Cesar Milan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:55

staat dit hier goed? Zo niet: sorry!

Ik heb een tijdje in een asiel gewerkt, en wat mij vanaf het begin al opviel was dat ze extreem anti-Cesar Milan waren. Ze vonden zijn manier van honden (her-)opvoeden slecht en dier onvriendelijk, en de eerste week dat ik daar werkte heb ik een artikel mee naar huis gekregen met allemaal argumenten (volgens dat asiel dan) waarom Cesar Milan '' slecht '' is. Ik vond dit eigenlijk wel een beetje jammer, omdat ze zo erg hun best deden om mensen te overtuigen van Cesar's dieronvriendelijkheid en '' misleidende '' methodes.. Aangezien ik zelf dus wel een voorstander ben van Cesar. Wel heb ik gemerkt dat hierdoor een interessante discussie kan ontstaan.

Nu vroeg ik mij af, wat is jullie mening over zijn methodes van (her-)opvoeding en waarom ben jij voor of tegen?

EDIT: ik zeg niet dat elk asiel anti-Cesar is, ik weet het allen van het asiel waar ik werkte. Ik ken mensen die in andere asiels werken waar ze noujuist pro-Cesar waren! Vandaar ook mijn vraag :)
Laatst bijgewerkt door Emita op 20-03-12 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:55

Er loopt een Milan topic.

Emita

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:58

oeps, niet gezien! ik had wel de zoekfunctie gebruikt maar niet gevonden.. nouja, laat maar hangen dan!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:59

Ik vind dat Milan hele goede dingen kan doen om honden te heropvoeden maar je kan honden niet onderling vergelijken. Ik denk dus niet dat je de methode van Milan zo kan overnemen, iedere situatie, iedere hond en ieder baasje is anders. Denk dat er daarom veel mis gaat als mensen hem proberen na te doen.

Wat ik verder mis is dat Cesar Milan nergens verteld over hoe je alles kan voorkomen, oftewel hoe je de opvoeding van je hond start.

TurtleLove4

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:03

link naar centraal topic?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:04

alle trainers hebben hun voor en nadelen. Mijn mening is als je beroepsmatig bezig bent met honden je jezelf niet op 1 persoon blind moet staren.
Oftewel ik ga net zo goed naar milan als naar gaus als naar wie dan ook en haal overal mijn punten uit en bruikbare tips. Ik volg niet 1 persoon ik volg vele personen en gebruik dus ook niet 1 manier van trainen maar vele manieren. Immers de ene hond doet het prefect met clicker en de ander met een balletje. De volgende met brokjes en een ander wil alleen maar werken en werken en vind een aai meer dan genoeg.
De een is met stemverheffing al helemaal van het padje en de ander moet je even zeggen wat je ergens van vind op wat stevigere toon.

Ik ben totaal neit voor CM en niet voor gaus maar gebruik zeker wel punten van hun en zal zeker lezingen volgen en boeken lezen. Immers je kan het met 10 punten niet eens zijn en het 11de punt kan geweldig gaaf zijn!!!

Daarnaast zegt men dat CM het allemaal zonder geweld enz doet maar heb zelf altijd het idee een stuk te missen als ik een programma kijk. En geen idee wat er dan gebeurd. Echter gezien de stress signalen die vele honden naar hem uitstralen en weer geven weet ik niet of zijn hele methode wel zonder afstraffing is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:06

Nou, als je genoeg afleveringen kijkt van hem, zegt hij ook regelmatig hoe je dingen kunt voorkomen :j
Bijvoorbeeld hoe je je pasgeboren baby zou moeten vasthouden zodat de hond weet dat het ''van jou'' is.
En hij zegt ook altijd: ''Exercise, discipline, affection.'' Veel honden in zijn programma krijgen simpelweg niet genoeg beweging waardoor ze ongewenst gedrag ontwikkelen. Hij wijst er altijd op dat je je hond genoeg moet uitdagen en beweging geven.

Verder denk ik dat de Cesar-methode wèl in elke situatie werkt, en bij elke hond. Alleen niet iedereen kan het. Het grootste gedeelte gaat om lichaamstaal, en al dènk je het juiste uit te stralen, een hond ziet alles. Dus nee, het is geen gemakkelijke methode om zo maar even zelf mee aan de slag te gaan,..al helemaal niet bij lastige honden.

Helemaal zonder afstraffing is zijn methode ook niet, denk ik. Maar het is voor het grootste gedeelte mentaal. Maar is dat sneu? Nee.
Hij doet dat om ze weer helemaal op het rechte pad te krijgen.
Wolven zijn ook niet altijd even lief voor elkaar hoor. Zowel mentaal als fysiek niet.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:09

marleen_usar schreef:
Er loopt een Milan topic.

Waar dan?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:18

Martine_R schreef:
Nou, als je genoeg afleveringen kijkt van hem, zegt hij ook regelmatig hoe je dingen kunt voorkomen :j
Bijvoorbeeld hoe je je pasgeboren baby zou moeten vasthouden zodat de hond weet dat het ''van jou'' is.
En hij zegt ook altijd: ''Exercise, discipline, affection.'' Veel honden in zijn programma krijgen simpelweg niet genoeg beweging waardoor ze ongewenst gedrag ontwikkelen. Hij wijst er altijd op dat je je hond genoeg moet uitdagen en beweging geven.

