Hond speelt maar kort?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Hond speelt maar kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:29

Sinds 3,5 maand heb ik een kruising boerenfox uit het asiel van 5 jaar (volgens DA) Het is een reutje en sind 27 Februari 2012 gecastreerd.
In huis doe ik regelmatig een poging om met hem te spelen. Met een flostouw of balletje.
Als ik dan enthousiast met het speeltje aankom dan speelt hij misschien een minuut en dan is hij al zijn interesse kwijt en rent ergens anders heen of gaat gewoon ergens liggen. Ook gebeurd het regelmatig dat hij wel staat de kwispelen maar verder geen interesse toont in het speeltje.

Buiten is hij enthousiast, veel energie en wil wel rennen en snuffelen. Spelen echter ook niet echt, achter een bal aan vind hij ook dan niet interessant.

Ik ben dit niet gewend van de honden uit mijn ouderlijk huis.

Van spelen raken ze ook wat energie kwijt, niet dat hij lastig is in huis, maar hij drentelt wel veel achter mij aan alsof hij maar geen rust vind. Ik dacht als ik dan regelmatig even kan spelen met hem (buiten de dagelijkse wandelingen uiteraard) heeft hij buiten de speelmomenten om wat meer rust thuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:39

Spelen moet als pup gestimuleerd en 'geleerd' worden, anders kan het voorkomen dat honden later niet echt weten hoe ze moeten spelen. Zou zomaar kunnen dat dit bij jouw hond ook het geval is, gezien de geschiedenis. :) Hoe is hij tijdens het spelen met andere honden of doet hij dat niet?

Of hij het ooit nog echt leuk gaat vinden en gaat snappen durf ik niet te zeggen, maar proberen kan altijd nog. Zorg in eerste instantie dat er een duidelijke routine met 'regels' in het spelen komt. Losse speeltjes in huis zijn prima, maar zorg dat je voor samen spelen een apart speeltje hebt die je ook echt alleen pakt als jullie samen gaan spelen. Nodig hem uit met een commando (bij mijn hond: "Pak hem") en wissel wat af qua samen trekken aan het speeltje, jij laat eens los, hij moet eens loslaten (kent hij het commando 'los' of iets soortgelijks?), je kan hem leren vangen, spelapport etc. Stimuleer het desnoods met een beetje voer.

Het belangrijkst is het om zijn interesse te houden, dus het punt waarop hij geen zin meer heeft en stopt met spelen moet je eigenlijk voor zijn. Desnoods speel je maar 10 seconden, je hebt het spel interessanter en leuker gemaakt als jij na die 10 seconden stopt. Koppel ook aan het eind van het spel een duidelijk commando ("Klaar" of iets dergelijks), zodat het spel en de regels heel duidelijk afgebakend zijn.

Daarnaast kan het soort speeltje ook nog veel doen, een piepspeeltje is vaak wat stimulerender. Ik vind de Kong Wubba (http://www.kongcompany.com/products/dogs/wubba/wubba-1) echt een ideaal ding om samen mee te spelen en te trainen. Het piept, is goed te gooien en te vangen en makkelijk vast te houden als je samen wilt trekken aan het speeltje.

Tot slot, mocht hij het spelen echt niet interessant gaan vinden: Zoek iets anders wat hem interesseert. :) Wat ik uit je verhaal haal wil je vooral graag in huis met hem bezig zijn, misschien vindt hij het wel leuk om zoekspelletjes naar bv. brokjes te doen, of kan je hem wat (simpele) kunstjes leren. Niet elke hond vindt alles leuk, samen zoeken naar iets wat jullie samen leuk vinden kan ook erg leuk zijn. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 17:01

RedPassion schreef:
Tot slot, mocht hij het spelen echt niet interessant gaan vinden: Zoek iets anders wat hem interesseert. :) Wat ik uit je verhaal haal wil je vooral graag in huis met hem bezig zijn, misschien vindt hij het wel leuk om zoekspelletjes naar bv. brokjes te doen, of kan je hem wat (simpele) kunstjes leren. Niet elke hond vindt alles leuk, samen zoeken naar iets wat jullie samen leuk vinden kan ook erg leuk zijn. :)

Dankjewel voor je tips!

