Kat met VIP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_Spirit

Kat met VIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:46

Hoi bokkers,

Onze kat heeft waarschijnlijk VIP.
Hij heeft vocht in de longen en een vaag over zijn oog.

Op internet staat dat 100% van de katten het niet overleefd.

Heeft iemand ervaring met deze ziekte?

Anoniem

Re: Kat met VIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:49

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:50

Geen ervaring gelukkig, maar sterfte is inderdaad 100%
Niet a la direct, maar ziektebeeld wordt steeds erger.

Maar vocht in longen en een waas over het oog is geen typische beeld van FIP.
Geel dradentrekkend vocht uit de buik wél.
Overigens kan er pas na sectie met 100% zekerheid gezegd worden of het FIP is.
FIP komt voornamelijk bij kittens voor, al ben ik laatst ene kat van 7 tegen gekomen met FIP.

Er is nog heel veel onduidelijkheid over, helaas.
Katten met FIP hebben vaak koorts, eten slecht, dikke opgezette buik, groeien niet.
Vocht kan ook inderdaad in de borstholte ontstaan, oogontsteking ook.
Maar vind het nog niet echt typisch als FIP klinken.
Wat voor symptomen heeft je kat nog meer?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:51

Jep, hier iemand die er helaas ervaring mee heeft.. :\

Het klopt inderdaad dat de ziekte altijd dodelijk afloopt, maar het schijnt nog wel eens te verschillen in tempo. Ons katertje hebben we al een week nadat we het ontdekten laten inslapen, omdat hij ineens heel erg achteruit ging. Op een ander forum heb ik destijds gelezen van katten die het nog maanden tot (volgens mij) een/twee jaar uithielden. Maar dit hangt er ook vanaf welke variant je kat heeft (de 'natte' en de 'droge' variant noemen ze die), de ene verloopt sneller dan de andere.

En inderdaad, het is FIP :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:52

De natte vorm gaat sneller inderdaad, dan kan het binnen enkele dagen al heel slecht gaan, maar kunnen ook paar weken zijn. Met de droge vorm kan het wel een paar jaar duren.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:53

Helaas wel.. onze kat heeft het helaas ook niet overleefd.. Van het ene op het andere moment werd ze heel erg benauwd. Bij de dierenarts werd toen vocht in de longen geconstateerd.. Ze heeft toen een week lang medicijnen gehad maar helaas mochten die niet baten.. Ze ging heel erg snel achteruit en we hebben haar toen in moeten laten slapen..
Heel veel sterkte..

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:59

Ik denk idd ook dat je FIP bedoelt. Ik heb helaas net twee weken geleden een kitten in moeten laten slapen vanwege FIP. Het is inderdaad zo dat 100% van de katten die FIP hebben hieraan overlijden, en de gemiddelde levensduur na diagnose is helaas maar heel kort, zo'n 4-6 dagen.
Bij onze kitten hebben ze FIP vastgesteld door vocht uit haar buik te halen, dit bleek vervolgens geel en dradentrekkend te zijn en dat is een heel sterke indicatie. Is de buik van jouw kat ook opgezet? Dan zouden ze dit kunnen doen om met grotere zekerheid een diagnose te kunnen stellen.

In ieder geval heel veel sterkte, FIP is echt een rotziekte en je kunt helemaal niks voor je kat doen. Ik voelde me er erg machteloos onder. Wij hebben onze kitten nog een kleine week aan mooie dagen bezorgd, maar toen ze echt futloos werd en niks meer kon doen hebben we haar moeten laten inslapen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:52

Het gaat ook niet over FIV toevallig?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:18

Hier ook ervaring met FIP...Twee katjes zijn eraan overleden...of nouja...ingeslapen.
Beide rond de 3 jaar. De ene had 'droge FIP' en heeft het nog een tijdje volgehouden.
Mijn andere poezel had 'natte FIP' en heb ik binnen 2 dagen in laten slapen met ook
heel erg veel vocht achter zijn longen...Alle vocht uit de buik gezogen en de volgende
dag zat zijn borstholte helemaal vol...Kon het toen al niet meer aanzien.

Sterkte...

