Ik heb momenteel 2 katten. 1 van deze 2 (kater) had blaasgruis en is per direct op blaasgruisdieet gezet.
Ik voerde voorheen vers voer (Carnibest, Haaksbarf) en nu dus brokken (Royal Canin Urinary of Prins Struvite).
Hij doet het hier super op en sindsdien geen problemen meer met gruis gehad.
Kat nummer 2 eet hier gewoon van mee, omdat ze beiden uit elkaars bakje aten en eigen voer lieten staan
. Beide katten zijn volwassen en volgens de dierenarts kon dit geen kwaad.
Maar...
Nu is kat 3 op komst. Dit is een kitten en zal eerst uiteraard gewoon op kittenvoer gaan.
Maar wat als hij volwassen is?
Om ze nu alle 3 op blaasgruisdieet te zetten, terwijl er 2 gezond zijn, is vrij kostbaar.
Apart voeren is lastig, omdat ze vaak voer laten staan en over de hele dag door eten (ik voer 2x per dag).
Dus 1 soort voer zou prettig zijn. Als het er niet is, wordt het gewoon de Urinary, maar misschien is er wel iets...
Is er een alternatief wat ik op termijn aan alle 3 kan voeren, wat geen blaasgruis in de hand werkt, wat goed voer is, maar wat iets minder kostbaar is dan de Royal Canin Urinary?
Vers voer is dus geen optie, omdat hij daar juist blaasgruis op ontwikkelde (helaas).
Iemand bekend met Orijen i.c.m. blaasgruis?

En als die van jou blaasgruis hebben, zou ik idd een brok zoeken zonder granen om de lichaampjes gewoon zo min mogelijk te belasten. Ik ben van mening dat je niet onder groente en fruit uit komt ivm de vitaminen die ze ander missen. Vitaminen van natuurlijke oorsprong nemen ze veel beter op dan de synthetische varianten, is niet anders dan bij mensen. Bovendien, als ze een beest vangen eten ze ook de inhoud van de maag op. Die hebben ze nodig omdat daar voorverteerde plantenresten in zitten die ze anders niet binnen krijgen. Als is een kat geen leeuw, volgens mij komt dat nog steeds aardig overeen