Pup last van anaalklieren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Pup last van anaalklieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 17:23

Hoi Bokkers,

Mijn chihuahua pup van 22 weken heeft last van haar anaalkliertjes ze zijn al 2x uitgeknepen en te vaak is niet goed. Maar 1 week nadat ze zijn uit geknepen zitten ze weer overvol en gaat ze weer sleetje rijden. Wat kan ik er tegen doen ? En iedere keer uitknijpen gaat ook een beetje duur worden het is toch steeds weer €20,-... Tips graag?

Groetjes,

Estelle

Vjestagirl

Re: Pup last van anaalklieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:25

Wat krijgt ze voor voer? Van brokjes en blikvoer krijgen ze vaak n zachte ontlasting. Van vers vlees krijgen ze hardere ontlasting, waardoor de kliertjes automatisch worden uitgedrukt.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 17:25

Ze krijgt brokjes en ze heeft altijd harde poep maar het helpt niet...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:27

Ik zou toch kijken of je over kunt stappen naar vers. Met zachte poep bedoel k geen diaree, ook drolletjes kunnen relatief zacht zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:27

Wij hebben ooit eens de tip gehad om onze hond zo af en toe een hard gekookt eitje te geven met de schil er nog omheen.
Bij hem heeft dit heel erg goed geholpen :j Nu krijgt hij nog steeds 1x per week zijn eitje, voor hem is het een ware traktatie.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:30

Je kan ook zelf leren de kliertjes uit te knijpen. Dan spaar je toch al een dierenarts kost.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 17:31

Mm.. Oké alleen de pup heeft nog melktandjes en kauwt nog niet erg goed ( daar staan chihuahua 's om bekend) dus krijgt ze dan zo'n ei wel op?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 17:32

Maar door uitknijpen worden de kliertjes lui en krijgt ze het alleen nog maar meer

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:34

Als je anaalklieren uitknijpt prikkel je enkel de irritatie maar, er zal namelijk altijd anaalvocht aanwezig zijn. Wanneer een hond poept drukt hij een beetje anaalvocht uit de anaalklieren dat met de poep mee gaat. Zo laat hij zijn visitekaartje achter voor andere honden die daardoor weten dat hij daar is geweest. Dat is dus absoluut niet de oplossing. Hondentrimsters van de oudere garde knijpen nog wel eens de anaalklieren uit, maar dat is compleet achterhaald. Als een hond last heeft van zijn anaalklieren kan dit enkel maar opgelost worden door de dierenarts. Deze zal eventueel het teveel aan vocht verwijderen en vervolgens een zalf inbrengen om de irritatie weg te nemen. DUS NIET MEER LATEN UITKNIJPEN MAAR DE OORZAAK AANPAKKEN . (ter verduidelijking, ik heb nog niet zo heel lang geleden de opleiding hondentoileteren gedaan)
Laatst bijgewerkt door sumiry op 24-03-12 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:34

Optisana schreef:
Mm.. Oké alleen de pup heeft nog melktandjes en kauwt nog niet erg goed ( daar staan chihuahua 's om bekend) dus krijgt ze dan zo'n ei wel op?

Je zou het voor haar klein kunnen snijden en eventueel wat stukjes schil (klein) erdoor kunnen doen.
En dan even aankijken hoe ze het wegkrijgt. Ook kun je wat van het ei en stukjes schil door haar gewone voer doen als ze de smaak erg vreemd vind.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 17:41

Ik zal het eens proberen :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 18:31

Het eitje ligt te koken :) nu maar hopen dat ze het eet ze is namelijk een moeilijke eter.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:33

onze ene hond had er ook redelijk veel last van. we hebben ze nu op vers vlees staan en sindsdien nergens meer last van;-)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 18:37

Van vlees krijgen ze toch juist zachte ontlasting dus geen goede anaalklier leeging?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:03

Optisana schreef:
Van vlees krijgen ze toch juist zachte ontlasting dus geen goede anaalklier leeging?

Dat ligt eraan. Bij vers vlees krijgen ze geen dunne ontlasting als je goed voert. Voer je fout dan kan het te doen zijn of veel te dik/stevig (teveel of te weinig bot voeren in deze gevallen vaak)
Blikvlees geeft wel vaak dunne ontlasting door alle toevoegingen en vele vocht wat erin zit.

