in de kom naar de DA uit de kom terug van DA

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

makkie79

in de kom naar de DA uit de kom terug van DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 11:37

Pfff
Moet het effe kwijt.
Afgelopen maandag is mijn oude hond van 14 "aangevallen" door mijn jonge hond.
Op zich niks ergs, een gaatje bij zijn lip en een pijnlijk achterpoot.
Hij heeft al slechte heupen door ouderdom en hij kan heel flauw zijn.
Hij piepte niet maar trok wat met zijn achterpootje.
De volgende ochtend nog steeds dus ik maak een afspraak met mijn dierenarts.
Zijn achterpootje werdook dikker.
De da kon in eerste instantie niets vinden en adviseerde me om naar een kliniek te gaan voor foto's.
Zo gezegd zo gedaan.
Donderdag kon ik terecht.
Eerst zouden er foto's gemaakt worden van zijn knie omdat het pas dik werd onder zijn kniegewricht.
Daar was niet iets spectaculairs op te zien.
Toen werden er foto's van zijn heup op de zijkant gemaakt.
Daar zagen ze iets maar niet iets duidelijks.
Daarna moesten echt zijn heupen op de foto dus hij moest onder narcose om op zijn rug met gestrekte poten op de foto te gaan.
Daar kwam de DA uit op artrose en HD maar dat is niet gek op zijn leeftijd.
Maar voor de rest was niet een aanwijzing op waar hij zijn dikke poot vandaan had.
Dus werd zijn poot ingetapet om de zwelling tegen te gaan, en hij mocht wakker worden.
Bij het wakker worden schiet hij in paniek wil gaan staan en ineens gilt hij alles aan elkaar!!!!!!!!!
Ik denk what the f..k!!!!!!!!!!!!!!!
Kijk naar zijn heup en zie dat die helemaal uit de kom is!!!!!
Dus ik de assistent erbij gehaald die zei: nee dat kan niet hij is in paniek... Daarom reageert hij zo...
Maar ik dacht no way ik zie dat het niet goed is!!!
Dus de DA er weer bij gehaald opgevoeld en ja hij was uit de kom.
Dus de DA zegt: Ik kan hier nu niets aan doen!!! Want hij moet onder narcose voor een operatie en hij heeft net een middel gehad om wakker te worden.
Ik denk nee dat meen je niet!!!
Ik kom voor een foto en nu moet hij geopereerd worden!!!!!!!!!
Trekt hij dat nog wel op zijn leeftijd en komt het nog goed met zijn slechte heupen???
Hij ging mee naar huis en dan moesten wij nadenken wat we willen.
Nou er was maar 1 optie en dat is opereren!!!
Ik ga mijn hond niet in laten slapen vanwege een poot uit de kom!!!!
Die nacht was een hel hij had heel veel pijn!!!!!
'sNachts nog de DA gebeld en hem meer pijnstillers gegeven en natuurlijk zelf op de bank bij hem geslapen.
De volgende dag terug naar de kliniek voor een operatie.
Weer onder narcose hele dag wachten en aan het einde van de dag mocht ik hem ophalen.
Nou hij was wakker vrolijk en een kale poot met een rits hechtingen.
En duizend maal excuus van de DA.
Nu drie dagen later een hele vrolijke wandelende ouwe hond en ik heel blij dat ik toch voor een operatie heb gekozen!!!
Want mijn hondje is mijn allesie!!!!

Plaatje:
Alleen voor foto's weg
Kosten eigenlijk +- € 100.00
Kosten daadwerkelijk €288.00
+ operatie kosten €488.00
totaal €876.00

Maar ja ik heb mijn hondje nog!!!

Caira

Re: in de kom naar de DA uit de kom terug van DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:42

wat een verhaal zeg, maar ik neem aan dat de DA jou de kosten voor de operatie niet laat betalen?

