Ik heb een teckel met een echt heerlijk teckel karakter. Het is een zeer lachwekkend beest en tegenover mij is het een ontzettend lieve trouwe en gehoorzame (op zn teckels dan
) hond. Wij hebben hem bij een teckel fokker gekocht waar hij als enige van het nest met 3 maanden nog over was. Hij was helaas niet gekozen ivm zijn karakter, was toen niet goed te aaien en onzeker etc. Hij liep altijd achter de baas zijn voeten aan! We hebben toen toch besloten om hem mee te nemen, het is ten slotte echt een pracht beest! Mooi gespierd een hele goede vacht en een heel leuk koppie! Het heeft veel tijd en moeite gekost, want het is een ontzettende eenkennige hond. Hij is zich aan mij gaan hechten en deed vals tegenover vreemde (denk aan blaffen, grommen, en soms zelf bijten in de broekspijp en het is voorgekomen dat hij iemand echt in de enkel heeft gebeten) Buiten kun je hem niet los laten, want hij gaat achter vreemde aan! Vreemde mogen hem niet zomaar aaien, alleen mensen die regelmatig komen kunnen hem voorzichtig aaien maar ze moeten niet te ver gaan. Zo heeft hij erg veel gekke kuren, en is hij heel beschermend tegenover mij, niemand mag dus tegen mij schreeuwen of knuffelen of aanraken etc.
Gelukkig zijn we al een heel end, hij is nu 5 en kan zich behoorlijk goed gedragen, hij blijft gekke dingen houden maar het is goed onder controle.
Het vreemde is dat er 2 mannen op deze wereld rondlopen die hem nog helemaal terug in zn oude gedrag kunnen brengen, en ik vraag me sterk af waarom! Het is namelijk zo een duidelijk verschil tussen andere mannen die binnen komen, en deze 2 specifieke mannen.
Als ze binnen komen is hij helemaal over de zeik, grommen, in een hoekje blaffen, absoluut niet in de buurt willen komen van ze, dat typische teckel getril, constant bij mijn voeten liggen, ze mogen hem absoluut niet aaien. Het vreemde vind ik gewoon, waarom kiest hij deze 2 mannen uit?
Het is echt typisch bij hun dat hij zich zo begint te gedragen, en dan weet hij ook niet meer waar hij het zoeken moet. Ik zie dan in zijn agressie ook alleen onzekerheid en angst.
Hij kan niks met ze hebben mee gemaakt, hij is nooit alleen met ze geweest of wat dan ook, ze hebben m nooit een klap verkocht of noem het maar op.
Kan een hond gewoon besluiten dat hij iemand niet mag, en dat voor altijd zo houden? Zonder goede reden? Waar baseert een hond zoiets op?
Wel kan het zo zijn dat iemand incongruent is in zijn gevoel en houding, of kan het gewoon een karaktertrek zijn (bv. innerlijke onrust) waar een bepaald dier minder goed tegen kan dan een ander.
alles is prima onder controle en zoals ook te lezen is in mijn topic is alles verbeterd over de jaren heen!