2 konijnenkoppeltjes koppelen, iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

2 konijnenkoppeltjes koppelen, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:55

Hoihoi!

Momenteel hebben wij hier 2 koppeltjes, elk aparte hokken met ren. Het gaat hierbij om een dwerghangoren-koppeltje en een hangorenkoppeltje. Van de zomer willen wij hier echter een mooi konijnenparadijs maken en zijn ons aan het orienteren of het mogelijk is de 2 koppeltjes met elkaar te koppelen, dus alle 4 de konijnen bij elkaar. Beide koppeltjes bestaan uit een gecastreerde ram en een voedster.

Misschien hebben meer mensen ervaringen met het koppelen van verschillende koppels?

Mayflower_

Re: 2 konijnenkoppeltjes koppelen, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:59

Laat ze op neutraal terrein met elkaar kennismaken. Als dit klikt kun je dagelijks ze eerst een kwartiertje bij elkaar zetten, dan een half uurtje.. Dan uitbouwen. Zo kunnen ze aan elkaar wennen. :)
En dan kun je ook zien of het klikt tussen alle konijntjes.

Zo heb ik het toen aangepakt met mijn koppels. :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:08

Mayflower_ schreef:
Laat ze op neutraal terrein met elkaar kennismaken. Als dit klikt kun je dagelijks ze eerst een kwartiertje bij elkaar zetten, dan een half uurtje.. Dan uitbouwen. Zo kunnen ze aan elkaar wennen. :)
En dan kun je ook zien of het klikt tussen alle konijntjes.

Zo heb ik het toen aangepakt met mijn koppels. :)

Mijn koppels zijn inderdaad op neutraal terrein gekoppeld, wat ik me alleen afvraag is of 2 rammen en 2 voedsters een goede verhouding is. Is het trouwens wel slim om ze bij het koppelen constant uit elkaar te halen? Mijn koppels zijn bij koppelen, nadat het klikte, niet meer uit elkaar geweest.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:19

Hoe ik mijn 2 nijnen gekoppeld heb: In onze ren staat 1 hok, die staat altijd open. Ik heb een tweede hok in de ren gezet met daarin het andere konijntje. Zo konden ze eerst rustig aan elkaar wennen terwijl er gaas tussen zat. Op een gegeven moment onder toezicht het deurtje open gedaan zodat ze konden kennismaken. Dit steeds verder uitgebouwd, uiteindelijk alleen 's nachts nog gescheiden en later niet meer gescheiden, maar wel nog even de beide hokken erin laten staan, voor als ze ruzie zouden krijgen. Na 2 dagen ging het prima en na een week heb ik het tweede hok eruit gehaald :) Als beide koppels een eigen plek nog hebben waar ze heen kunnen is dat denk ik wel handig. Steeds weer uit elkaar halen lijkt me ook niet zo'n goed idee. Succes ermee in ieder geval, hopen dat het lukt! Zolang er evenveel of meer voedsters zijn, lukt het vaak wel.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:28

De nacht dat ik het nieuwe konijntje nog even afscheide in het tweede hok heeft het andere konijn volgens mij de hele nacht voor het deurtje gezeten := Daarna maar bij elkaar gelaten, ging prima. Maar ze wennen dus snel aan elkaar en volgens mij waren ze er niet heel blij mee dat ze weer uit elkaar moesten (nou ja met gaas ertussen).

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:47

Oke :)

Zelf ben ik er niet happig op om ze - wanneer het klikt - uit elkaar te halen.

Met koppelen, is het dan verstandig om ze alle 4 tegelijk met elkaar te laten kennismaken? of allemaal omstebeurten? (dan haal je ze dus wel constant uit elkaar denk ik ..) lastig!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:05

Ik zou ze alle 4 tegelijk koppelen, dan heb je gewoon 1x de meeste stress en dan is het klaar
Als je steeds 1 voor 1 doet heb je keer op keer stress en dat is niet goed.
Je kan direct wel zien of het gaat klikken of niet, liefde kan groeien.
Als het klikt hoef je ze niet weer uit elkaar te halen

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:46

millennium schreef:
Hoihoi!

Momenteel hebben wij hier 2 koppeltjes, elk aparte hokken met ren. Het gaat hierbij om een dwerghangoren-koppeltje en een hangorenkoppeltje. Van de zomer willen wij hier echter een mooi konijnenparadijs maken en zijn ons aan het orienteren of het mogelijk is de 2 koppeltjes met elkaar te koppelen, dus alle 4 de konijnen bij elkaar. Beide koppeltjes bestaan uit een gecastreerde ram en een voedster.

Misschien hebben meer mensen ervaringen met het koppelen van verschillende koppels?

