Binnenkort gaat het dan toch echt gebeuren....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Binnenkort gaat het dan toch echt gebeuren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:27

.... :):) :):) :):)

De exacte datum is nog niet geprikt maar het staat keihard in de planning; binnenkort ga ik met Havanna naar het bos..........en dan gaat ze los!!!!!!!!

*ziet vraagtekentjes boven sommige bok-hoofden*

Havanna heb ik sinds half september. Ze komt oorspronkelijk uit Spanje waar ze op straat is gevonden en vervolgens heeft ze 8 maanden in het asiel gewoond, tot haar opvangbaasje viel voor haar mooie ogen en haar in april 2011 naar NL haalde. Afgelopen zomer viel ik als een blok voor haar (hoewel ik graag een ongecompliceerde hond wilde) en 1 dag voor haar 2e verjaardag hebben we Havanna naar huis gehaald.
Wat het ook is dat er met haar is gebeurd; het heeft zijn stempel op haar gedrukt. Havanna was toen we haar kregen een zielig, gespannen en vooral ontzettend angstig hoopje hond. Ester had al ontzettend veel goed werk verricht, maar de verhuizing naar ons toe was weer een enorme klap voor Havanna :(:)

Maar nu... Nu heb ik een zelfverzekerde hond. Een hond die niet meer overal van in de stress schiet maar hooguit onzeker wordt (en daar kunnen we prima mee werken). Een hond die soms zelfs een beetje brutaal wordt. Een hond die stokken mee naar huis sjouwt en ze vervolgens met veel plezier sloopt. Een hond die in huis nog wat onzeker is, maar buiten al heel stoer is. Een hond die, als ik materiaalpech heb met de riem, eerst een half uur blij rondjes rent om vervolgens héél lief naar mijn compleet uitgeputte persoontje komt wandelen. ''Baas, wat hijg je?'' :')

Al twee keer hebben we in de afgelopen tijd gehad dat de musketon van twee verschillende riemen losschoot... Havanna blij, eindelijk los, eindelijk lekker gek doen. Máár: uiteindelijk kwám ze wel!!!
Maandagavond hadden we weer musketonpech en sindsdien is Havanna ook op bootcamp. Naar mijn zin liep ze té veel uit te dagen en ging ze té ver van me af (mn arme hart, God zij dank liep ze de weg niet op). Voor mij reden om aan te nemen dat ze strengere regels inmiddels goed aan kan, dus die ben ik nu ook gaan stellen. Ze mag niet meer iets voor me lopen, niet meer aan de riem trekken, enz. Voorheen stelde ik (natuurlijk!) ook grenzen maar ivm haar mentale conditie heb ik dat erg gedoseerd gedaan, nu gaan we wat meer naar het echte trainen toe.

Maar hoe het ook zij, ze is twee keer uiteindelijk netjes naar me toe gekomen. Bovendien moet ze haar energie kwijt kunnen, elke hond wil eens lekker kunnen rennen en ondanks de 5-meterlijn kan ze dat niet echt lekker. Ook vermoed ik dat ze ''geleerd'' heeft dat als ze naar me toe komt, ze haar vrijheid gelijk weer kwijt is. Kan het haar niet kwalijk nemen dat ze dat denkt, want het ís ook gewoon zo. Dus; ze moet lekker los kunnen en naar me toe kunnen komen zonder dat ik haar gelijk pak. Mijn pensionhoudster en tevens goede vriendin wist een mooi bos met omheind hondenveld. Binnenkort gaan we, samen met haar hondjes (die Havanna goed kent en vriendjes mee is) daarheen. Havanna kan dan geen brokken maken, niet verdwijnen.... En ik weet dat ik haar uiteindelijk hoe dan ook te pakken krijg.

Eindelijk... Na een half jaar heel hard werken... Staat het dan te gebeuren. Zal dan nog wel even duren voor we die riem echt niet meer nodig hebben, maar het is al een enorme stap! Vind het heel spannend maar ben ook zooooo blij dat we hier eindelijk aan toe zijn!

Duimen jullie mee dat het een super ervaring wordt voor Havanna? :D

briitje

Re: Binnenkort gaat het dan toch echt gebeuren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:01

Wat leuk voor je! Ik denk persoonelijk alleen dat je je er teveel druk over maakt. Ik zou zeggen, losgooien die hap, en elke keer als ze weer naar je toe komt, brokje geven. Mits het veilig gebied is natuurlijk.

Heel veel plezier!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:02

Nah echt druk maken doen ik niet, maar het is nogal een mijlpaal zeg maar :D

Idd brokje, stond al in de planning :j En omgeving is zorgvuldig geselecteerd op veiligheid voor eigenwijze Havanna's :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:10

iets extra extra lekkers mee nemen wil nog wel eens werken. Even laten snuffelen of klein stukje geven en dan los gooien. Vaak houden ze je dan wel in de gaten. Bijvoorbeeld rookworst, knakworstjes, iets wat je normaal nooit geeft!
Ik heb hier een superzelfstandige hond zitten van een ras waarvan iedereen zegt dat ze niet los kunnen. Heb met veel lekkere hapjes het tegendeel kunnen bewijzen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:12

Wat leuk zeg!
Ik heb al meerdere topics over haar (jullie) gelezen. :) Veel succes, gaat vast goedkomen. :j

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:17

Oh wow, dat is inderdaad een énorme mijlpaal. Ontzettend fijn dat je zo'n veilig gebied hebt en de zekerheid hebt dat je haar in the end sowieso weer te pakken krijgt.
Wat mij met Java (ook een spanjooltje, heb haar verschillende keren in het asiel kunnen terug ophalen omdat haar oortjes soms ineens niet meer werkten ofzo) erg geholpen heeft is op het moment van loslaten niet meer verder lopen. Pas los op het eindpunt, en dezelfde route terug. En dat eindpunt is dan natuurlijk bij voorkeur een plekje waar je je uitgebreid kunt neerzetten in het gras of op een bankje, voorzien van veel overzicht enzo. Toen pas is het kwartje gevallen dat ik niet achter haar aan ging, maar zij achter mij.