Even iets heel anders. Waar is je hondje aangeschaft? Gezien niet zindelijk krijgen, oorproblemen en ook deze problemen. Komt ze bij een goede fokker vandaan of particulier die veel/weinig fokt, broodfokker of winkel bijv.?

Overigens nooit zomaar zelf die anaal klieren gaan legen. Als je verkeerd drukt dan kan je dingen kapot maken van binnen en in het ergste geval zo kapot maken dat ze gewoon incontinent wordt (nooit mee gemaakt gelukkig bij een hond/dier maar ben dat geleerd tijdens mijn opleiding en ga er min of meer vanuit dat ik daar wel de waarheid geleerd heb).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:22

Je zou om te kunnen proberen ook eens een pakje smuldier halen uit de vriezer bij de supermarkt die zijn rond de 60 cent en daar zou je voor zo'n hondje wel even mee moeten kunnen doen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 20:36

Oké ik heb nu de tip van het ei geprobeerd en de ontlasting werd echt hard dus goede tip. Ik zal ook wel eens dat vlees kopen maar ik weet niet of ze daar dunne ontlasting van krijgt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:39

En waar is het hondje aangeschaft? Ik zou de fokker wel van alles op de hoogte brengen hoor. Vind dit wel heel veel problemen voor een pupje

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:41

Mijn hond heeft daar het eerste levensjaar ook heel veel last van gehad. Verschrikkelijk was dat, niet alleen voor haar, maar ook voor ons. Wat een stank!
Ook 2 keer laten leegknijpen, en nadien overgegaan op vers vlees. Geen problemen meer gehad. Zijn nu een half jaar terug op brokken, en gaat nog steeds goed..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:57

vaak is dit een teken dat ze niet het juiste voer krijgen en zou ik het daarmee proberen aan te pakken.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 11:57

Het ei was geen goed idee.. Ze heeft alles uitgekotst..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:52

Optisana schreef:
Het ei was geen goed idee.. Ze heeft alles uitgekotst..

Maar hoe veel ei heb je gegeven dan?
1 heel gekookt ei voor een chi puppie die anders nooit ei krijgt is ook wel heel erg veel.

Daarnaast las ik dat zei "Ik zal ook wel eens dat vlees kopen". Laat je ouders inlezen over KVV (kant en klaar vers vlees, dus niet die blikken uit de spermarkt!). KVV is niet iets dat je even zo geeft. Je moet je erover inlezen, het verschil weten tussen compleet en niet-compleet, oriënteren welke merken KVV er zijn en welke in jullie kosten plaatje zouden passen, weten hoeveel je moet gaan geven en hoe je het gaat aanbieden aan je hond (met name in het begin als je hond alleen brokken gewent is).
Daarnaast heb je met een pup te maken, die ook weer niet te veel moeten krijgen i.v.m. te snel groeien.
En er zullen nog wel veel meer punten zijn waar je op moet letten, maar die ik vergeten ben te vermelden.
Het is dus niet iets wat je zo even doet en zeker geen beslissing die jij alleen neemt aangezien je 13 bent en bij je ouders in huis leeft ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:05

Mijn hond is er ook gevoelig voor, hij krijgt nu farmfood in combi met vers vlees van farmfood. Ik had hem eerst op een kwalitatief betere brok staan, graanvrij, maar dat had weinig effect.
En niet uitknijpen is ook niet echt aan te raden. gaan ze likken, sleetje rijden, ontstoken raken,...
Harde ontlasting is ook niet altijd een oplossing, mijn hond had normale ontlasting, tegen het harde aan, maar het probleem werd niet opgelost.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:06

Tuurlijk heb ik haar geen heel ei gegeven! Das veel te veel. En ik neem ook niet de beslissingen zelf maar leg ze voor aan mijn ouders en geef daar de argumenten bij ( hun hebben veel duisteherders gehad dus een beetje verstand hebben zij ook wel van honden ). Ik heb al eens eerder voor KVV gekeken alleen toen zijn mijn moeder dat haar ontlasting dan misschien dunner zou worden omdat ze nogal 'hebberig' is en alles snel naar binnen schrokt voor onze andere hond komt aansjokken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:19

Ontlasting wordt niet dunner van schrokken. Het kan wel dunner worden, tijdelijk, van de overgang naar KVV, maar dat duurt niet lang. Daarna gaan ze meestal minder poepen en wordt het wat steviger dan brokontlasting.