Ik wil buiten ook wel bezig zijn hoor, maar ik dacht als ik zijn aandacht in huis met spelen al niet kan vasthouden, is dat buiten nog lastiger.

Gelukkig kan hij nu wel goed los buiten, hij luistert 9 van de 10x nu goed naar het commando HIER. Moet dus nog beter, maar heel soms is een andere hond om aan te snuffelen toch nog nét wat leuker dan baasje die roept.

Hij speelt niet echt met andere honden. Hij rent er hard op af als hij de kans krijgt (dat probeer ik te voorkomen, want niet elke hond/baas vind dat leuk) of hij gaat helemaal plat op zijn buik liggen tot de hond dichtbij is om overeind te springen te kwispelen/snuffelen en soms een beetje grommen of een blaf. Het doet mij denken aan "ik ben onzeker, maar doe toch even stoer"

Op de hondenschool is er na de les altijd een minuut of 10 speeltijd en mogen alle honden los met elkaar op het veld.
In het begin rende hij naar het hek, ging alleen snuffelen en het terrein afbakenen. Sinds hij gecastreerd is, is dat gedrag wat minder geworden en gaat hij af en toe op een hond af om vervolgens hard te gaan rennen. Met als gevolg dat hij (zowat) de hele meute achter zich aan krijgt en hij omdraait en gaat staan blaffen en als een hond dan toch te dicht in de buurt komt even flink grommen.

En dit herhaalt zich dan uiteraard weer opnieuw...

Aan de lijn valt hij trouwens uit naar bijna alle honden (niet aggressief, maar wel er naar toe willen en blaffen) terwijl dit los dus niet zo is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:12

Waarom moet een volwasen hond spelen?
Als het met moeite aangeleerd "moet " worden dwing je je hond eigenlijk puppygedrag te blijven vertonen. Ik zie daar persoonlijk niet zo het nut van in.

Horsesandme

Re: Hond speelt maar kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:17

Ik heb ook een boerenfox reu.
Binnen kan ie soms nog wel een beetje met een bal spelen. Maar zodra ik naar buiten ga met m heeft ie totaal geen interesse meer in een bal of stok. Hij is dan veel meer bezig met de omgeving om zich heen.

In het begin vond ik dit ook heel erg jammer. Dat ik niet echt een speelhondje had maar nu begint het te wennen.

Wat ie dan wel weer heel leuk vind is achter sneeuwballen aanrennen. Ik denk dat ik een rare hond heb haha :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 14:41

Kuggur schreef:
Waarom moet een volwasen hond spelen?
Als het met moeite aangeleerd "moet " worden dwing je je hond eigenlijk puppygedrag te blijven vertonen. Ik zie daar persoonlijk niet zo het nut van in.

Hij MOET helemaal niks, zoals ik al schreef in de OP denk ik dat hij met af en toe spelen in huis (of buiten lekker actief een bal of stok apporteren) hij meer rust heeft in zijn koppie en niet blijft drentelen in huis.

Op de hondencursus MOET hij trouwens spelen ja, tussen de oefeningen door. Dit gaat nu beter dan in het begin. af gelopen keer was de 2de keer dat hij heel even zich liet verleiden om te spelen met een flostouw. Dat spelen stimuleren ze op de cursus vooral om na de oefeningen te doen die lastig voor de hond waren/zijn.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:49

Het constant achter jou aan drentelen in huis is volgens mij eerder een vorm van verlatingsangst bij deze onzekere hond.
Veel spelen om die 'overtollige energie' kwijt te raken helpt daar dan ook niet echt tegen want dat doet niets tegen dat gevoel van onzekerheid.

Spelen moeten honden ook leren en leuk vinden, en sommige honden zijn nou eenmaal geen speelse types van nature.
Wij hebben ook veel verschillende honden gehad door de jaren heen en sommigen vonden spelen echt super leuk en konden de hele dag doorgaan. Anderen hebben nog nooit enige interesse getoond in een bal of flostouw.