Mijn ervaring is helaas niet positief. De rammetjes bleven vechten met elkaar... Heb toen twee koppeltjes gehouden. Nu heb ik 4 vrouwtjes en 1 (gecastreerd) mannetje bij elkaar, dat gaat wel goed.
Maar twee mannetjes bij elkaar is mij nooit gelukt...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:48

Dan heb jij helaas pech gehad, want vaak gaat het wel goed, mits ze allebei dus een dame hebben :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:27

Het belangrijkste bij het koppelen van meerdere konijnen is dat het allemaal klikt.
Als we terug naar de meest natuurlijke situatie gaan leven konijnen in groepen, in die groepen leven ze in paartjes van man - vrouw. Vaak hebben dominantere mannen in die groepen een groter koppel dames onder hem. De dominante dames eisen 1 vent voor zichzelf volledig op. Oftewel karakters heel belangrijk. In Engeland zijn ze wat verder betreft konijnen die hebben gerust 2 mannen en 1 dame samen of 2 heren samen, uiteraard gecastreerd, ook de dames. Daar kijken ze naar wat klikt en niet zo zeer naar wat het geslacht is.
Nu is het gewoon makkelijker man - vrouw te koppelen, want dat klikt vaak, omdat het de meest natuurlijke situatie is.. 1 man die alle vrouwen opeist makkelijker met 1 vrouw, 1 dominante vrouw die maar 1 vent wil ook makkelijk. Jij kent zelf je konijnen het beste hoe ze zijn, hoe ze met hun dame zijn hoe macho de heren zijn etc. Ik zelf heb een koppel mannen, bewust gekoppeld, allebei hele erg sulletjes dikke liefde nu. Ik heb ook 4 rammen en 1 dame samen, dit waren 4 heren en 5 dames, maar 2 dames begonnen enorm vervelend te doen tegen de andere dames, deze heb ik toen herplaatst op hun eigen plekje. Toen een dame die nog overleden is en spontaan nog een dame die de 2 kleinere konijntjes ram en voedster niet meer buiten liet en dat is ook niet de bedoeling. Zij is herplaatst bij haar eigen grote vriend. Nu zijn het dus 4 heren en 1 dame en dat gaat prima, met de heren heb ik zelden mot.. Heel af en toe een dag opnieuw rangorde bepaling dat is nu 2 keer gebeurd tussen Choco en de Vlaamse Reus, Choco wil graag de baas worden over Vlaampje, maar dat is hem 2 keer niet gelukt.. dat mag in een groep, binnen 2 dagen is er ook weer rust. Met die dames was het blijven etteren en vervelend doen in het voorjaar vooral. De andere keer dat 2 rammen mot hadden waren de Lotharinger en Vlaampje.. zij hadden het zo in de bol de hele ren lag vol haren en als ze elkaar tegen kwamen botsten ze nog wat tegen elkaar op, maar waren zo moe. Daarvoor was het dikke mik. Ik heb ze daarop samen op neutraal terrein gezet, was direct weer goed en na een paar dagen terug, na alweer 2 jaar dikke maatjes en is dat het paartje ipv dame en heer haha :) Maar wat ik dus wil zeggen het belangrijkste is karakters en dat groepen in langere tijd heel veel wisselingen kunnen plaats vinden en je daar goed op bedacht moet zijn.

Ow ja mijn voorkeur gaat ook naar koppelen op neutraal terrein en bij elkaar laten, zo heb ik mijn eigen groepen altijd goed gekoppeld. Uit elkaar halen hou ik niet van geeft elke dag weer opnieuw stress en opnieuw bij elkaar zetten, kan ook frustratie opleveren. Naast elkaar laten wennen doe ik af en toe en elke dag van plaats wisselen, maar kan ook agressie naar elkaar opwekken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:17

Alvast de verblijven naast elkaar zetten met gaas ertussen maar dan moet je de verblijven wel verplaatsen naar een ander plek. Niet waar ze nu staan want dan gaan ze mogelijk mot krijgen. Dan kunnen ze al kennis maken met elkaar. Daarna op inderdaad op neutraal terrein bij elkaar zetten.

Overigens geven de grotere rassen minder problemen hiermee dan de kleinere rassen. Hoe kleiner het ras, hoe feller.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:35

@ Aniek: dank voor je uitgebreide uitleg! :)

Het enige konijn waar ik een beetje mee in m'n maag zit is Renzo, welke toen wat 'lastig' te koppelen was toen we voor hem een nieuw vriendinnetje zochten. Was blij dat jij die koppeling deed begeleiden Aniek! Maargoed, ben dus bang dat hij wederom agressief gaat worden richting de dwergjes. Nu is Jip (ram) opzich aardig mans geworden, maar Jooppie (voedster) is echt een bange poepert en vind het toch wat spannend om de grotere hangoren (waaronder Renzo) met haar te koppelen. ..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:40

Goedemorgen Aniek, heb nu pas door dat jij het bent haha :)) Had niet naar je naam gekeken :))
Het is even afwachten, misschien dat Renzo inderdaad een Macho is die geen andere vent tolereert.. Hou er in ieder geval rekening mee dat er geen klik is en je toch de boel kan opdelen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:53

Faniek schreef:
Goedemorgen Aniek, heb nu pas door dat jij het bent haha :)) Had niet naar je naam gekeken :))
Het is even afwachten, misschien dat Renzo inderdaad een Macho is die geen andere vent tolereert.. Hou er in ieder geval rekening mee dat er geen klik is en je toch de boel kan opdelen.

