Plotseling gedragsverandering konijntje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Plotseling gedragsverandering konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:01

Ik heb twee voedsters. Een van 10 maanden en een van 7 maanden oud. Beide konijntjes zijn echt heel lief en tam. Maar sinds een aantal dagen is de voedster van 10 maanden heel erg veranderd in haar gedrag. Zodra ik het hok inkom, duikt ze weg, terwijl ze voorheen altijd naar mij toe kwam. Ze bromt en maakt soms zachte piepgeluiden. Ze rent vervolgens snel het hok uit en gaat door de schuur lopen (ze liep sowieso altijd wel de schuur in om daar rond te hobbelen, maar dat deed ze rustig, nu vliegt ze de schuur in)

Het valt mij op dat ze veel op mijn andere konijntje "rijdt" Ze eet en drinkt goed en als ik haar van buitenaf observeer is ze ook niet lusteloos of iets. Als ik haar op schoot pak is het angstige gedrag wel een stuk minder. Ik kan haar dan gewoon aaien en ook als ze aan het eten is kan ik haar gewoon aaien.

Ik ben inprincipe de enige die ze verzorgd en dus ook de enige die het hok in komt. Er is niks gebeurd waardoor ze heel erg is geschrokken ofzo. De andere heeft overigens ook nergens last van.
Verder heeft ze speeltjes in haar hok, een vriendinnetje, en onbeperkt hooi en water. Daarnaast heeft ze ook flink de ruimte, dus daar zal het niet aan liggen..

Ik heb het idee dat mevrouw een beetje last van de hormoontjes heeft. Wie herkent dit gedrag?

_Ananas_

Re: Plotseling gedragsverandering konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:25

Inderdaad hormonen, leeftijd en voorjaar, jammer maar helass!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:30

het is voorjaar dus paartijd, de hormonen spelen meer op, ik denk dat dat de voornaamste reden is.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:40

Zo"n vermoeden had ik al.. Gaat wel weer over hoop ik :-)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:41

ik zou wel oppassen. Het gaat nu beginnen het seizoen dat de meeste voedster die zonder ram samen leven gaan vechten op leven en dood met elkaar.......
Wil je hier voor toch waarschuwen. Nu is het veel rijden op elkaar straks is het samen gaan vechten omdat ze het van elkaar niet accepteren.

Het kan goed gaan, maar in deze periode is het echt oppassen geblazen!! Hier moet meerdere malen mijn rammen tussen de voedsters komen als ze weer te fel worden onderling. Ze doen het zonder problemen en telkens weer maar vrees dat zonder mijn rammen er hier wel een bloed bad geweest was.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:54

Het zijn inderdaad de hormonen. En ik weet niet of je haar regelmatig oppakte en op schoot nam? Want ook dit is het moment dat vaak het gedrag omslaat van nou ik laat het wel toe ook al vind ik het niet leuk naar, ik ben er helemaal klaar mee nu ga ik vluchten. Konijnen houden er niet van om opgepakt te worden, als ze jong zijn laten ze het vaak over zich heen komen met angst, maar wat ik vaak zie als ze ouder worden dat ze agressief worden of weg gaan vluchten. Als ze dan toch op schoot moeten houden ze zich vaak rustig van angst.

Verder inderdaad het moment dat het ook mis kan gaan tussen 2 dames zoals hierboven beschreven.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:42

Verder is het misschien handig om je te orienteren op het wel of niet castreren van je voedster(s) ivm baarmoederkanker ('Ze zeggen' voor het 2e levensjaar).
Hoe het zit met het terugplaatsen van een geholpen voedster (of beide) durf ik niet te zeggen, heb hier alleen een ♀+♂koppel

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:43

Idd ben het met de bovenstaande reacties eens.

Misschien moet je na gaan denken om er een ex ram bij te doen, voordat het echt fout gaat...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:36

Tegen het andere konijntje is ze (nog steeds) heel lief. Behalve dan dat ze erop rijdt. Ik ben zelf verhuisd en in mijn nieuwe huis nu bezig met een tijdelijke ren. Ze hebben dan nog meer ruimte en overweeg dan idd om er een gecastreerde ram bij te zetten. Van de zomer wordt de hele tuin gedaan en wordt de definitieve ren ook geplaatst!