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:20

Ffortuna schreef:
Ik denk dat je FIP bedoelt, tenzij je kat heel belangrijk is

Hahahahahaha die is grappig!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:22

Flevolander schreef:

Dat denk ik ook.. :j

edit:
Ik lees net dat FIP eenzelfde ziekteverschijnselen kan hebben.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-03-12 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:26

Wij hebben ook ervaring met FIP, een week geleden is het nu..
In 2 dagen was het gebeurd, ineens een hele dikke buik en heel veel snot en hoesten.
De dierenarts heeft een buikpunctie (ofzoiets) gedaan en het vocht was knalgeel en draadontrekkend, de dierenarts zei dat het bijna 100% zeker was dat het FIP was.
Het komt het meest voor bij kittens rond een half jaar..

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:31

Brainless schreef:
Flevolander schreef:

Dat denk ik ook.. :j

Nee het gaat hier echt over FIP, tenminste: van de reagerende mensen uit..
bij de droge vorm zie je inderdaad wel oogproblemen en vocht achter de longen kan absoluut een symptoom van FIP zijn..
Feline infectieuze peritonitis:
*De droge vorm.
Dit is de chronische vorm waarbij er in verschillende organen door het hele lichaam kleine ontstekingshaarden ontstaan. Veel voorkomende organen zijn de lever, de nieren, de ogen en de hersenen.

met de droge vorm kunnen ze inderdaad nog een tijdje leven, maar ze gaan vaak wel hard achteruit.. bij de natte vorm is het eerder een kwestie van dagen..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:31

Hier ook ervaring mee...

Je kan vragen om een punctie, geel dradentrekkend vocht is idd zéér kenmerkend voor FIP.

Ik ben er 2 kittens aan verloren, natte FIP, en heb ze beide voor onderzoek aangeboden aan de faculteit in utrecht, zij doen onderzoek naar FIP.

( bij mij dus ook idd definitief bevestigd dat het om FIP gaat, en als je dan hoort wat ze van binnen allemaal mankeren door de FIP wordt je niet vrolijk ;( )

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:54

De buik van onze kat is niet opgezet.

Enja sorry, het was FIP

symptonen
* slecht eten
* veel slapen
* waas over een oog
* vocht in de longen
* gedrags verandering

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:39

Is de temperatuur ook opgemeten?
Hier waren het echt pieken en dalen.

Ik zou ook een punctie laten doen...voor je uberhaupt denkt aan
FIP en dan nog heb je geen zekerheid...helaas...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:44

Als het dat virus inderdaad is, moet je ervoor zorgen dat je kat absoluut niet meer bij andere katten kan. Dus niet meer naar buiten doen en geen andere kat er bij nemen.

Kan zijn dat de kat hier wel door komt, maar het virus altijd zal dragen en het kan altijd weer ergens in het lichaam toeslaan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:49

Langcara schreef:
Als het dat virus inderdaad is, moet je ervoor zorgen dat je kat absoluut niet meer bij andere katten kan. Dus niet meer naar buiten doen en geen andere kat er bij nemen.

Kan zijn dat de kat hier wel door komt, maar het virus altijd zal dragen en het kan altijd weer ergens in het lichaam toeslaan.

Dit is echt onzin. FIP an sich is niet besmettelijk maar een fout in het imuunsysteem.
Het coronavirus is wel besmettelijk maar 90-95% van de kattenpopulatie is hier al mee besmet. Het coronavirus op zich is een heel onschuldig virus... Tot het gaat muteren in FIP. En heeft een kat FIP komt ie er NOOIT doorheen, alle katten sterven aan FIP.

Ik heb een aangekocht kitten hier dus met FIP gehad die heeft tussen 2 nesten in gelegen bij de moeders en niemand heeft FIP gehad.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:11

Ik had een keer een kat met vermoedelijk FIP en de dierenarts vond het onverantwoord om de kat in leven te laten omdat ik me niet bereid toonde om het dier in te laten slapen omdat ze zich nog te goed voelde.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:15

Helaas wel ervaring zowel met natte als droge FIP. Hier kun je meer lezen daarover http://www.dr-addie.com/ site van een DA die hier al heel lang onderzoek naar doet.

Heel veel sterkte!

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 08:23

Bedankt, voor de informatie.

We hebben ook nog een 2de kat, zijn broertje. Die heeft niks,