er niet in kunnen. Slapen en schuilen doen ze nooit in het grote hok. Niet in het vorige konijnenhok en niet in het huidige hondenhok. Met het koppelen ngo een konijnenhokj extra in de ren gehad en ook daar weer wel ontlasting in gedumpt maar ze lagen er nooit in. Heb meer een hok staan dus voor mezelf dat ik weet dat ze erin kunnen als het koud is e.d. maar gebruiken doen ze het niet.

Qua ren heb ik nu een grote hondenkennel dit bevalt prima!

Thanks voor de tips!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 08:16

Ik ga zondag kijken bij twee konijnenkoppels bij konijnenopvang Het Hazenbos in Leiden. :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:55

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:03

Als jouw konijnen de tuin in kunnen, zou ik hier zeker voor kiezen! Hier nooit problemen gehad met katten, soms zaten ze gezellig met zn drieen (2 konijnen+buurkat) in de tuin. Uiteraard moet je dan wel de tuin goed afschermen zodat ze niet ontsnappen. Ook even alle plantjes nagaan of deze niet giftig zijn voor ze. Konijnen vermaken zichzelf dan prima met alles wat ze tegenkomen! Hier is het losse zand erg geliefd om in te rollen en te liggen. Wel gaan ze savonds het hok in voor evt roofdieren en gebrek aan toezicht.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 09:38

Oké, dan ga ik even een domme vraag stellen. Stel, ik laat ze los lopen in de tuin, gaan ze dan niet aan mijn tuinmeubelen lopen knagen? Misschien vinden ze dat wel veel lekkerder dan hetgeen ik voor ze neerleg. En ik kan dan nooit meer iets onbeheerd achterlaten? Bijvoorbeeld een zak potgrond dat in een hoek ligt, gaan ze dat open knagen?? En gaan niet al mijn planten eraan?? En 's winters heb ik plastic hoezen over mijn spullen, knagen ze daar aan??
En gaan ze niet zo diep in mijn perkjes graven dat ik ze gewoon kwijt raak??

Tsja, als je iets hoort over konijnen dat is het wel dat ze altijd alles kapot knagen. :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:43

Bij mij lopen ze los in de tuin al jaren. Aan tuinmeubelen hebben ze nog nooit gezeten en dat knagen daarvoor leg je gewoon takken in de tuin. We hebben de hele winter snoeiafval in de tuin liggen en in de herfst zijn ze dol op de bladeren, die laten we in de winter dan ook liggen. Graven doen ze meestal erg wanneer er in het roedel een onbalans is of een wil een nestje maken. Die kans is bij 2 konijnen erg klein.
De kippen veroorzaken wat dat betreft veel meer rotzooi. De mest van de konijntjes is ook nog eens goed voor je grasperk. Wij houden ze dan ook als de ultieme grasmaaiers. Kosten niet veel en de batterijen zijn nooit op ;=)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:37

Oké, ik neig er steeds meer naar om ze inderdaad gewoon los in de tuin te houden. Mijn tuin is goed afgeschermd, dus ontsnappen kunnen ze niet. Het scheelt wel veel werk, want zo'n ren maken is ook niet 1, 2, 3 gebeurd. Dat wordt zaterdag mijn tuin konijnproof maken! :D

Weet iemand een goede website of zo waar ik kan zien welke planten giftig zijn?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:45

HoutenWijnvat, deksel eraf en op de zijkant leggen: beregezellig konijneschuilhok!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:48

In ieder geval taxus is supergiftig. En pas op met wat geel bloeit.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:00

Het zou wel super zijn als ze lekker los kunnen lopen door de hele tuin! :j
Maar ik moet eerlijk toegeven, veel plantjes zijn hier 'verdwenen' in de buik van de konijnen.......
Dus als je erg gehecht bent aan je leuke plantjes en bloemetjes, zal ik zorgen dat ze daar niet bij kunnen komen... (met gaas afzetten of op een hoger stukje zetten, bijvoorbeeld een tafeltje ofz)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:07

Dani_ schreef:
Weet iemand een goede website of zo waar ik kan zien welke planten giftig zijn?

Even googlen, op Bunnybin staat geloof ik een hele lijst!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:10

xjolien dat heb ik ook. Bij mij zitten niet de dieren achter het gaas maar de planten. Wanneer je het hoog weg zet pas dan op dat ze er alsnog niet via het klimmen op een steen of stoel toch bij kunnen.