Verder denk ik dat de Cesar-methode wèl in elke situatie werkt, en bij elke hond. Alleen niet iedereen kan het. Het grootste gedeelte gaat om lichaamstaal, en al dènk je het juiste uit te stralen, een hond ziet alles. Dus nee, het is geen gemakkelijke methode om zo maar even zelf mee aan de slag te gaan,..al helemaal niet bij lastige honden.

Helemaal zonder afstraffing is zijn methode ook niet, denk ik. Maar het is voor het grootste gedeelte mentaal. Maar is dat sneu? Nee.
Hij doet dat om ze weer helemaal op het rechte pad te krijgen.
Wolven zijn ook niet altijd even lief voor elkaar hoor. Zowel mentaal als fysiek niet.

Daar heb je wel een punt, maar hij laat altijd alles zien met honden die iets fouts hebben aangeleerd, en niet met honden die nog niks kennen. Verder ben ik het er wel mee eens dat een groot gedeelte van de problemen komt door te weinig uitdaging. Het is schrikbarend hoe sommige raar sommige mensen het vinden dat wij minimaal 3 keer 45 min. intensief met de hond wandelen, krijg vaak reacties als gooi je hond gewoon in de tuin en het is prima. Maargoed, dit is niet echt ontopic.

Wat ik trouwens wel heel slecht vind is dat het asiel het zo afraad aan iedereen. Ik denk dat het juist heel verstandig is om bij alle methodes te kijken, ook juist bij de methodes die je niet aanspreken. Kan je alleen maar veel van leren. Ben ook benieuwd of iemand nog literatuurtips voor me heeft wat betreft hondenboeken?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:23

Ik vind Cesar echt heel goed, en ik denk dat er meer mensen zoals hij nodig zijn. Hij kan het gedrag en de houding van een hond heel goed vertalen.
Dat kan ik zelf ook heel aardig, maar ik heb in de afleveringen gezien dat hij zoveel meer ziet. Hij verklaart wat er gebeurt, en waarom het gebeurt. Terwijl andere mensen gewoon een paar honden zien lopen, ziet hij de onderlinge communicatie en kan hij voorspellen wat er volgt. Dat heb ik Martin Gaus nooit zien doen.

Verder past hij de aanpak aan per hond, want elke hond is verschillend en hij heeft zo in de gaten wat voor hond hij mee van doen heeft. Verder lost hij het probleem op, waar Gaus zegt dat het beter is om de hond af te maken, zal Cesar de hond rehabiliteren.

Ik vind Cesar heel diervriendelijk. Hij is namelijk eerlijk en duidelijk, niet halfslachtig. Ik zie werkelijk niet waar hij dieronvriendelijk is. En al zou hij een hond een keer harder aanpakken, nou en? Hij zal het nooit harder doen dan nodig is. En altijd eerlijk. En de hond zal er uiteindelijk toch wel bij varen.

De zogenaamd diervriendelijke sukkeltjes die hem veroordelen, maken dat niet klaar en dan kan de hond afgemaakt worden. Daar heeft die hond wat aan.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:27

Ik ben geen voorstander van zijn methode. Van geen enkele methode, trouwens. Uit elke methode kan ik dingen halen van 'goh, daar kan ik wat mee, dat is geschikt voor mijn hond en mij'. Mijn hond is echter anders dan elke andere willekeurige hond, simpelweg omdat geen enkele hond gelijk is en er dus ook nooit één methode die voor al die verschillende honden werkt.

Om even wat te noemen, Cesar is groot voorstander van reuen castreren. Ik ben groot tegenstander, mijn eigen reu is dan ook niet gecastreerd en ik zal ook nooit een gecastreerde reu in huis halen voor mezelf. Uiteraard ben ik geen tegenstander bij medische redenen, dat spreekt voor zich. Cesar stelt echter dat reuen elk jaar moeten dekken, anders worden ze seksueel gefrusteerd en raken ze oversekst. Mijn reu is nu 2,5 jaar bij mij thuis en over die tijd kan ik dus wat zeggen. Mijn reu kan simpel en alleen door de juiste aansturing van mij uit loopse teven negeren, is absoluut niet oversekst en ook niet seksueel gefrusteerd. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ik ken wel honderd reuen waar het precies hetzelfde vergaat als bij mijn reu. Cesar heeft meer van dat soort punten en dat in combinatie met de rest van zijn aanpak/uitstraling, maakt mij geen voorstander van de methode.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:28

Hhilde schreef:
Mijn hond is echter anders dan elke andere willekeurige hond, simpelweg omdat geen enkele hond gelijk is en er dus ook nooit één methode die voor al die verschillende honden werkt.