Geef hem wat meer tijd om te wennen aan jou en zijn nieuwe huis. Hij is immers nog niet zo heel lang bij jullie. Sommige honden passen zich heel snel aan aan nieuwe situaties, anderen hebben er meer tijd voor nodig.
Ik denk dat rust, veiligheid en regelmaat eerder zorgt voor een meer ontspannen hond dan extra willen spelen.
Zodra hij zich helemaal vertrouwd en veilig (hij is namelijk al eens eerder verlaten door zijn mensen) voelt bij jullie thuis, zou het achter jou aan drentelen vanzelf minder moeten worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:50

Ik heb een hond van 6 en die speelt wel
maar zoals in een eerdere reactie al werd gezegt dat moet wel gestimuleert worden van pup af en ook een beetje in de hond zelf zitten.. Ik heb met die van mij als pup ook elke dag gespeeld .. Nu doet ze ook alleen spelen en zich vermaken....

Ik snap het punt energie kwijt raken :j

Maar als jou hond dit niet van huis uit heeft meegekregen en er als pup ook niet echt mee is gespeeld dan zal hij dat nu ook niet zo gauw meer doen... Het is toch ook wel iets wat een geleerd moet hebben....
Maarja jij hebt hem niet van pup af aan en uit het asiel dus het is altijd maar de vraag wat die van jou precies kwa ervaringen met spelen heeft opgedaan.. Wie weet zijn er wellis wat dingen voorgevallen met spelen en ervaart hij het niet meer als een prettig iets...

Maar ik zou me er geen zorgen over maken het is een volwasse hond en die hebben dat vaak ook wat minder.. Die van mn vriend is 4 en die speelt ook niet echt terwijl ze het als pup ook graag deed :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 16:25

Cyrilletje schreef:
Geef hem wat meer tijd om te wennen aan jou en zijn nieuwe huis. Hij is immers nog niet zo heel lang bij jullie. Sommige honden passen zich heel snel aan aan nieuwe situaties, anderen hebben er meer tijd voor nodig.
Ik denk dat rust, veiligheid en regelmaat eerder zorgt voor een meer ontspannen hond dan extra willen spelen.
Zodra hij zich helemaal vertrouwd en veilig (hij is namelijk al eens eerder verlaten door zijn mensen) voelt bij jullie thuis, zou het achter jou aan drentelen vanzelf minder moeten worden.

Hij is al wat veranderd in gedrag dan toen hij echt net bij mij kwam wonen. Hij is al wat meer zeker van zichzelf geworden en dat uit zich ook dat hij geen deemoedsplasjes meer doet en s'ochtends als ik uit bed kom niet meer gaat piepen maar rustig op de bank gaat liggen tot ik klaar ben om met hem naar buiten te gaan.
Echter als ik thuis kom en na het uitlaten eten kook, afwas doe en/of opsta van de bank blijft hij achter mij aanlopen.

Ik vind het niet irritant ofzo, want hij zorgt er wel voor dat hij niet in de weg loopt en doet hij dat eens wel dan stuur ik hem weg.

Het lijkt mij trouwens niet dat het eventueel komt van te weinig beweging?

Elke ochtend laat ik hem uit en loop ik een ronde van ongeveer 45 min.
Als ik thuis kom na mijn werk laat ik hem 20 minuten uit, ga eten koken en eten... Daarna 20 minuten fietsen met Binky (heb ik eerst opgebouwd)
S'avonds voor ik ga slapen laat ik hem nog even plassen (rondje van een kwartier)

Ik fiets ongeveer 3x per week met hem en de 2 werkdagen dat ik niet fiets gaat de buurvrouw s'middags met hem lopen / naar het bos zo'n 1,5 á 2 uur

In het weekend loop ik s'middags zelf minstens nog een uur (mag hij ook los samen met de honden van een vriendin in het park of strand) met hem buiten de andere wandelingen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:34

Vind wel dat hij voldoende beweging krijgt :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:38

Lees eens het boek de vrouw die naar honden luisterd,erg leuk en leerzaam. Daar staat ook in over dat achter je aan lopen.