Chihuahua zindelijk maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Chihuahua zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 18:30

Hallo <3

Ik heb zo'n 12 weken geleden een chihuahua pup aangeschaft. Momenteel is ze krantzindelijk en we doen hard ons best om haar buiten zindelijk te maken. Maar ze weigerd om maar iets buiten te doen. Ze houd het makkelijk een dag op en ik durf haar niet alleen buiten te laten omdat een gezin verderop in de straat een roofvogel hebben. Omdat wij in lichte paniek raakten kochten we een boek over de chihuahua ( aan te raden trouwens ). We hebben de tips braaf opgevolgd alleen het resultaat was somber.. Geen een druppeltje doet ze buiten. Nu is ze al 22 weken en ze nadert de pubertijd waardoor de zindelijkheidstraining stukken moeilijker gaat worden. Nu zijn Chihuahua 's over het algemeen lastig met de zindelijkheid. Hoe hebben jullie jullie chihuahua zindelijk gekregen? Ik heb namelijk iemand gesproken en die vertelde dat hun chihuahua pas na 2 jaar zindelijk buiten was. Omdat ik zelf nog jong ben ( 13) leef ik nog bij mijn ouder ( dat is logisch ). Mijn vader walgt va. Die kranten in huis en stelde de eis dat ze over 3 maanden echt het onderhand buiten moet gaan doen. Dus, er is een lichte paniek. Hebben jullie tips of wat dan ook? Ik hoor het graag!

Groetjes en alvast bedankt,

Estelle

Diaz

Re: Chihuahua zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:43

Hier had ik ook een teefje die het maar niet buiten wilde doen.

1- kranten weghalen, geen gelegenheid binnen creeren
2- elke keer toch buiten zetten, al is het de tuin (niet elke 5 min, maar juist na een tijdje pas weer, zodat ze echt moet zegmaar)
3- belachelijk belonen wanneer ze iets doet!!
4- mee laten gaan met hondjes die wel al buiten plassen

Gelijk buiten na eten of slapen, dat zijn vaak de momenten dat ze willen en kunnen gaan.
Succes!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:51

Neem er een keer een weekend de tijd voor. Met dit mooie weer ga je aan de riem naar buiten en komt niet terug voor er wat gedaan is. Blijf een beetje op 1 veldje hangen . Heeft ze wat gedaan vrolijk belonen. De volgende ronde dus bv na het slapen hup weer naar buiten en net zo lang buiten blijven tot het nodig is. Waarschijnlijk weet je wel een beetje de tijden dat ze nu plast en poept dus zorg dat je voor die tijd buiten staat.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:21

Oké bedankt. Alleen met dat kranten weghalen dan gaat ze het in hus doen wat vele malen erger is. Dan gaat ze namelijk meteen het huis uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:27

misschien kan je ook een hondenschool raadplegden? die hebben altijd wel hele handige tips voor het zindelijk maken en andere problemen. als ze in huis heeft geplast, meteen buitenzetten. oh nog een tip, als je nou eens kranten buitenlegt? dan verplaats je haar plas plek naar buiten en heeft ze toch iets herkenbaars.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:29

We hebben al kranten buiten liggen maar er iets op doen? Dacht het niet. Ze is echt een beetje kieskeurig... *\o/*

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:53

het is prachtig weer dus overdag buiten proberen te houden en 's avonds en 's nachts binnen in bench doen. Gaat ze dan piepen dat ze nodig moet geen probleem, eruit halen en naar buiten dragen. Geef ze niet de tijd binnen te lopen want de kans dat ze het dan gelijk laat lopen is aanwezig.
Bij het buiten behoefte doen rustig belonen. Ga niet als een halve zool tekeer maar laat rustig maar zeer duidelijk merken dat je het helemaal het einde vind.

Mijn ene hond (volwassen en zindelijk binnen) deed het alleen in de tuin toen hij net uit het asiel kwam. Toen de fout gemaakt om hem vreselijk enthousiast te belonen toen hij het eindelijk deed waar het moest (gewoon tot die tijd niet meer in de tuin gelaten) dus in de berm in de polders. Hij heeft het toen gelijk 2 weken niet meer durven doen als hij aangelijnd was en ik liet hem uit... Daarna gewoon genegeerd en gaat super goed. Echter een pupje zou ik wel belonen maar dus rustig en wel heel duidelijk zodat ze niet schrikt maar wel de bedoeling snapt.

Ik ben thuis de enigste die honden geweldig vind (dieren geweldig vind) en heb best wat dieren. Het is hier altijd wat aanpassen in het begin. Nu 1 hond als pup gehad. Niet ideaal als niet iedereen een niet zindelijk hond ziet zitten maar ze stemden wel in met een pup nemen. Toen dus compensatie gedaan. Meerdere keren naar buiten en dan zomaar lekker op straat kijken naar wat er voorbij kwam of in wandelwagen (gewoon kinderwagen haha) meegenomen voor langer stuk. Dan binnen in grote bench met knaag materiaal en slapen. Na het slapen even buiten poepen/plassen en een poosje binnen rond lopen (los dus) en daarna wat drinken en even naar buiten voor wat behoefte doen en weer de bench in met wat te knagen en om te slapen en dan weer mee op ontdekking buiten enz. Dus echt nadruk gelegd op buiten bezig zijn en in huis rust houden zonder teveel te lopen.