Jeuj voor een heel fijne ervaring straks en *\o/*

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:19

Secricible; wat slim om voor het loslaten iets te geven! Ik werk vaak wel met lekkers (op aanraden van gedragstherapeute) maar was er nooit op gekomen om éérst iets te geven. Als Havanna losbreekt kan dat lekkers haar gestolen worden maar zou heel goed kunnen helpen als ze alvast weet wat ik bij me heb!

June thnx :D

Vind het heeeel spannend hoor, dat zal ik niet ontkennen :D Maar heb er alle vertrouwen in. Ik weet dat ze komt als ze uitgespeeld is, en ik weet dat ze daar niet in gevaarlijke situaties kan belanden, dus wat dat betreft zit het wel goed. Maar is vooral leuk spannend zeg maar :D Eindelijk.... Dit is echt iets waar we al de hele tijd naartoe hebben gewerkt, dat ze lekker los kan!

delerium ook thnx :D Defecte oortjes zijn een bekend fenomeen hier :') Bedankt voor de tip!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:23

ik geef altijd direct iets, vaak blijven ze dan ook nog een tijdje om je heen cirkelen, bedelend dat ze nog iets willen. Zodra ze het dan op gaf en weg liep riep ik haar, dan zit het nog in het koppie dat je lekkers hebt, eventueel even door je knieën en het laag houden en vaak komen ze dan wel. Op dat moment haar naam roepen en dan snappen ze het heeeeel snel!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:08

idd iets van rookworst of kaas ofzo mee nemen waar ze echt gek op is. Plaag ze thuis al een beetje met wel/ niet geven of gooien richting haar en proberen zelf (zogenaamd) weg te snaaien zodat ze echt echt heel gek wordt op het lekkers en het spelletje (als ze dit allemaal aan kan!!)
Dan idd wat geven voordat ze los gaat en daarna elke keer dat ze komt belonen en dat hoeft niet altijd zo uit de hand.
Mijn honden zijn op dat gebied probleemloos. Wat ik wel vaak doe tijdens een lange wandeling als ze naar mij kijken is mijn duim omhoog steken. Dat is voor hun hetzelfde als een clicker. Steek ik mijn duim op dan komen ze gelijk naar me toe en krijgen ze wat lekkers. Al dan niet als ze naast me lopen, bij me zijn, zitten of ik gooi het gewoon richting hun. Gooi het ook weleens de andere kant op als waar ze vanaf komen. Geweldig leuk blijft de beloning zo maar ook op het baasje letten blijft zo enorm leuk.

Heb dan zelf ook nooit altijd dezelfde beloning. Dan weer penstrainers, dan weer van die mini botjes, dan weer koekjes dan weer een bepaald merk honden brokjes (ik voer vers maar heb dus diverse merken in huis voor beloning) en soms ook wel kattenvoer, rodi worst enz.

Elke keer dat ze bij me komen lopen krijgen ze ook wat (nou ja, inmiddels niet meer haha maar wel heel regelmatig). Beloning heb ik dus nooit af gebouwd. Ze kunnen heel goed luisteren zonder dat ik wat bij heb en een aai vinden ze ook voldoende maar ik werk ook niet zonder dat ik loon krijg (op het vrijwilligers werk na) en mijn honden hoeven dat dus ook neit te doen. Heb dus echt niet altijd wat lekkers bij maar zeer regelmatig wel. Wij lopen altijd in de polders waar ook gewoon ander verkeer rijdt. Dan is het ideaal dat ze heel makkelijk naar mij komen.

Nog een tip: ga niet in op haar spelletjes dat je haar moet vangen. Doe dan eventueel nog een stukje touw (zonder handvat!!) aan haar tuig bijv. zodat je ze makkelijker kan pakken (tenzij ze daar zelf mee gaat spelen haha)
Immers ze is veel sneller en handiger en kan het veel langer vol houden. Beter kan je je omdraaien, op je knieen gaan zitten en net doen alsof je iets heel interessants heb op straat. Meestal komen ze dan kijken wat je hebt. Pas als je ziet aan haar dat ze rustig is dan geef je ze wat, praat wat op haar in, geef nog eens wat, aai wat en geef nog eens wat en lijn rustig aan en ga rustig verder wandelen. Opwinding dus compleet negeren en rust vanaf haar belonen met jou rust en lekkers. Aanlijnen dus ook tussendoor eens doen en altijd de tijd ervoor nemen. Ooit gaat het vast wel goed komen!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 09:49

Bedankt voor de handige tips!!

Als ze uitbreekt ben ik steeds heel rustig gebleven. Wel gezorgd dat ik haar niet uit het oog verloor maar niet erachteraan gaan rennen oid. De laatste keer heb ik wat dingen geprobeerd, waaronder een beetje met haar meedoen met spelen (werkte ook niet erg :+ ) maar de laatste twee keer was mijn idee sowieso om op t midden van t veld te blijven aangezien ze in eerste instantie vooral rondjes om me heen rende :) Maar idd; kalm blijven en rust belonen :j