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:47

Lijkt me niet dat de dierenarts die kosten hoeft te betalen ;) Sterker nog, de dierenarts heeft hier helemaal geen schuld aan. Aan de narcose zitten grote risico's dat is algemeen bekend. Dat dit dan ook daadwerkelijk gebeurd is natuurlijk afschuwelijk, de arme hond! Gelukkig is het nu allemaal weer goed op de hoge rekening na.

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:55

Hebben ze door het rechttrekken van de pootjes, voor de foto, zijn heup uit de kom getrokken?

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:58

mijn vraag waarom een narcose voor foto's? ik heb dat met onze honden nooit gehad

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:59

Dan hadden ze dat op de foto wel gezien lijkt me Jelson. Denk eerder dattie bij wakkerworden iets raars heeft gedaan waarbij hij uit de kom is geschoten.
Kelly, niet alle honden blijven keurig stil op de rug liggen voor foto's. Meeste fotos valt wel mee, maar op de rug voor de heupen komt nogal nauw, dus als de hond dan beweegt moet je nog een keer. Verschilt volgens mij per praktijk of honden daarbij onder narcose gaan, maar het is iig niet ongebruikelijk.

Wat een naar voorval TS, gelukkig is alles nu weer goed!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:01

ik snap welke foto gemaakt moet worden. op zijn rug en dan zijn achterpoten gestrekt. maar ik kan mij niet voorstellen dat een wat oudere hond zo tegenstribbelt dat hij niet vast te houden is.

maar goed het is gebeurd.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:07

Het gaat niet zozeer om wel of niet vast te houden zijn, maar de hond moet helemaal stil liggen voor de foto, en als hij tegen stribbelt en je moet kracht zetten om hem stil te houden is dat juist heel slecht voor de poten en heupen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:16

makkie79 schreef:
En duizend maal excuus van de DA.

Dan ga ik ervan uit dat de DA een fout heeft gemaakt :o

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:09

Bobby kan idd zijn poten niet naar achter strekken door de hd en artrose.
Ik wist dat hij gevoelig was.
En bij de zij foto's was hij ook al bijna niet te houden.
Opzich wou ik hem ook niet onder narcose hebben maar doordat hij twijfelde of er een breuk zat had ik geen opties ik kan hem moeilijk met een gebroken poot laten lopen.
Maar buiten de hd en artrose zat alles goed totdat hij opstond!!!
De kosten ja daar valt wat over te zeggen.
Ik betaal het gewoon want ik ben te blij dat mijn hondje er nog is en het super doet!!!
Gisteren avond belde zelfs de DA naar me toe.
Hij had toevallig dienst en voelde zich nog steeds heel rot er onder!!!
En voor de rekening heb ik een regeling gelukkig!!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:26

Hier kan de dierenarts ook niks aandoen. Als je niet weet wat er aan de hand is is de keuze voor narcose bij HD foto\s het enige juiste. Dat dan zoiets gebeurt is erg sneu maar kan de arts niks aandoen. Door het strekken gaat de heup echt niet uit de kom tenzij er goed wat mis is. En ook daar kan hij niks aan doen.
Maar gelukkig gaat het weer goed met je hond TS

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:12

Kelly1992 schreef:
ik snap welke foto gemaakt moet worden. op zijn rug en dan zijn achterpoten gestrekt. maar ik kan mij niet voorstellen dat een wat oudere hond zo tegenstribbelt dat hij niet vast te houden is.

maar goed het is gebeurd.

Goede heupfoto's maak je bijna niet zonder narcose. Voor een goede foto moet je de achterpoten strekken en wat naar binnen draaien anders kun je nooit een goede beoordeling van het heupgewricht maken. Spieren maken dit nl onmogelijk en je kunt een hond nu vertellen dat hij eventjes moet ontspannen en even spanning op de heupen voelt. Ook bij een rustige hond wil dit niet.
Alleen lijkt het me sterk dat je bij een gezonde heup, de kop uit de kom trekt, of bij paniek uit de narcose eruit krijgt. De hd zal wel flink aanwezig geweest zijn hiervoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:37

