tips om een oudere hond te leren op het terrein te blijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kayjody

tips om een oudere hond te leren op het terrein te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:21

Hallo Bokkers

Over ong 3 weekje komt onze nieuwe aanwinst een 6 jarige appenzeller reu.
Nu willen we hem leren om op ons terrein te blijven en natuurlijk niet dat hij de weg op gaat enz..
we hebben een tuin die gedeeltelijk open is langs de ene kant is en sloot. langs de andere kant staat een heg en er staan gedeeltelijk bomen langs de rand.
maar bijvoorbeeld de voorkant bij de inrit is open. Nu weten we wel zo'n systeem met zo'n band en zo'n onzichtbare omheining, maar we willen eerst proberen of het zonder zo iets degelijks lukt om de hond te leren tot waar hij komen mag. wie heeft er tips over hoe je dat kunt doen?
graag krijg ik ideeën en tips die ik zou uit kunnen proberen, gebruiken om het onze hond te leren..

Langcara

Re: tips om een oudere hond te leren op het terrein te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:55

Mijn eigen drie honden heb ik zo opgevoed dat ze dat geleerd hebben. Ze in de gaten houden op het moment dat we buiten zijn. Het is alleen zo dat mijn honden alleen buiten zijn als ik dat zelf ben. En als jouw hond dus altijd buiten zit, dan ben je er dus vaak zelf niet bij.

Natuurlijk proberen ze hun grenzen wel te verleggen maar dan moet je meteen er bij zijn en ze terugroepen. In principe, als ik zelf een hond opvoed, heb ik zo'n onzichtbare omheining niet nodig. Maar nu ik de honden van mijn vriend er bij heb wel, want die hebben altijd hun gang kunnen gaan en wensen dat voort te zetten. Dat kan ik dus niet meer terugdraaien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:21

Langcara schreef:
Het is alleen zo dat mijn honden alleen buiten zijn als ik dat zelf ben. .

En dat is de enige manier. Buiten het fysiek onmogelijk maken ervandoor te gaan.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:22

stroomdraad met zon stroomhalsband. als die over dat draadje gaat dan krijgt die een schokje. ze leren het gauw zat

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:25

Doriine schreef:
stroomdraad met zon stroomhalsband. als die over dat draadje gaat dan krijgt die een schokje. ze leren het gauw zat

Heb je zelf eens zo´n ding uitgeprobeerd..?

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:48

in principe is de hond ook niet buiten als ik niet buiten ben, maar vroeg me af of er manieren waren om een oudere hond toch ondanks dat je in de buurt bent een beetje te leren wat de tuin is en tot waar dat hij mag. je kunt nl ook al ben je in de buurt bezig Niet elke seconde op de hond letten, dat ie het een beetje weet en leert leek ons wel zo handig

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:59

Daar hoef je denk ik niet veel aan te doen, Appenzellers zijn van zichzelf al erg honkvast, gun het beestje wat tijd :)

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:03

hoi liex dat klopt en hij schijnt ook goed te luisteren, maar het is wel een oudere hond die aan een nieuwe omgeving en tuin moet wennen en toch zal moeten weten tot waar dat hij mag gaan..

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:07

Onze Appenzeller reageert heel goed op het woord 'terug' of eventueel 'ga terug'. Zodra ze dat woordje hoort weet ze dat ze te ver is gegaan. Dit hebben we heel speels aangeleerd dmv ballen gooien. Zodra 'ie de bal voor je neerlegt zeg je 'terug' zodat ze iets achteruit gaat. Geloof me, dat zat er na 2 keer in :D

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:15

hoi liex maar hebben jullie de hond van jongs af aan? mijn ouders hebben ook een appenzeller en daar gaat het redelijk goed bij, maar deze heeft natuurlijk 6 jaar op heel ander terrein geleefd. zou het niet latiger zijn om een oudere hond zoiets te leren?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:19

Ja, wij hebben haar sinds dat ze nog puppy was. Wij zijn echter verhuisd een paar maanden geleden, en dit gaf totaal geen problemen met de hond en het erf. Helaas moeten wij over 3 drie weken weer verhuizen, en ik verwacht dan ook niet dat het problemen gaat geven met de hond. De eerste paar keer wat streng zijn als 'ie het terrein afloopt zonder toestemming, daarna zal het vanzelf gaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:41

Tot hij iets ziet buiten het terrein dat héél interessant is....

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:55

Dát ligt er maar net aan hoe de hond is opgevoed en hoe hij zich zal gaan gedragen bij de nieuwe eigenaren. Onze hond zal het niet flikken om zomaar van het erf af te rennen.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:00

ik hoop dan ook dat ik dat geleerd krijg bij onze nieuwe aanwinst.. bij de oude eigenaren luisterde hij prima

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:10

Liex schreef:
Dát ligt er maar net aan hoe de hond is opgevoed en hoe hij zich zal gaan gedragen bij de nieuwe eigenaren. Onze hond zal het niet flikken om zomaar van het erf af te rennen.

