dilemma , wanneer in laten slapen? Graag jullie mening..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

dilemma , wanneer in laten slapen? Graag jullie mening..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 23:34

Goedenavond,

Ik zit ergens mee en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een rat welke schijnbaar al echt een oudje is. Ik heb hem destijds overgenomen via marktplaats dus neem aan dat hij al zeker rond de 3 a 4 jaar is.

Ik zit er zo erg over te twijfelen of ik hem moet laten slapen. Ik kan het niet aanzien hoe hij strompelt, maar tegelijkertijd geniet hij van een broodje pindakaas.

Hij is zo erg achteruit gegaan. Hij is van een mooie grijze kleur naar een doffe grauwe kleur veranderd. Hij heeft een achterhand verlamming waardoor hij niet meer fatsoenlijk kan lopen en zijn pootje trilt als hij ligt. Als ik hem oppak, voelt hij erg zwak aan en stribbelt niet tegen. Hij ligt 24/7 in zijn huisje.

Ik voel me schuldig dat ik hem niet eerder in heb laten slapen, maar misschien voel ik me ook wel schuldig als ik het wel doe? Ik heb geen idee wat ik nu moet doen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet het even niet meer..

Groetjes,

Cassidy

Re: dilemma , wanneer in laten slapen? Graag jullie mening..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:37

Diep in je hart weet je het zelf. Veel wijsheid toegewenst in het maken van je beslissing. Van een dier houden is ook loslaten.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:39

Ik zou rustig de tijd nemen om even afscheid te nemen en dan morgen of dinsdag de DA te bellen.

Ik heb dezelfde situatie gehad met een fret. Ook een verlamde achterkant door ouderdom.
Heb hem voor we naar de DA gingen nog volgepropt met alles wat ie lekker vond.

Beestje had mijn inziens geen leuk leven meer. Oud, doof, en verlamd..... Dieren moeten bij mij gewoon kunnen doen wat ze horen te doen en lukt dat niet meer, dan is de keus snel gemaakt.

Sterkte met je beslissing :(:)
Laatst bijgewerkt door Shayla op 25-03-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:40

Wat rot zeg! Wat Cassidy zegt: houden van is ook loslaten. :)
Sterkte!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 23:43

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Dit had ik even nodig en ik denk dat ik morgen de DA ga bellen.
Ik ben zo bang dat ik iets doe wat niet eerlijk is. Ik had gister de keuze eigenlijk al gemaakt maar ben er toen op gewezen dat het niet eerlijk is als het diertje geen pijn heeft.

Vandaar dat ik weer erg aan mezelf begon te twijfelen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:45

Ik denk dat de juiste tijd gekomen is ...

Mijn ratje was op dat moment hetzelfde als die van jou. Slap, de hele dag liggen en slapen in haar hangmatje, kon niet fatsoenlijk meer lopen. (Deze aftakeling ging heel snel, binnen 2 dagen ging ze van super fit naar dit).
Besloten haar de derde dag in te laten slapen, iedere dag met haar was een feestje en ik wilde dat het ook een feestje bleef tot haar dood en op deze manier was het voor de rat echt niet meer leuk. "Gelukkig" is ze die nacht zelf nog overleden, ik vond haar die ochtend dood in haar hangmatje met nog een druifje tussen haar pootjes geklemd..

Een dier hoeft niet perse pijn te hebben om verlost te worden. Een rat hoort lekker te kunnen spelen, klimmen, rennen en ravotten en dat lukt niet als ze niet goed kunnen lopen. Het feit dat je ratje zelf ook al de strijd heeft opgegeven geeft aan dat hij (zij?) er ook klaar mee is. Tenminste, dit merkte ik heel erg bij mijn ratje. Die was altijd super actief en veranderende in 2 dagen echt naar een halfdood popje, wat duidelijk zelf de strijd al had opgegeven en klaar was om te gaan.

