zorgen om jonge cavia, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

zorgen om jonge cavia, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 23:40

Ik heb sinds een week een jonge cavia erbij voor mijn andere beertje.
alles gaat eigenlijk perfect naar wens.
ze zijn de grootste vriendjes, gaan en staan overal samen, en babycaaf houdt best van een hapje tussendoor.

helemaal tevreden zou je denken.

Toch heb ik de laatste dagen een onderbuik gevoel bij Ketchup, en hoop dat er misschien een bokker is die mij kan helpen.
Zowiezo was ketchup te klein toen ik hem kocht bleek later. hij woog maar 210 gram en was erg bottig.
Deze week poging tot wegen gedaan,maar weegschaal slaat op hol, Ketchup weegt ineens 130 gram :+ ehm.. dat klopt niet :+

waar ik mee zit; Ketchup zijn piemel }:0 schacht niet in. nooit...
het hangt er letterlijk achter en ook volledig eruit. is verder slap en aan het eind iets meer donker dan in het begin.
ik maak het nu om de dag een beetje schoon,maar geloof niet dat dit de normale gang van zaken bij de anatomie van een cavia hoort.
Ook heb ik het idee dat Ketchup minder speels is dan in het begin, hij speelt eigenlijk helemaal niet, maar zit gewoon her en der.

wat is dit? is het normaal dat z'n pielemans er continue uithangt? kan dit consequenties hebben voor zijn gezondheid?

wie ooh wie weet er raad?

troi

Re: zorgen om jonge cavia, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:45

Dat lijkt me niet goed idd. Waarom ben je niet naar de da gegaan? Daar hebben deze mensen voor gestudeerd..

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:33

Lijkt me absoluut niet normaal/gezond, zou hier zeker even naar laten kijken!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 02:13

Dit heb ik ook nog nooit gehoord.. Lijkt me handig om morgen ff een belletje te doen naar je dierenarts. Lijkt mij dat dit anders misschien ook wel kan gaan infecteren ofzo. Sterkte met je caafie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:20

misschien dat net als bij mensen cavia's ook iets wat een te strak voorhuidje kunnen hebben?
dan moet hij misschien wel besneden worden :D
zou vandaag nog even bellen naar de dierenarts,denk dat hij zich niet zo happy voelt nu

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 13:12

Ok.. dus dat de boel er permanent uithangt is dus niet iets wat af en toe kan voorkomen?
dan bel ik vanmiddag even m'n zus :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:19

Als je hem helpt, blijft hij dan gewoon binnen zegmaar? :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:22

ik krijg z'n piemeltje er ook niet in, valt er niet in te drukken, dan gaat hij zeg maar dubbel.
lijkt mij voor een kerel niet het fijnste gevoel van de wereld :=

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:31

Hmm.. dan weet ik het ook niet. Ik heb een jonge beer die hetzelfde had. Bij hem hielp ik hem een paar dagen door hem terug te duwen, daarna kon hij het zelf weer :Y) Als hij er een tijdje uit is zwelt 'ie ook wat op en dan word het lastiger.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:50

dat is denk ik bij de mijne ook gebeurd.
ik zal eens kijken of m'n vriend het vanavond lukt, als man zijnde.. misschien zijn er wel technieken voor ofzo +

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:01

:') *proest* Cynt _O-
Ik zie Erik al bezig :+

Maar toch: arme knaaf :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:00

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 00:44

het gaat niet goed met ketchup. Hij weegt nog maar 165 gram, is niet meer actief, en ziet er erg slecht uit. Hij eet nog wel uit de hand, maar valt maar af. Da gesproken, slechte prognose. Morgen valt de beslissing of we hem laten inslapen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:24

Aj, dat is minder :(:)

Als cavia's eenmaal slecht zijn, komen ze er vaak amper/niet bovenop. Mocht je het willen proberen (en het eerlijk is voor de caaf natuurlijk), dan zou ik Critical Care halen en hem onder een warmtelamp zetten.

Afbeelding

Edit; lees dat het nog een jong is, dan is Critical care niet handig, dan zou ik voor Brinta gaanl
210 gram is hééél weinig om weg te gaan bij de moeder en dat kan ook wel eens de reden zijn dat hij het zo slecht doet. 210 Gram is een gemiddeld gewicht van een cavia van 18 dagen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:06

Helaas is Ketchup zojuist gestorven. ik kwam benenden en hij lag al op zijn zij in het hokje.
er was nog wel reactie,maar alleen als ik hem aanraakte. na enkele minuten geen reactie meer, it's over.