Het was wat geven en nemen en uiteraard er zijn wat ongelujkjes gebeurd maar het is heel erg meegevallen. Als hij los liep dan liep hij een kwartier in de kamer los en daarn alleen nog in de delen met tegels of zeil. Hij heeft er totaal niet om geleden en toen hij met 4 á 5 maanden zindelijk was is de bench verdwenen voor overdag en met 6 maanden leeftijd is de bench uit huis gegaan.
Hij heeft nooit gesloopt en zo was de eerste moeilijke periode voor iedereen te doen. Echter dus nooit kranten gebruikt binnen want hij moest buiten zijn behoefte gaan doen dus binnen de mogelijkheid niet gegeven. Heb in het begin soms wel 3x per uur buiten gestaan en daarna nog makkelijk elk uur enz. Heel langzaam maar opgebouwd (wij wonen daar ook enorm gunstig voor) het poepen/plassen ophouden.

Zelf zou ik dus zeker een grote bench nemen waar ze wat in kan bewegen, lekker wat te knagen en overdag zoveel mogelij ktoch buiten houden als het mogelijk is (al is het in een ren bijv.)

Weet uit ervaring hoe rot het dus is als niet iedereen van het gezin het meer ziet zitten maar met stressen lukt het niet. Gewoon proberen rustig aan te doen. nu weet ik hier dat het heel erg gek moet zij nals een dier niet meer welkom is thuis gelukkig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:45

Optisana schreef:
Oké bedankt. Alleen met dat kranten weghalen dan gaat ze het in hus doen wat vele malen erger is. Dan gaat ze namelijk meteen het huis uit

Je meent het! Is er wel goed na gedacht over een hond? Komt ze bij een goede fokker vandaan? Die zou je anders eens kunnen bellen voor tips.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 20:49

Ja de fokker was wel goed niet FCI maar anders betaal ik me scheel.. Opzich is het wel raar want normaail zijn Chi's gezonde en sterke beestjes... Ohms nog een vraagje haar rug loopt rond eigenlijk net als een kat kan dit kwaad?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:01

als haar rug rond loopt dan is dat vaak een teken van pijn of angst o.i.d. Honden met pijn trekken hun rug bol en honden die niet goed in hun vel zitten ook. Rug bol houden zonder dat er problemen zijn komt zelden voor.

FCI hondjes zijn idd vaak veel duurder maar dat is vaak ook niet voor niets. Al wordt er veel gezegd dat er veel problemen in zitten en dat is ook wel zo maar die weten we omdat die honden (ouderdieren) getest worden en dus is bekend of ze problemen hebben of niet. Niet rashonden wordt dat niet mee gedaan en omdat dit niet gedaan wordt en niet geregistreerd wordt zegt men ook dat het er niet is. Heb hier nu 3 en 4 de hond uit asiel zonder stamboom en beiden weer erfelijke afwijkingen net als mijn eerste twee.

Gelukkig dat de fokker dan waarschijnlijk wel goed was echter ik vrees als ik alle problemen en dingen zo lees dat je hondje toch niet zo'n beste start heeft. Oor en anaalklier problemen kunnen heel erg onderschat worden maar kunnen echt veel problemen geven. Oor ontsteking kan bijv. al door slaan naar het evenwichtsorgaan en anaalklier problemen kan in ergste geval incontinentie (blijvend) geven.

Daarnaast zeer moeilijk zindelijk krijgen en met kromme rug lopen is ook niet echt een goed teken in de meeste gevallen. Enorm rot zeg dit allemaal!!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:14

Tegenwoordig kan je een chi met of zonder stamboom kopen voor het zelfde geld.
Heb je een foto?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:30

Hmm.. in combi met een rug kromhouden kan het ook iets van een blaasontsteking of iets met pijn zijn. (blaasgruis?)

Misschien even dierenarts bellen voor overleg?
Tenzij het haar bouw is natuurlijk.
Heb je een foto?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:44

Ik zal even mijn pc doorzoeken naar een goede foto waar ze helemaal opstaat hij komt er zo aan *D
Ze plast gewoon goed en ze piept daar niet bij etc. dus daar kan het niet aan liggen..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:50

http://tinypic.com/r/2jewj20/5

Ik heb even niets anders omdat mijn hele pc is geschoond. Ik zal morgen een foto erop plaatsten waar de rug echt goed te zien is. Je ziet hier een beetje een 'bolling in haar rug'.

<3

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:22

Zal haar bouw dan idd zijn.. ik had ook een chi-tje met een krommer rugje, en ken er meerdere mee, de staart is dan ook niet echt in de lucht zeker ;)

Succes!

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:26

Niet..mijne is ook nog steeds niet zindelijk, loopt nu de hele dag buiten en komt binnen om te plassen.
van alles geprobeerd, puppypads,spray, elke keer naar buiten, stil houden op 1 plek..niks werkt mevrouw vind het binnen fijner om te plassen blijkbaar..nu doet ze het op een kattenbak en gaat ze elke dag wel gewoon even vaak mee naar buiten om uitgelaten te worden.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:12

Dat probleem heb ik dus ook.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:17

Nog even snel een vraagje m'n chi is nu 22 weken en Nogsteeds een melkgebit...