Heel veel sterkte gewenst :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:46

Ik denk dat je je af moet vragen of een dier een dierwaardig bestaan heeft. Verlammingen bij een dier anders dan een mens (want uiteindelijk zijn wij ook dieren): is dat een dierwaardig bestaan?
Een rat die de leeftijd van 4 jaar bereikt is echt een methusalem. Je kunt niet zeggen dat je hem niet goed hebt verzorgd of geen kans hebt gegeven. Als het lichaam op is, is het op. Hem laten gaan is een van de meest liefdevolle dingen die je kunt doen....

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 23:51

Heel erg bedankt voor de reacties en zo snel ook.. Ik denk dat ik de juiste beslissing maak als ik morgen de DA bel.
Zit alleen te bedenken wat ik dan moet doen met mijn andere ventje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:55

Ik zou zorgen voor een ander vriendje. Begeleiding bij het over laten gaan van je huidige rat: is een beetje kort dag om daar nu hulp voor te krijgen. Ik ben net begonnen met een opleiding, dus ik kan je niet helpen, maar misschien kun je hier even naar kijken:

http://www.petsandpeople.nl

Zij doen ook aan stervensbegeleiding.
Ik denk alleen dat het een beetje kort dag is om daar nu begeleiding voor te vragen.
Ik ben helaas niet zover dat ik je daar bij kan helpen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 00:01

Cassidy schreef:
Ik zou zorgen voor een ander vriendje. Begeleiding bij het over laten gaan van je huidige rat: is een beetje kort dag om daar nu hulp voor te krijgen. Ik ben net begonnen met een opleiding, dus ik kan je niet helpen, maar misschien kun je hier even naar kijken:

http://www.petsandpeople.nl

Zij doen ook aan stervensbegeleiding.

Dankjewel. :) Ik zit eraan te denken om hem te castreren zodat ik hem bij mijn vrouwtjes kan zetten, maar is dat wel een goed idee? Lees er niet veel positieve verhalen over.

Heb overigens een nestje opgevangen bestaande uit een moeder, 4 vrouwtjes en 2 mannetjes. (ik fok zelf niet!)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 00:04

Niet eerlijk als het diertje geen pijn heeft?
Dieren, ook ratten, weten denk ik donders goed hoe het werkt. Ze hebben ongetwijfeld niet het bewustzijn van "ik ben oud, ik ga dood". Maar kijk eens naar een kat; die zoeken een beschut plekje op om daar rustig op te houden met leven. Hoe dat bij ratten gaat: ik heb er geen idee van. Maar als ik jouw beschrijving lees is jouw ratje al gestopt met leven, het hoeft alleen nog maar te overlijden om klaar te zijn. En wat is er eerlijker, voorkomen dat het beestje pijn gaat krijgen of wachten tot het pijn krijgt om dan pas in te grijpen?

Voor hoe te koppelen en de voor- en nadelen van castreren kun je denk ik het beste RedPassion een berichtje sturen, zij is echt waanzinnig met ratten en zij zal je een hoop kunnen vertellen :j

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 00:05

delerium schreef:
Niet eerlijk als het diertje geen pijn heeft?
Dieren, ook ratten, weten denk ik donders goed hoe het werkt. Ze hebben ongetwijfeld niet het bewustzijn van "ik ben oud, ik ga dood". Maar kijk eens naar een kat; die zoeken een beschut plekje op om daar rustig op te houden met leven. Hoe dat bij ratten gaat: ik heb er geen idee van. Maar als ik jouw beschrijving lees is jouw ratje al gestopt met leven, het hoeft alleen nog maar te overlijden om klaar te zijn. En wat is er eerlijker, voorkomen dat het beestje pijn gaat krijgen of wachten tot het pijn krijgt om dan pas in te grijpen?

Voor hoe te koppelen en de voor- en nadelen van castreren kun je denk ik het beste RedPassion een berichtje sturen, zij is echt waanzinnig met ratten en zij zal je een hoop kunnen vertellen :j

Dankjewel voor je berichtje! :) Ik ga haar gelijk even pb en!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 08:19

Hij is vredig ingeslapen in mijn armen. :)

Shayla

Re: dilemma , wanneer in laten slapen? Graag jullie mening..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:32

Fijn dat het rustig gegaan is. :(:) toch naar de DA geweest of is hij uit zich zelf gegaan ?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:00

Nee door de DA :)