En wat voor hond je hebt. Voorbeeld, ik heb werkgefokte border collies. Die kán ik dus niet alleen loslaten in de zomer als de schapen hier overal "free range" loslopen.
Probeer dat er maar eens uit te trainen...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:16

Daar heb je absoluut gelijk in :j

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:34

kayjody schreef:
in principe is de hond ook niet buiten als ik niet buiten ben, maar vroeg me af of er manieren waren om een oudere hond toch ondanks dat je in de buurt bent een beetje te leren wat de tuin is en tot waar dat hij mag. je kunt nl ook al ben je in de buurt bezig Niet elke seconde op de hond letten, dat ie het een beetje weet en leert leek ons wel zo handig

Veel aandacht schenken en gewoon in het oog houden op het moment dat je buiten bent. Steeds even kijken waar hij uithangt. Moet in het begin even ja, kost tijd. Maar dan heb je ook wat. De meeste honden zijn niet zo wegloperig, tenzij er nooit iets mee gedaan wordt. dan gaan ze zelf maar wat ondernemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:33

Kuggur schreef:
Doriine schreef:

Heb je zelf eens zo´n ding uitgeprobeerd..?

Jep, werkt geweldig goed net als de kat maak ik ook dat ik het geen 2x voel ;) Mijn kat is gelukkig en kan lekker de tuin in en een behoorlijk stuk tuin in (150 meter draad gebruikt dat rondom het huis ligt). Poes kan dus altijd in en uit het huis zonder problene. Ze kan bij ons op het terras liggen zonder problemen en vogels en muizen vangen zoveel ze wil. Echter op de rijksweg achter ons huis kan ze niet komen en dus ook niet doodgereden worden. Ze weet prefect hoe ver ze kan gaan omdat ze heel goed geleerd heeft dan de piep die het bandje geeft betekend dat ze om moet draaien. Doet ze dat binnen 1 meter niet dan krijgt ze een schok.
Had hem eerst te laag gezet. Toen ging ze in het schok gebied lekker zitten krauwen omdat ze jeuk had :D (ik vond het toen ook alleen kietelen) daarna 1 standje hoger gezet en dat was wel duidelijk.

Een oudere hond is zeker te leren op terrein te blijven. Maak misschien eerst duidelijk met een touwtje of lint op de grond dat hij tot daar mag lopen en niet verder. Lok het gedrag uit dus laat hem blijven met commando en belonen als hij dat doet. Ga zelf aan de andere kant wat doen en als je zie dat hij over het lijntje wil dan geef je een brul zodat hij terug schrikt. Dan belonen dat hij blijft. Soms wil dat helpen.
Sommige honden hebben totaal niet de neiging om buiten het terrein te lopen uit zichzelf. En andere honden leren het nooit.
Een appenzeller is een vrij erfvaste hond over het algemeen genomen. Waarschijnlijk is het dus goed aan te leren. Maar het ligt eraan hoe het karakter is en hoe erg het is mocht hij van het terrein af gaan. Komt hij dan op een drukke weg? Of durft hij kinderen/fietsers/auto's/volwassenen aan te vallen? Durft hij honden aan te vallen? Dat soort dingen spelen allemaal mee.

Hier dus het terrein voor de hodnen gewoon omheind en geleerd dat ze via de poort absoluut NIET zonder commando mogen vertrekken. Echter als de verleiding groot is vrees ik dat ze niet op het terrein blijven maar de poort is ook nooit open als wij er niet doorheen moeten. Expres extra slot op zodat hij niet zomaar open kan gaan.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:47

hoi dierenfan.

we hopen het hem te kunnen leren, dank voor je tip.
Hij valt geen andere honden aan, en zover wij weten gaat hij ook niet op fietsers, auto's , kinderen en volwassenen af. hij is eerder wat afwachtend.
maar hij komt wel op een weg als hij de tuin uitgaat waar veel landbouw voertuigen rijden.
dus daarom dat we hem graag willen leren om in de tuin te blijven, we hebben nu het niet omheind of afgesloten, en wilde het eerst proberen zo te leren, lukt dat echter niet dan komt er zeker iets in de vorm van een omheining met poort, of zo'n stroomdraad systeem met halsband of iets dergelijks.
maar zoals al gezegd we willen het graag eerst proberen of het lukt hem zonder dergelijke dingen te leren dat hij in de tuin blijft. onze tuin heeft een oppervlakte van 1500m2 dus op zich heeft hij ruimte genoeg in de tuin.