Hond reageerd extreem op bepaalde mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Hond reageerd extreem op bepaalde mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:54

Hallo bokkers,

Ik heb een teckel met een echt heerlijk teckel karakter. Het is een zeer lachwekkend beest en tegenover mij is het een ontzettend lieve trouwe en gehoorzame (op zn teckels dan :D) hond. Wij hebben hem bij een teckel fokker gekocht waar hij als enige van het nest met 3 maanden nog over was. Hij was helaas niet gekozen ivm zijn karakter, was toen niet goed te aaien en onzeker etc. Hij liep altijd achter de baas zijn voeten aan! We hebben toen toch besloten om hem mee te nemen, het is ten slotte echt een pracht beest! Mooi gespierd een hele goede vacht en een heel leuk koppie!

Het heeft veel tijd en moeite gekost, want het is een ontzettende eenkennige hond. Hij is zich aan mij gaan hechten en deed vals tegenover vreemde (denk aan blaffen, grommen, en soms zelf bijten in de broekspijp en het is voorgekomen dat hij iemand echt in de enkel heeft gebeten) Buiten kun je hem niet los laten, want hij gaat achter vreemde aan! Vreemde mogen hem niet zomaar aaien, alleen mensen die regelmatig komen kunnen hem voorzichtig aaien maar ze moeten niet te ver gaan. Zo heeft hij erg veel gekke kuren, en is hij heel beschermend tegenover mij, niemand mag dus tegen mij schreeuwen of knuffelen of aanraken etc.

Gelukkig zijn we al een heel end, hij is nu 5 en kan zich behoorlijk goed gedragen, hij blijft gekke dingen houden maar het is goed onder controle.

Het vreemde is dat er 2 mannen op deze wereld rondlopen die hem nog helemaal terug in zn oude gedrag kunnen brengen, en ik vraag me sterk af waarom! Het is namelijk zo een duidelijk verschil tussen andere mannen die binnen komen, en deze 2 specifieke mannen.

Als ze binnen komen is hij helemaal over de zeik, grommen, in een hoekje blaffen, absoluut niet in de buurt willen komen van ze, dat typische teckel getril, constant bij mijn voeten liggen, ze mogen hem absoluut niet aaien. Het vreemde vind ik gewoon, waarom kiest hij deze 2 mannen uit?

Het is echt typisch bij hun dat hij zich zo begint te gedragen, en dan weet hij ook niet meer waar hij het zoeken moet. Ik zie dan in zijn agressie ook alleen onzekerheid en angst.

Hij kan niks met ze hebben mee gemaakt, hij is nooit alleen met ze geweest of wat dan ook, ze hebben m nooit een klap verkocht of noem het maar op.

Kan een hond gewoon besluiten dat hij iemand niet mag, en dat voor altijd zo houden? Zonder goede reden? Waar baseert een hond zoiets op?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:57

Misschien dragen ze een bepaalde lucht bij zich.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:02

dat kan voorkomen. ken een mens maakt niet uit waar dat ie komt, maar alle honden die hem zien worden bang van en beginnen een aanvals houding te tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:26

Wat zijn dat voor type mensen (houding, lichaamsbouw etc.) en hoe is jouw gevoel bij hen?

Dieren pikken zoveel subtiele signalen op, 'zomaar' iemand wel of niet mogen doen ze niet. Het is altijd ergens op gebaseerd, dieren zijn meesters in het lezen en 'scannen' van mensen. Dat hoeft trouwens niks geks of naars te zijn, als een dier heftig op iemand reageert zegt dat natuurlijk niet dat het een slecht mens is. ;) Wel kan het zo zijn dat iemand incongruent is in zijn gevoel en houding, of kan het gewoon een karaktertrek zijn (bv. innerlijke onrust) waar een bepaald dier minder goed tegen kan dan een ander.

Daarnaast reageren dieren ook vaak op de reactie van hun eigenaar op anderen, als jij je niet helemaal op je gemak voelt bij iemand zal je hond dat ook merken en daar op reageren.

annepaardoes

Re: Hond reageerd extreem op bepaalde mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:20

Eens met RedPassion.

En als jou hond jou wil beschermen zou ik hem persoonlijk meteen weg sturen, in ieder geval weg van jou. Dan heeft hij ook niets om te beschermen plus het feit dat jij je prima zelf kan redden en de hond moet weten dat zijn hulp niet nodig is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:47

Moos99 schreef:
Zo heeft hij erg veel gekke kuren, en is hij heel beschermend tegenover mij, niemand mag dus tegen mij schreeuwen of knuffelen of aanraken etc.

Als ze binnen komen is hij helemaal over de zeik, grommen, in een hoekje blaffen, absoluut niet in de buurt willen komen van ze, dat typische teckel getril, constant bij mijn voeten liggen, ze mogen hem absoluut niet aaien.

