Voer gezocht voor 3 katten, waarvan 1 blaasgruispatiënt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Voer gezocht voor 3 katten, waarvan 1 blaasgruispatiënt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:41

Geen idee of het bestaat, maar misschien dat bokkers mij kunnen helpen. :D

Ik heb momenteel 2 katten. 1 van deze 2 (kater) had blaasgruis en is per direct op blaasgruisdieet gezet.
Ik voerde voorheen vers voer (Carnibest, Haaksbarf) en nu dus brokken (Royal Canin Urinary of Prins Struvite).
Hij doet het hier super op en sindsdien geen problemen meer met gruis gehad.

Kat nummer 2 eet hier gewoon van mee, omdat ze beiden uit elkaars bakje aten en eigen voer lieten staan :+.
Beide katten zijn volwassen en volgens de dierenarts kon dit geen kwaad.

Maar...
Nu is kat 3 op komst. Dit is een kitten en zal eerst uiteraard gewoon op kittenvoer gaan.
Maar wat als hij volwassen is?
Om ze nu alle 3 op blaasgruisdieet te zetten, terwijl er 2 gezond zijn, is vrij kostbaar.
Apart voeren is lastig, omdat ze vaak voer laten staan en over de hele dag door eten (ik voer 2x per dag).
Dus 1 soort voer zou prettig zijn. Als het er niet is, wordt het gewoon de Urinary, maar misschien is er wel iets...

Is er een alternatief wat ik op termijn aan alle 3 kan voeren, wat geen blaasgruis in de hand werkt, wat goed voer is, maar wat iets minder kostbaar is dan de Royal Canin Urinary?
Vers voer is dus geen optie, omdat hij daar juist blaasgruis op ontwikkelde (helaas).
Iemand bekend met Orijen i.c.m. blaasgruis?

cream_1986

Re: Voer gezocht voor 3 katten, waarvan 1 blaasgruispatiënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:48

Ik heb op Zooplus allemaal nuttige reacties gelezen op diverse soorten kattenvoer. As je wat uren over hebt, zou ik daar eens gaan neuzen ;)
Voor de rest misschien een tip; heb je zo'n stromende waterbak staan? Sommige katten zijn er gek mee en zit er ook over na te denken om er hier een neer te zetten. Als je ze droogvoer geeft waar dus weinig tot geen vocht in zit, moeten ze gewoon meer drinken. Echter doen ze dat vaak niet. Maar als je Haaksbarf en Carnibest hebt geprobeert, neem ik aan dat je je wel enigszins verdiept hebt in voeding. Ikzelf heb geen katten met blaasproblemen en ben super blij met Darf wat ik nu al ruim een jaar voer hier. Een smaak, geen gedoe met worsten ontdooien, snijden, invriezen, ECO, graanvrij en best voordelig! Ik ben blij! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:53

Nee, geen fontein. Daar deden ze niets mee. Wel overal in huis bakjes met water staan en dat gaat goed.
Het idee dat ze stiekem wat drinken uit een bakje dat eigenlijk niet mag (heb drijfkaarsjes neergezet, speciaal voor de katten, maar dat weten zij niet :D ) stimuleert om dus stiekem en meer te drinken :+

4x in de week krijgen ze 's avonds blikvoer (ook daar ben ik nog zoekende in, zoveel mogelijk vlees, zo min mogelijk graan, groente en andere rotzooi) en daar gaat een scheutje water overheen.
Ik baalde ook echt van het vers voer, maar de blaasgruis kwam steeds terug. Dus alsnog overgestapt naar brok en sindsdien is het niet terug gekomen.
Maar vocht krijgen ze in ieder geval voldoende binnen.

Ik zal zeker eens op Zooplus gaan neuzen :j

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:08

Fijn dat ze goed drinken! Jammer dat ze niets deden met de fontein. Maar aan de andere kant, wat je leest over het schoonmaken, is dat ook geen pretje. Ik heb er zelf dan ook geen, maar ik zou er in de toekomst wel eentje willen aanschaffen om het te proberen. Je weet nooit.

Een tijdje terug was ik ook op zoek naar een goede brok. Echter wat ik zoek, is er nog niet. Ik wilde het liefst een BIO brokje met veel vlees en geen granen. Die is er dus niet... :( En als die van jou blaasgruis hebben, zou ik idd een brok zoeken zonder granen om de lichaampjes gewoon zo min mogelijk te belasten. Ik ben van mening dat je niet onder groente en fruit uit komt ivm de vitaminen die ze ander missen. Vitaminen van natuurlijke oorsprong nemen ze veel beter op dan de synthetische varianten, is niet anders dan bij mensen. Bovendien, als ze een beest vangen eten ze ook de inhoud van de maag op. Die hebben ze nodig omdat daar voorverteerde plantenresten in zitten die ze anders niet binnen krijgen. Als is een kat geen leeuw, volgens mij komt dat nog steeds aardig overeen ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 12:21

Ben ik zeker met je eens. En daarom maakt het de zoektocht niet zo makkelijk :D
Orijen is volgens mij graanvrij. Die verkopen ze ook bij Zooplus :j
Dat komt nog het dichtst in de buurt volgens mij.
Maar ik vraag me wel af of dat voor de blaasgruispatiënt goed is. Omdat hij last heeft van vers voer... Zou hij daar dan ook geen last van krijgen?