Gheghe, geeft niks :P . 't zal ook wel uitlopen op opdelen, maargoed, we gaan het eerst proberen, wie niet waagt wie niet wint. Zou jij de koppeling anders (ergens van de zomer pas hoor, wanneer het verblijf klaar is) misschien willen begeleiden (mits je ruimte en tijd hebt)? Of denk je dat ik het zelf ook prima kan doen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:01

millennium schreef:
Faniek schreef:

Gheghe, geeft niks :P . 't zal ook wel uitlopen op opdelen, maargoed, we gaan het eerst proberen, wie niet waagt wie niet wint. Zou jij de koppeling anders (ergens van de zomer pas hoor, wanneer het verblijf klaar is) misschien willen begeleiden (mits je ruimte en tijd hebt)? Of denk je dat ik het zelf ook prima kan doen?

Ik had het met alle liefde gedaan, helaas werk ik nu meer dan 40 uur per week dus lukt me niet meer om groepskoppelingen te doen.. en ik krijg 2 veulies waardoor ik de paardenstal niet kan gebruiken dit jaar. Maar als je zelf neutraal terrein hebt hoeft het niet anders te zijn dan hier :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:21

begrijp het helemaal :j ! Leuk, weer 2 veulentjes!! :D

Ga het gewoon zelf proberen! Moet goed komen :) Hebben Jip en Jooppie ook een paardenbox bij ons thuis gekoppeld en dat ging prima, ga het gewoon weer op dezelfde manier doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:55

ik koppel de laatste koppelingen altijd met extra stress erbij. 's ochtends vroeg vang ik de nijnen en dan allemaal in manden in de auto. Dan de ren geheel goed schrobben en schoon maken.
Daarna rij ik naar mijn werk (20 minuten rijden) wat ze al helemaal neit gewend zijn. Daar zijn allemaal blaffende honden (zien ze niet, horen ze wel) en totaal vreemde omgeving. Dan gaan ze los met zijn allen tegelijk en een emmer water erbij voor het geval dat (nooit nodig gehad). De hele nacht ervoor hebben ze alleen hooi gekregen dus die ochtend krijgen ze heerlijk aantrekkelijk groenvoer om af te leiden.
De laatste koppelingen heb ik geen grote gevechten gehad. Toen dat een aantal uren goed ging alles weer apart in manden in de auto en naar huis. Daar biks door de ren en vele hokjes en alle nijnen erin. Als dat goed ging dan nooit meer uit elkaar halen. Eerste avond elk half uur/uur gaan kijken en (op de laatste keer na want toen ging het zo enorm goed) dan rond 11 uur voor het laatste en midden in de nacht nog eens kijken en dan weer rond 6 uur. Kort nachtje dan maar wel in 1x gekoppeld en tot nu toe zonder problemen.

Nu duurt het hopelijk enorm lang eerdat ik weer ga koppelen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:15

en door extra stress gaan de koppelingen beter?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:50

millennium schreef:
en door extra stress gaan de koppelingen beter?

Geen enkel idee. Vroeger koppelde ik gewoon in de ren. Nieuw konijn in ren naast de huidige ren en maken dat ze door het gaas niet bij elkaar konden Dus dubbele omheining ertussen met wat tussenruimte en dan na een paar weken gewoon bij elkaar en goed opletten. Echter is er een x een konijn ontsnapt en 's nachts tussen de groep gesprongen en heb toen veel naar de dierenarts gemoeten en konijn moeten herplaatsen omdat het echt niet meer ging helaas. Hier leer je wel van!!

