onze eend legt eieren maar broed er niet op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

onze eend legt eieren maar broed er niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 20:15

Heej bokkers,
Enkele dagen geleden zag mijn vader twee eieren liggen, niet wetende van wat nam hij ze weg en deed ze kapot. De volgende dag lager er weer twee, en gisteren weer één en vandaag weer één. Maar ze broed er niet op. Is dit normaal, want ik vind er niet veel informatie over.

groetjes

Michellette

Re: onze eend legt eieren maar broed er niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:17

Ja, als ze blijven liggen en er liggen genoeg dan pas gaat ze zitten broeden, zolang je er steeds eieren uit haalt gaat ze niet zitten. Er moeten voldoende over zijn, meer dan 10 ongeveer.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:19

Een eend start meestal pas met broeden als alle eieren gelegd zijn, zodat alle eieren uiteindelijk ongeveer tegelijk uitkomen.
Zo kunnen ze gelijk met zijn allen eten zoeken als het gezin compleet is. :P

Bij vogels die minder ontwikkeld uit het ei komen (nestblijvers) beginnen de ouders vaak wel met incuberen bij het eerste ei.

Anoniem

Re: onze eend legt eieren maar broed er niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:52

Goh, dat wist ik helemaal niet! Maar als een ei afkoelt, dan sterft de vrucht toch af? Dat is bij eenden dus blijkbaar niet zo? Interessant!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:41

Nee hoor, ook bij nestblijvers zijn eieren een tijd houdbaar, zolang ze onder een bepaalde temperatuur blijven (en niet te lang). Het embryo ontwikkelt zich pas zodra het geincubeerd wordt door de ouder(s).

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:04

Ik vraag mij eigelijk wel af, kunnen vogels zoals ekster of kraaien,.. de eieren niet mee grijpen en stukmaken. (ik heb het eens met kikkervisjes meegemaakt :( )
..................
0 0 0