En zodoende hanteert Cesar ook niet één bepaalde methode. Hij past zich aan de hond aan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:30

Er liep een topic is dat weg dan?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:31

Langcara schreef:
En zodoende hanteert Cesar ook niet één bepaalde methode. Hij past zich aan de hond aan.

Onjuist in mijn ogen. Hij stelt heel veel dingen die voor de hond in het algemeen gelden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:33

marleen_usar schreef:
Er liep een topic is dat weg dan?

geen idee er loopt nu weer een nieuw topic in elk geval soms ook wel handig ;)

Langcara

Er zijn veel dingen die voor honden in het algemeen gelden. Zoals dat ze veel beweging nodig hebben, veel prikkels (dus niet altijd hetzelfde rondje), dat ze niet te veel alleen moeten zitten, dat je duidelijk naar ze moet zijn, dat ze de grens op zoeken.

marleen_usar

Mee eens, ze zeggen dat hij achter de schermen heel anders is naar de dieren toe.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:34

Ik ga eigenlijk wel mee met dierenfan :j
Over de lichaamsbeweging, je kunt ook overdrijven. Als je ziet hoeveel beweging de honden van Cesar krijgen is ook niet echt normaal meer..
Hhilde: Mag ik weten waarom je tegen castreren bent?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:35

Hhilde schreef:
Langcara schreef:

Onjuist in mijn ogen. Hij stelt heel veel dingen die voor de hond in het algemeen gelden.

Een hond is een hond. Ja, de ene is anders dan de andere maar een alfa-wolf of -hond, wat je wilt, doet ook niet bij het ene lid van de roedel fysiek afstraffen waar de ander alleen genegeerd zou worden hoor.
Allemaal dezelfde behandeling.

En dat hij achter de schermen anders zou doen naar de dieren, daar geloof ik nou niets van. Als je ziet hoe overdreven sommige mensen waar hij komt reageren als hij alleen maar de ''touch'' geeft, dan geloof ik niet dat die mensen mèèr dan dat zouden toestaan.. :n
Laatst bijgewerkt door Monchou op 20-03-12 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:35

Als je een hond uit put dan is mij zo mak als een lam ja zo kan ik het ook.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:36

marleen_usar schreef:
Mee eens, ze zeggen dat hij achter de schermen heel anders is naar de dieren toe.

Ja, "ze zeggen".
Als je daar op af moet gaan....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:38

marleen_usar schreef:

Uitput? Een hond heeft gewoon beweging nodig, anders gaat hij zich vervelen en gaat hij dingen vernielen of iets anders..

''Ja meneer Millan, onze hond vernielt alles in huis.''
''Aha. Hoe vaak lopen jullie met hem?''
''Nou, een keer per week..''

8)7

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:39

Ik hou inderdaad ook van het feit van Cesar honden eerder zal rehabiliteren dan afmaken. Ook dat hij het belangrijk vindt om de mens leider van de roedel te maken, oké, hij geeft de honden af en toe een tik met zijn hiel, maar dat doen ze onderling ook. Net als paarden in een kudde elkaar ook wel eens een dreigende schop verkopen :) Ik ben op zich wel voorstander van zijn aanpak.
Hij heeft ook altijd in eerste plaats het welzijn van de dieren voor, niet die van de mens. Hij zal eerst het dier gelukkiger maken, dan pas zijn eigenaar.
Maar.. je weet inderdaad niet wat er achter de schermen gebeurt. Ik gok dat dat af en toe niet zo heel fraai zal zijn..
Langs de andere kant gaat het vaak ook om de veiligheid van baby's, kinderen en andere mensen op straat.
Dan kan je opwegen tegen elkaar wat het belangrijkste is natuurlijk.
Ik ben geen voorstander van "geweld" (kan niet op een ander passender woord komen :) ), maar het is natuurlijk ook wel voor een "nobel" doel zeg maar dan als hij er zo voor kan zorgen dat er niemand gewond geraakt.

Ik heb er gemengde gevoelens bij, maar over het algemeen ben ik wel voorstander.

Ook zie je soms in zijn programma dat hij teruggaat naar mensen waarbij het gewoon echt niet lukt en dat hij de hond ruilt voor een uit zijn roedel. Dat vind ik ook wel iets moois..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:39

De honden stammen trouwens niet af van de wolven van nu, deze wolven zijn agressiever als waar de honden vanaf stammen.
Ik vind trouwens dat Cesar Millan veel te weinig doet met belonen. Heel soms doet hij het, maar meestal niet. Zijn methode is gewoon achterhaald en een hond is niet steeds bezig om hoger in de rangorde te komen. Ik keur hem niet helemaal af, maar ben het zeker niet helemaal met hem eens.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:40

Martine_R schreef:
marleen_usar schreef:

Uitput? Een hond heeft gewoon beweging nodig, anders gaat hij zich vervelen en gaat hij dingen vernielen of iets anders..

''Ja meneer Millan, onze hond vernielt alles in huis.''
''Aha. Hoe vaak lopen jullie met hem?''
''Nou, een keer per week..''

8)7

Maar hij overdrijft hier echt in, ik zal eens opzoeken hoe een dag uitziet van een hond bij hem, als je wilt?