De laatste koppeling (dit jaar) is er een vreemde voedster bij gegaan die ze nog nooit gezien of geroken hadden. Het was de bedoeling mijn koppel aan een nieuw koppel te koppelen. Echter is mijn voedster helaas ingeslapen door erfelijk probleem net voor koppelen.
Had hier al een ram in opvang zitten en toen deze hier thuis aan wkam (volle ram nog met ballen dus) reageerden mijn setje heel lief en leuk naar hem en hij ook naar hun. Uiteraard eerst laten helpen en 2 weken wachten voor koppelen.
Uiteinelijk is de koppeling geworden mijn ram met mijn opvang ram en een voedster die in de opvang zelf zat. Het is een geweldig trio. wel wat gereden op elkaar maar totaal niet gevochten. En of dat dus komt door de extra stress? Geen idee maar vind het heerlijk om zo te koppelen!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:16

Ik weet dat het al een ouder topic is maar kon niet vergelijkbaars vinden, en om hier nu een nieuw topic voor te openen

ik sta nu ook voor deze keuze namelijk en wil erg graag dat het lukt, mijn zusje is namelijk genoodzaakt haar koppel weg te doen, en ik heb ruimte genoeg in me kooi.

dus vraag aan ts is het uiteindelijk gelukt en waar moet ik aan denken.

ik wil het van het weekende proberen want dan heb ik de tijd om erbij te blijven. in een nieuwe ren op een neutrale omgeving en dan beide koppels tegelijk bij elkaar. dus dan bestaat de koppel uit 2 rammen en 2 voedster.

íemand nog tips of iets dergelijks.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:23

Miss kun je je vraag eens stellen in het konijnentopic deel 2 :)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:42

Hoi! Wil best antwoorden (ben ook een stille meelezer van het konijnentopic deel 2).

Om antwoord te geven: Nee, het is niet gelukt. De 2 koppels zijn gekoppeld toen er nog een konijntje bij kwam (konijntje welke we eerst tijdelijk zouden opvangen maar welke uiteindelijk toch is gebleven) en de koppeling heeft plaats gevonden bij een konijnenopvang, welke zeer kundig is in het koppelen van konijnen(koppels). De koppeling daar verliep soepel en na 2,5 week heb ik de konijnen daar kunnen ophalen (ging dus uiteindelijk om 5 konijnen).

Thuis ging het echter na een week of 4 goed mis en begonnen 2 voedster het op de derde voedster te munten. (de beid rammetjes gingen overigens super met elkaar en de 3 dames). De meest dominante voedster is toen nog gecastreerd maar dat heeft weinig zin gehad. Uiteindelijk is dit zo uit de hand gelopen dat de onderdanige voedster binnen een dag letterlijk onder de bijtplekken zat en zijn toen direct uit elkaar gehaald. Deze bijtplekken monde uit in 5 grote abcessen waarvan we er 3 hebben moeten laten open snijden bij de DA. We zijn in totaal 2 maanden bezig geweest om het voedstertje weer helemaal gezond te krijgen (lees: 3 antibiotica-kuren en de abcessen 3 maal daags uitdrukken en schoonspuiten/doorspuiten met soda-water. En die abcessen waren GROOT en DIEP. Waren geregeld anderhalf uur per keer bezig om alle troep uit alle abcessen te krijgen, zo diep zat het. Brrrr, gruwel er nu al weer van!) en zij heeft de winter dan ook binnen in huis doorgebracht, samen met haar vriendje. Gelukkig bleef ze goed eten en drinken en bleef ze lekker levendig, anders was het verhaal denk ik niet zo goed afgelopen.

Ondertussen gingen de 2 voedster welke het eerst op het onderdanige voedstertje hadden gemunt ook steeds minder met elkaar en hebben we besloten om ook het overgebleven triootje uit elkaar te halen; het 'orginele' koppeltje bij elkaar en voor het laatst gekomen konijntje een vriendje gevonden. Uiteindelijk zitten we hier dus weer met 3 koppels :') . Maar ach, ze zijn wel allemaal dolgelukkig met elkaar en de rust is volledig terug gekeerd. 2 koppels leven overigens in 1 grote ren, welke gescheiden is. Zij kunnen elkaar dus zien, ruiken en door de tralies van de afscheiding ook likken, maar niet bij elkaar komen. Dit werkt verder prima.

Ik hoop dat je dit lange verhaal een beetje snapt en om een lang verhaal kort te maken: het is uiteindelijk niet gelukt.

Dat wil overigens niet zeggen dat er geen succesverhalen zijn; bij deze konijnen werkte het gewoon niet omdat er 1 voedster zeeeeeer dominant was, 1tje zeeeeeeer onderdanig en deze ook constant paniekerig reageerden als 1 van beide voedsters ook maar iets te dicht in de buurt kwam. Dit lokte dan weer agressie uit bij de andere dames en zo was het cirkeltje weer rond.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 06:55

mm oke erg jammer, maar als ik het goed begrijp kwam er dus een 5de konijn bij 1 voedster extra, dan is als ik internet moet geloven het slagen hiervan een stuk kleiner als dat de orde goed verdeeld is dus 1 op 1

zal het konijnentopic eens opspeuren

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 10:01

Klopt, maar ook zonder dit extra konijntje had het geen kans van slagen gehad, gezien er nog steeds sprake zou zijn geweest van een zeer dominante voedster en een zeer onderdanige voedster.