Volgens mij mogen heup foto's (de officiele) alleen nog maar onder narcose gebeuren zelfs! Mijn ene hond is onder narcose geweest en hele duidelijke foto's ervan. Mijn andere hond was toen (nu niet meer gelukkig) verdacht van epilepsie toen er foto's genomen werden en dus zonder narcose. Echter zijn foto's zijn van mindere kwaliteit omdat je de heupen e.d. niet goed kan strekken dan. Echter hij ging voor foto's van rug en nek en van ellebogen en heupen heb ik voor de gein mee laten nemen omdat we toch bezig waren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:12

Ja officiele heupfotos moeten onder narcose.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 23:27

Hij heeft idd zwaar hd aan zijn heupen.
Daarom konden ze het niet met een pin vast zetten.
Gelukkig heeft hij hele diepe heupkommen en bij het terug zetten van zijn heup bleef hij ook zitten.
Daar overheen is een band geplaats die het op zijn plek moet houden.
Zijn heup staat nu wel heel raar naar binnen maar ja een schoonheidsprijs hoef Bobby niet meer te winnen.
Hij huppelt weer vrolijk rond!!!
Ik zit wel te denken (als zijn hechtingen eruit zijn om hem anabolen te gaan spuiten.
In combinatie met zwemmen sterken zijn spieren enorm aan en daarmee hoop ik hem sterker te maken aan zijn achterhand.
Dus heeft iemand ervaring met het geven van anabolen??
Dit is op advies van de DA en die gaathet hem ook geven hoor niet denken dat ik aan de slag ga met anabolen!!!
Wil alleen advies daar in en ook omdat hij niet de jongste meer is en zwaar epilepsie heeft.

overigens alles gaat in overleg met een DA!!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:36

Anabolen kunnen ze het wel goed op doen hoor, zeker als ze spierverlies hebben op die achterhand. In overleg met de dierenarts, en hij ziet er geen nadelen in, dan zou ik het zeker doen. Je hondje kan er wel een stuk van opknappen en spieren vangen toch een groot deel op wat betreft de gewrichten en de problemen die hij daar heeft. Ook zwemmen is goed, gezien de gewrichten dan minder zwaar belast worden als met lopen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:47

Kelly1992 schreef:
mijn vraag waarom een narcose voor foto's? ik heb dat met onze honden nooit gehad

Om een accuraat beeld te krijgen van de heupen.
Zonder narcose kan je de heupen niet goed beoordelen, dan krijg je een vertekend beeld door onder andere spierspanning.
En, er zijn maar weinig honden die een HD1 foto zonder narcose laten nemen........het is een positie waarbij de hond op de rug ligt en de achterpoten er goed goed in gedraaid worden en dan naar achter gestrekt............genoeg reden voor paniek :j

Ben wel benieuwd wat ze gedaan hebben (als operatie).
Gewoon teruggeplaatst of ook een nylonband erdoor?

Wie hier schuld heeft zal je nooit weten, maar ik snap wel dat de DA zich er knap banketstaaf over voelt.

Misschien is Stride (supplement) een goede optie voor je, hier hoor ik erg veel goede verhalen over.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:58

hoi paintlinger,

Ze hebben er idd een nylon band er door geplaatst.
Bobby had gelukkig ook diepe heup kommen waardoor de DA daarvoor gekozen heeft!!!
En in princiepe geef ik ook echt de DA de schuld niet, maar het had fijn geweest dat er qua rekening misschien iets schappelijker was geweest.
Maar goed ook dat vind ik niet het belangrijkste.
Het belangrijkste is dat mijn hondje er nog is en dat hij geen pijn heeft en alles weer kandoen.
Dinsdag gaan de hechtingen er uit en dan gaan we het uit gebreid hebben over spier stimulans zodat hij weer een strak kontje krijg hihi (hij heeft nu zo een ouwe mannen kontje)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:04

Fijn dat het zo goed gaat!!

Beterschap met hem en hopelijk verder ook een voorspoedig herstel!