Straks toch maar even terug naar de dierenwinkel, maar bah.. wat is DIT naar!
amper 2.5 week geleden m'n vorige moeten laten inslapen, en nu zo'n jong diertje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:12

waarom ben je er niet eerder mee naar de da gegaan?
Op het moment dat een diertje zoveel afvalt is dat reden genoeg lijkt mij?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:19

in een ander topic werd mij verteld dat het op zich geen probleem hoefde te zijn mits ik voldoende voer erin legde. ( bij aankomst dat hij maar 210 woog)
dit had ik, en ik voerde hem ook elke avond met de hand zodat ik zeker wist dat hij voldoende at.
Hij is al die tijd wel heel helder geweest en vrat als een bootwerker, dus dacht dat het een kwestie van tijd was om even aan te komen.
Ik heb hem maar een week gehad he, en de eerste dagen ging het echt erg goed en maakte ik mij er niet echt druk om omdat alles goed leek te gaan.

pas sinds een dag of 2 maakte ik mij zorgen ( en ben dit topic gestart), vandaar dat ik gisteren een digitale weegschaal heb opgehaald omdat mij ( krakkemikkige) weegschaal steeds hele bizar lage aantallen aangaf.
Gisteravond kwam ik er pas achter hoe weinig hij eigenlijk woog.
de afspraak met de dierenarts was al gemaakt voor vandaag, en gisteren is er al een consult geweest voor hem.
sneller konden we ook verder niet, en het had ook niets uitgemaakt voor de uitkomst helaas.
Hij stond vandaag namelijk ingepland om ingeslapen te worden, maar helaas bleek hij ons nu al voor te zijn geweest.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:20

Daphne__ schreef:
Aj, dat is minder :(:)

Als cavia's eenmaal slecht zijn, komen ze er vaak amper/niet bovenop. Mocht je het willen proberen (en het eerlijk is voor de caaf natuurlijk), dan zou ik Critical Care halen en hem onder een warmtelamp zetten.

Afbeelding

Edit; lees dat het nog een jong is, dan is Critical care niet handig, dan zou ik voor Brinta gaanl
210 gram is hééél weinig om weg te gaan bij de moeder en dat kan ook wel eens de reden zijn dat hij het zo slecht doet. 210 Gram is een gemiddeld gewicht van een cavia van 18 dagen.

waarschijnlijk komt er een nieuwe, maar de weegschaal gaat dus mee naar de dierenwinkel, MINIMAAL 300 gram of ik neem de volgende niet mee :n

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:38

Ach wat sneu ;(
Zou je nog wel een cavia halen bij dezelfde dierenwinkel? Ikzelf had het niet gedaan als ik eerlijk moet zijn :o Dat ze je dit caviaatje in eerste instantie al zo hebben verkocht en dat je nu zelf op pad moet met de weegschaal...
Dan zou ik toch liever een hobbyfokker opzoeken die gek is met die beestjes, of naar een opvang gaan. Maar dat is je eigen keus natuurlijk :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 11:08

ik ken de winkel en eigenaar al jaren, al mijn dieren komen daar vandaan en zijn altijd gezond geweest.
heb ze net even aan de telefoon gehad en ze vonden het erg vervelend. We hebben toch wel zo'n 10 minuten aan de lijn gehangen om alles door te spreken.
zaterdag mag ik een nieuwe komen uitzoeken, neem gewoon de weegschaal mee voor mijzelf, ik kan niet inschatten hoe zwaar een diertje is.
naast mijn grote volwassen cavia.. is alles wat jonger is.. belachelijk klein.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:26

In Oldenzaal zit een cavia/knaagdieren opvang Cynth, misschien leuk om daar ook eens te kijken?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:06

Lowara schreef:
ik ken de winkel en eigenaar al jaren, al mijn dieren komen daar vandaan en zijn altijd gezond geweest.
heb ze net even aan de telefoon gehad en ze vonden het erg vervelend. We hebben toch wel zo'n 10 minuten aan de lijn gehangen om alles door te spreken.
zaterdag mag ik een nieuwe komen uitzoeken, neem gewoon de weegschaal mee voor mijzelf, ik kan niet inschatten hoe zwaar een diertje is.
naast mijn grote volwassen cavia.. is alles wat jonger is.. belachelijk klein.

Ah op zo'n manier :) Hihi en dat inschatten is erg lastig, merkte ik ook toen ik dit jaar 2 jongere cavia's haalde terwijl alles wat hier zit zich tussen de 4 en 9 bevind :') Hopelijk heb je zaterdag meer geluk!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:17

Een tour naar de caviaopvang kan ik je ook aanraden. Die dieren kunnen een warm huisje goed gebruiken. En er komt weer ruimte voor andere verlaten caafjes. De jonkies uit de winkel vinden altijd wel een plekje.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:38

@ Troi: ik heb daar aan zitten denken.
maar nav een ander topic van 2 weken geleden, is mij door heel veel verschillende bokkers aangeraden dat bij het samenvoegen van een volwassen beertje, een jong beertje de grootste kans op slagen heeft.
vandaar de keuze om een jong dier te nemen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:22

Een jong beertje is zeker weten slimmer, al zitten die ook vaak genoeg in de opvang hoor, al dan niet ter plekke geboren ;) Zo heeft de opvang bij mij in de buurt net 90 gedumpte cavia's binnen gekregen met weet ik hoeveel zwangere zeugen.. Maar dat is ook wel een grote opvang. Misschien is het een belletje waard. Vaak helpen ze ook met koppelen, bvb dat je je beer mee kan nemen en er een geschikt vriendje voor uitgezocht kan worden. Maar dat kan dus verschillen per opvang, moet je maar net een treffen die wat 'in de aanbieding' heeft :D Ik heb zelf een beertje van 5 maand zonder problemen gekoppeld aan een oude beer laatst :)