Het is wel een vraag voor een stukje gemakszucht. 3 katten hetzelfde voeren, ipv alle 3 apart is voor mij zeer aantrekkelijk :D
Als het niet lukt, dan lukt het niet. Maar vind het wel een uitdaging om iets te zoeken.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:38

Als je NOG meer tijd over hebt na Zooplus lezen (ik kan er dagen snuffelen hihi) zou ik me eens verdiepen in de verschillende oorzaken van blaasgruis en gewoon eens wat gaan probleren. Er is zo veel informatie te vinden, al dan niet in de vorm van meningen van mensen. Heb je bijv. al dingen van de Groen Os geprobeerd om de werking van nieren en blaas te ondersteunen? Ik heb een poes met chronische niesziekte, en krijgt dagelijks poeder van de Groene Os om dat te ondersteunen nadat de DA haar behandeld had. Ik ben zeker van mening dat voeding een medicijn moet zijn, maar heb je (bijna) alles geprobeerd. Een mens is ook maar eens mens, je kan niet ales weten. Dan moet je het elders zoeken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:52

Ik ben van royal canin urinary overgestapt naar het merk Technical. Zij hebben ook voer voor de urinewegen (volgens mij heet het ook urinary) en dat scheelt een hoop in de kosten.
Mijn kat doet het hier al jaren prima op, heeft nooit meer last gehad en mijn andere kat eet ook al jaren gewoon mee.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:54

Ik heb Lucifer tijden op Iams gehad en dat ging uitstekend, was op advies van de DA

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:06

Amanda schreef:
4x in de week krijgen ze 's avonds blikvoer (ook daar ben ik nog zoekende in, zoveel mogelijk vlees, zo min mogelijk graan, groente en andere rotzooi) en daar gaat een scheutje water overheen.

Bozita kan ik aanraden als blikvoer zonder granen. Ook enkele verpakking van Euroshopper pate bevatten geen granen.
Ik heb een kat met suikerziekte dus ben extra alert op voer met weinig koolhydraten en op Bozita, de blikjes, doet hij het goed.
Bozita is verkrijgbaar via Zooplus :j

Brokjes geef ik van Applaws, dat is net als Orijen en Acana, graanvrij. Ook dit is te koop via Zooplus.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:42

apart voeren vergt in het begin wat organisatie, maar als ze het eenmaal gewend zijn dan lopen ze allemaal naar hun eigen plekje als je gaat voeren. Tenminste dat is mijn ervaring met 5 katten.
Voorheen had ik een soort van "lopend buffet", er stond altijd wel wat te knabbelen. Tot er eentje wel behoorlijk dik begon te worden en die andere met z'n blaasgruis begon.
Heb toen de hele boel omgegooid. Dikkertje kreeg Obesity en katertje kreeg Urinary. Maarja om die andere 3 ook op dat dure voer te zetten vond ik een beetje te gek worden.
Dus kwam het besluit dat ze gewoon 3 keer per dag allemaal een klein beetje kregen. Was even organiseren, want bij elkaar stelen is uiteraard erg aanlokkelijk. Heb ze toen dus in aparte ruimtes eten gegeven,
Een paar jaar geleden overleed onze rode kater en daar is toen een rood kitten voor terug gekomen, dit bleek een hele moeilijke eter te zijn, dus die staat nu ook op de Urinary. Is het enige wat meneer gewoon eet, ander voer moest ik nat overheen doen en dan nog liet hij meer als de helft staan. Tot ik hem eens Urinary ben gaan geven en sindsdien eet ie weer zijn bakje leeg.
In het begin moesten we ze echt allemaal apart in een kamer/keuken/slaapkamer zetten. Maar inmiddels weten ze allemaal waar ze hun eigen eten krijgen en als het etenstijd is lopen ze allemaal naar hun eigen plekje. Het is zelfs na onze verhuizing naar een kleinere woning zo dat ik er 4 beneden heb en dat gaat prima. 2 zwartjes in de open keuken met gewoon voer, dikkertje bij de achterdeur met haar voer en blaasgruis patiëntje op de eettafel met z'n Urinary. Heb alleen de rooie apart zitten in de slaapkamer, omdat hij heel rustig eet en ik wil niet dat die anderen het van hem af gaan pakken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:47

Prins ! De gehele Vitalcare lijn is blaasgruis voorkomend voer, kijk maar eens op hun website. Ook katten zonder problemen kunnen dit eten (adult kun je overwegen te voeren).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:48

Hier nog een fan van de Bozita. Ik heb zowel de blikken als de tetra verpakkingen. Bevalt heel goed.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:52

mijn kat had vorig jaar ook blaasproblemen.na het verplichte zakje urinary ben ik overgegaan op Biofood 3 mix, 10kg zakken, ideaal! tis niet meer teruggekomen en ik doe 2 maanden met een zak van 35 euro.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 13:28

Hier ook een kat die blaasgruis gehad heeft. En stond daarvoor op Carnibest.
Ik ben toen ook op aanraden van de DA overgegaan op RC Urinary en had het vlees opgegeven.

Toch maar eens goed gaan zoeken wát nou blaasgruis in de hand werkt, en geloof me dan wil je niet op brok overgaan ;)

Hoe zuurder de maag van de kat, hoe minder kans er is dat er kristallen vormen. Ook wil je het vochtgehalte hoog houden. Iets wat eigenlijk niet te doen is met droogvoer.

In Carnibest zitten toch nog koolhydraten. Daarbij gaf ik meestal de Natuur versie, die bestaat uit kip en rund. En kip- en runderhart bevatten weer veel magnesiumzouten die blaasgruis in de hand werken.

Misschien toch nog even verdiepen in blaasgruis en voeding?

Edit: ik maal zelf het eten van m'n kat, nooit meer problemen gehad en z'n tanden en vacht zien er een stuk beter uit dan toen hij op brok stond.