Ik zie hier geen typisch teckel-gedrag (en ja ik ken er aardig wat), maar gewoon een dominante en slecht opgevoedde hond. Dier is bezitterig, jij bent zijn bezit.
Stuur de hond weg, neem leiding over jezelf en laat hem niet bepalen met wie jij wel of niet (intiemer) contact hebt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:41

Ik had wel wat van dit soort reacties verwacht.
Idd het is een dominante hond, maar daar vraag ik geen tips over in dit topic :) alles is prima onder controle en zoals ook te lezen is in mijn topic is alles verbeterd over de jaren heen!
Was gewoon erg benieuwd wat een hond zo kan triggeren om extreem te reageren op specifieke mensen. Bedankt voor de reacties.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:46

Ik herken het wel dat een hond zo kan reageren op 'vreemden'!
Wij hebben hier wel eens mensen binnen gehad die iets op kwamen halen van Marktplaats. Hadden we dus nog nooit gezien. Maar de reactie van een van onze honden.... Op een gegeven moment zat hij op de rugleuning van onze bank (zo vér mogelijk bij die mensen vandaan) en viel hij er achter......
Of af en toe kan hij zo blaffen tegen iemand die iets op komt halen, dat je er zelf van schrikt hoe zwaar hij kan blaffen.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:55

Moos99 schreef:
Ik had wel wat van dit soort reacties verwacht.
Idd het is een dominante hond, maar daar vraag ik geen tips over in dit topic :) alles is prima onder controle en zoals ook te lezen is in mijn topic is alles verbeterd over de jaren heen!
Was gewoon erg benieuwd wat een hond zo kan triggeren om extreem te reageren op specifieke mensen. Bedankt voor de reacties.

Wat hem triggert zou ik niet weten, wel dat hij ervoor beloond wordt (o.a. door aan je voeten te mogen liggen).
Stuur je hond van je weg als hij zo reageert, hij heeft niets over je te zeggen, jij hebt jezelf wel in de hand. Grote kans dat zijn reactie op anderen dan ook verandert.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:00

Mijn ouders hebben ook een teckel. Die is ook enorm eenkennig. Hij heeft ook hetzelfde gedrag als die van jou, bij bepaalde mensen. Wij kunnen ook niet echt achterhalen waar dat nou aan ligt.
Vast een een bepaalde houding van sommige mensen, lucht of onzekerheid.
Het is ook wel eens andersom geweest bij ons.
Een man kwam ons huis binnen (bouwvakker) en wij dachten dat dat het type was waar de hond wel over de rooie van zou gaan. Hond was doodkalm en liet zich zelfs aaien..
Ik zou idd niet belonen met bij jou te laten liggen. Verder kun je dr denk ik niet al te veel mee, omdat het maar bij zo weinig mensen is nu.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:02

Eens met Redpassion :j
Honden pikken soms sneller dan mensen bepaalde signalen op en je omschrijft je hond als vrij onzeker, dus het kan goed zijn dat hij daarom wat feller reageert. Zijn het soms mensen aan wie je hondje een herinnering koppelt, misschien heeft hij zijn bezitterige/onzekere gedrag van vroeger ooit eens in hun bijzijn heel duidelijk tot uiting kunnen/mogen laten komen? En dat hoeft dan niet eens een situatie te zijn die wij zelf zouden bestempelen als heftig, angstig, emotioneel, et cetera.

Of zijn het beide mensen die direct bij binnenkomst contact (oogcontact, praten, willen aaien) met je hondje zoeken, terwijl hij daar niet van gediend is of was? Vaak is negeren in het begin de beste tactiek en als dat niet gebeurt kunnen sommige honden daar slecht tegen.

Dan speelt jouw reactie ook heel erg mee. Hoe reageer jij wanneer deze mensen binnenkomen? Wanneer je hondje zo heftig reageert, hoe speel jij daarop in? Jouw manier van anticiperen op en omgaan met deze situaties zegt heel veel over hoe dat in het vervolg zal verlopen; het kan best zijn dat op een gegeven moment de situatie zichzelf gaat vervullen, juist omdat je hond aanvoelt dat jij verwacht dat hij zo gaat reageren en dat daarom inderdaad gebeurt: 'Mijn baasje voelt dat er iets aan gaat komen, dan moet ik me waarschijnlijk schrap zetten'.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:57

Ga het maar op geven denk ik...
vandaag was de meneer er weer (mijn vader geeft piano les aan zijn zoontje)
en het was weer een ramp. Hij wilde zelfs geen spekje van hem aan nemen! En dan heb ik het over varkens vlees, daar doet ie normaal alles voor :D Hij bleef op 3 meter afstand smachten naar het spekje.
Ik denk niet dat we dit eruit krijgen, we proberen hem gewoon zoveel mogelijk rustig te houden, en hij gaat na een tijdje gewoon in zn mand liggen. Hij slaapt dan overigens wel met 1 oog open :+